Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Volkswagen Sharan

Sorteer gebruikservaringen op:

Volkswagen Sharan II - 2.0 TSI [DSG] met een Eriba

De ervaring van Van der Horst met een Volkswagen Sharan II - 2.0 TSI [DSG] (147 Kw/200 pk bouwperiode: maart 2011 - heden) en een Eriba Nova 530 GL van 1645 kg geplaatst op 18-06-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

We hebben lang en goed nagedacht over de aanschaf van de Eriba Nova 530 GL en de VW Sharan II DSG 2.0 tsi (benzine). Volgens caravantrekker niet de beste combinatie (technische berekeningen), helemaal niet indien beladen tot maximum gewicht caravan van 1800 kg. De Sharan II 2.0 TSI mag maximaal 2000 kg trekken. Zowel de auto- als de caravandealer gaven aan dat dit een goede combinatie zou zijn. Helaas geen gebruikerservaring op caravantrekker, dus twijfel, twijfel twijfel.
In het voorjaar van 2016 de eerste rit met de combinatie, best spannend hoe de rit zou gaan verlopen. Traject was een groot deel van de A1, met 90 km/u uitstekend gereden. Geen last van (zij)wind, passerend verkeer of slingerende caravan. De combinatie ligt uitstekend stabiel op de weg. Met 90 km/u in de 6e versnelling heerlijk gereden. Indien er enig hoogteverschil is schakelt de DSG terug naar 5, bijvoorbeeld de lichte helling bij de Veluwe. Maar keurig een constante snelheid van 90 km/u kunnen behouden. Je voelt overigens dat de auto makkelijk meer aan kan, 100 km/u is eenvoudig haalbaar. Acceleratie vanuit stilstand is ook erg goed, heb het niet opgemeten, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal erg rap.
In juni 2016 naar Luxemburg gereden via de Belgische Ardennen (Antwerpen- Hasselt-Luik-Verviers-Luxemburg). Hier de lange snelweg hellingen bij Luik gepasseerd. En ook hier weer uitstekend weggedrag, keurig met 90 km/u naar boven, ditmaal in de 4e versnelling in de automatische stand van de DSG. Regelmatig de cruisecontrol naar de 80km/u om meer aan te passen aan de snelheid van het overige verkeer. Dan schakelde de DSG regelmatig naar de 5. Bij afdalingen soms harder dan 100 km/u en ook dan een prachtige stabiele combinatie.
Nabij de plaats van bestemming wat korte maar steile hellingen in de Luxemburgse heuvels moeten nemen. En ook hier weer een perfecte combinatie. Onderweg wegversmallingen tegengekomen waar we bergopwaarts op tegemoetkomend verkeer moesten wachten. En vanuit stilstand op een helling van 5 a 8 % keurig wegrijdend zonder enig probleem. Nabij de camping een stuk weg op nieuw gereden en ook hier ging de Sharan zonder caravan in zijn 4 met 80 km/u naar boven. Dus eigenlijk geen verschil met de Eriba erachter.
We rijden overigens met de caravan op het maximale toelaatbare massa van 1800 kg. We zijn een opgroeiend gezin met twee jonge kinderen en dus altijd veel bij ons. Voortent met zijtent, vaste Thule luifel op de caravan, losse luifel, twee volle gasflessen, Truma XT mover, .etc etc. De auto zit ook aardig vol, maximale gewicht auto van 2530 kg zullen we niet halen, maar gaan zeker over de 2000 kg heen. Dus totale treingewicht zeker 3800-3900 kg.
En ik ben een beginnend caravantrekker, in november 2015 mijn BE rijbewijs gehaald. Dus weinig ervaring met verschillende combinaties. Wel met mijn ouders als kind veel met auto en caravan gereisd en daar wat betreft trekkracht wat nare ervaringen meegemaakt.
Al met al zeer goede gebruikerservaring met een Sharan II DSG 2.0 TSI 147 kW (200 pk) benzine met een reisgewicht van circa 2100 kg in combinatie met een Eriba Nova 530 GL met een reisgewicht van 1800 kg.

Wijzigen


Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] met een Dethleffs

De ervaring van Rob van Gent met een Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] (125 Kw/170 pk bouwperiode: maart 2011 - januari 2013) en een Dethleffs Tourist 460 DB van 1245 kg geplaatst op 05-03-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 63% Berekening >>>>

Ik heb een VW Sharan II DSG 140 pk (2012). Vond de 140 pk niet in de tabel.
Combinatie rijdt uitmuntend. Zeer stabiel. Zeer gunstig verbruik ) 1 op 9,5 met kruissnelheid van 100 km/u).

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.8 V6 aut. met een Hobby

De ervaring van erwin met een Volkswagen Sharan - 2.8 V6 aut. (150 Kw/204 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1379 kg geplaatst op 23-07-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Heerlijke reisauto met voldoende bagagemogelijkheden en uitstekende trekker voor een wat zwaardere caravan. Zoals scholle al aangeeft, je moet je snelheid erg in de gaten houden, want je gaat makkelijk te snel. Alleen het verbruik (dat solo al hoog is met 1:6,5 LPG), is met de caravan erachter (1 op 4,5 gemiddeld op LPG) een belangrijke kostenpost op vakantie. Mijn Sharan rijdt op LPG, dus geen vermogensbeperkingen; in de benzinetank gaat op vakantie superplus 98 (normaal solo Euro95). Verbruik met LPG ligt ca. 25% hoger dan met benzine i.v.m. de lagere energetische waarde van LPG.

De gewichtsverhouding caravan (Hobby 495; max 1400 kg) : Sharan V6 aut LPG; rijklaar 1680) is uitstekend om de caravan in bedwang te houden, ook met hogere snelheden.

Wijzigen


Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI met een Fendt

De ervaring van Guido Holemans met een Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI (103 Kw/140 pk bouwperiode: september 2010 - heden) en een Fendt Saphir 490 TF van 1410 kg geplaatst op 15-01-2012. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Vlot en veilige rijcombinatie, Oostenrijkse bergen, slovenië, Kroatië = top! De juiste en recente banden < 6jaar, kogeldruk ronde de 75kg voor de bergen, platte stukken eerder naar 80kg, verbruik rond de 9liter, gem. Snelheid 80-85km/u opgepast bij windsnelheden > 5 bft. Normaal gezien geen of weinig slinger gevaar... We overwegen om dit jaar een nieuwe sharan aan te schaffen!

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 1.8 20v met een Hobby

De ervaring van Ingo met een Volkswagen Sharan - 1.8 20v (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1405 kg geplaatst op 20-01-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Ik rij een VW sharan 1.8T en trek een caravan Hobby 495 UB (max toelaatbaar gewicht 1400 KG). De auto trekt de caravan met speels gemak. Tot in zuid-Frankrijk grotendeels in de 5de of 6de versnelling, op de cruise control, gereden. Echt stevige hellingen zoals direct achter Luik rij ik in de 3de versnelling met circa 80-85 km/uur naar boven. Optrekken vanuit 80 km/uur naar 100 km/uur bv om in te halen gaat in luttele seconden en de auto heeft dan nog meer dan voldoende kracht over om verder door te trekken. Zeer stabiele combinatie om mee te rijden, vrijwel geen last van zijwind of spoorvorming, fantastisch rijcomfort.Verbruik zonder caravan gemiddeld 9L/100km met caravan stijgt dit tot gemiddeld 14,5L/100km.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.8 V6 aut. met een Burstner

De ervaring van scholle met een Volkswagen Sharan - 2.8 V6 aut. (150 Kw/204 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Burstner Ventana 480 van 1350 kg geplaatst op 28-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>>

Fantastisch. je moet steeds opletten , ongemerkt zit je op 120 km/h . in de bergen bij tijds in de 4 zetten en je vliegt de berg op.wegrijden uit stilstand bergop is een makkie.gereden : via clermont ferrand naar spaanse grens. brandstofverbruik: solo 12 liter. met de caravan bij een snelheid van 100 a 110 circa 17,5 liter euro 95 maar als je superplus neemt circa 17 liter.ik tank met caravan alleen nog superplus,mede omdat de auto dan duidelijk betere prestaties levert.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 met een Chateau

De ervaring van RHendriksen met een Volkswagen Sharan - 2.0 (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Chateau Calista 450 Espace van 1260 kg geplaatst op 31-07-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 62% Berekening >>>>

Goed voelende combinatie. Weinig last van zijwind.
Ook met volle/max belading (5p) op 5% hellingen nog goed vooruit te komen in de 3e versnelling.
Solo verbruik tussen de 1 op 10 to 12 (stad vs autoweg)
Caravan verbruik tussen 1 op 7 to 9 (bergen vs vlak+ windstil,wel vol beladen). Sharan van 1996.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 met een Wilk

De ervaring van L.C. Stoutjesdijk met een Volkswagen Sharan - 2.0 (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Wilk S4-490 UE van 1428 kg geplaatst op 16-03-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Gewicht auto tov caravan is prima, echter motor vermogen van de sharan 2.0 automaat valt behoorlijuk tegen. Mag 1800 kg trekken, maar heeft aan de Wilk van max 1500 kg meer dan de handen vol. Vlakke weg zonder tegenwind gaat nog. wel moeilijk om in automaat te blijven rijden dus maar overzetten op de hand. Denk erover om sharan met 2.0 diesel 140 pk te kopen. Alternatie is de touran diesel.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 met een Dethleffs

De ervaring van L. de Goede met een Volkswagen Sharan - 2.0 (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Dethleffs Camper 430 DB van 1200 kg geplaatst op 07-12-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 62% Berekening >>>>

combinatie voelt goed, echter mist kracht, veel schakelen, op de route solei naar Frankrijk prima, maar zodra het echt wat heftig wordt valt de combinatie tegen

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 met een Sterckeman

De ervaring van Geert DG. met een Volkswagen Sharan - 2.0 (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Sterckeman Starlett 470 PE van 1160 kg geplaatst op 20-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 54% Berekening >>>>

Een goed voelende combinatie. Weinig last van zij- of frontwind. Jaarlijks via Frankrijk naar Spanje.
Op horizontale weg, makkelijk 100 km/uur (gps) of 110 km/uur (teller) aanhouden in 5de versnelling.
Geen probleem bij hellingen en herneming van 5e-4e- naar 3e versnelling.
Opletten voor té laag toerental - steeds boven 2000 rpm blijven. Bij te laag toerental en hellingen is de krachtverhouding tussen motor en aandrijfassen té hoog en ontstaan er trillingen. Deze hebben me een linkercardan gekost in het Centraal Massief (F).

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 TDI 8v met een HomeCar

De ervaring van Theo Swinkels met een Volkswagen Sharan - 2.0 TDI 8v (103 Kw/140 pk bouwperiode: november 2005 - september 2010) en een HomeCar Rally 52 FHU Trophy van 1340 kg geplaatst op 13-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

Wij rijden nu al drie jaar met deze combinatie en tot nu toe is het de beste auto die we ooit voor de caravan haddan (eerder diverse types MB en een Passat) De auto is lekker zwaar van zich zelf en ook nog prettig ruim te beladen zodat de gewichtsverdeling prima is.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 2.0 met een Hobby

De ervaring van R.Peters met een Volkswagen Sharan - 2.0 (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - september 2010) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 23-01-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Caravan hangt mooi achter deze auto,motor mist de echte kracht om te trekken, maar nooit problemen mee gehad, ook mee naar de dordogne gereden en geen problemen gehad.Op afsluitdijk met windkr 7 Max snelh. 85km/phr

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd met een Hobby

De ervaring van Arend-Jan met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - februari 2008) en een Hobby Prestige 650 KFU van 1871 kg geplaatst op 06-09-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 93% Berekening >>>>

Met de nodige vrees ben ik gaan rijden. Hoe kan een 1.9 liter een tandemasser trekken? De Sharan is getuned. Van 115 naar 140 pk en van 310 Nm naar 350Nm. Ik kan alleen maar zeggen dat de auto het prima heeft gedaan! Ook op lange Autobahnhellingen in Duitsland kun je bijna alles in de vier rijden. Soms zelfs in de vijf. De zes werkt alleen als je boven de 105 gaat rijden. Ik rijd zo rond de 90 / 95 en dat met stabilisator uit!! Het kogelgewicht is minder belangrijk bij een tandemasser, maar als hij exact horizontaal staat heb ik ongeveer 65 Kg kogeldruk. Het enige waar ik erg tegenop zie is het wegrijden op een helling. Ik heb dan echt het idee dat het hart uit de koppelingsplaat zal schieten of dat hij zal slippen. Ooit hoop ik een automaat te hebben!. Weet iemand of er misschien een bedrijf is dat een tussenbak kan monteren? Het brandstofverbruik is zo rond de 1 op 9 tot 1 op 9,5. Ga ik 85 rijden dan kom ik zo rond de 1 op 10 tot 1 op 10,5 uit. De auto verbruikt bij een rit naar het zuiden van Europa ongeveer 0,3 liter longlife olie. Goed peilen dus als de motor zwaar belast wordt!! De watertemperatuur is constant 90 graden Celcius. De olie temperatuur is bijna altijd 100 graden Celcius, bij een lange klim met vol gas in de vier loopt de temperatuur op tot 120 a 130 graden.

Wijzigen


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd met een Caravan

De ervaring van B. Jazet met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd (66 Kw/90 pk bouwperiode: juli 2000 - november 2005) en een Caravan van 1525 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Zijn dit jaar via Simplonpas naar Italie gereden bij stilstand op de pas is het geen lol om het spul weer in beweging te krijgen verder is het een perfecte combinatie.

Wijzigen


Engelse reviews
Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] met een Bailey

De ervaring van Mike met een Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] (103 Kw/140 pk bouwperiode: september 2010 - heden) en een Bailey Unicorn Cadiz van 1494 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84%* = 103 km/u = 19%

I've had the 2010 model Sharan SE Mk2 for 2 years now and have completed approximately 12,000 towing miles with it. The first year with a Swift Challenger 560 (similar weight to the Cadiz).

This has got to be one of the best non 4x4 towcars I have owned in the past 20 years. In all drive conditions: motorway, hills, country lanes etc. it just does the job well and without effort. The DSG 6 speed box is excellent and never faulters or overheats, even on tough summer trips to southern Europe.

The car gives an average mpg of approximately 29 with the van on the back and an easy 45 without.
Longlife servicing means one service every two years - bliss!

Acceleration when towing is surprisingly good and on the odd occasion when it's necessary to break the law to get out of trouble, it never fails to deliver. The Cadiz is a fairly weighty van but even in strong cross winds and despite the best efforts of evil truck drivers, it all stays nice and tight and to date I've never experienced any hint of snaking.

Cruise control and the DSG gearbox just take any remaining effort out of motorway driving. The management system keeps everything as optimum as possible.

The Sharan also has an electronic anti-wheel spin setting for take-up of drive and this works really well when trying to get away from standstill in a hurry.

Excellent towability, comfort, safety, reliability and great fuel economy for a car this size - in my book, a real winner compared to its only competion in this class - Ford's Smax and Galaxy.


Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] met een Caravan

De ervaring van Chippedtdi met een Volkswagen Sharan II - 2.0 TDI [DSG] (125 Kw/170 pk bouwperiode: maart 2011 - januari 2013) en een Caravan van 1750 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 103%* = 145 km/u = 20%

Brilliant, Had this car chipped and does achieve 50mpg solo and 29mpg towing, Very happy, Very stable, Happy caravaning.


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd aut. met een Swift

De ervaring van Tracey Mortimer met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd aut. (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - februari 2008) en een Swift Charisma 570 van 1252 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78%* = 102 km/u = 38%

We drive an automatic we find when towing with the car being an automatic it struggles and strains sometimes to change into the right gear but once it does it tows like a dream not really had problems towing with a sharan and we are thinking of trading our x reg in for a newer model of the same car for towing purposes


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI met een Bailey

De ervaring van Rob met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI (96 Kw/131 pk bouwperiode: november 2002 - november 2005) en een Bailey Senator Louisiana van 1643 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 97%* = 101 km/u = 16%

I have a 54 plate vw sharan tdi 130 bhp,had the car from new and at mo towing a 2006 twin axle Bailey Senator Louisiana.prior to this i towed a large folding camper. the outfit is stable enough but i reckon it lacks power. We holiday touring france and cover approx 2500 miles, the mpg averages about 20 due to a need to change down on any slight gradient.The car would be ideal for a smaller van,extremely reliable with bags of space but looking into getting a car with more torque as we relly rate the caravan for set up and comfort.


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI met een Elddis

De ervaring van john barker met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI (96 Kw/131 pk bouwperiode: november 2002 - november 2005) en een Elddis Odyssey 505 van 1475 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83%* = 102 km/u = 17%

Recently purchased a VW Sharan TDI130 on a 04 plate with 50000 miles to tow my 2003 Eldiss Odyssey 505 .........Brilliant !! . Rock steady in cross winds / HGV passings , and very frugal on the fuel....Bonus!! WAS towing with a Passat 130 TDI previous to this, plenty of power , but a bit scary over 50mph , the Sharan criuses along with ease at 60 mph (Legal limit ) . In conclusion this is a well balanced economical outfit .


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd met een Abbey

De ervaring van stuart fowell met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - februari 2008) en een Abbey GTS Vogue 416 van 1413 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80%* = 100 km/u = 17%

caravan "what caravan" this pulls so well you dont know its on the back, performance up steep hills is the only noticeable difference, it dosent exactly strugge, but you know its there.


Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd aut. met een Avondale

De ervaring van colin met een Volkswagen Sharan - 1.9 TDI pd aut. (85 Kw/116 pk bouwperiode: juli 2000 - februari 2008) en een Avondale Dart 556-6 van 1245 kg geplaatst op 03-12-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73%* = 105 km/u = 38%

I used to tow with a landcruiser 3.0 td.best machine on the planet!I sold to brother cos of the running costs of fuel.bought a sharan.Big mistake tows like a horse.No it doesnt a horse would be faster.Ive towed for 12 years and i rate this car as good as a 1.6 vitara!If you want to die a slow death then use this car to go to scotland.by the time you get there it will be time to come home,your hols will be over.looking at terrano any comments e-mail me.


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap