Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Gebruikerservaringen
Volvo V40

Sorteer gebruikservaringen op:

Volvo V40 III - D4 [Business][85g] met een Dethleffs

De ervaring van mmc adriaansen met een Volvo V40 III - D4 [Business][85g] (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - september 2015) en een Dethleffs Camper 500 DB van 1357 kg geplaatst op 03-11-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

heerlijke combinatie.
Je moet idd de km teller in de gaten houden,anders rijd je snel te hard.
wij rijden met dethleffs camper 450 db met een verzwaarde as 1500 kg.
was beladen tot ca 1400 kg.
verbruik met caravan gem 1;12.7 bij 90\95 km/u.
naar zuid frankrijk geen enkel probleem en zelfs bij luik een lachertje.
Nog nooit zon fijne auto gehad.
voorheen 20 jaar peugeot gereden benzine.

Wijzigen


Volvo V40 D2 [Business] met een Dethleffs

De ervaring van J K met een Volvo V40 D2 [Business] (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2015 - heden) en een Dethleffs Beduin 540 van 1490 kg geplaatst op 31-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 94% Berekening >>>>

In augustus op vakantie geweest met een Dethleffs Beduin 540V uit 2005. Het gewicht van de caravan mag 1500kg zijn (is ook het trekgewicht van de auto) en ik durf eigenlijk niet te zeggen of we er overheen zaten (o.a volle watertank (40kg), mover (50kg) en 2 kinderfietsen (op de dissel)), maar ik denk dat het gewicht echt wel rond de 1500kg gelegen heeft.

Rijden met de caravan was op zich prima te doen (snelweg, Franse binnenwegen). Op een lege, rechte snelweg hebben we vrijwel de hele nacht met de caravan 110 km/h gereden (zonder slingeren, stabiel) en wanneer het drukker was hebben we 95 km/h gereden.

De caravan heeft wel als nadeel dat hij door zijn lengte op 1 as nogal windgevoelig is voor (snel) passerende bestelbusjes of grote personenauto's. Dat probleem zie je bij alle caravans terug (ook als je er achter rijdt), alleen hoe langer de caravan hoe groter de slinger lijkt te zijn die je er door krijgt. Ongeacht de snelheid, blijft dit probleem uiteraard. Als je iets harder rijdt, moet je er meer bedachtzaam op zijn (of anticiperen met iets meer ruimte laten tussen de rijbanen).

Bergop (6%/7%) op de snelweg was ook prima te doen, wel moet er op tijd teruggeschakeld worden (in zijn 3 was soms echt nodig als de gang er in gehouden moest worden (met bijvoorbeeld 90+ boven komen)). De 6e versnelling is inderdaad onbruikbaar, maar vrijwel de hele weg in zijn 5 gereden (95 km/u kan in 4 of 5, iets harder gaat beter in 5).

Vorig jaar had ik een D4 Business en die had aanmerkelijk minder moeite met de caravan, al was dat voornamelijk merkbaar bij bergop (eenvoudiger en gewoon mogelijk in 4 of 5). De 6e versnelling was daar wel prima bruikbaar. Op kruissnelheid is er geen echt verschil merkbaar, ook optrekken is gewoon prima te doen (al moet je wat langer in een versnelling doortrekken als je wat vlotter mee wilt stromen).

Gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:10, waar het normaal rond de 1:17,5 ligt.

Wijzigen


Volvo V40 D2 met een Kip

De ervaring van RJH met een Volvo V40 D2 (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2015 - heden) en een Kip Shuttle 41 van 1190 kg geplaatst op 14-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

Na vele jaren de caravan te hebben getrokken met een XC70 (D5) was ik beducht wat me te wachten stond, toen we 4 weken door de Franse Alpen trokken met een V40 met de nieuwe 2.0 dieselmotor met 120 pk / 280 Nm. De auto mag 1500 kg trekken. Hoe zou het gaan op de lange autobaanhellingen in het buitenland en op -soms- steile binnenwegen in de bergen?
De prettige verrassing was dat de auto ook in het buitenland uitstekend voldoet als caravantrekker. Zowel op de lange hellingen op de Peage als op bochtige steile weggetjes in de Alpen miste ik het hoge koppel, de geartronic en de AWD uit mijn vorige auto eigenlijk niet echt. Alleen op een camping bij het omhoog rijden tegen een hellend grastalud verlangde ik naar AWD, maar al zigzaggend kwam het geheel toch bovenaan. Ieder die twijfelt of deze nieuwe 2-liter D2-motor geschikt is als caravantrekker naar zuid-europa, kan ik geruststellen: je komt geen power tekort bij caravans zoals deze (beladen 1300 kg). Je rijdt daarmee op de Peage probleemloos 95-105 km p/u in de 5e versnelling. De 6e versnelling doet niet mee. De caravan (met 2 fietsen achterop) hangt voldoende stabiel achter deze auto. Je merkt wel dat een V40 meer meebeweegt met de caravan, dan een grote Volvo. Het verbruik tijdens de hele rit naar- en door de Franse Alpen met de caravan bedroeg 1:12 (solo 1:19). Nog een dingetje: De verschillende D5-geartronic varianten toonden op lange autobaanhellingen in de hitte soms tekort aan koeling (waarschuwingen in display dat motorolie resp. geartronicolie te heet werd). Deze V40 D2 heeft niet 1 keer zo'n melding gegeven.

Wijzigen


Volvo V40 III - D2 [2014] met een Elddis

De ervaring van Herman met een Volvo V40 III - D2 [2014] (84 Kw/114 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Elddis Xplore 435 van 1150 kg geplaatst op 14-05-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>>

Net terug vanuit de Harz met onze V40 D2 van 2014..
We kunnen bogen op een jarenlange caravan ervaring. Met diverse soorten caravans en auto\"s door Europa gehobbeld.
Betrokken caravan moet zijn een Elddis Force 450/2 van 2001
met een leeggewicht van 880 maar met mover compleet rekenen we 950 kg en totaal beladen 1150 kg plus een kogeldruk van 70 kg Deze kwam in lijstje niet voor.
Tevreden over deze combinatie? Gedeeltelijk.
Optrekken vanuit stilstand: niks mis mee. Met het overige verkeer meekomen en passeren vrachtwagens: prima te doen. Heuvel op: zonder moeite.
Komt bij dat de Volvo een heerlijke reisauto is. Ook het verbruik was perfect. Rond 1:12
Moeite had ik met de stabiliteit. Dacht eerst dat het aan de wijze van beladen lag doch dat kan het niet zijn. Ook de kogeldruk was goed. Ik vond en dat is voor het eerst, de combinatie bij vlagen niet stabiel aanvoelen. Caravan lag wel mooi recht achter de auto.
Zal voor de toekomst niet veel meer uitmaken.
Auto ingeruild voor een hogere zit. Krijg moeite met in / uitstappen in de wel zeer lage auto maar zal de Volvo degelijkheid missen.



Wijzigen


Volvo V40 D4 met een Knaus

De ervaring van Robert met een Volvo V40 D4 (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - heden) en een Knaus Sport 500 UF van 1473 kg geplaatst op 28-03-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Met deze cobinatie geen grote ritten gemaakt, alleen inNederland. Hiervoor deze caravan met een v70 gereden. Je merkt al snel het verschil. Qua trekkracht is er niets aan de hand, maar de stabiliteit is niet vergelijkbaar. Je rijdt al snel 100 k/u. Het optrekken kost de auto geen enkele moeite. Maar zodra je rustig 100 rijdt, dan merk je dat bij tegemoet komende vrachtwagens dat de combinatie minder stabiel is, ondanks de korte oversteek en een kogeldruk van 80 kg.
Als je rustig aan doet (tot 90 kmu) gaat het allemaal wel. Maar ik vond het in NL al oppassen. Ik hou van enige reserve en dat heeft deze cobinatie niet, behalve trekkracht.

Wijzigen


Volvo V40 III - D4 [Business][85g] met een Burstner

De ervaring van Marcel Schilperoort met een Volvo V40 III - D4 [Business][85g] (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - september 2015) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 14-03-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>>

Op voorhand was ik wat angstig door angstig doordat de auto korter en lichter was dan de vorige auto (C5 2011). Dat trekkracht geen probleem zou worden was op voorhand al duidelijk. Eerst even wennen, maar de korte oversteek en 18" banden zorgen voor een stabiele combi. Je merkt wel dat de caravan bij zijwind een duw geeft op de kont van de auto, maar dit wordt direct ingedamd door de auto, zeer veilig en prettig gevoel. Het vermogen is fantastisch, op de berg bij Luik op een gegeven moment maar van het gas afgegaan voor het behoud van de techniek, maar zelfs ruim boven de 100 km/u bleef de combinatie nog versnellen. Op een vlakke weg moet je dan ook je snelheidsmeter echt in de gaten houden, zeker voor Nederlandse begrippen rij je in no time hoogst illegale snelheden. Optrekken en versnellen is een feest, hoop auto's die solo nog jaloers zouden zijn. Is er dan niks aan te merken...? Jawel, het buitensporige verbruik! Solo ongeveer 1:19 (het zachte brede rubber zorgt voor een hoger gebruik dan de 16" eco banden die er normaal onder zitten), maar met de caravan een schokkende 1:8,5. Zachter rijden kan (90 ipv 110) maar dat scheelde eigenlijk amper 1:9,5 a 1:10. Ook irritant omdat de tank niet heel groot is (55l)

Wijzigen


Volvo V40 D4 met een Fendt

De ervaring van Rob den Besten met een Volvo V40 D4 (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - heden) en een Fendt Saphir 445 TFB van 1390 kg geplaatst op 13-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>>

Dit jaar (juni 2015) via Luxemburg en over Lyon naar de Ardeche geweest. De V40 (190pk diesel) heeft zich in combinatie met de Fendt 445 TFB prima gehouden. Bijna constant in de 5e versnelling en rond de 100 km/u gereden. Ruim voldoende trekkracht over.

Wijzigen


Volvo V40 Cross Country - D4 2.0 5 cyl. aut. met een Caravan

De ervaring van Hans Nagtegaal met een Volvo V40 Cross Country - D4 2.0 5 cyl. aut. (130 Kw/177 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Caravan van 1275 kg geplaatst op 01-04-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 77% Berekening >>>>

Met Volvo V40 Cross Country en Swift Challanger 450 (max. gewicht1300 KG) naar Gardameer geweest via Oostenrijk. In de bergen geen enkel probleem. Trekkracht uitstekend en op vlakke stukken moest ik uitkijken om niet te hard te rijden. Verbruik solo 6/7 liter en met caravan 10/12 liter, afhankelijk van stijgingspercentage. Eerste auto met automaat en vond dat in combinatie met caravan heerlijk. Met functie handmatig schakelen gaat afdalen uitstekend. Uitstekende combinatie!

Wijzigen


Volvo V40 III - D4 [Business][85g] met een Knaus

De ervaring van Roy met een Volvo V40 III - D4 [Business][85g] (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - september 2015) en een Knaus Sport 500 van 1295 kg geplaatst op 20-10-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Wij zijn met de Volvo D4 Business en een Knaus 500 QDK naar Italie gegaan via de Gotthardtunnel. De Volvo heeft meer dan voldoende vermogen om de caravan te trekken. De combinatie is stabiel en voelt goed aan. Optrekken met deze combinatie is een genot.
De hellingen neemt de Volvo met gemak. Ik rij zelf om de nabij de 90 - 95 km/h. De 6e versnelling is dan niet zo bruikbaar doordat je te laag rijdt in het toerental. Om in de 5e versnelling te rijden is geen probleem. De auto is zo stil dat je de banden meer hoort dan de motor. Het verbruik in totaal met 3000 km 8,5l / 100km. Ik moet er wel bij vertellen dat de auto net 5000 km heeft gereden.
In de eerste 5000 km was het verbruik solo 5,2l / 100km.
Met deze combinatie schakel je erg weinig. Je kan er zuiniger mee rijden door op de hellingen snelheid te minderen en rustig op te trekken.

Wijzigen


Volvo V40 III - D4 [Business][85g] met een HomeCar

De ervaring van Kees met een Volvo V40 III - D4 [Business][85g] (140 Kw/190 pk bouwperiode: maart 2014 - september 2015) en een HomeCar Racer 45 Space van 1280 kg geplaatst op 09-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>>

De V40 D4 Business met twee fietsen op het dak en een Home-car 45 van beladen 1275 kg aan de haak is een fantastisch fijne combinatie. Het is toch een beetje vreemde ervaring om met 1300-1400 tpm te cruisen zonder terug te moeten schakelen. Goed op passen want je gaat heel gemakkelijk veel sneller dan goed is. De eerste tweeduizend km solo een gebruik van ongeveer 5l/100km. Met caravan en fietsen op het dak richting de alpen en terug 8/100km gebruikt.
Met een glazen voetje kan dat wel zuiniger.

Wijzigen


Volvo V40 II - 1.9D met een Beyerland

De ervaring van Marcel Schilperoort met een Volvo V40 II - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Beyerland Vitesse 440 LB van 1100 kg geplaatst op 10-05-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

De caravan was een Beyerland Sprinter 430 MD uit 1995, maar zal voor de berekening en ervaring niet veel uitmaken. Caravan had een slingerkoppeling. Na wegen van een aantal spullen kom ik tot de conclusie dat de caravan behoorlijk overbeladen is geweest. Door een goede indeling was hier echter niets van te merken. Een zeer stabiele combinatie, ook op hogere snelheden (115-120 zonder probleem). Wel gevoelig voor langsknallende grote busjes en bij het inhalen van vrachtwagens. Bij inhalen gas er vol op en je hebt nergens last van. De auto heeft vermogen te over en voelt daardoor zeer betrouwbaar. De eerste rit door de nacht en 's ochtends in Frankrijk alleen op de weg, heerlijk gereden. Des te groter was de verrassing onder Lyon de berg op bij ongeveer 28 graden: op de middelste baan als een speer naar boven (85 km/u) en plotseling de motortemperatuur op max. Niet fijn en zelfs gevaarlijk: snelheid eruit en weer invoegen op de rechterbaan (30 km/u afremmen terwijl het verkeer achter je hier geen rekening mee houdt!!) Daarna binnendoor klimmen met hellingen van 15%, vermogen geen probleem, maar weer die koeling! Kachel aan verhelpt het probleem, maar dit zou toch niet mogen, zeker ook omdat de auto het qua kracht makkelijk aankan. De terugweg is is volledig overdag gedaan, met grote regelmaat de kachel aan bij klimmen.

Nu een Burstner Ventana 490 van 1300 kilo gekocht, maar ik durf het niet aan om naar het zuiden af te reizen, terwijl ook deze combinatie ondanks het hogere gewicht en mindere stroomlijn nog steeds erg prettig is. Feitelijk is het dus een slechte trekauto, ondanks het vermogen. Koeling na laten kijken en daar zijn geen bijzonderheden aan gevonden. Aan de andere gebruikerservaringen te lezen hoort dit gewoon bij dit type...jammer.

Wijzigen


Volvo V40 II - 1.9D met een Chateau

De ervaring van Emiel met een Volvo V40 II - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Chateau Caratt 440 van 1175 kg geplaatst op 24-01-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Goede combinatie die stabiel is, wendbaar en overzichtelijk. Kogeldruk ongevoelig, carvan ligt als een blok en auto speelt er mee. Bij langdurige steile hellingen loopt motor warm maar is prima op te lossen door airco ff uit te zetten, dan daalt de temp snel. Nooit enig probleem gehad, auto heeft intussen > 250.000 km gedraaid op 1ste koppelingset

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 16v met een Chateau

De ervaring van P.v.d.Pluijm met een Volvo V40 I - 2.0 16v (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 1999 - mei 2002) en een Chateau Calista CT 480 DE van 1310 kg geplaatst op 28-10-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Voor het gehele opgegeven rapport klopt het ook moet je goed de toerenteller in de gaten houden opschakelen bij 3000 rpm en terugschakelen bij 2000 rpm ik hou het normaal op 2500 rpm dit is goed te doen het vergt wel veel concentratie.Het is inderdaad geen beste klimmer bij bergafwaarts max 95 km in de 4e versnelling anders krijgt de caravan de neiging te gaan slingeren op de motor naar beneden.Het brandstof gebruik viel mij mee normaal 1 op 11 nu met caravan en bergjes en dalen 1 op 8.9 toch ga ik zoeken naar een betere combinatieauto omdat het vele schakelen is wel erg vermoeiend.Het is een S 40 met de boevenstaande vermogensgegevens!

Wijzigen


Volvo V40 III - D2 [2014] met een Beyerland

De ervaring van Richard Kerklaan met een Volvo V40 III - D2 [2014] (84 Kw/114 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Beyerland Sprinter 470 EB Sport van 1310 kg geplaatst op 17-08-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 93% Berekening >>>>

Net terug uit Spanje en ben heel enthousiast. Mijn vorige auto (voyager) met 33 PK meer, 25 NM en 500 KG minder had er aanzienlijk meer moeite mee. Qua trekvermogen behoorlijk goed te noemen, je schiet niet als een kanonskogel de bergen over, maar ligt glooiend in zn hoogste versnelling makkelijk en maar 3 x de 3e versnelling nodig gehad om de top te bereiken. kon gemiddelde snelheid van 110 KMH bijna overal makkelijk vast houden, zelfs nog wat reserve. Met de voyager regelmatig gillend in zn 3e de top bereikt met 60 KMH. 500 KG minder merk je wel, je voelt de caravan goed achter de de auto hangen, maar al met al een zeer aangename reis gehad. We hebben zelf gedwongen overnacht omdat we anders te vroeg op de bestemming zouden komen.

Wijzigen


Volvo V40 Cross Country - T4 [PowerShift] met een Elddis

De ervaring van Rob met een Volvo V40 Cross Country - T4 [PowerShift] (132 Kw/180 pk bouwperiode: januari 2013 - 2015) en een Elddis Crusader Hurricane van 1437 kg geplaatst op 13-06-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Wij hadden eerder een BMW-325 touring. Vanwege bovenstaand commentaar over de combinatie hield ik toch even mijn hart vast.
Als voorzorg heb ik goed naar de bandenspanning en de kogeldruk gekeken en heb ik de belading zoveel mogelijk in de auto gedaan en de campingtafel, stoelen en de bankkussens van de caravan midden boven de as geplaatst. Deed ik eerder niet zoo zorgvuldig. Ook geen fietsen achterop. Mijn racefiets in de auto. Watertank leeg en de gasfles in de disselbak.
De V40 crosscountry automaat, de Elldis Hurricane erachter en de belading zoals gemeld rijdt geweldig. Daar waar ik met de BMW bij 100-105 km pu wat voelde schudden achter de auto was dat nu niet het geval. OK de belading had met de BMW beter gekund. OK, we hadden onderweg goede weersomstandigheden en weinig wind. OK, we hadden weinig bussen en vrachtwagens die ons wegzogen. (Wj haalden de vrachtauto's zelf in). De enkele keer dat ik 110 pu reed ging prima maar ik hield het toch maar op 105.
Ik merk natuurlijjk wel dat de trekkracht van de BMW wat beter was. Maar je hoeft natuurlijk niet als 1e boven op de berg in Luik te zijn. Ik weet ook niet wat de ervaring is bij windkracht 5-6 of bij een wat Mistral achtige wind. Onder wat ik noem normale omstandigheden: Prima rijden - stabiel - weinig tot geen schudden. De tractie is OK hetgeen we een keer noodgedwongen hebben moeten testen.
Samenvattend: je hoeft niet het hele jaar door in een SUV te rijden om 4 weken een caravan te moeten trekken.

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van Theunissen met een Volvo V40 I - 1.8 16v (85 Kw/116 pk bouwperiode: juni 1996 - mei 1999) en een Caravan 750 kg van 975 kg geplaatst op 18-07-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>>

Met een Volvo S40 1.6 16 v (1996) naar Zweden (net boven GŲteborg) en een Corsar 465 (1978) gereden, beladen tot ongeveer 990 kg.

Het gaat niet om een V40, maar de S40 van dit type zag ik niet. Motor is hetzelfde, auto weet alleen iets minder (1186 kg). Caravan is totaal niet gestroomlijnd en was niet voorzien van een anti-slingerkoppeling.

Het ging allemaal prima, maar je moet wel behoorlijk gas geven en veel toeren maken. Vijfde versnelling is nauwelijks bruikbaar, alleen met wind mee. Hellingen (van 12%) zijn prima te doen als je al op gang bent, zelfs in de 2e versnelling, vanuit stilstand gaat dat niet goed en daarbij heb ik (uit onervaring) de koppeling behoorlijk laten stinken. Gelukkig zijn er weinig steile hellingen in Zuid-Zweden en de koppeling werkte na de vakantie nog steeds naar behoren.

Combinatie was redelijk gevoelig voor zuigkracht van vrachtwagens, touringcars en bestelbusjes en ook erg gevoelig voor spoorvorming in Duitsland. In Nederland en ScandinaviŽ viel de spoorvorming gelukkig mee, maar met een snelheid van zo'n 85 op de gps (90 op de teller) ging alles prima.

Verbruik solo 1:11, Verbruik met caravan in Duitsland 1:7 (heenweg) 1:6 (terugweg), in Zweden 1:8, maar daar is de maximale snelheid op de provinciale weg ook maar 70 en daar heb ik me min of meer aan gehouden.

Auto heeft ondertussen plaatsgemaakt voor een Fiat Punto Evo 1.3 (met uiteraard een kleinere caravan).

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Caravan

De ervaring van Eric met een Volvo V40 I - 1.9D (75 Kw/102 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Caravan 1000 kg van 1175 kg geplaatst op 23-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

Ik heb de auto in 2007 laten chippen bij Hartog-tuning naar ongeveer 125 pk en 290 Nm. Hierdoor merk ik dat de auto een stuk sterker en zuiniger is geworden. Zonder caravan zit ie op gemiddeld 1 op 16,5 en met caravan in de 4e versnelling op 1 op 10,5. De motor draait dan rond de 2750 toeren. In de 5e versnelling zit hij te laag in toeren en dan schoot hij naar onder de 1 op 10. De caravan is uit 1991 en heeft een opbouw van 5 meter 40. De caravan zal tegen de 1300 kilo zijn aan de haak tijdens de vakantiereis. De caravan en combi zijn mooi in evenwicht volgens de politie na een vakantiecontrole op de A28. De meest ideale snelheid om mee te rijden is 95 km/h. Deze snelheid is afgelezen van de Tom-Tom. Als het buiten te warm is kan de airco beter niet aan. Als je pech hebt op een helling schiet de temperatuur van de koelvloeistof dan omhoog. Dan is het snel airco uit en kachel aan raampjes open, dan gaat de temp. weer naar beneden. En er zit toch een originele Volvo trekhaak onder mijn auto.

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9 TD met een Caravan

De ervaring van Jeroen met een Volvo V40 I - 1.9 TD (66 Kw/90 pk bouwperiode: januari 1997 - januari 1999) en een Caravan 750 kg van 1000 kg geplaatst op 02-06-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 62% Berekening >>>>

Wij zijn in de nazomer van 2010 met onze Avento Royal uit 1975 (beladen gewicht 1000kg) via Zwitserland naar ItaliŽ geweest. De combinatie reed op zich comfortabel maar kwam erg veel kracht tekort. Er zijn hellingen van naar ik schat 5% geweest waarvoor ik terug moest naar de 1e versnelling. Ik heb meermalen de motor oververhit gehad.
Het verbruik lag rond de 1op7 (normaal 1op14)
Samengevat is het geen fijne auto om een caravan mee te trekken, ook geen fijn gevoel met 2 kabouters achterin de auto.

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 met een Caravelair

De ervaring van Warning met een Volvo V40 II - 2.0 (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1130 kg geplaatst op 22-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Fijne Combinatie, eerste ervaring als caravantrekker, Reis R'dam naar Mont Saint Michel (fr), Geen enkele verassing die de auto niet aankon, komt fijn mee in het verkeer, ook bij 80Km een enkele keer inhalen geen probleem. NB wel schokbrekers onder de caravelair geplaatst. Windkracht +/- 7 van voren, merk je wel in het verbruik, dat bij rustige weers omstandigheden gunstig is te noemen 1op11

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 [1998] met een TEC

De ervaring van S.Schouten met een Volvo V40 I - 2.0 [1998] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 1996 - mei 1999) en een TEC Travel King 390 HTF van 1000 kg geplaatst op 19-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 66% Berekening >>>>

Ik heb een redelijke tot goede ervaring met deze combinatie. Zeer stabiele combinatie en in combinatie met de cruise controll erg prettig rijden.
Bij lichte stijging is de 5de versnelling niet in combinatie met de cruise controll te gebruiken omdat deze te traag reageerd en dan onder de 100KM/H komt kan wel opgevangen worden door zelf wat gas bij te geven als je gaat stijgen worden de heuvels wat stijler zoals in zuid duitland en oostentenrijk het geval is (+10%) dan moet je echt in zijn 4 of soms de 3 naar boven maar dan ben je nog steeds als 1 van de eerste boven.
wat hierboven staat over de cruise controll dat hij jkt af te remmen bij afdalingen, ik heb precies het zelfde idee en heb ook contineu als ik een steile afdaling af ga de cruise controll aan en de combinatie is niet sneller gaan rijden dan de ingestelde snelheid. lijkt dus IDD echt af te remmen op de motor.

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Knaus

De ervaring van Popko Kuiper met een Volvo V40 I - 1.9D (75 Kw/102 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Knaus Sudwind 400 FD van 1145 kg geplaatst op 15-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Zelfde ervaring met warmlopen van de motor. Dit jaar voor het eerst naar de alpen geweest en daar problemen gehad op de terugreis. Van de Volvo dealer in Miesbach (bij Munchen) waar we naar toe gesleept zijn nadat we de klim op de A8 niet haalden ;-(, vertelde me dat wanneer er een orginele Volvo trekhaak onder gezet wordt, dat dan de "Kuhler" van de auto aangepast wordt. Bij onze auto is dat niet gebeurd. Dit zou het oververhitten kunnen verklaren. Graag zou ik horen of anderen hier meer van weten. De rest van de terugreis was het bij het klimmen airco aan op vol verwarmen en de raampjes open. Dit hield de temperatuur goed op peil.

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Knaus

De ervaring van Eric met een Volvo V40 I - 1.9D (75 Kw/102 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1240 kg geplaatst op 23-07-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 78% Berekening >>>>

Onder normale (vlakke) omstandigheden is de combi o.k. De snelheid niet te hoog laten worden (max. 90) anders gaat het geheel snel slingeren.Maar bij lange (en steile) hellingen heeft de auto er veel moeite mee. Bij warm weer kans dat de motor warm loopt (is mij overkomen) en dan stop de auto onmiddelijk. Levert spannende momenten op. Ben inmiddels op zoek naar sterkere (en iets zwaardere) auto.

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 met een Bagagewagen

De ervaring van segers met een Volvo V40 II - 2.0 (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg geplaatst op 05-08-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 37% Berekening >>>>

rijd vaak met een aanhanger van 1600 kg gaat goed nergens last van en kom goed met het verkeer mee haal ook op snelweg 140 km / u

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.8 met een HomeCar

De ervaring van Rob met een Volvo V40 I - 1.8 (90 Kw/122 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een HomeCar Racer 39 (2.2) van 1090 kg geplaatst op 12-04-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 71% Berekening >>>>

Van 2002 tot 2007 hebben wij vele probleemloze vakantietochten gemaakt met onze Vovo V40 1.8 en een Home-Car Racer 39 Sun (1150 kg max.). De combinatie is voldoende vlot en stabiel, ook bij inhaalmanouvres. Het wegrijden op steile hellingen gaat redelijk. De prestaties op de autosnelwegen, ook in heuvelachtig gebied zijn goed (max. 120 km/h in 4.) 5e versnelling alleen onder gunstige omstandigheden bruikbaar. Fijne lange 3e versnelling voor steile en lange Autobahnhellingen. Benzineverbruik ca. 12 l./100 km

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 T met een Wilk

De ervaring van axel met een Volvo V40 II - 2.0 T (120 Kw/163 pk bouwperiode: mei 2002 - januari 2003) en een Wilk S3-490 HTD van 1390 kg geplaatst op 21-01-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Prima auto met een iets te grote caravan, maar combie rijd fijn.

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 T met een Dethleffs

De ervaring van w.van kleef met een Volvo V40 II - 2.0 T (120 Kw/163 pk bouwperiode: mei 2002 - januari 2003) en een Dethleffs Camper 470 V van 1300 kg geplaatst op 19-11-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>>

Tot vorig jaar 2007 heb ik met een Home Car Type 440 Racer gereden. Totaal geen problemen met stabiliteit en trekkracht ook met een snelheid van 120 km.Met ingang van 2008 reizen we met een Dethleffs Camper 470 V. In het begin even zoeken naar de verdeling van het gewicht in de caravan.Dit heeft er toe geleid dat het reservewiel van de caravan uit de disselkast is gehaald en in de auto is gelegd.Voor op de dissel worden twee fietsen meegenomen.Het gevolg is dat , in geval van sporen in de weg, bij 110 km , een eventuele slingerneiging ingedampt is. Meest prettige snelheid is 100 km. Het trekken levert helemaal geen problemen op en op de routes naar het zuiden kun je veelvuldig van de vijfde versnelling gebruik maken. Er is ruim voldoende power aanwezig zodat inhalen geen probleem oplevert en vlot de vrachtauto's kunt passeren.

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 met een Hobby

De ervaring van HA Nijssen met een Volvo V40 II - 2.0 (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1280 kg geplaatst op 20-10-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 82% Berekening >>>>

Deze combinatie vd Volvo V40 2.0L met de Hobby 460
is niet ideaal, maar in ons geval moest het maar zo zijn.
2x mee naar Spanje geweest en dat gaat best wel al rijd je af en toe 1 op 4!! Caravan was wel steeds iets overbeladen n.l. totaalgewicht van +/- 1440 kg!!

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 aut. met een Beyerland

De ervaring van J.Rietman met een Volvo V40 I - 2.0 aut. (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Beyerland Sprinter 440 HK Sport van 1180 kg geplaatst op 15-09-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>>

volvo V40 (2001); 2.0 AUT benzine, massa ledig: 1295 kg, ongeremd/geremd 500/1400 kg volgens kenteken.
beyerland 440LB lite Type 443B massa leeg 890kg, max. 1200 kg. laadvermogen 310 kg volgens kenteken.
Ik rijd nu enkele jaren met deze combinatie en ervaar dat als ideaal. Alleen moet je uitkijken met de cruise control bij heuvels/bergen. Als hij staat ingeschakeld op 80 km/u dan zal hij (de automaat)dat ook proberen te halen. Dat kan er toe leiden dat het toerental boven het max. koppel op 4000 t/min. uit kan komen en dat is geen prettig gehoor en lijkt mij ook niet gezond voor de motor.
In normale omstandigheden een probleemloos koppel met een benzineverbruik dat met de caravan er achter en wind tegen op kan gaan lopen van 1:10.5 normaal naar 1:7 bij 80 km/u. En dat is dan toch wel weer fors.
Op de gladde weg automaat op D, schakelt de automaat regelmatig tussen 5 en 4, dat is niet storend en eventueel op te vangen door de regelaar op 4 te zetten, maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Samengevat: caravan trekken met een automaat en volvo V40: heel comfortabel.

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 T met een Knaus

De ervaring van Willem de Zwart met een Volvo V40 I - 2.0 T (120 Kw/163 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Knaus Azur 500 FU van 1400 kg geplaatst op 15-06-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 92% Berekening >>>>

Afgelopen jaar (2007) met de Volvo en een Knaus van 1500 kg naar de Vendee geweest. Caravan tot 1400 beladen. Ging perfect. Wel opletten met het beladen van de caravan. De Volvo was redelijk beladen. Op de auto een dakkoffer, waardoor een goede gewichtsverdeling ontstond.
De hellingen zijn makkelijk te nemen. Je hoeft niet al te veel te schakelen.

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Chateau

De ervaring van J.Joziasse met een Volvo V40 I - 1.9D (70 Kw/95 pk bouwperiode: januari 1999 - mei 2000) en een Chateau Caratt 440 van 1175 kg geplaatst op 13-04-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>>

Volvo V40 1.9D 1999 het probleem met het koelsysteem klinkt bekend in de oren, zeker bij warm weer.Tot Parijs gaat het goed maar als je verder zuidelijker zakt moet regelmatig airco uit en verwarming aan om koelvloeistof temperatuur weer te laten dalen.
Pas een andere caravan gekocht oude woog 850kg nieuwe 1200kg toch maar eens voor andere trekauto gaan kijken.......

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Eifelland

De ervaring van R. Sulter met een Volvo V40 I - 1.9D (70 Kw/95 pk bouwperiode: januari 1999 - mei 2000) en een Eifelland Holiday 465 van 1200 kg geplaatst op 28-02-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 80% Berekening >>>>

Op zich een hele goede combinatie alleen bij een lange helling van zo'n 12% raakt de motor erg snel oververhit en wordt je gedwongen te stoppen. Dit kan heel lastig zijn als je op een weg zit waar dit niet mogelijk is. Ik heb horen zeggen dat dit een euvel van de V40 is, daar is dus geen oplossing voor, jammer. Korte hellingen gaan prima.

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 [1998] met een Caravelair

De ervaring van e verhagen met een Volvo V40 I - 2.0 [1998] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 1996 - mei 1999) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 24-01-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59% Berekening >>>>

met deze combinatie ben ik niet zo tevreden want bij iet wat stijging en harde wind moet ik al snet terug naar zijn 4de versnelling op de snelweg als ik meer als 2% om ga moet ik al snel naar mijn 2de versnelling de Caravelair Bamba 375 de Luxe (zonder antislingerkoppeling) ligt verder zeer goed achter de auto
dit kan door de schokdempers en een gewicht van 65 tot 75 kg op de kogel komen. Je moet op het vlakke en een beetje dalende weg(in zijn 4de versnelling) oppassen dat je niet te hard rijd als je tussen 80 en 95 rijd, blijf de Caravelair Bamba Luxe 375(zonder antislingerkoppeling) zeer goed achter de auto hangen.de Volvo V40 2.0 16v uit 1998 valt tegen tegen over een toyota carina II 1.6 16v exclusive.

Wijzigen


Volvo V40 I - T4 met een Fendt

De ervaring van van der Male met een Volvo V40 I - T4 (147 Kw/200 pk bouwperiode: september 1997 - mei 2002) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 12-01-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91% Berekening >>>>

Het rijden en trekken met de volvo V40 T4 geeft mij en mijn gezin een veilig gevoel tijdens de vakanties. Dit heeft vooral te maken met het vermogen en koppel van deze auto. Deze combinatie is zoals beschreven inderdaad onrustig bij het afdalen met snelheden hoger dan 100 km/u. Echter bij vlake wegen en beklimmingen niets anders dan lof. De prestaties zijn uitsteekend te noemen. Zelfs de 5e versnelling is zeer snel en lang te bebruiken. Snelheden van 110-120 op de Franse tolwegen zijn geen uitzondering, mits goed beladen. Verbuik is 1 op 7 gemiddeld naar Zuid-Frankrijk. Onze veiligse en confortabelste combinatie tot nu toe (2003-heden)

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Avento

De ervaring van Jacques van Wersch met een Volvo V40 I - 1.9D (70 Kw/95 pk bouwperiode: januari 1999 - mei 2000) en een Avento Avance 365 TCB van 1000 kg geplaatst op 13-12-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 63% Berekening >>>>

een prima combinatie maar een stevige helling en het lampje van het koelsysteem gaat branden. Ik heb de thermostaat al laten vervangen maar dit heeft niet geholpen. is er iemand met het zelfde probleem ? of heeft iemand een mogenlijke oplossing dan zou ik dat graag willen weten.

Wijzigen


Volvo V40 I - T4 met een Adria

De ervaring van intro t4 met een Volvo V40 I - T4 (147 Kw/200 pk bouwperiode: september 1997 - mei 2002) en een Adria Adiva 462 PD van 1075 kg geplaatst op 06-11-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

het trekken van een Adria 440 optima td beladen tot ongeveer 1075 is met een Volvo t4 een ideale combinatie mits goed beladen is het nooit een probleem. Fietsen in de caravan, tent in de midden op de grond en de rest op zijn plaats perfect.4 jaar mee ge reden tot in frankrijk toe.(we hadden 75 kg over gewicht ivm weinig laadvermogen.)

Wijzigen


Volvo V40 I - 2.0 [1998] met een Hobby

De ervaring van H.Sloots met een Volvo V40 I - 2.0 [1998] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 1996 - mei 1999) en een Hobby Excellent 400 SF van 1100 kg geplaatst op 04-11-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>>

Met deze combinatie hebben we enkel positieve ervaringen te melden. Tot hoge snelheden erg stabiel, voldoende trekkracht en een verbruik van 14 ltr (bij flinke tegenwind) tot 11 ltr/100km. Verder is de cruise-control perfect; bij bergaf rijden lijkt het wel of ie zelfs afremt, de
combinatie slaat niet "op hol''. Kortom een fijn span!

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Caravan

De ervaring van jimmy rooks met een Volvo V40 I - 1.9D (70 Kw/95 pk bouwperiode: januari 1999 - mei 2000) en een Caravan van 1000 kg geplaatst op 09-10-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 63% Berekening >>>>

ervaring is heel erg goed

Wijzigen


Volvo V40 I - 1.9D met een Caravan

De ervaring van Raymond met een Volvo V40 I - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Caravan van 1000 kg geplaatst op 26-02-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

Met de Knaus Sport&Fun naar zowel Sicilie als Andalusie gereden zonder problemen. Veiligheidshalve max.100 km/u gereden, daarbij nog genoeg reserve over. Alpen vormen geen probleem.

Wijzigen


Volvo V40 II - 2.0 met een Caravan

De ervaring van gerard met een Volvo V40 II - 2.0 (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 30-01-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:
= n.b.% Berekening >>>>

augustus 2004, 2005, 2006 4 weken frankrijk
mei 2005+2006 4 weken italiŽ
thone, de jura, allemont (bij bourg) nijons, ardeche en
gardameer, firenze, toscane, assisi
nergens hebben we problemen ondervonden in de bergen met deze combinatie. schakelen is echter geboden soms gewoon terug naar de twee
een afdaling van 10% over 10 km in de ardeche is geen probleem. rustig rijden en i.v.m. de oplooprem v.d. caravan 1x een kwartier gestopt. N102 van Lanarce
richting thuyts. dit gedeelte heeeft veel bochten en heeft een helling van 10 a 11%, naar beneden in de twee en je niet laten opjagen. Geen probleem verder.
Op de zelfde dag een stuk terug in de plaats Le Puy de bekende slip gehad waarover u schrijft voor de stoplichten, helling op bij regenachtig weer.
Verder nooit gekke dingen mee gemaakt. altijd 75kg op de knobbel. dat meet ik ook voordat ik weg rijd.
geen fietsen mee. belading auto: twee personen, 1 schotse collie. zware zaken als voortent ed op de achterbank.

Wijzigen


Volvo V40 II - 1.9D met een Delta

De ervaring van Harry de Vries met een Volvo V40 II - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Delta Aero 4400 van 1070 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 65% Berekening >>>>

Zeer positieve ervaringen met deze combinatie. De Volvo gaat moeiteloos mee met het verkeer. Hellingen zijn geen enkelprobleem. Brandstofverbruik ligt gem. op 1:10,5

Wijzigen


Engelse reviews
Volvo V40

Volvo V40 II - 1.9D met een Sprite

De ervaring van Tom met een Volvo V40 II - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2002 - juni 2004) en een Sprite Finesse 2 van 1147 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90%* = 95 km/u = 19%

The Volvo V40 1.9D Sport is a great tow car for my combination (Sprite Finesse2). It has enough power in most driving situations. Have decent amount of torque to accelerate if necessary. Cruises nicely on the flat in fifth gear. Manages inclines and hills very well. For best fuel economy I drive at 50mph. I find the best nose weight is 50-55 Kg anything above and the rear suspension appears to drop. Towing with this car is a pleasure.


Volvo V40 I - 1.9 TD met een Sprite

De ervaring van cooper met een Volvo V40 I - 1.9 TD (66 Kw/90 pk bouwperiode: januari 1997 - januari 1999) en een Sprite Major 6 van 1375 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 102%* = 79 km/u = 9%

i have towed this outfit for 5 years with out any problems. its can be slow going up a gradient but will get there, on motorways it willl keep a steady 60 up slight gradients. gear changes can be quite frequent.


Volvo V40 I - 2.0 [1998] met een Swift

De ervaring van phil met een Volvo V40 I - 2.0 [1998] (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 1996 - mei 1999) en een Swift Challenger 520 van 1391 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 99%* = 95 km/u = 10%

i was told this car would pull my 530 se no problem!(only if you have plentey of clean underpants in the van) don't even think about it as it is very dangerus buy a 4x4 insted


Volvo V40 I - 1.9D met een Bailey

De ervaring van jackie shove met een Volvo V40 I - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Bailey Ranger 540/6 van 1260 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 91%* = 96 km/u = 17%

Slugish combination. my volvo struggles but does manage it even up steep inclines. it doesn't like long motorway inclines when i feel the need to get out of car and push!!! im also looking for more suibtable tow car


Volvo V40 I - 1.9D met een Abbey

De ervaring van Jack Currie met een Volvo V40 I - 1.9D (85 Kw/116 pk bouwperiode: mei 2000 - mei 2002) en een Abbey GTS Vogue 216 van 1255 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 100%* = 96 km/u = 18%

A disappointing outfit. Acceleration from start is good and smooth acceleration to about 45mph. Thereafter, the car struggles to reach 55mph and would not pull at 60 on the motorway in windless conditions. Considering change of car.


Volvo V40 I - T4 met een Sprite

De ervaring van Andre du Plessis met een Volvo V40 I - T4 (147 Kw/200 pk bouwperiode: september 1997 - mei 2002) en een Sprite Swing van 1100 kg geplaatst op 11-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86%* = 131 km/u = 25%

I have towed a Sprite Splash with my Volvo S40 T4 and have always towed in 4th gear at 100km/hr (60mph). I engage the cruise control and enjoy the scenery. The volvo is a little soft on the rear suspension but with careful packing this can be over come. I now have a Sprite Swing so the towing is even easier. When towing a caravan the holiday starts after hitching the van. No need to drive faster than 100km/hr. You will only gain 30 minutes (if towing at 120kms) after towing for 500km. Is it really worth the risk to you and your family? Enjoy your camping!


* De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).




Berekening

Kies een auto:


En een caravan:




Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap