Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Toyota Yaris

Sorteer gebruikservaringen op:

Toyota Yaris III - 1.33 met een Caravelair

De ervaring van Cok van de Klashorst met een Toyota Yaris III - 1.33 (73 Kw/99 pk bouwperiode: maart 2013 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 900 kg geplaatst op 05-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

We zijn al een paar keer op weg geweest in nederland en achter de yaris hing een Caravelair antares 390 de luxe. De kogeldruk was 60 kg en de caravan ligt stabiel achter de auto ook met windkracht 7 tegen was het mogelijk om in de vijfde versnelling 90 km per uur te rijden met cruiscontrol,ook met zijwind en als we ingehaald werden door een grote vrachtauto bleef de combinatie stabiel op de weg en heel stabiel
Het weg rijden en optrekken bij stoplichten en rondtondes was geen probleem voor de auto.
Het benzine verbruik was windtegen 1 op 11 en windmee 1 op 13 dit was zonder dat de airco aanstond en alleen gemeten op de Nederlandse snelwegen, met de airco aan liep het benzine verbruik op naar 1 op 9.5.
Zonder caravan is het benzineverbruik van de yaris 1 op 17,5 dus dat scheelde nogal wat.
Als de auto een lang viaduct op moet rijden dan blijft de auto net in marge van de cruiscontrol en was terug schakelen niet nodig.
ik denk wel dat als er serieus geklommen moet worden dan zal er geschakeld moeten worden, de auto is zonder caravan al geen klimgeit.
maar de conclusie op dit moment is dat ik gerust met caravan op weg gaat en ook naar het zuiden van Europa durf ik dit wel aan wie weet gebeurd dit nog een keer.

Wijzigen


Toyota Yaris II - 1.8 TS met een LMC

De ervaring van Hans van Kampen met een Toyota Yaris II - 1.8 TS (98 Kw/133 pk bouwperiode: februari 2007 - maart 2013) en een LMC Munsterland Viola 420 K van 1000 kg geplaatst op 30-08-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 69% Berekening >>>>

Mijn ervaringen zijn nogal variabel, wij vertrokken uit Nederland voor een reis naar Benidorm Spanje met een LMC Musterland Siesta uit 1988 die beladen kon worden tot 900 kilo, totale lengte hart koppeling achterzijde caravan 512 cm, op de vlakke weg kon de Toyota alles makkelijk aan en ging de caravan redelijk stabiel mee, eenmaal in Frankrijk Dordogne en met name naar de Spaanse grens moest er geklommen worden en daar had de Toyota vond ik veel moeite mee, wel moet ik meegeven dat de caravan vol beladen was, 900 kilo ongeveer, en de auto zelf ook beladen + 2 personen, vooral bij het dalen bleef de caravan niet altijd stabiel en ging snel slingeren ondanks de stabilisator en moest vaak corrigeren, boven de 90 km p/u rijden was niet te doen en kon de caravan ondanks goede belading lelijk doen.
Ik zelf denk aan de korte wielbasis van de Toyota Yaris sport, pk genoeg aan boord, 133, tel daar de brede banden bij op met geen goede koppel en ik heb het resultaat van zijn tekortkomingen.
Zonder caravan ligt de auto als een huis op de weg vanwege allerlei stabilisatoren die Toyota heeft mee gebouwd en is het een genot om over de tolwegen te rijden

Wijzigen


Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i met een Sterckeman

De ervaring van Everts met een Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i (64 Kw/87 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 900 kg geplaatst op 09-08-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Wij rijden met een combinatie van een Yaris II uit 2008 en een Sterkeman Starlet 420 cp uit 2002.
De combinatie is net wat minder dat met een Yaris Verso (2000). Voor mijn gevoel miste ik wat vermogen waar ik net wat meer nodig had zoals de helling achter luik. De verso heeft dan namelijk de beschikking over een korte inlaat poort die hij gebruikt bij de vraag om meer vermogen. Wij konden dan afhankelijk van de belading in de 2 of zelfs 3 blijven rijden. Met de Yaris is dat de 2 of met volle caravan zelfs de 1 geworden. Een oplossing is dan rijden met een dakkoffer en de caravan zo licht mogelijk houden. Dan zijn hellingen niet zo'n probleem meer en is een snelheid van 100 of 110 gewoon haalbaar.

Wijzigen


Toyota Yaris - 1.5 VVT-i met een Kip

De ervaring van Jo Kal met een Toyota Yaris - 1.5 VVT-i (77 Kw/105 pk bouwperiode: februari 2002 - januari 2006) en een Kip Kompakt 300 van 750 kg geplaatst op 20-02-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>>

Echte type caravan is de Kip 32EK, leeg 500kg, max. 850kg, maar niet volgeladen. Vakantie Oostenrijk met 3 volwassen personen, geen hele steile hellingen, maar wat we tegenkwamen was een 'eitje'. Een heel relaxte rit, die het gevoel geeft meer aan te kunnen. De caravan lag als een huis achter de auto en we konden gemiddeld ruim 90km/u rijden op de A3. Brandstofverbruik zonder caravan 1:15/16, met caravan op deze rit 1:10/11.

Wijzigen


Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i met een Knaus

De ervaring van G.J. Tijssen met een Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i (64 Kw/87 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Knaus Sport 400 LK van 850 kg geplaatst op 11-06-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 66% Berekening >>>>

Wij zijn maanden bezig geweest om een caravan te vinden die onze lichte auto zou moeten kunnen trekken.Uiteindelijk is het een Knaus Mustang 340k geworden. Spannend was het wel toen we naar Frankrijk vertrokken. Zou de auto het redden op de hellingen?
We, en de auto, hebben het gered.
De belading van de caravan hebben we zodanig geregeld dat deze onder de (max) belasting van 850 kg. bleef. De belading van de auto was ca. 300 kg boven het kentekengewicht.
Op de vlakke weg liep alles prima (we hadden ook een noordelijke wind in de rug). Hele stukken in de 5 gereden met een snelheid van rond 90 km/u.
Wordt het heuvelachtig of wat meer dan is schakelen een noodzaak, waarbij de 4 hooguit mogelijk is. Zodra ik onder de 3000 rpm kwam werd er teruggeschakeld. Zo bleef de motor soepel lopen.
Een aantal keren op hellingen met rijstrook voor langzaam verkeer was terugschakelen naar 2 soms noodzakelijk. U zult begrijpen dat de Toyota Yaris 1,3 vvti niet direct een caravantrekker pur sang is.
Wij hebben ons er prima mee kunnen redden en gaan de volgende keer weer met een gerust hart naar Frankrijk. Of bijv. de Alpen een goede bestemming is durf ik niet te zeggen, dat wordt wel erg hoog maar de "gewone" peage naar het zuiden gaat prima. Geen problemen naar Narbonne en ook geen problemen naar en in de Dordogne.
Het benzine verbruik viel niet echt tegen.We hadden al rekening gehouden met een fors verbruik. Met wind in de rug ca. 1:11, geen, of niet te harde tegenwind 1:9,5
Zonder caravan rijdt onze auto makkelijk 1:16 of zuiniger.

Wijzigen


Toyota Yaris - 1.3 VVT-i met een Eriba

De ervaring van Bert Stegeman met een Toyota Yaris - 1.3 VVT-i (64 Kw/87 pk bouwperiode: augustus 1999 - januari 2006) en een Eriba Touring Puck 120 GT van 690 kg geplaatst op 07-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 58% Berekening >>>>

We hebben in 2008 een eriba pan familia uit 1984 gekocht max gewicht 690 kg.Verbruik Yaris zonder caravan 1 op 16.Met Caravan 1 op 12.We hebben in nederland en duitsland gereden.Voldoende trekkracht.De snelheid van 90 km/h is vlot te halen.In de 4e versnelling heb ik een toerental van plm 2800 rpm en wordt de motor voldoende gekoeld.Ik vind de combinatie stabiel.Plm 40 kg.kogeldruk bevalt mij het beste Deze ervaring heb ik met 2 personen in de auto.

Wijzigen


Toyota Yaris - 1.3 VVT-i met een HomeCar

De ervaring van Marton Severijnen met een Toyota Yaris - 1.3 VVT-i (64 Kw/87 pk bouwperiode: augustus 1999 - januari 2006) en een HomeCar Racer 35 ATF van 750 kg geplaatst op 07-08-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

We (gezin met 2 kinderen) zijn juist terug van een vakantie in Zwitserland (o.m. Interlaken/ Berner Oberland en Raron/ Wallis). We reden via Brussel, Namen, Luxemburg, Metz, Straatsburg naar Basel. Snelweghellingen ( 5-6 %) gaan goed in 3e versnelling. De ca. 9 % haarspelden naar Kandersteg en terug naar Goppenstein (autotrein) gaan goed in 1e versnelling (langere stukken in 2e versnelling). We zijn dik tevreden over de combi Homecar Eureka 38 ('86) - Yaris 1.3 (2000). Bleek een stabiele combi, die bij afdalingen prima beheersbaar was. Natuurlijk zijn er meer voor de hand liggende trekkers. Maar 95 % van het jaar rijden we speels en zuinig zonder caravan! Trekkrachtberekening op deze site bleek accuraat!

Wijzigen


Engelse reviews
Toyota Yaris

Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i met een Freedom

De ervaring van Alistair Irvine met een Toyota Yaris II - 1.3 VVT-i (64 Kw/87 pk bouwperiode: januari 2006 - februari 2009) en een Freedom Jetstream 1st Class van 750 kg geplaatst op 07-08-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81%* = 89 km/u = 10%

The car does struggle uphill and speeds of 15-19mph are achieved in 2nd gear with "the pedal to the metal". At speeds >55mph it is prone to snaking or a little twitch, so I found out very fast speeds 50-55mph on the motorway are quite safe. Keep into the left as trucks and coachs pass on the motorway as they pose moments of concentration and just after they have overtaken as this seems to cause a bow wave of airflow.
On other roads it is quite fine.
I have driven several hundred miles with it and enjoy the journey.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Berg Trainings Weekend

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap