De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mercedes-Benz C Estate - 350e met een Chateau

De ervaring van Age de Vries met een Mercedes-Benz C Estate - 350e (155 Kw/211 pk bouwperiode: juni 2015 - heden) en een Chateau Calypso 480 KMD van 1170 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59% Berekening >>>

De Mercedes c 350 e limousine aangeschaft eind 2016. Dit voorjaar voor het eerst weg geweest met de caravan naar Frankrijk. Chateau met belading ca 1200 kg. Het blijkt een geweldig fijne trekauto. De automaat doet z'n werk prima. Wel is nadelig dat de automaat alleen een kortstondige "manual" stand kent dmv de schakelflippers. Hoewel niet heel storend, schakelt de automaat bijna altijd door naar de hoogste versnelling. En dan rijd je eigenlijk met wel heel weinig toeren. De auto heeft daar geen moeite mee lijkt het, maar voor je gevoel zou je graag een paar 100 toeren meer willen draaien tbv koeling etc. De auto heeft geen enkele moeite met een caravan van dit gewicht. Luchtvering is geweldig en je kunt heel fijn 100 km/h rijden. Verbruik ca 12 l per 100 km.
Mooi is dat je de electrische aandrijving op "save" kunt zetten, zodat je in eventuele file over electrische aandrijving beschikt. Dat is lekker rustig rijden! Het rijdt dan nog soepeler dan op de benzinemotor.
Kort en goed: een geweldige caravantrekker met als enige kritiekpunt dat de automaat eigenlijk niet over een "manual" stand beschikt. En dat zou je bij een "vals plat omhoog" graag handmatig wat willen corrigeren. Verder niets dan lof!

Wijzigen


Opel Meriva B - 1.4 turbo met een Hobby

De ervaring van c. bult met een Opel Meriva B - 1.4 turbo (103 Kw/140 pk bouwperiode: april 2010 - heden) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1265 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 81% Berekening >>>

Rij al 10 jaar met Meriva,s altijd met plezier en gaat goed zonder problemen.

Wijzigen


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Fendt

De ervaring van Jaap met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 84% Berekening >>>

Na eerst met een Toyota Avensis diesel te hebben gereden is onze 940 van het jaar 1998 een verademing. Moeiteloos trekt hij onze Fendt Bianco 470 door Frankrijk. Dit is echt genieten met stereo en automatische airco aan. De auto heeft pas 360.000 gereden en nog lang niet op. Gemiddeld een gebruik van 1 op 12, met de caravan 1 op 7,5. De automatische niveauregeling vult dit plaatje nog aan en geeft ons een echt vakantiegevoel.

Wijzigen


Renault Clio III - 1.2 TCE met een Caravelair

De ervaring van Ton Lange De met een Renault Clio III - 1.2 TCE (74 Kw/101 pk bouwperiode: juli 2007 - januari 2013) en een Caravelair Allegra 400 van 1000 kg geplaatst op 23-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>

Reis al een paar jaar door Europa met de renault clio estate en de Caravalair 1000 kilo top auto wel veel in de vierde versnelling rijden beter voor de motor en minder brandstof gebruik ik gebruik stevige caravan spiegels dit om trillen te voorkomen tot 100 km heel stabiel maar moet de caravan wel goed geladen worden.

Wijzigen


BMW X5 - M50d aut. met een Dethleffs

De ervaring van Dirk met een BMW X5 - M50d aut. (280 Kw/381 pk bouwperiode: september 2013 - heden) en een Dethleffs Beduin 700 TK van 1957 kg geplaatst op 21-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>

Conclusie;

De BMW X5 - M50d aut. met een Dethleffs Beduin 700 TK beladen c.a. 2007 kg is een goede combinatie om ontspannen en veilig mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen.

Gewicht:

We zijn kritisch m.b.t. een goede belading/verdeling en heb c.a. 125 kg kogeldruk. Ik rij er niet harder mee dan zo'n 100 km/u bergaf langzamer zo'n 80 kmh - ondanks dat de meeste NL's ons dan met 100+ in de afdaling voorbij flitsen.
Om met deze combinatie te mogen rijden is een BE-rijbewijs nodig en naar mijn idee is veel ervaring met het rijden met dergelijke afmetingen/gewicht een pre.

Vlakke weg

De motorische prestaties zijn zeer goed. Op snelwegen in de 8e versnelling met100 km/u. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet terug geschakeld te worden - de automaat doet dit in elk geval niet.

Bergen

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland voel je eigenlijk niet echt dat er een caravan van meer dan 2000kg achter de auto hangt en rij je makkelijk te hard omhoog - maar ik rij liever te hard omhoog dan te hard naar beneden.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen - we horen daar veel medelanders over klagen vooral bij een grensovergang als Slovenie richting Kroatie. Theoretisch is alles mogelijk mits de wielen voldoende grip hebben maar dat is met 4-wiel-aandrijving nimmer een issue.
Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is - dat doe ik niet en rijdt altijd op cruisecontrol.

Wijzigen


Ford Focus III Fase 2 - 1.5 EcoBoost met een Hobby

De ervaring van Dennis met een Ford Focus III Fase 2 - 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2014 - heden) en een Hobby De Luxe Edition 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 18-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90% Berekening >>>

Wegens schade aan onze Dethleffs Camper 450 FL bij de dealer terecht gekomen. Na wat rekenwerk besloten nieuwe caravan aan te schaffen, een Hobby 460 UFE Edition. De Focus mag 1500 kg trekken. De Hobby mag beladen worden tot 1500 kg. Dat gaan we echter niet doen (bij ons zal de caravan tussen de 1350 en 1400 kg wegen bij vertrek), op de vakantiebestemming zijn ook supermarkten... :-) De gewichtsverhouding is op papier misschien niet optimaal. Maar goed, juiste belading, geen fietsen achter op de caravan, zware zaken in de auto vervoeren, daarmee valt naar onze mening toch een veilige combi samen te stellen. We zijn er inmiddels de eerste keer mee weg geweest. En dat viel helemaal niet tegen. Stukje zonder stabilisator gereden, voelde stabiel aan. Verbruik rond de 1 op 9. Geen last van vrachtwagens of bussen. Fijne combinatie, hopen er lang en veel plezier van te hebben.

Wijzigen


Opel Corsa V - 1.0 Turbo met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Opel Corsa V - 1.0 Turbo (85 Kw/116 pk bouwperiode: januari 2015 - heden) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 18-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>

We zitten nu met onze nieuwe caravan een caravelair antares style 390 en getrokken door een corsa 115 pk aan de moezel. Ik was best wel gespannen hoe het zou gaan , mede door de revieuw op deze site. Maar wat is die corsa sterk, hij heet geen enkele moete om de caravan te trekken. Pas na Koblenz 2 x naar 4 gemoeten en anders de gehele weg in 5 op de cc kunnen rijden. De caravan ligt ook heel stabiel achter de auto wat het rijden erg ontspannend maakt
Enig min punt kan je het verbruik noemen met rond de 1 op 9. In mijn beleving een top combi.

Wijzigen


Peugeot 308 II - 1.2 e-THP met een Hobby

De ervaring van Rene met een Peugeot 308 II - 1.2 e-THP (81 Kw/110 pk bouwperiode: mei 2014 - heden) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1100 kg geplaatst op 17-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>

Sinds begin april met Hobby achter de Peugeot op pad geweest in Nederland. Op zich trekt de Peugeot krachtig alleen na 95 km p/u begint combinatie zwalk neigingen te vertonen zeker bij enige wind. Heb goed op kogeldruk gelet en hadden nog geen fietsen mee.
Tevens ontstond er een naar probleem met de Peugeot wat nog steeds niet is opgelost. Na het rijden met caravan is er een trilling in auto opgetreden tussen 65 en 90 km p/u
Peugeot dealer heeft een TSB actie uitgevoerd echter dit heeft niet geholpen. Op dit moment denken ze aan het vervangen van aandrijfas.
We hadden auto al bij aanschaf van de Hobby maar overwegen volgend jaar toch iets betere trekauto (tips) vooral omdat we dan ermee naar berggebied willen.
Zijn er nog meer ervaringen met dit type motor?

Wijzigen


Opel Zafira II - 1.9 CDTi 16v met een Hobby

De ervaring van E.K. van Reijn met een Opel Zafira II - 1.9 CDTi 16v (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2005 - september 2011) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1351 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>

Opel Zafira B 150PK met een Hobby 400KB (1200kg. beladen) is gewoon een uitmuntende combinatie...niet gek te krijgen, niet met het passeren van trucks, ook niet met passerende trucks maar ook niet met een hevige storm niet. Gewoon retestabiel en wat dat betreft wil ik ook niets anders meer, zij het niet dat ik door gezinsuitbreiding nu wel een grotere caravan nodig heb. Mede daarom ben ik blij dat ik hier ook ervaringen zie van mensen met een caravan van bijna 1500kg! Ik heb een caravan op het oog van 1350Kg beladen dus ik krijg er meer en meer vertrouwen in dat mijn Zafira daar niet moeilijk mee gaat doen :D

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant - GTE Hybrid [+EL] met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volkswagen Passat Variant - GTE Hybrid [+EL] (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - heden) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1530 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>

Inmiddels ruim 6000 km met deze combinatie gereden, verdeeld over drie vakanties in Frankrijk en Italie. Fijne combinatie waarbij het verbruik lager is in GTE modus dan op hybride. De support van de E-motor helpt echt. Een op 8 tot 9 is mogelijk met snelheden tot 90 km/h. Hiervoor blijf ik wel in de 5e versnelling, in de zesde versnelling zakt het naar 1 op 7.

Met een kogeldruk van 85 kg. is de combinatie ook nog stabiel mocht je willen inhalen met 110 km/u.

Wijzigen


Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap