Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
BMW 3-serie

Sorteer op:


BMW 320i met een Caravan

De ervaring van Leander met een BMW 320i (184 pk/135, Kw bouwperiode: januari 2022 - heden) en een Caravan van 1450 kg geplaatst op 03-11-2023:

Bmw 320i van 2012 met de 2 liter turbo N20B20 benzinemotor met 184 pk. Icm de 8 traps automatische transmissie van ZF speelt de auto met onze wat zwaardere Avento Avance Esclusivo 465 tf van bouwjaar 2005.

Onze caravan weegt leeg 1127 kg en mag max 1500 kg wegen inclusief belading. Dat is ook.precies het maximum dat de BMW F30 320 maximaal mag trekken geremd.

Automaat kan in sportstand maar is geen noodzaak.

Op vlakke weg zonder wind bij 80 km/u loopt de BMW 1 op 12 met de caravan. Ga je harder rijden dan gaat het verbruik rap omhoog.

Ik lees her en der op dit forum dat veel mensen 100km/u en harder rijden. Ik vind dat echt onbegrijpelijk. In Nederland mag je sowieso maar 90 maar buiten dat feit is vuurwater heden te dage schreeuwend duur.

Je gaat op vakantie dus vanwaar die haast?

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 335i aut. [xDrive] met een Adria

De ervaring van Kees Jonkerman met een BMW 335i aut. [xDrive] (306 pk/225, Kw bouwperiode: november 2012 - 2015) en een Adria Adora 572 UT van 1595 kg geplaatst op 15-08-2023:

Ik heb deze auto nu een jaar en ben diverse keren met deze auto en de caravan opstap geweest.
Trekkracht is beter dan ik ooit gehad heb. In Frankrijk rij ik op mijn gemak 110 km/h en dan geeft de combinatie geen problemen. De caravan blijft altijd stabiel achter de auto ook bij zijwind. Het verbruik valt echter wel wat tegen. ik heb over een vakantie van 4200 km een gemiddeld gebruik gereden van 7.2 km op een liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Eriba

De ervaring van Frans Kruitwagen met een BMW 320i (184 pk/135, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2022) en een Eriba Nova GL 435 van 1350 kg geplaatst op 24-06-2023:

na 3 Volvo V 60 D6 nu met deze combinatie op pad geweest de laatste 3 jaar en dat is goed bevallen. De 3 trekt de Eriba prima en het rijden met de 8-traps automaat is super. We zijn met deze combi vorig jaar naar Split geweest en dit jaar naar Corsica. De BMW is ook zuinig - berg af en op rechte weg veelal in eco stand gereden en op autobaan 100km geeft een gemiddeld verbruik van 10,5 liter op 100km. Anders als een D6 maar zeker goede combinatie! Geen last van instabiliteit met zware fiets voor op de dissel en een totaal caravangewicht van 1650 kilo.
Vanaf september wordt de 3 ingeruild voor een Mazda CX60 PHEV - moet ook een goede combi worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i aut. met een Fendt

De ervaring van Fendtje met een BMW 320i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: 2015 - 2018) en een Fendt Bianco 515 SGE Activ van 1618 kg geplaatst op 20-05-2023:

Veel gewicht in auto, caravan 1800kg volgens weegbrug. Geen problemen v.w.b. wegligging ondervonden. Automaat in sportstand, maar meestal handmatig. Auto kan de caravan prima trekken, vermogen genoeg. Brandstofverbruik rond de 8 liter per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 316d met een Knaus

De ervaring van Co de Rood met een BMW 316d (116 pk/85, Kw bouwperiode: maart 2012 - maart 2015) en een Knaus Sport 450 (2,3) van 1200 kg geplaatst op 22-09-2022:

Het is een 316d getuned naar 195pk en 404nm uit de 2.0 twin power dus een heerlijk vermogen met de Knaus azur 450fu uit 2004 ( stond niet in de lijst 1400kg beladen ) met een gebruik van 1 op 10 bij 105km/h rijd het heerlijk. Stabiel en meer als voldoende trekkracht.
Vooral het optrekken gaat in sportstand behoorlijk, bergop lekker laten lopen op 2500 toeren.
Dit bewust voor koeling en smering en behoud van de motor. Prima combi. ( BMW wel in sportstand zetten ivm demping )

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i met een Chateau

De ervaring van Hans Kooijman met een BMW 330i (258 pk/190, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2022) en een Chateau Calista CT 430 TZF van 1230 kg geplaatst op 04-08-2022:

Deze combinatie naar Spanje gereden , automaat in sport programma zetten e kies voor standaard. De auto trekt met 2 vingers in de spreekwoordelijke neus zonder ook maar ergens een kilometer snelheid te verliezen, prima trek auto adaptieve cruise control op 110 en de rest gaat vanzelf

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 340i xDrive aut. met een LMC

De ervaring van Jeroen Tax met een BMW 340i xDrive aut. (326 pk/240, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een LMC 560 E Musica van 1800 kg geplaatst op 04-08-2022:

Rijplezier, na 2 jaar dieselen was ik het helemaal moe, en op zoek naar een flinke benzine, die minimaal 1800kg mag trekken. De 3 Touring is het geworden met een heerlijke 6 inline motor. Qua vermogen natuurlijk niets te kort. Qua stabiliteit kun je natuurlijk niet zomaar de caravan vol gooien en is een goede verdeling noodzakelijk. bij 100kph is het verbruik zo'n 1 op 7. Prettige caravan trekker die door zijn volledige M pakket ook nog eens voor wat verbaasde blikken zorgt :) (Geen grijze muis)

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330d aut. met een Knaus

De ervaring van Westra met een BMW 330d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: november 2012 - 2015) en een Knaus Sport 420 QD van 1200 kg geplaatst op 24-07-2022:

Zeer stabiel
100kmh
1 op 9,5
75 kg kogeldruk

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i xDrive met een TEC

De ervaring van Roland met een BMW 330i xDrive (258 pk/190, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2022) en een TEC Travel King 470 TE van 1300 kg geplaatst op 25-05-2022:

Aanvulling op vorige beoordeling. De zomerbanden vervangen door runflat versie. Achterbanden op 3,5 bar met caravan en 75 kg kogeldruk. Super , 100 km/h prima mogelijk. Duidelijk meer stabiliteit

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Knaus

De ervaring van Janse met een BMW 320i (184 pk/135, Kw bouwperiode: maart 2012 - 2015) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 03-12-2021:

Alleen maar goed nieuws en kan ik bevestigen wat de test uitwijst en wat het advies is. Deze combinatie van mijn bmw 320i en de knaus is de perfecte combinatie om mee te rijden. Met 95 a 100 km per uur in de 4e versnelling is geen probleem, of het nou helling opgaat of niet. De bmw trekt zich er niks van aan en trekt het makkelijk, ook vanuit stilstand en is er weinig toeren nodig om vlot weg te kunnen rijden. Ook is de combinatie zeer stabiel ,ook met twee fietsen achterop. Het benzine verbruik op vlakke weg zonder tegenwind is bij circa 90 km per uur 12 a 12,5 liter per 100 km met belading en twee personen. 1 op 8

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Gran Turismo 328i aut. met een Knaus

De ervaring van Leo Baerts met een BMW Gran Turismo 328i aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 17-08-2021:

Goede caravantrekker.
Emuk caravanspiegels speciaal voor dit type.
Brandstof verbruik 1:9 - 1:10 bij 100 km/pu
Weg rijden op helling is geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 330d aut. met een Caravan

De ervaring van L.A. Westra met een BMW Touring 330d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: september 2012 - 2015) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 13-08-2021:

Stabiele combinatie, ook bij hogere snelheden. (Fendt saphir 470Q)
Auto trekt de caravan met gemak. Trek kracht gewoon fantastisch. Automaat in sport stand ; Verbruik 1 op 9,2 bij meeste 100-105 op de cc.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Hobby

De ervaring van Marnix Tratsaert met een BMW 320i (184 pk/135, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2022) en een Hobby La Vita Bionda 455 UF van 1292 kg geplaatst op 29-07-2021:

De combinatie BMW320i Touring (2021) met Hobby La Vita Bionda 455 (2010) doet het uitstekend. In alle omstandigheden is het aangenaam rijden. Brandstofconsumptie valt geweldig mee, vind ik: gemiddeld 9,3 L/100 Km of 1 op 10,75 Km.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330d aut. met een Fendt

De ervaring van Laurens met een BMW 330d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Fendt Bianco 515 SKM Selection van 1558 kg geplaatst op 10-07-2021:

Uitstekende combinatie. De sportieve vering van BMW en de fantastische motor met veel koppel zorgt dat dit een perfecte trekauto is. Het helpt om zware spullen in de auto te leggen. Dat komt de stabiliteit ten goede. Verbruik is zeer goed met een caravan dankzij het hoge koppel.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 335d xDrive aut. met een Avento

De ervaring van Gerrit Wessels met een BMW 335d xDrive aut. (313 pk/230, Kw bouwperiode: mei 2015 - 2018) en een Avento Gran Turismo 490 TEB van 1530 kg geplaatst op 14-02-2021:

Heb met verschillende auto´s (Fiat, Mercedes en BMW´s (altijd diesel) dezelfde Avento bj 2009 getrokken. Mijn ervaring is dat het niet echt veel verschil maakt welk merk en type dieselmotor. Met de huidige 335D (313 pk en meer dan 600NM) is het rijden bij 100 km per uur op de tolwegen niet veel anders dan met een BMW 320D (184 pk 380NM). In beide situaties is er voldoende vermogen . Uiteraard versnelt de 6 cyl 335D merkbaar sneller, maar de noodzaak is zelden aanwezig. Het verbruik verschilt nauwelijks, bij lage toerentallen is het dieselverbruik van de 335D verrassend lager dan de 320D. Een sportonderstel is wel iets wat verschil maakt. de stuggere afvering t.o.v. de standaard veren maakt de combinatie voorspelbaarder. Het doordeinen en slingerbeweging is minder voelbaar. Durf te stellen dat met een BMW 316D (116 pk 260NM) ook keurig te rijden is, het blijft een kwestie van handelen naar de beschikbare mogelijkheden. Niet te laag in toeren rijden, zelf hou ik minimaal 2000 toeren aan, hierdoor is de druk op de krukaslagers niet te groot en is er voldoende koelvermogen. De Avento van 1280 kg heeft een fijne gewichtsverdeling, de keuken en de bankairco in het midden. Voor vertrek wordt de druk op de trekhaak gecontroleerd, anti-slinger activeren en geen haast hebben, dan rijdt de combinatie super. De verhouding gewicht trekauto en een goed gebalanceerd gewicht is mijn inziens de meest doorslaggevende factor om veilig en ontspannen te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i aut. met een Fendt

De ervaring van S. Bekkema met een BMW 330i aut. (252 pk/185, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Fendt Bianco 465 TG Selection van 1486 kg geplaatst op 20-12-2020:

Dit jaar voor het eerst met de nieuwe Fendt 465 TG Bianco Selection caravan op vakantie. Eerst een weekje in Limburg om getoerd, daarna 2 weken in Noord Bretagne. Caravan is dit jaar nieuw gekocht dus voor ons een verrassing hoe de BMW 330i Touring zich zou houden. Probleem wat zich direct aanmeld is de kogeldruk, met 2 fietsen voorop de dissel kan ik de kogeldruk amper onder de 90 kg houden. Zoveel mogelijk lichte spullen in de disselbak en onder de bedden voor in de caravan. Zware spullen in de auto of in de achterste banken bij de zitgroep. Auto zakt eigenlijk niet noemenswaardig door het sportonderstel. Wel vermogen heeft de auto zat, de auto is getuned tot 310PK en 490NM. Eigenlijk voel je niet dat de caravan, beladen tot bijna 1700kg, er achter hangt. Lastig is wel dat de automaat vaak zo hoog mogelijk wil schakelen tot wel toe aan de 8 versnelling. Dus meestal in de sportstand gereden, dan schakelt de auto maar tot de 6 versnelling. Plezierig van de sportstand is dat de motor wat verder doortrekt in toeren. Wegrijden op een steile helling van 15% ? Vermogen genoeg en dankzij de automatische handrem kun je heel makkelijk een helling oprijden: je stopt de auto tot stilstand, laat het rempedaal los, de handrem houdt de rem automatisch 2 a 3 sec. vast, je geeft gas en weg rijd de auto. Een fijne combinatie met nog wel wat kanttekening: het verbruik. Ik rijd altijd rond 95km, het verbruik is vrij fors: 1:6,5. Ligt dit aan de tuning of aan iets anders ? Wel de caravan heeft de zgn. alko delta as waarbij de wielen enigszins meer of minder uit en toespoor krijgen onder het rijden. Het lijkt dat ik nu een caravan achter de auto heb die zeer stabiel is, weinig zijdelinkse bewegingen, maar dat ik nu een “ploeg” trek. Volgend jaar wil ik de caravanophanging laten uitlijnen en wordt hopelijk het verbruik dan gunstiger.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330i xDrive met een TEC

De ervaring van Roland met een BMW 330i xDrive (258 pk/190, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2022) en een TEC Travel King 470 TE van 1362 kg geplaatst op 17-10-2020:

Prima trekker met 1500 kg caravan, maar geen super trekker. vanuit stilstand op een stevige helling: makkie. Stabiliteit is +- . Echt 75kg kogeldruk nodig, als 100 km/h gewenst. Bij zijwind vanaf 3 à 4 beaufort , onprettig..je kunt dan beter 90 km/h rijden.
Benzine:solo 7,3 ltr/100km. Met caravan 8,3 ltr/100km in NL. Met meer bergen 9.2 ltr/100km. Vind ik extreem zuinig. mijn vorige X5 zoop 18 ltr/100km. De automaat moet met caravan in de Sport stand. In de comfort stand probeert de automaat in 7 of zelfs 8 te rijden. Extreem slecht voor de motor. De milenco aero caravanspiegel passen prima en trillingsvrij.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i aut. met een LMC

De ervaring van Frenkie met een BMW 320i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: maart 2012 - 2015) en een LMC van 1414 kg geplaatst op 07-05-2020:

Voor het eerst met deze combinatie op vakantie gegaan. Deze ligt als een trein op de weg. Totaal geen windgevoeligheid gemerkt. Ook niet bij het inhalen van vrachtwagens of bij tegenliggers. De kogeldruk is inderdaad een dingetje. Zoveel mogelijk zware zaken in de auto gelegd, waaronder het reservewiel en de voortent. Kogeldruk blijft daardoor (met moeite) onder de 80 kg. Wel 2 fietsen op de diesel.
Verbruik is fors hoger dan zonder caravan. 1 op 7,5 (zonder caravan: 1 op 13). Gemiddelde snelheid ca. 90 km per uur. Auto blijft redelijk vlot met 1.400 kg er achter. Al met al een heerlijke combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 325xi met een Caravan

De ervaring van Kees Albers met een BMW Touring 325xi (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Caravan (bij passend) van 1460 kg geplaatst op 14-01-2020:

Mijn ervaring is nog beter dan het rapport doet vermoeden. Ik rijd maximaal rond 90 kmu, met een Fendt Tendenza 465, vaak binnendoor en dan is de stabiliteit echt geweldig.
Het verbruik valt tegen, vaak 1:7.
Ik ben al enkele keren van een drijfnatte plek weggereden, dan is die 4WD een waar genoegen.
Ik rijd al 4 jaar met deze combinatie, we zijn o.a. in Portugal, Griekenland en de Noordkaap geweest, de volgende auto is zeker weer een krachtige 4WD.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d EDE aut. met een Fendt

De ervaring van L monderman met een BMW Touring 320d EDE aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: februari 2013 - 2015) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1390 kg geplaatst op 08-09-2019:

Dit jaar voor het eerst echt ver weggeweest met de combinatie. Eerdere jaren steeds in nederland gebleven en toen de instabiliteit kunnen toewijzen aan de fietsen op de dissel. Dit jaar naar zuud frankrijk bleek de combinatie tot 90 km/h per uur heerlijk te rijden. Daarboven is het echt scherp blijven. De auto worst sterk beinvloed door de caravan. Zodra deze in spoorvorming terecht komt heb je niets un te brengen. combinatie is goed als je kijkt naar optrekken maar vereist wel veel aandacht. Verbruik is netjes tussen de 1 op 11 en 1 op 10

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i aut. met een Caravan

De ervaring van Berend met een BMW 320i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: 2015 - 2018) en een Caravan (bij passend) van 1500 kg geplaatst op 18-06-2019:

Uitstekende rijeigenschappen. Had hiervoor een KUGA die volstrekt niet geschikt was terwijl hij 2000 kg mocht trekken en de BMW maar 1800 kg. Met name de automaat maakt het rijden zeer fijn. Hoge stabiliteit met wind en rijden in de bergen. Geen pas is te hoog of ingewikkeld. Enige nadeel is dat afremmen op de motor met handmatig terugschakelen nauwelijks een remwerking heeft door de soepele motor. Op tijd dus vaart verminderen. Ook is file geen enkel probleem. Bij de KUGA begon je de koppeling snel te ruiken en ging hij schudden of sloeg af. Had de BMW veel, heel veel eerder moeten kopen!

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 316d aut. met een Knaus

De ervaring van Lent met een BMW 316d aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: maart 2012 - maart 2015) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1500 kg geplaatst op 07-11-2018:

Uitstekende ervaring met een BMW 316d touring (automaat) uit 2015, met een Knaus 500FU uit 2015 van 1500 kg.
Oordeel: de BMW 316dA (116pk/270Nm) doet het goed! Combinatie voelt solide, zeer stabiel en voldoende krachtig.
De hoogste versnelling van de 8 traps automaat is niet te gebruiken als je 105km/h op de teller wilt rijden. Dus 105 in de 7de versnelling en bij een heuvel of viaduct zal de automaat terugschakelen. Wat mij betreft niet storend: automaat doet zijn werk ongemerkt en zo altijd optimale kracht/koppel beschikbaar. Wat me erg is meegevallen is de power in de "bergen". De combinatie gaat probleemloos en soepel met 80 km/h naar boven bij lange klims zoals snelweg stijgingspercentage van 7%. Ook veel steilere klims op lagere snelheid, zelfs vanuit stilstand, zijn geen probleem. Prettig: de instellingen van de demping+automaat op sport ipv comfort, daarbij wordt de demping straffer en zoekt de automaat de 8ste versnelling überhaupt niet op.
Kortom: wat mij betreft is de BMW 316dA een prima werkpaard en ik kan er zonder problemen een 1500kg zware last mee trekken (mag 1600 volgens BMW). Het verbruik is met treklast gemiddeld 1:10.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330d aut [6AT]. met een Knaus

De ervaring van FRANS met een BMW 330d aut [6AT]. (184 pk/135, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 13-04-2018:

Ik rijd in een BMW 330d automaat special edition 210 pk en een koppel van 410 nm, kilometerstand 155.000 km.
Ben met deze combinatie 6 keer naar Italie gereden. Vorig jaar is de bak stuk gegaan en is deze geheel gereviseerd. Mijn vraag is nu kan dat zijn gekomen door gebruik maken van de cruisecontrol in combinatie met de stand van de versnelling.
Mijn vraag is welke stand van de versnelling adviseren jullie.
met vriendelijke groeten Frans

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i aut. met een Burstner

De ervaring van Mvi met een BMW 320i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: maart 2012 - 2015) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 16-11-2015:

Rijd zeer goed, makkelijk en genoeg power in de bergen, onz esnelheid gem. Is 115 km berg op en af! Dit haalt hij makkelijk, echter het verbruik wordt dan wel rond 1 op 5!
Sterke auto met heel veel power, die met hogere snelheden veel gaat verbruiken

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318d aut. met een Kip

De ervaring van K. Van Malenstein met een BMW Touring 318d aut. (143 pk/105, Kw bouwperiode: november 2012 - 2015) en een Kip Grey Line 50 van 1550 kg geplaatst op 09-08-2015:

Voorheen 318D 6v 136pk met M pakket en onderstel met de 50 tdb grey line special. Goede ervaring, maar gewichtsverdeling belangrijk. Stabiliteit bij goede verdeling mijnsinziens top. Veel ervaring vergelijk materiaal. Volvo, VW, MB. Het M onderstel van BMW is echte aanrader voor een caravantrailer super stabiel. Nu de nieuwe 318D 8v automaat en ook voorzien van M pakket en onderstel. Eerst in automaat in comfort stand gehad. Trekkracht ruim voldoende en automaat is verademing i.c.m. Caravan. Echter vind ik het onderstel in comfort stand te onrustig om stevig door te rijden. (Rij altijd ca. 100km/H). Daarom gereden in sport stand. En dit is perfect. Onderstel wordt automatisch straffer, zonder oncomfortabel te worden. Automaat schakelt standje terug en trekt nog wat verder door. Nu 2.500km ervaring met de Kip erachter. Erg tevreden. Acceleratie top. Ook voor inhalen. Topsnelheid ruim boven toegestaan. Als ik niet oppaste ging het zo >120km/H.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 330d aut. met een Caravan

De ervaring van Leo Duursma met een BMW Touring 330d aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2012) en een Caravan van 1325 kg geplaatst op 06-02-2015:

Geweldige combinatie, veel reserve vermogen en acceleratie beter dan veel losse auto's. Verbruik circa 1: 9 ( zonder caravan 1;14)

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318d met een Kip

De ervaring van K. Van Malenstein met een BMW Touring 318d (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Kip Grey Line 50 van 1535 kg geplaatst op 13-01-2015:

Diverse reizen met deze combi gemaakt. Op basis van berekeningsadvies was er twijfel, maar combi ligt als blok op de weg. Wellicht positief effect van M pakket wat op de auto zit. Dit onderstel is super stabiel. Cruisesnelheid gemiddelde 100km/h in 4V. Gaat perfect. Inhalen met beetje gas bij gaat erg gemakkelijk en gauw hard. Valt mij op dat meerdere berekeningen ivm BMW discutabel zijn. Maar ervaringen zijn louter positief lees ik.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d EDE aut. met een Hobby

De ervaring van Zapp met een BMW Touring 320d EDE aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: februari 2013 - 2015) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1379 kg geplaatst op 30-06-2014:

Na eerder hier gezocht te hebben bij caravantrekker was er niets te vinden over 320D Effeciency Dynamic. ervaringen. Ik hoop zo mijn bijdrage aan informatie te kunnen leveren. Heb de caravan er vandaag voor het eerst achter gehad en heb dus e.e.a. geprobeerd. Mijn referentie was een MB C180 station aut. en dat was een geweldige combi waar ik zeer tevreden over was.. Ik heb eerlijk gezegd best een beetje in de piepzak gezeten of mijn nieuwe tuut (de 320D) het net zo lekker zal doen met de caravan erachter als mijn vorige auto. In eerste instantie in de ECO mode en Comfort mode gereden. Weinig verschil qua trekkracht. De auto heeft in ieder geval voldoende trekkracht om zelfs rap op trekken en zelfs tussensprints te doen. Het gaf mij een glimlach hoe makkelijk dit ging. Het schakelen van de automaat gaat snel opschakelend en het ging naar mijn idee een tandje te ver. Door de bak op handmatig te zetten rijdt de auto bij 85 km. p/u in zijn 6e versnelling zuiniger dan in zijn 7e versnelling. Snelheden van ruim boven de 100 km p/u (even getest, om het daarna nooit meer te doen) gaf mijn combinatie geen krimp wat instabiliteit betreft. De caravan hangt heerlijk achter de auto zonder te bonken en te schokken. Het geeft gewoon een veilig gevoel dat je aardig over de schreef moet gaan wil het mis gaan. Qua verbruik heb ik nog niet echt een beeld. Heb teveel getest met schakelen, optrekken e.d. Als ik zo de boardcomputer tot nu zag aangeven ergens rond de 1:10/12, niet verkeerd dus. Tot nu toe zeer tevreden, binnenkort Zwitserland, Italie en Oostenrijk. Inmiddels de reis achter de rug, met snelheden rond de 90/95 km p/u was mijn verbruik rond de 1:11 / 1:12. Heel tevreden met dit resultaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d aut. met een Adria

De ervaring van RALPH van Gisbergen met een BMW 320d aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 11-05-2014:

Deze combinatie rijd goed.tot 100 km/p uur (op navigatie) zeer stabiel onder alle omstandigheden,dus wind berg op en af en zelfs slecht wegdek zijn met deze snelheid geen probleem.trekkracht is er voldoende je kunt bij Luik in zijn 4 de versn. Met 100 omhoog.verbruik 1 op 11 .over hogere snelheden kan ik niet meepraten,want dat vind ik met elke combinatie onverantwoord.(klapband/noodstop e.t.c)

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 318d met een Knaus

De ervaring van C met een BMW 318d (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Knaus Azur 500 FU van 1470 kg geplaatst op 28-04-2014:

Snelheid tot 95 a 100 gaat goed wel in 4e versnelling verbruik
12 liter per 100 km , zonder caravan 5.5 liter per 100km
Rijdt rustig achter de auto mits de kogeldruk goed is in gesteld
2 personen in de auto en een lichte belading op de achterbank
Bevalt goed

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Delta

De ervaring van Gijs met een BMW 320i (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Delta Euroliner 4600 van 1200 kg geplaatst op 16-02-2014:

Ik rij al jaren met deze combinatie en bevalt super , net als mijn voorganger.
Waar je het vandaan haalt dat je veel moet schakelen weet ik niet maar dat is niet van toepassing.
Het koppel is al vroeg beschikbaar en je kan rustig 50 rijden met de caravan aan je haak en als je het gast intrapt pakt hij feilloos op. Hoogste versnelling is dus zeer goed te gebruiken.
Ga hier mee al vele jaren richting Oostenrijk Slovenie.
Ik zou zeker een zes cilinder aan bevelen boven een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 318i met een Knaus

De ervaring van Janse J. met een BMW 318i (143 pk/105, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 05-10-2013:

Ik rij met deze combinatie, zoals is ingevoerd en onderschrijf ik volledig mijn ervaring met die van de testresultaten. De 318i met 2 litermotor kan het makkelijk doen, veel beter dan een 316 met 1,8 liter. Wel lust ie wel wat ,die 2 liter. Bij 80 km/h rij ik 1 op 10, 90 km/h 1 op 9 en 100 km/h 1 op 8 ,max 12,5 -13l 100 km op lange ritten, maar dat weet je als je er een caravan achter hebt. Ook de 5e versn is goed bruikbaar, mits je maar op snelheid bent en niet accelereert. Vr Gr Janse.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Knaus

De ervaring van Tado met een BMW 320i (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Knaus Sudwind Exclusive 500 FU van 1370 kg geplaatst op 27-07-2013:

Gebruikservaringen
Tado met een knaus exclusief 500FU beladen totaal 1400 kg schreef:


Combinatie met een tot een totaalgewicht beladen caravan van 1400kg is gemakkelijk te rijden en is een stabiele combinatie met een kruissnelheid van 95 echte km/h. Onder gunstige omstandigheden kan de 5e versnelling gebruikt worden, in andere gevallen zoals hellingen of sterke tegenwind is de 4e versnelling de juiste keuze. Bij goede gewichtsverdeling van de caravan en een disseldruk van 65 kg zakt de achteras van de auto niet noemenswaardig door. Wegrijden op een sterke helling gaat wel gepaard met een rokende koppeling! Overigens kan de BMW 320i max. 1400kg trekken kg. De standaard door BMW gemonteerde ( in de fabriek ) trekhaak , die wegklapbaar is, is een regelrechte aanrader.Bij het uitklappen hiervan wordt de caravanstabilisatie geactiveerd. Ook is een koppelkromme aanschaf een aanrader, om de juiste versnelling te kiezen, omdat de opgave van de versnellingskeuze op het meterpaneel niet bedoeld is voor caravan rijden ( zuinigheid ).

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 328i aut. met een Kabe

De ervaring van Babs met een BMW Touring 328i aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: september 2012 - 2015) en een Kabe Onyx GLE/GXL van 1505 kg geplaatst op 19-02-2013:

Ik heb met deze combinatie gereden, het is mij opgevallen dat het best hard kan gaan met een sleurhut erbij. ik reed heel lang 100 km/h. de caravan was 1500 kilogram. het verbruik zonder sleurhut 1.15 met 1.8.

groetjes babs

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d met een Dethleffs

De ervaring van J, Harwig met een BMW Touring 320d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1464 kg geplaatst op 19-11-2012:

Uitstekende combinatie (BMW 320d Touring 2006 en Beduin 510DB 2007, 1500 kg) met zeer goede rijeigenschappen. Gaan met deze combinatie vaak naar zuid- en midden Frankrijk. Rij meestal op de autoroute in de 5e versnelling, op de cruisecontrol, tussen de 95 en 100 km. Terugschakelen is nauwelijks nodig. Inhalen bij deze snelheid gaat zeer vlot.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 328i met een Burstner

De ervaring van c.visser met een BMW 328i (245 pk/180, Kw bouwperiode: februari 2012 - 2015) en een Burstner Averso 500 TL van 1350 kg geplaatst op 29-08-2012:

auto heeft geen kind aan de combinatie,met 3 vowassenen en 1500 kg op de as,zeer stabiel en voldoende power in de bergen.normaal in de 6 op cruise control.gebruik (diesel) 1 op 10

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d aut. met een Fendt

De ervaring van H Swart met een BMW 320d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: februari 2012 - 2015) en een Fendt Platin 510 TF van 1518 kg geplaatst op 26-08-2012:

Heb ruime ervaring met rijden met combinaties. Geen problemen met de vermelde combinatie. Naar Frankrijk geweest en daar ruim 120 KM/u zonder problemen. Wel goed blijven opletten, en bij minder goed asfalt snelheid minderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d met een TEC

De ervaring van Van Gisbergen met een BMW 320d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een TEC Travel King 565 TKM van 1500 kg geplaatst op 26-06-2012:

In 2007 kocht ik de 320d 163pk en trek daarmee een tec travelking 565 van 2001.de caravan weegt leeg 1350 en beladen 1500kg wat hij zeker weegt als wij rijden.Aan trekvermogen is geen gebrek ook niet bij Luik.De auto mag 1600kg trekken,maar de snelheid die ik kan rijden is niet zo hoog omdat de caravan zo groot en zwaar is.de caravan is ook nog eens2.48m breed. Ik kan 95km/per uur rijden op de navigatie en rijd dit ook overal berg op.afdalingen doe ik met 85 km en dan zijn er nooit problemen

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Coupe 320i met een Burstner

De ervaring van m van Summeren met een BMW Coupe 320i (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2007 - oktober 2013) en een Burstner Averso 460 TL van 1300 kg geplaatst op 18-02-2012:

Mijn nieuwe bmw 320i coupe met 120 kw met mijn caravan burstner averso 460 tl fifty uitvoering gewicht incl mover 1120 kg.Omdat wij maar met 2 pers zijn nemen we niet zoveel gewicht mee. Deze combinatie is echt erg goed ,Ik kan zelfs met 90 in de 6 met cruisecontrol rijden. Als ik zo rond de 100 ,110 rijden is het benzineverbruik met beladen caravan 1 op 9,5. Het is echt een fijne auto om een caravan te trekken en is erg stabiel ook met zijwind goede wegligging.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318i met een Chateau

De ervaring van herman ijff met een BMW Touring 318i (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Chateau Caratt 390 van 1080 kg geplaatst op 07-09-2011:

mijn bmw 318i is van okt 2009 143 pk 6 versn,vind vergeleken met mijn vorige bmw 318i 2002 143 pk 5 versn dat mijn nieuwe bmw minder trekkracht heeft, zelfs zonder caravan.wat u schrijft dat je mr moet schakelen is inderdaad zo, we zijn dit jaar naar frankrijk geweest en het verbruik is bij "netjes" rijden zo'n 8.6 liter op 100km, vorig jaar naar spanje geweest en flink doorgereden op de franse snelwegen ( tussen de 120 en 140 ) gereden dan verbruikt hij 12.5 op 100 km, de weg ligging van deze combinatie is perfekt, ben precies met banden/spanning en kogeldruk,de caravan heeft wel een verzwaarde as tot 1300 kg,maar we beladen de caravan nooit echt gehl zwaar, blijft altijd rond de 1100 kg vr groet herman ijff

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Hobby

De ervaring van Leo Boer met een BMW 320i (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1319 kg geplaatst op 09-08-2011:

Hoogste versnelling is niet bruikbaar, in 5 doet de combinatie vrijwel alles voor je bij een toerental van rond de 2600 is de snelheid rond de 100. Verbruik is dan ongeveer 1 op 8, laat je de combinatie zakken naar 90 loopt het verbruik terug naar 1 op 9. Helling achter Luik gaat in 3 met cruise control op 90 km/h, is echt een makkie. Afgelopen voorjaar helemaal binnendoor Frankrijk, Ardeche op 1400 meter hoog met hellingen van 12%, combinatie geeft geen krimp. Ik ben wel aan het kijken geweest voor een andere auto, maar de BMW doet het zo goed met de caravan dat ik er lekker mee blijf rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 330d aut. met een Fendt

De ervaring van Taco van Waadenoijen Kernekamp met een BMW 330d aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2012) en een Fendt Topas 550 TG van 1600 kg geplaatst op 01-07-2011:

De combinatie rijdt uitstekend en ligt vast op de weg. In Duitsland mag ik 100 km/u, in Frankrijk nog harder, maar dat is onzin. Zelf houd ik een snelheid aan van 90 95 km/u. Een hogere snelheid biedt geen tijdwinst, maar kost wel veel meer brandstof. Met de caravan erachter verbruik ik gemiddeld 10 liter/100 km. Zonder caravan is dat 6 liter/100 km. De auto (met caravan) heeft geen enkele moeite om in het verkeer mee te komen. Even inhalen is dan ook een "makkie".

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d met een Eriba

De ervaring van jean w. met een BMW 320d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Eriba Nova GL/SL 465 van 1350 kg geplaatst op 17-01-2011:

Sedert 2006 trek ik met de BMW 2.0d een Eriba Nova 4m60 (de caravan dateert uit 1997 en de MTM werd papiermatig op 1300 kg gebracht). Geen overbodige luxe met een mover met zware batterij. Ik neem aan dat ik de 1300 kg zelden overschrijdt. Na een 4-tal keren Schotland en jaarlijkse reizen door Frankrijk en Spanje mag ik zeggen heel tevreden te zijn over de combinatie (Stabifix van Sanders en ook een semi-elektrische trekhaak met stabilisatieprogramma). Over dat laatste kan ik niets zeggen want nog nooit geslingerd. De snelheidmeter gaat zelden of nooit boven de 100km/u. In de afdalingen (bv. Col de Boeuf in Frankrijk niet meer dan 90). De cruisecontrol gebruik ik niet zo veel omdat ik mij daar om een of andere reden niet prettig mee voel.(remt af bij lichte afdalingen om de geprogrammeerde snelheid te behouden en dat geeft een stoterig gevoel). Verbruik zonder caravan 6.5 l /100 km; met caravan net onder de 10l (9.8 volgens de boordcomputer)
Al bij al een leuke combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d met een Hobby

De ervaring van Jean Vantournhout met een BMW 320d (177 pk/130, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Hobby De Luxe 460 LU van 1290 kg geplaatst op 17-08-2010:

Formidabele auto met caravan. Je zou haast vergeten dat je een caravan mee hebt.Normaal verbruik een goede 6l met caravan 7.8l.Zeer tevreden

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i aut. met een Eriba

De ervaring van RoWo met een BMW 320i aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 27-07-2010:

Deze combinatie met de 320iAut 6-bak (E90 2010, 1995 cm3, 4-cil, 210 Nm) rijdt nog beter dan mijn vorige met de 318iAut 5-bak (e46 2002, 1995 cm3, 4-cil, 200 Nm). De E90 is een totaal andere motor en de 6-automaat heeft voor caravantrekken betere verhoudingen. Hoewel 6de alleen bruikbaar is met gunstige wind of bergaf, rijdt het meestal in 5de (sportstand) als een zonnetje. De karakteristieken van de 6 trap automaat zijn minder mooi: de D(drive) blijft veel in te lage toeren hangen (zuinig), de S(sport) blijft juist in te hoge toeren, dus wel regelmatig corrigeren met hand schakelen. Een tussenstand zou nog rustiger rijden. Het verbruik lijkt iets zuiniger, richting 1:10.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d met een Kip

De ervaring van eri met een BMW Touring 320d (177 pk/130, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 22-02-2010:

Bmw 320d xdrive touring, de vierwielaangredreven bmw is veel stabieler als bij vorige 318d welke gechipped ongeveel identiek vermogen had.
De stabiliteit en het vermogen zijn zeer goed te noemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318d met een Solifer

De ervaring van JR met een BMW Touring 318d (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Solifer Finlandia 560 van 1450 kg geplaatst op 14-01-2010:

Met deze combinatie geen problemen. Op de autobahn bij meer dan 7% moet ik wel terug naar drie als het wegdek niet zo netjes is, anders red ik dat wel in zijn 4. Verder prbleemloze combi ook in de bergen

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 318i aut. met een Eriba

De ervaring van RoWo met een BMW 318i aut. (143 pk/105, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 27-12-2009:

Een soepel rijdende combinatie, met goede accelleratie en wegligging, je vergeet dat je een caravan trekt.
Solo autobaan lange rit: gemakkellijk 1:14, met caravan ca. 1:9,5 (afhankelijk van wind 1:8 - 1:11). Rustig rijden met caravan: komt vrijwel niet boven de 3000 - 3500 rpm, en rijdt dus geruisloos. Autobaan 5% gaat wat minder, terugschakelen, meer motorgeluid dat je eigenlijk niet meer gewend bent.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Coupe 325i aut. met een Dethleffs

De ervaring van P.W. van der Horn met een BMW Coupe 325i aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2006 - 2007) en een Dethleffs Beduin 540 van 1490 kg geplaatst op 18-11-2009:

We zijn nu 2x met caravan op vakantie geweest, beide keren "zigzaggend" rondje Frankrijk en hebben het meest op snelwegen gereden, zo'n 4000 km per vakantie.
De combinatie auto/caravan is probleemloos, de auto heeft meer dan voldoende trekkracht, bijna de gehele tijd op cruise-control gereden met automaat in S-stand, gemiddeld toerental 2250-2500 tpm., snelheid tussen de 90 en 100 km per uur.
Inhalen met deze combinatie is geen probleem, ook niet op hellingen, de met de cruise-control ingestelde snelheid blijft behouden.
Bij afdaling van de lange hellingen (met name in Zuid Frankrijk) wel snelheid minderen tot ongeveer 80/85 km per uur, zeker vanwege de forse zijwind ("vent lateral").
Verbruik auto zonder caravan gemiddeld 9.5 liter per 100 km, met caravan 17 liter per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318d met een TEC

De ervaring van WVA met een BMW Touring 318d (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een TEC Tour 510 GK van 1300 kg geplaatst op 04-11-2009:

Bij snelheden onder de 100 km/u en ls het enigszins heuvelachtig wordt schakel ik terug naar de 4. De 5 is alleen op vlakke wegen en rond de 100km/h te gebruiken anders wordt het toerental te laag. De 6 is geheel onbruikbaar, Stabiele combinatie. Veel vermogen en veel terkkracht voorhanden. Verbruik solo 6.0l/100km en met caravna rond de 10l/100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 325d met een Adria

De ervaring van Ed Dijkstra met een BMW 325d (197 pk/145, Kw bouwperiode: 2006 - 2012) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 28-09-2009:

3,5 week toeren, 4400km gereden waarvan het grootste deel met de caravan. Kruissnelheid buiten Nederland 100km per uur. Geen helling is teveel geweest (heb ook 18% helling op gehad). Geen problemen met trekken, de auto is wel relatief klein vergeleken met de caravan er achter. Met zeer harde wind op de afsluitdijk gereden, snelheid 60km per uur, meer was niet vertrouwd. Met dit soort harde wind merk je goed dat de auto relatief licht is. Voor de rest met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus. De soepelheid van de automatische bak en het geweldige koppel bij lage toeren doet genieten.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Hobby

De ervaring van tado met een BMW 320i (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2012) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 18-07-2009:

Combinatie met een tot een totaalgewicht beladen caravan van 1400kg is gemakkelijk te rijden en is een stabiele combinatie met een kruissnelheid van 95 echte km/h.
Onder gunstige omstandigheden kan de 5e versnelling gebruikt worden, in andere gevallen zoals hellingen of sterke tegenwind is de 4e versnelling de juiste keuze.
Bij goede gewichtsverdeling van de caravan en een disseldruk van 65 kg zakt de achteras van de auto niet noemenswaardig door.
Wegrijden op een sterke helling gaat wel gepaard met een rokende koppeling!
Overigens kan de BMW 320i max. 1400kg trekken, dit in tegenstelling tot de opgave in de folder van BMW, hier staat vermeld 1500 kg, wat dus niet juist is!
De standaard door BMW gemonteerde ( in de fabriek ) trekhaak , die wegklapbaar is, is een regelrechte aanrader.Bij het uitklappen hiervan wordt de caravanstabilisatie geactiveerd en is ook de vering aangepast.
Ook is een koppelkromme aanschaf een aanrader, om de juiste versnelling te kiezen, omdat de opgave van de versnellingskeuze op het meterpaneel niet bedoeld is voor caravan rijden ( zuinigheid ).

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 318d met een Kip

De ervaring van Eric met een BMW 318d (122 pk/90, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1425 kg geplaatst op 06-07-2009:

Rijd sinds 2006 met veel plezier in 318d met chiptuning met een Kip Grey Line Special 47 TDB. Veel trekkracht, 5de versnelling goed bruikbaar. Godhardpass kan in 4 genomen worden, Verbruik bij 100, 8.1

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 318d met een Knaus

De ervaring van Rob Perfors met een BMW Touring 318d (143 pk/105, Kw bouwperiode: september 2007 - september 2012) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 10-05-2009:

De combinatie gedraagt zich conform de groene stippen. Bij 100 km per uur kun je prima rijden in zijn vijf en dan mogen er rustig wat heuveltjes inzitten. Met cruise-control aan rijdt dit zeer comfortabel. De zesde versnelling is dan niet bruikbaar i.v.m. geringe toerental en daardoor hoger verbruik conform indicator.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d met een Fendt

De ervaring van a. de Lorijn met een BMW 320d (136 pk/100, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Fendt Saphir 420 QF van 1318 kg geplaatst op 02-10-2008:

Komt op een 7/9 % helling ,vanuit 0 stand,zeer moeilijk op gang. Vaak slippende koppeling..Rijdt al jarenlang met deze combinatie.Bij 2000 toeren voldoende sterk.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d met een Kip

De ervaring van K. de Groot met een BMW Touring 320d (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Kip Grey Line 44 TDB Travel van 1440 kg geplaatst op 13-04-2008:

De combinatie 320d met een Kip rijdt perfect. Stabiel genoeg om in Frankrijk 110 km/h te kunnen rijden. Zware hellingen (Clermont-Ferrand naar Narbonne) geen enkel probleem. Plankgas een lange helling op in de zomer levert slechts een iets hogere motortemperatuur op.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d [5MT] met een Adria

De ervaring van Ed Dijkstra met een BMW Touring 320d [5MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 27-10-2007:

Wat een dijk van een combinatie. Route Soleil, Franse Alpen, geen centje pijn. Voornamelijk 95 km per uur gereden in de vierde versnelling. Verbruik gemiddeld 1:10. Alleen bij Luik de derde versnelling gebruikt (moest te ver afzakken ivm intensief verkeer op de helling). Vijfde versnelling nauwelijks gebruikt, aangezien ik er geen brandstof mee bespaarde volgens de boordcomputer maar wel beter moest opletten om op tijd terug te schakelen. Auto had 140.000km gereden. Het lastigst blijft de breedte van de caravan (2,48m).

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Touring 320d [5MT] met een TEC

De ervaring van Wouter met een BMW Touring 320d [5MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een TEC Travel King 540 GK van 1300 kg geplaatst op 12-08-2007:

Prima prestaties en stabiele wegligging. Rijdt meestal 90-100 km/uur. Verbruik valt mee, 1:10 - 1:11, na rit door Brennerpas naar Itali. De meeste hellingen in 3 of 4 te doen. De vijf gebruik ik nauwelijks omdat ik het toerental dan te laag vindt. Alleen op de Brenner zelf terugschakelen naar 2 mogelijk. Helaas koppeling stuk op vakantie maar kan ook aan de km. stand van mijn auto liggen (200.000+).

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320d met een Hobby

De ervaring van Devos Fabien met een BMW 320d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1085 kg geplaatst op 30-06-2007:

Met de BMW 320d heb je zeker meer dan voldoende ademruimte. Al drie keer naar Spanje gereden zowel over de vlakke 'Autoroute du Soleil' als over de A75 'Centraal Masief'. Met de cruise-control (een aanrader bij trekken van een last) op 100 en in de 5de versnelling moet je zelfs nergens terugschakelen en kan je de wagen zijn ding laten doen. Het verbruik valt ook erg goed mee. Ik verstook 8.8 liter per 100 km met mijn combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 318d met een Fendt

De ervaring van H.Posthuma met een BMW 318d (122 pk/90, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1270 kg geplaatst op 16-05-2007:

Ik rij sinds 2006 met deze combinatie. In het najaar van 2006 via Luik naar de Middellandse Zee geweest. Ik heb eigenlijk nergens onderweg problemen ondervonden aangaande de trekkracht (koppel) en het rijcomfort van deze combinatie. Komende vanaf n camping Colle sur Loupe, waarbij een zeer steile helling met haakse bocht genomen moest worden had ik te weinig trekkracht Om na de haakse (krappe) bocht de openbare weg te bereiken. Net voor de top viel de auto stil. Na hoog toerental en abrupt de koppeling laten komen, werd ook deze "heuvel"getrotseerd.
Voor de rest geen slechte ervaringen. Zoals aangegeven is vrij het zinloos om de zesde versnelling te gebruiken.
Ook ik hou rekening met de kogeldruk die ik op ca. 70 kg zet.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 320i met een Hobby

De ervaring van Ruud Claassens met een BMW 320i (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1376 kg geplaatst op 27-03-2007:

Prima koppel, een genot om met deze 6-pitter te caravannen

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 325i met een Kip

De ervaring van J. Nijkamp met een BMW 325i (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1405 kg geplaatst op 30-10-2006:

Ik vind de BMW 325i met Kip Greyline 47tdb een fijne combinatie om mee te rijden. Ook met 2 fietsen achterop de caravan. Kg.druk altijd ca. 75 kg. Ik rijd meestal in de 4e of 5e versnelling, ca. 3000 toeren (4e) en 2500 toeren (in 5e), tussen de 90 en 95 km/u.. De 6e versnelling gebruik ik nooit omdat het toerental dan m.i. te laag is om vlot te reageren. De combinatie blijft stabiel tot ca. 110 km/u, daarna wil de caravan wel iets gaan slingeren. We rijden ermee door geheel Europa, ook de Route du Napolion. De 5-versnellingsbak van onze vorige BMW 2001 vond ik fijner. In de lange 4e versnelling hoefde je maar amper te schakelen. Maar de 6 versnellingen leveren wel een gunstig benzineverbruik op (zonder caravan). Met caravan is er weinig verschil.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de BMW 3-serie.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


BMW Compact 320 td 2.0 aut. met een Caravan

De ervaring van James White met een BMW Compact 320 td 2.0 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Caravan as an example van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

I have a lunar 516L. The automatic didn't like towing it. Revs was high, the gear selector didn't know what gear to pick. I was worried the head gasket was about to pop. (Had that happen before). I wouldn't recommend towing with this car. I can't say about the manual version. As on paper the auto has apprently enough torque and power. I don't trust it


BMW 320i met een Swift

De ervaring van Anthony met een BMW 320i (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2019-2022) en een Swift Challenger 560 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Picked up our 560 Challenger we were able to get up to speeds of 60 on motorways caravan was lightly loaded there was no loss of control or swaying our BMW 2lt touring was perfect though I would recommend 50 to 55 tops for beginners always be alert and don't get Distracted by the wife 🤔


BMW 335d xDrive aut. met een Abbey

De ervaring van Steve met een BMW 335d xDrive aut. (313 pk/230 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Abbey Vogue 495 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Currently tow with a 335d touring, absolutely effortless, bags of power for any hill that you can throw at it,also has the xdrive, so the extra traction helps on all surfaces.
Still getting 27mpg with a fair sized van on the back.
Just have to watch your right foot as it still accelerates quicker than most average cars with the caravan in tow....


BMW 320d aut. met een Lunar

De ervaring van Rick Beaumont met een BMW 320d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Lunar Clubman SB van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Great car for towing plenty of power and the auto gear box handles it a dream . The bmw 320 is a very underrated tow car they are heavy and with plenty of rubber on the tarmac towed all over Europe with it no problem


BMW 320d aut. met een Abbey

De ervaring van Ben met een BMW 320d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Abbey Aventura 330 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

I have not yet purchased the 2009 320d auto but according to this page its a good match for my caravan and legal to tow I only have a b licence passed 2010 so I am limited to 3500kg


BMW Touring 320d aut. met een Eriba

De ervaring van Mike met een BMW Touring 320d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Eriba Nova 465 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

The BMW 320d auto tourer is a great combination with my Hymer 470 two berth . I have never had any snaking and the outfit pulls like a train up and down any hills that the Uk can throw at it. It’s good to know that trailer stability is also included with the car. My last model manual 2007 BMW 320d did encounter snaking and the trailer assist slammed on the brakes momentarily and cured the problem.


BMW Compact 320 td 2.0 met een Buccaneer

De ervaring van Ian Arnell met een BMW Compact 320 td 2.0 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Buccaneer Elan 15 van 1418 kg geplaatst op 30-10-2006:

Was previously concerned even though all manufacturer figures stacked up for this combination. However I cannot praise my baby beemer highly enough, across the M62 and A55 it just kept on pulling like a train, even accelerating up hills, set cruise control and let it do the rest. Brilliant car.


BMW Touring 320d met een Abbey

De ervaring van Richard Ellis met een BMW Touring 320d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Abbey Vogue 470 van 1310 kg geplaatst op 30-10-2006:

After swapping my Audi A4 3L TDi Quattro Advant for a BMW 320d M Sport Touring I was concerned about the loss of power and a lower weight tow car from the Audi to BMW.

How wrong could I have been! After towing to North Cornwall and the Lake District from Hampshire this car still astounds me.

On motorways and A road dual carriageways 60mph comes up with ease and is comfortable in 6th gear. The Blackdown Hills on the Somerset / Devon border where tackled with ease and Shap Fell on the M6 was tackled at 60mph and in 6th gear with ease. When overtaking HGV\'s care has to be taken to remain within the legal speed limit.

The outfit is very stable in crosswinds and there is little fuss under breaking.

There is no loss of grip on wet roads either.

I generally tow in Sports mode to allowing me to have all 184bhp under my right foot. Saying that the car still returns 300 miles plus from 57 litre tank.


BMW 320d met een Sprite

De ervaring van kieran josey met een BMW 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Sprite Musketeer van 1075 kg geplaatst op 30-10-2006:

I find towing my sprite musketeer a breeze. I am an in experienced tower but have had no issues yet with either caravan or car. on most A & B roads I agree with above post I find it more economical to tow in 4th, the mpg is much better than slugging along in 5th or 6th. same with motorways I stay in 5th. I average between 30-40 mpg roughly this way.


BMW 320d met een Bailey

De ervaring van Eddie Young met een BMW 320d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Bailey Ranger 470/4 van 1167 kg geplaatst op 30-10-2006:

This summer took the BMW 320D M-Sport & Ranger 470/4 on a tour of Spain & Portugal covering 4000km. Performance including economy was great but a warning - had a rear tire failure on the BMW which as the tyres are run-flats and uncommon size we had no spare and needed to wait 3 days for the local BMW dealer to obtain replacement - lesson - always carry a spare even if you have run-flats. Fitted a rear view camera to the c'van with a monitor on top of the dash which was always on and this gave a great view of traffic behind the unit which made driving in Europe very easy.


BMW 320d met een Eriba

De ervaring van Dave Atkinson met een BMW 320d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Eriba Exciting 560 van 1600 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have used this combination (BMW320D) for two and a half years. We have travelled to south east Scotland, Wales, Cornwall and Brighton. The car pulls the caravan easily and has plenty of acceleration on any road. I often tow in sixth gear. The unit is always stable and hardly effected by bow waves. The towing has had an effect on the mpg it drops by at least a third. I also had to replace the rear tyres at 22000 miles. Traction with the bikes and caravan attached is excellent in a wet sloping field in fact much better than the front wheel drive cars I have towed with. However once the caravan is detached traction especially in reverse is poor. The car is very quick and fuel efficient solo. On a long run during the day it is difficult to get the mpg below 60 if you keep to the speed limits. If you buy a BMW it is advisable to get one with the five year service pack. The caravan is good but the car is outstanding.


BMW 320d met een Elddis

De ervaring van Darren met een BMW 320d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Elddis Odyssey 544 van 1560 kg geplaatst op 30-10-2006:

didnt realise this van was as heavy as it is but towing it is quite easy lots of power and being sensable and it's quite safe and does'nt snake.


BMW 320d met een Bailey

De ervaring van eddie met een BMW 320d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Bailey Ranger 470 van 1172 kg geplaatst op 30-10-2006:

first time I pulled the Bailey 470/4 with the BMW 320D today. The drive included city, rural (including steep grades in north Peak District) and motorway. The unit behaved perfectly and at no time was I unable to maintain the legal speed limit. Fuel consumption appears very good. Highly recommended combination.


BMW Coupe 335d aut. met een Bailey

De ervaring van Darren met een BMW Coupe 335d aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2007-2013) en een Bailey Unicorn Valencia van 1497 kg geplaatst op 30-10-2006:

No lack of power at all. Was a bit concerned to use the car instead of my sprinter van. No regrets at all feels smoother than my van. And I got 26mpg great!!!


BMW Touring 320d met een Adria

De ervaring van Paul Chapman met een BMW Touring 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Adria Altea 542 DK van 1270 kg geplaatst op 30-10-2006:

I've been towing the Adria 542DT with my 2008 320D Touring for the past 3 years. Towing performance has been always been great including each annual trip to Spain through France and the Pyrenees.


BMW 320d [5MT] met een Bailey

De ervaring van J.Hooper met een BMW 320d [5MT] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Bailey Ranger GT60 460/4 van 1252 kg geplaatst op 30-10-2006:

This is my second Ranger GT460/4 and found both very good being towed by my BMW 320d es 150bhp 6 speed
no lack of power anywhere.


BMW Touring 320d aut. met een Abbey

De ervaring van Paul met een BMW Touring 320d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Abbey GTS Vogue 217 van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006:

We chose the caravan to match the car and it has been a good choice. The car tows really well and with auto box the whole towing experience is much more pleasurable than previous manual cars. We have not loaded the van too highly and tend to keep the awning and step frame in the boot of the car. Really pleased we used this site the do checks before purchase.


BMW Touring 320d aut. met een Lunar

De ervaring van Ray Large met een BMW Touring 320d aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Lunar Lexon 560 van 1430 kg geplaatst op 30-10-2006:

the series 3 tourer auto does an excellent job of towing the lunar 560. I have found that while towing on the motorway its better to use manual mode to keeps the engine revs down.


BMW 320d [5MT] met een Elddis

De ervaring van brent met een BMW 320d [5MT] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Elddis Odyssey 524 van 1499 kg geplaatst op 30-10-2006:

Just changed my caravan and was slightly apprehensive at first, big van for the BMW, but cruises along very nicely, travelled to Cirencester from Caerphilly along the M4 and country roads, effortlessly.


BMW 335d aut. met een Sprite

De ervaring van peter met een BMW 335d aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2006-2012) en een Sprite Alpine 2 van 1173 kg geplaatst op 30-10-2006:

Its early days to give a true picture as we have only towed the Sprite a couple of times since lollecting the van from the dealer.The first thing one is aware of is the bulk of this van in ones mirrors compared with our previous Ereba Trole pop top van.This is because the BMW 3 series tourer sits so much lower than a VW Tiguan As a towing 4x4 the Tiguan was exemplory.Its still very new and strange and will have a better idea in the spring hopefully


BMW Touring 320i aut. met een Abbey

De ervaring van Peter met een BMW Touring 320i aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Abbey GTS 215 van 1360 kg geplaatst op 30-10-2006:

My BMW touring is actually a 1996 model 320 straight 6 engine. With 150 BHP as standard and updated sports suspension as standard being the touring model this car happily pulls my caravan along no problem,in fact at times I have to check my rear view mirror to ensure the van is still attached to the car. Truly a pleasure to tow. Really IS the ULTIMATE (TOWING) machine.


BMW Touring 318d met een Compass

De ervaring van a bennett met een BMW Touring 318d (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Compass Corona 544 van 1470 kg geplaatst op 30-10-2006:

BMW brilliant for towing and everyday use,great electric towbar that folds underneath car at the touch of a button.


BMW 320d met een Coachman

De ervaring van mr rob hannant met een BMW 320d (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 1998-2001) en een Coachman VIP 520/4 van 1590 kg geplaatst op 30-10-2006:

first time last weekend pulled my caravan which i just purchased back home from kent to norfolk.the chap i bought it off used the anti snake bar for a hammer hence it didnt fit the the slot.any way came home no problems with any sway[60/70 mph].fuel went from 50mpg down to 32mpg, changed 5th gear to 4th up long drags .overall well pleased my beema .never ceases to amaze me love it.


BMW 320d aut. met een Bailey

De ervaring van Wayne met een BMW 320d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Bailey Pegasus 546 van 1461 kg geplaatst op 30-10-2006:

This combination worked well except I think that the 3 series isnt wide enough, however saying that the engine and autobox made easy work of the caravan. I am changing to a new 525 auto, will post about that when ive had first outing


BMW 320d met een Swift

De ervaring van chris Richmond met een BMW 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Swift Charisma 565 van 1459 kg geplaatst op 30-10-2006:

I find my 2009 320d M sport struggles with the charisma 565, especially when pulling of from a standing start, even on the flat.
I find I have to slip the clutch substantially to get her of the mark. Also on A-B roads I rarely get into 5th gear never mind sixth. It's probably down to the M sports gearing, but i do find it a struggle.


BMW Touring 320d met een Abbey

De ervaring van Chris met een BMW Touring 320d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Abbey Aventura 318 van 1404 kg geplaatst op 30-10-2006:

This car has no problems at all towing, plenty of torque allows for smooth pull aways at lights etc, hills are no problem for the same reason. Fuel consumption is not affected much if driven sensibley and using correct gears for the conditions you face, there is no need to use 6th gear at all.
Overall I am very impressed with this as a towing car, it offers the acceleration, torque and towing weight without having to go for a 4X4.


BMW Touring 320d met een Compass

De ervaring van TSE met een BMW Touring 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Compass Omega 524 van 1435 kg geplaatst op 30-10-2006:

Tows very well with plenty of power and stable with my 2005 Compass Omega 524 (With 75kg nose weight and little load in the van) only problem is weak clutch with judder & smell if moving off on an incline (Less than 12%)


BMW Touring 320d met een Compass

De ervaring van TSE met een BMW Touring 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Compass Omega 524 van 1435 kg geplaatst op 30-10-2006:

Tows very well with plenty of power and stable with my 2005 Compass Omega 524 (With 75kg nose weight and little load in the van) only problem is weak clutch with judder & smell if moving off on an incline (Less than 12%)


BMW 320d met een Swift

De ervaring van James Lawton met een BMW 320d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Swift Charisma 570 van 1500 kg geplaatst op 30-10-2006:

A very competant tow car, with more than enough power and stability. I tow mine all the way down to Spain with a full outfit and four of us in the car with no problem whatsoever. Thos of you who know the caravan club reccomendations will have worked out that the outfit is nearly at 100%, but with sensible driving I have never experienced a problem.


BMW 320d aut. met een Bailey

De ervaring van Dave T met een BMW 320d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 30-10-2006:

Really good tow car-better than my Volvo V70 diesel makes the difference


BMW Touring 320d [5MT] met een Bailey

De ervaring van jbradbury met een BMW Touring 320d [5MT] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Bailey Pageant Champagne van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have not yet towed with the car but I am looking forwards to it tremendously, after my first tow out I will inform your goodselves of the result.


BMW Touring 320d met een Caravan

De ervaring van BILL MENZIES met een BMW Touring 320d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 30-10-2006:

EXCELLENT TO TOW WITH CAR THAT SEEMS TO BE MISSED OUT ON ALL TOW CAR AWARDS BECAUSE ITS SO GOOD, BEING REAR WHEEL DRIVE YOU GET PLENTY OF TRACTION AS ALL WEIGHT IS ON THE REAR WHEELS IDEAL CAR IF YOU DONT WANT TO GET A 4X4 AND BE TAXED SILLY


BMW 330d met een Abbey

De ervaring van Jim met een BMW 330d (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2005-2012) en een Abbey Vogue 540 van 1452 kg geplaatst op 30-10-2006:

We've had one of these for 4 years and used it to tow first our Elddis Avante 475 and now our Abbey Vogue 540. The car has bucket loads of torque and tows extremely well.

Solo the fuel / performance balance is great, acceleration is available in any gear and overtaking multiple vehicles can be achieved with a gentle push of the accelerator in 5th gear.

As a towing vehicle the only thing limiting this car's potential is it's 1585kg kerbweight. However we currently tow @ a 92% match without any problems.


BMW 320d met een Abbey

De ervaring van trevor wilkinson met een BMW 320d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Abbey GTS 416 van 1535 kg geplaatst op 30-10-2006:

very happy with the bmw i find it has plenty of power per weight ratio ,good braking, handling on bendy roads very good very pleased with fuel economy, was surprised to find that the caravan is somewhat heavy for this vehicle as i have found no difficulty with braking ,handling or power.


BMW 320i met een Sprite

De ervaring van Mark B met een BMW 320i (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Sprite Musketeer van 1154 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have a old BMW (1991) 3 series 320i and a Sprite firebrand 474. Bought the caravan 2 years ago. Never towed before.
Plenty of power from the BMW if you gear down to go up the steeper hills. Fuel economy at best is 24 mpg at worst 20mpg. Unit is fine upto 60mph, had a scarey moment on M5 last year, had a snake that lasted for 30 seconds plus caused by me going too fast and passing a lorry. The uint finally became stable when my speed reached <55mph. Thankfully the unit is a good match otherwise I would have lost control of the unit. Break the 85% rule and drive over 60mph you are asking for trouble. Very Happy with unit now!
Getting a Skoda next fancy the 35 mpg.
Mark


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker