Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
BMW X3

Sorteer op:


BMW X3 2.0d aut. met een Knaus

De ervaring van Mark R met een BMW X3 2.0d aut. (177 pk/130, Kw bouwperiode: september 2007 - december 2010) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 07-03-2023:

Wat een heerlijke combinatie om mee te rijden. De BMW heeft standaard al zat vermogen om de caravan te trekken, echter heb ik mijne ook nog eens laten chippen. Hierdoor flink wat PK maar vooral koppel extra. De auto trekt dan ook de caravan moeiteloos door de bergen heen. Verder ligt de caravan goed strak achter de auto. Ik hanteer daarbij een trekhaakdruk van zo’n 70 kilo.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 35i aut. met een Fendt

De ervaring van Ton met een BMW X3 xDrive 35i aut. (306 pk/225, Kw bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Fendt van 1410 kg geplaatst op 22-01-2023:

Vakantie 2022 naar het zwarte woud via Frankrijk met de combinatie BMW X3 35i / Fendt Bianco 445.
Onze vorige BMW X3 was een 2.0 diesel en had best veel trekkracht maar de35i is een geweldenaar. Tijdens de reis geen greintje onrustigheid bij een snelheid van 95-100 km/h. In het zwarte woud aangekomen veel heuvels en ook een helling van 15% genomen. IK dacht toen even had ik nu nog maar een diesel. Maar die gedachten werden al gauw weggenomen toen deze krachtpatser zijn vermogen liet zien. Zonder problemen met weinig inspanning boven gekomen. Het verbruik op de hele reis 1:9. Voor een 6 cilinder met 306 pk en een koppel van 400 nm niet slecht. Ga je echt pittig rijden dan zal het verbruik uiteraard toenemen. Al met al een hele fijne reisauto

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 30i met een Fendt

De ervaring van Frans Berkvens met een BMW X3 xDrive 30i (252 pk/185, Kw bouwperiode: december 2017 - 2021) en een Fendt Opal 495 SFB van 1550 kg geplaatst op 01-08-2021:

De combinatie bevalt ons uitstekend.
De X3 is een alleskunner en de Fendt biedt alle ruimte en comfort voor 2 personen.

Hiervoor hadden we ook een X3 (2 ltr D 2013) en een Fendt (Bianco 495 SFB 2009). Voordien reden we 3x Volvo V70. Ook hele fijne auto’s maar bij het optrekken slipten deze soms als gevolg van de voorwielaandrijving. Bij de X3 hebben we gekozen voor meer trekvermogen en Xdrive (achterwielaandrijving met extra voorwielaandrijving).

Wij gaan veel op pad in binnen en buitenland en met deze combinatie hebben we nimmer problemen op wegen of op bijvoorbeeld steile kampeerweggetjes. Dat is te danken aan het grote vermogen en koppel van de X3. Dus nimmer stress bij hellingen (ook vanuit stilstand) of snelheid houden in bergen.

Een addertje onder het gras is wel dat je makkelijk (te) hard zou kunnen rijden of dat je de caravan niet optimaal belaadt waardoor de combinatie mogelijk kan gaan scharen. Ter voorkoming hiervan optimaliseren we stap voor stap de belading conform de adviezen van caravantrekker.nl, zonder in te boeten aan comfort :)

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20d met een Knaus

De ervaring van Johan Zandee met een BMW X3 xDrive 20d (190 pk/140, Kw bouwperiode: december 2017 - 2021) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 11-05-2021:

Mijn BMWx3 heeft geen enkel probleem met het rijden met deze caravan die een maximale aslast heeft van 1700 kg.
Ik heb echter wel een vaste luifel, een mover met accu en een reservewiel met beugel die onder de caravan is geplaatst.
Bij controle bleek dat mijn as was doorgezakt na 3 jaar rijden waarschijnlijk door te zware belading zonder dat we ons dat hadden gerealiseerd. Nu is de caravan gewogen en met standaarduitrusting kwamen we uit op 1665 kg, dus nog zonder kleding, koelkastvulling etc.
Eigenlijk kun je dus geen extra dingen zoals luifel ed aanbrengen want dan kom je met het gewicht in de problemen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dezelfde ervaring hebbenwant het is wel een punt van aandacht!

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 30e met een Tabbert

De ervaring van Jurgen Verstraeten met een BMW X3 xDrive 30e (292 pk/215, Kw bouwperiode: 2019 - 2021) en een Tabbert Puccini 655 TD van 1980 kg geplaatst op 26-07-2020:

Voor het eerst met een BMW X3 op pad. Hiervoor altijd heel tevreden geweest met een 520D (F10)/525D (F10) en weer een 520D (G30). Dus nu voor het eerst met een benzine auto (+ elektriciteit) weg.

Maar wat een verschil in positieve zin. De X3 is van zichzelf een stuk zwaarder door het accupakket en dat maakt het rijden met de caravan een stuk stabieler en daardoor plezieriger dan met de 5-serie. Kracht in overvloed: het overgrote deel wordt "gewoon" op benzine gereden, maar zodra het klimmen wordt of je wil inhalen, dan schakelt de elektromotor bij en komt er een enorme boost aan kracht vrij (heel geleidelijk). Zorg wel dat je de elektrostand op " Battery Control" hebt staan. En minimaal ingesteld op 40%. Zo heb je altijd power beschikbaar als je dat nodig hebt.

Er is eigenlijk maar 1 (klein) nadeel: als je houdt van stevig doorrijden (110 km/u op de Franse tolwegen), dan lust de X3 wel veel brandstof: 1:4,7 moet je wel rekening mee houden. Wel 3 fietsen op het dak en 5 personen in de auto. De caravan weegt 2.000 kg. De tank is maar 47 liter, dus om de 200 km moet je echt tanken.

Samengevat: ik ben echt heel enthousiast over deze auto die op zijn wettelijke limieten perfect presteert.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 30d aut. met een Dethleffs

De ervaring van J van der Steeg met een BMW X3 xDrive 30d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Dethleffs Summer Ed. 500 FSK van 1410 kg geplaatst op 12-07-2020:

Deze combinatie is een prima combinatie om ontspannen mee op pad te gaan.

De auto heeft voldoende trekkracht en heeft ons op dit vlak nog nooit in de steek gelaten.

Hiervoor hadden wij een Mitsubishi Outlander 2.4 van 2007.

In feite met deze caravan ook een prima combinatie, maar omdat deze versie een 2 wiel aandrijving had, hadden we regelmatig bij optrekken op hellingen te weinig tractie.

Na de Mitsubishi hebben we kort een Volvo XC60 gereden 2.5D Awd.

Ook deze combinatie is een zeer prima combinatie met de Dethleffs 500FSK.

Alleen de BMW is net nog iets prettiger om in te rijden.
En ja dat is natuurlijk wel persoonlijk.

De huidige combinatie rijden we nu al zo’n 3 jaar en met ritten naar zuid Frankrijk en Italië via diverse passen in Oostenrijk nog steeds heel tevreden.

Het is een ontspannen reiswagen en je houdt voldoende kracht over om in te halen wanneer nodig op de snelweg.

Meestal schakel ik de versnelling dan wel in de sportmodus als we hellingen rijden, dit geeft net iets meer souplesse.


Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 35i aut. met een Hobby

De ervaring van Niek Otten met een BMW X3 xDrive 35i aut. (306 pk/225, Kw bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Hobby Excellent 495 UL van 1400 kg geplaatst op 18-10-2019:

Een reis van 4500 km naar Kroatië.
Dit is echt een fenomenale caravantrekker. Het vermogen (306 pk) is natuurlijk heel royaal, maar het meest indrukwekkend is de stabiliteit. Nog nooit eerder heb ik zo'n stabiele combinatie gereden. Voor het eerst durfde ik ook op de lange Duitse Autobahn afdalingen vrachtauto's (ook autotransporters) te passeren met (ietsje meer dan) 100 km/u. Geen greintje onrust in de combinatie, nooit met zweet in de handen gereden. Ook zijwind deerde hem nauwelijks.

De motor maakte meestal maar zo'n 2000 toeren of minder. Ook met hoge snelheid tegen de berg op hoefde hij nooit te brullen; heel rustgevend.
Het verbruik over de hele reis was 1:7,1. Netjes voor zo'n zware auto en een paar duizend snelwegkilometers met 100 km/u.

Een nadeel vond ik dat op een parkeerplaats binnen een paar minuten alle stroomtoevoer naar de caravan werd afgesloten; dat ben ik niet gewend. Wel van de koelkast natuurlijk, maar nu kon ik niet eens het toilet doorspoelen of mijn handen wassen zonder eerst weer in de auto het contact aan te zetten. Ik zal de dealer vragen of dit veranderd kan worden.

Ik gebruik Brevettato opzetspiegels. Maar met die grote bolle eigen spiegels van de X3 zaten ze kennelijk toch niet stevig genoeg; in een stormvlaag is er een afgerukt. Gelukkig is de auto zelf ook vrij breed en kon ik mijn weg vervolgen met alleen een linkerspiegel. Op Marktplaats vond ik een vervangend exemplaar voor weinig geld.

Het enorme vermogen is (veel) meer dan nodig. Ik weet niet of een variant met minder vermogen en dus ook minder brede en grote wielen (ik rij op 245/45 R19 voor en 275/40 R19 achter) en minder gewicht net zo stabiel is. Maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik dat wel aan durven.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 3.0d aut. met een Elddis

De ervaring van P.Overes met een BMW X3 3.0d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: september 2005 - december 2010) en een Elddis Odyssey 544 van 1400 kg geplaatst op 28-06-2017:

Met deze bmw is het een genot om met de caravan erachter te rijden.Ik ben net terug van de romantische strasse,maar de autobaan a3 neemt hij met gemak.het hele eind in zijn 6 gereden zonder problemen.Ik heb op de terugweg een noodstop moeten maken maar geen probleem en de combinatie bleef kaarsrecht.hiermee kan men echt ontspannen mee rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Eriba

De ervaring van P. Bervoets met een BMW X3 xDrive 20d aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: februari 2014 - 2017) en een Eriba Nova 540 van 1590 kg geplaatst op 10-02-2016:

De BMW X3 xdrive 2.0D Aut (2012) met ERIBA Nova 540 met belading tot zo'n 1650 kg en met twee personen is een uitstekende combinatie. De combinatie is zeer stabiel tot 110 km per uur in normale omstandigheden. Juiste belading van de caravan en kogeldruk van 80 kg. Gewoon in de automatische stand is het dieselverbruik rond de 1 op 11,6 km (snelheid rond de 90km per uur). Wegrijden op een helling is heel eenvoudig ook bij hogere hellingspercentages. Nooit tractieproblemen bij het manoeuvreren op de camping bij nat gras of modder.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 3.0d met een Chateau

De ervaring van G. Dedden met een BMW X3 3.0d (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2004 - 2005) en een Chateau Calypso 450 FHD van 1145 kg geplaatst op 08-08-2015:

Ervaring met BMW X3 3.0d (204 pk) handgeschakeld van 2004 en Chateau caravan. Het betreft hier een oudere (bouwjaar 1991) Chateau Cantara 938 met vergelijkbaar gewicht en afmeting als de Calypso. De Cantara 938 staat echter niet in de keuze lijst.
De volgende ervaringen zijn van toepassing:
- Stabiliteit zonder stabilisator: zeer goed, geen enkele slingerneiging, ook niet bij harde wind.
- De auto houdt de combinatie perfect in bedwang.
- Rijden in de 6e versnelling is niet aan te raden.
- Bij 90 km/h is het meerverbruik ca. 30%.
- Kogeldruk tussen 60 en 70 kg.
- Fietsen staan op de dissel, wel/geen fietsen geeft geen merkbaar verschil.
- Hellingen op de autobahn tot 5% zijn geen probleem.
- In Frankrijk kan indien gewenst met gemak 130 km/h worden gereden. Het meerverbruik loopt dan op tot 50%.
- Op zanderige of drassige ondergrond is de caravan prima weg te trekken door de 4wd aandrijving van de auto.
- Minpunt: de tussenbak van de auto verslijt sneller door langdurig trekken van een aanhanger.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Sterckeman

De ervaring van G van der Weerd met een BMW X3 xDrive 20d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Sterckeman Romance 480 CP van 1400 kg geplaatst op 13-08-2014:

Prima combinatie let op kogeldruk > 60 kg is aan te bevelen. Rijden met cruise control helling op gaat prima echter bij afdaling automaat op hand zetten en terug schakelen naar een lagere versnelling anders blijft de auto in een te hoge versnelling rijden en blijft remmen .

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20d met een Eriba

De ervaring van Michael met een BMW X3 xDrive 20d (184 pk/135, Kw bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Eriba Nova S 485 van 1690 kg geplaatst op 08-04-2014:

Recent onze nieuwe Eriba Nova S 485 opgehaald en gelijk een weekend mee weg geweest. Daar we in Zwitserland wonen was het een afwisseling van snelweg provinciale weg en berg weggetjes. De caravan blijft prima in het spoor bij snelheden tot 100km/h zelf als deze snelweg omhoog of naar beneden gaat. De Eriba is voorzien van van ATC maar ik heb niet kunnen merken of deze aktief is geweest tijdens de reis. Ook bij hard remmen op de snelweg als gevolg van een file blijft de caravan prima stabiel achter de auto. Tijdens de reis noodgedwongen ook nog een besneeuwde weg bereden. Zowel de tractie bij optrekken als remmen was op winterbanden afdoende. De BMW rijdt op valke weg het meest prettig in 5 en omhoog in 4. In de bergen heeft de auto voldoende kracht en tractie om omhoog te komen en stabiliteit tijdens de afdaling. Normaal heeft de X3 een gekombineerd gebruik van 6.9 l/100km tijdens onze reis met caravan was dit ~ 9 - 11 l/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20i aut. met een Fendt

De ervaring van Hans Campo met een BMW X3 xDrive 20i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: oktober 2011 - 2017) en een Fendt Tendenza 465 TG van 1420 kg geplaatst op 30-03-2014:

Mijn eerste automaat( 8 versnellingen) mijn eerste turbomotor( super koppel bij zeer laag toerental.)....
Mijn auto hiervoor ( Mitsubishi Outlander 2.4) had een koppel dat zijn Max haalde bij 4000 omw. Deze BMW turbo heeft een koppel van 270 nm bij 1500 omw.. 160.000 km met Outlander en het laatste jaar met deze Fendt Tendenza.( ervoor hobby440) ging prima, door heel Europa.. Maar nu.. Wat een verschil. De automaat, het giga koppel van de turbo.. Zeer opvallend:Het gemak waarmee de X3 van zijn plaats komt.. Zo krachtig..De acceleratie... Het onmerkbare overschakelen. Het is echt ongelofelijk wat een verschil, wat een gemak, en zo smooth.... De BMW speelt echt met de Tendenza. De automaat werkt zo relaxed...
Verbruik solo 1:10.5 Verbruik met caravan( 95 km/h) 1:7,5. Het rijden op hellingen en in de bergen geweldig! Het rijden op de autosnelweg.: bij 95 km/h: onmerkbaar ( alleen zichtbaar aan de toerenteller,) schakelt hij tussen 7( vlakke weg, geen tegenwind 2100 omw en 6( lichte helling 2500 omw) alleen bij helling af schakelt hij naar zijn 8.( 1750 omw), maar dat voelt niet echt lekker.. Een kort trekje aan de linker schakel peddel aan het stuur en hij schakelt onmerkbaar een versnelling terug..hij pendelt ook absoluut niet tussen versnellingen. Waanzinnig.. Hellingen achter elkaar... Uit de \"D\" stand en schakelen met de peddels achter het stuur.. Ongelofelijk, het gemak.. Tikje up en net zo makkelijk tikje terug.. De volledige 184 pk (5500 omw)nog nooit aangesproken.. Bij forse hellingen houd ik hem met de peddels tussen 3500 en 4500 omw.. Motor is dan bere sterk en hij speelt met de combinatie.. Het gemak van rijden met dit koppel en vermogen..Nooit het gevoel van een tekort aan trekkracht.. En bijna geruisloos.. Wat werkt die versnellingsbak goed en daardoor zo relaxed.. Ook veel veiliger.. Je kan je perfect op het rijden met de caravan concentreren.. De auto is best prijzig( 4wd, high executieve met een waslijstje aan extra\'s) maar het rijden vergoedt heel erg veel. De sportstoelen zijn duur, mooi, maar bieden voor mij te weinig lendensteun.. Alles is verstelbaar , maar dit helaas niet. De elektrische trekhaak werkt prima. De contrastekker zit heel plezierig gemonteerd. De auto mag 2400 kilo trekken de Tenzenza weegt beladen 1500 kilo... Je voelt inderdaad steeds dat je heel veel veilige marge over hebt. 75 kilo kogeldruk doet hem niets.. Van slingeren is nooit sprake( heel relaxed) de relatief hoge zithouding en uitzicht zijn prima.. De vierwielaandrijving werkt op drassige ondergrond top, plezierig is de standaard olietemperatuurmeter. Blijft heel stabiel( de auto heeft standaard een olie/koelvloeistof warmtewisselaar, waardoor de olie temperatuur in feite ook thermostatisch geregeld is.) ook op de versnellingsbak zit er een aparte koelvloeistof gekoelde oliekoeler( warmtewisselaar) Technisch is dit dus perfect.. Samengevat: mijn verwachtingen lagen erg hoog bij de aanschaf. Mijn verwachtingen zijn bijna op alle fronten overtroffen.. Het rijden met deze auto met deze caravan is al vakantie vieren.
Aanvulling oktober 2015: het afgelopen jaar 3 x met deze combinatie op vakantie geweest(twee keer wijzelf en één keer onze zoon met zijn gezin, in totaal samen 8900 km) gebleken is toch dat de combinatie veel plezieriger, stiller en zelfs iets zuiniger rijdt in de \"Sportstand\" hij is alerter, schakelt wat eerder terug, gaat ook bij hellinkje af niet naar zijn 8e stuurt wat zwaarder en vooral blijft de motor in een fijner werkgebied bij snelheden tussen 90 en 100 km/h, al of geen helling of berg op en af...geweldig!! De windkracht en windrichting hebben wel veel invloed op het verbruik ( de fendt is best wel hoekig) Ik heb zelfs een paar honderd kilometer 1:8,5 gereden bij 98 km/h met de caravan!!! Maar ook met wind tegen 1:6..... Ietsjes langzamer scheelt dan wel weer gelijk aanmerkelijk.
Ook mijn zoon is buitengewoon enthousiast over de auto, de wegligging, de motorprestaties en vooral de automatische bak. Ook bij zeer hoge temperaturen in de bergen met de caravan erachter loopt de olietemperatuur niet op..en geeft de auto en motor het gevoel het allemaal op zijn sloffen af te kunnen. Uiterst plezierig.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 35d aut. met een Eriba

De ervaring van Rob Mos met een BMW X3 xDrive 35d aut. (313 pk/230, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Eriba Nova S 545 van 1835 kg geplaatst op 02-02-2014:

Ideale combinatie. Zowel qua vermogen, als qua verhouding auto caravan. Zeer stabiel dus

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 30d aut. met een Kip

De ervaring van Fred met een BMW X3 xDrive 30d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Kip Sky Line 41 TDB Special van 1200 kg geplaatst op 21-05-2013:

Zeer prettige combinatie, ik voel de caravan niet achter de auto, geen enkele slingerbeweging. De auto kiest altijd de perfecte versnelling. Ik rij 110 op de franse snelwegen, dat levert een iets minder gunstig brandstofverbruik op, 1 op 7,5, solo 1 op 12,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Fendt

De ervaring van paters met een BMW X3 xDrive 20d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: december 2010 - februari 2014) en een Fendt Brillant 700 TFD van 2310 kg geplaatst op 13-10-2012:

Zeer goed te rijden tot 85kmh.Sneller ga je de caravan voelen.Ben reeds twee keer naar Kroatie geweest.Brandstof verbruik 10,3ltr op 100km

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 3.0d met een Fendt

De ervaring van L.Beyer met een BMW X3 3.0d (218 pk/160, Kw bouwperiode: september 2005 - december 2010) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 15-07-2009:

Het rijden met deze combinatie is een genot.
In de bergen geen problemen,ga altijd naar Italie op vakantie.
Men komt de bergen zonder moeite omhoog.
Alleen moet men oppassen dat men niet overmoedig wordt met snelheid.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 2.0d met een Elddis

De ervaring van sterk met een BMW X3 2.0d (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Elddis Odyssey 544 van 1550 kg geplaatst op 08-07-2009:

X3 2d juli 2005. Ik let op kogeldruk (80 kilo). Caravan (Elddis 544) slingert na gepasseerd te zijn door bus of vrachtwagen. Ik durf daarom niet sneller dan 90 km. (is ook snel genoeg). Caravan heeft ekstras als: aparte boiler, mover, dakschotelantenne, omnistore luifel. Dus ik denk, dat ik wel met een aangepaste lading de 1700 kilo benader.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 3.0si aut. met een Dethleffs

De ervaring van Ben Mattheij met een BMW X3 3.0si aut. (272 pk/200, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1562 kg geplaatst op 05-06-2008:

Uitstekende combinatie met Dethleffs Beduin met 1700kg. as, op autowegen met een cruise snelheid van 100km/h (echte km's via navigatie) "loopt"de combinatie heerlijk rustig en ontspannen, wel "schakel" ik zelf met de automaat, om het toerental lager/rustiger te houden, daar de automaat in D,anders geregeld hoog in toeren draait, om die snelheid te houden op bergachtige wegen. Het verbruik ,met deze caravan,is gemiddeld 1op7.
Inhalen van bv.vrachtauto,s en accelereren bij invoegen e.d ,ook bergop, is geen enkel probleem ,een genot zelfs ,daar de auto meer dan genoeg vermogen en stabiliteit heeft en je de caravan erachter "bijna vergeet".
Wij zijn erg tevreden over deze combinatie en hebben hierdoor veel "relaxte vakantiekilometers".

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 3.0si aut. met een Tabbert

De ervaring van Hans Verhoef met een BMW X3 3.0si aut. (272 pk/200, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Tabbert Puccini 550 E (2,30) van 1610 kg geplaatst op 04-05-2008:

Uitstekende combinatie.
Invoegen op de snelweg is geen enkel probleem.
Op de combinatie zit een tempo honderd sticker voor Duitsland. In Duitsland gereden met de combinatie, waarbij twee stukken zijn gereden met een hellingspercentage van 10 en 11 %. De auto heeft in de D stand en in de SD stand geen enkel probleem met deze hellingspercentage's. De automaat schakelt uit zichzelf terug naar de gunstigste versnelling.
Op de normale weg bij een snelheid van pakweg 100 km/uur schakelt de automaat in D naar de 6e versnelling. Als de cruisecontrol omgeschakeld is, dan schakelt de bak bij stijgen van de weg, bijv. viaduct weer uit zichzelf terug naar de 5e versnelling. Het verbruik bij normaal wegdek is ongeveer 14,2 ltr/100 km. In sterk geaccidenteerd terrein ( hellingen 10 %) dan stijgt het verbruik naar 17 ltr/100 km. Boven dè 120 km/uur geeft de combinatie geen krimp en blijft kaarsrecht achter de auto. Bij 100 km/uur voelt de combinatie het lekkerst aan en blijft het gebruik binnen de perken.
Ik ben in ieder geval zeer enthousiast over de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 2.5si aut. met een Kip

De ervaring van Joop Schuijlenburg met een BMW X3 2.5si aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: september 2006 - december 2010) en een Kip Shuttle 41 van 1190 kg geplaatst op 03-10-2007:

April tot half juli 2007 lange reis door Noorwegen met deze BMW van april 07 met Kip Shuttle> Fantastische combinatie, zeer stabiel, zeer vlot te rijden ook op steile hellingen, in de sneeuw en op grindwegen -en hellingen. Gemiddeld benzineverbruik 1 op 7,4.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 2.0d met een Fendt

De ervaring van Henry Nijhuis met een BMW X3 2.0d (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Fendt Diamant 510 TG van 1500 kg geplaatst op 27-06-2007:

Dit voorjaar voor het eerst met de X3 en de Fendt caravan op stap geweest. Doel was Slovenie en Kroatie. Ook bij hellingen van een dikke 10% geen enkel probleem ondervonden. Op de snelwegen bijna altijd in de 6 gereden. Snelheid tussen 90 en 100 km. Verbruik van de auto over de hele vakantie (4000 km) 1 op 10,5 dus absoluut zuinig. Je moet met een 6 bak wel vaker terug naar 5 maar vooral naar 4 vanwege de trekkracht die bij 1900 tot 2200 tpm het grootst is. Combinatie is aan te raden, caravan slingert absoluut niet ook niet als de bussen met een dikke 110 je voorbij gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW X3 2.5i aut. met een Biod

De ervaring van Heijnen P. met een BMW X3 2.5i aut. (192 pk/141, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Biod Cruiser van 1275 kg geplaatst op 31-10-2006:

Wij hebben al zeer veel reizen gemaakt sinds we deze auto hebben(maart 2005),de caravan is een Biod 420 bouwjaar 1998.
Op alle gebied en terrein voldoet deze combiunatie uitstekend naar onze zin

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de BMW X3.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


BMW X3 xDrive M40d met een Burstner

De ervaring van Linas met een BMW X3 xDrive M40d (340 pk/250 Kw, bouwperiode: v.a. 2021) en een Burstner Averso Plus 510 TK van n.b. kg geplaatst op 31-10-2006:

(510 TK highlight: increased inner height for tall people).

510 TK is a very comfortable place to have holidays in with kids. It has two living spaces with two tables and the garage is huge. Also, this is one of the few caravans available for tall people because of its increased overall height!

It is even possible to fit two adult + two kids bikes in the garage (with the upper bunk bed lifted), assuming you loosen the bikes' steering handles and put them in parallel to the bike. But it is time consuming to do and difficult to tie down (as there are no hooks), hence it's a lot easier to put the bikes on the car's roof rack.

510 TK doesn't feel heavy while towing, but its dimensions are considerable, so you have to be mindful of objects on the inner side of sharp turns, think of how the rear end will swing out and be mindful of the height near trees. Though if you're travelling with bikes on the car's roof, you have to be mindful of the height either way.


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Swift

De ervaring van John Massie met een BMW X3 xDrive 20d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2014) en een Swift Charisma 570 van n.b. kg geplaatst op 31-10-2006:

BMW x3 20d is great for towing my caravan. Feels sure footed and never struggled for power even on Highland roads. It is solid under braking and never feels like it's running away from you. Fine on motorway roads and you can overtake slower vehicles with ease with power to.spare at the top end. Gearbox works well and seems to find the correct gear easily without overrevving


BMW X3 xDrive 20d met een Compass

De ervaring van J P met een BMW X3 xDrive 20d (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2017-2021) en een Compass Casita 860 van n.b. kg geplaatst op 31-10-2006:

Brilliant combination, never feels underpowered even on the steepest hills and always extremely stable. Fuel consumption at legal motorway speeds averages 25mpg. Been a 8 feet wide caravan I have only found EMUK mirrors give adequate view to the rear.
I would highly recommend this combination and would definitely choose the same again.


BMW X3 xDrive 30d aut. met een Swift

De ervaring van Clive Tomkins met een BMW X3 xDrive 30d aut. (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2011-2017) en een Swift Challenger SE 580 van 1518 kg geplaatst op 31-10-2006:

The BMW 3.0d makes light work of towing being a good mix of economy, power and stability. The engine never sounds stressed and the automatic gearbox behaves impeccably. I towed my caravan to Spain last year in hot conditions and left all the motorhomes behind on the mountain climbs with no fuss whatever.


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Swift

De ervaring van Mick Haskell met een BMW X3 xDrive 20d aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2014-2017) en een Swift Conqueror 560 van 1648 kg geplaatst op 31-10-2006:

While I don't challenge the data experience of towing this combination has been very stable across all conditions. Sensible driving and towing are obvious requirements for all towing regardless of combination. I have been towing for over 25 years and the only episode I've had is with a Landrover towing a much lighter Ellis's Whirlwind which demonstrates that the matching is important but not everything.
Every "tower" should heed good advice and if the advice says be extraordinary careful then please do to keep us all safe on the roads


BMW X3 2.0d aut. met een Bailey

De ervaring van Norman Denyer met een BMW X3 2.0d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Pegasus GT65 Rimini van 1472 kg geplaatst op 31-10-2006:

we have been very pleased with our car and we have only had it 2 years and it tows our Rimini with no problem but I must say that when we brought the car it had already had a new Turbo fitted at 43,000 miles so that was a bonus as far as we could see, but after 20,000 miles later the Turbo has gone again and at our expense I might add!
so we now have been told to let the car tick over for about a minute after towing to let the Turbo cool down and not be starved of oil.
just wondering if anyone else has had this problem?


BMW X3 xDrive 20i met een Sterling

De ervaring van Walter Heslop met een BMW X3 xDrive 20i (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2011-2017) en een Sterling Continental 580 van 1688 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have had the BMW X3 auto 184 bh for 3 years now and find it tows my Stirling Continental 580 very well. On a day with no wind I can get 30/35 mpg. On hills the auto box handles well, never hunting for gears. This combination works well.


BMW X3 xDrive 20d met een Caravan

De ervaring van Walter Heslop met een BMW X3 xDrive 20d (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2014-2017) en een Caravan van 250 kg geplaatst op 31-10-2006:

The X3 2LD is great at towing the Sterling Continental 580. On a day with no wind I can get 30 mpg but into a wind it's down to 25 mpg. I have the 8speed gear box that works great. It's an easy tow.


BMW X3 3.0d aut. met een Fleetwood

De ervaring van Richard lake met een BMW X3 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Fleetwood Heritage 560-4 van 1480 kg geplaatst op 31-10-2006:

The BMW x3 3litre auto tows a fleet wood heritage 560/4 weighing 1500kgs with no trouble. Easy to control and has plenty of pulling power for easy towing.


BMW X3 2.0d aut. met een Lunar

De ervaring van Dennis met een BMW X3 2.0d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Clubman SI van 1470 kg geplaatst op 31-10-2006:

BMW X3 M sport 2ltr D towing 2013 Lunar Clubman S
Have had the BMW 21/2 years Excellent tow car. Auto box is ideal for job, very smooth and effortless. Beware! Turbo failed at 38500 miles. Replaced under BMW warranty. Garage said to let car idle for several minutes before switching off engine to allow turbo to cool down. Confirmed by BMW


BMW X3 2.0d met een Lunar

De ervaring van Dennis Parker met een BMW X3 2.0d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Clubman SI van 1495 kg geplaatst op 31-10-2006:

Towing 2013 Lunar Clubman SI with 2 ltr diesel 6 speed auto X3 M Sport. The cars somewhat stiff suspension comes into its own when towing. Stability is tremendous. Towed on A30 in full gale yet outfit hardly moved. The performance is very good and on long trips 250 plus miles I regularly return 30 to 32 mpg. Solo this can increase to 46 to 48 mpg on motorway. One thing to watch is premature turbo failure. Mine went at 38000 miles. Luckily still under bmw warranty otherwise £2500.00 bill. In all a veryimpressive car. For best value by late second hand with full BMW service history. I also find costs to be very reasonable using local BMW dealer


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Swift

De ervaring van Michael Robinson met een BMW X3 xDrive 20d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2014) en een Swift Challenger 540 van 1545 kg geplaatst op 31-10-2006:

I found that towing a Swift Challenger 540 with a 2012 BMW X3 2.0d auto perfectly acceptable at speeds up to 58mph. After this speed I always felt the caravan a little unsteady, not that I would describe it as unsafe but having towed the same caravan and loaded in the same way with a Kia Sorento 2.5d auto the Kia was considerably more sure footed whilst towing. On the plus side the BMW X3 2.0d auto would return 30mpg whilst towing the Swift Challenger 540 along the motorway whilst the Kia Sorento 2.5d auto would only return 21mpg whilst towing. In fact the Kia would not return 30mpg without a caravan in tow. I have recently upgraded the caravan to a slightly lighter 2013 Bailey Pegasus Rimni and intend to continue towing with the 2012 BMW X3 2.0d auto, we will see how that outfit performs.


BMW X3 3.0d met een Standaard Caravan

De ervaring van Bernard Williamson met een BMW X3 3.0d (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Standaard Caravan van 1500 kg geplaatst op 31-10-2006:

The BMW X3 is an excellent tow car for caravans up to 1500k
I have been using a X3 3 litre se for 6 years throughout Europe and as far as the Arctic Circle. Reliable and excellent performance.


BMW X3 2.0i met een Swift

De ervaring van Mr Fraser met een BMW X3 2.0i (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Swift Challenger SE 480 van 1420 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have a BMW X3 2.0I and tow a Swift challenger 480. The beemer has no problem getting up to 6th gear on the flat but doe,s tend to die off on the Hilly Roads. While not a Diesel it still return,s a reasonable 28MPG on motorways and decent A roads when in 6th gear


BMW X3 xDrive 30d aut. met een Bailey

De ervaring van William met een BMW X3 xDrive 30d aut. (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2011-2017) en een Bailey Unicorn Valencia van 1565 kg geplaatst op 31-10-2006:

Excellent all round performance. The automatic 8 speed means effortless driving. Acceleration very good, stability good. Still manage between 26 and 28mpg when towing.


BMW X3 2.0i met een Standaard Caravan

De ervaring van Frank Rogers met een BMW X3 2.0i (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Standaard Caravan van 1600 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have a 2004 BMW X3 and the x3 shuts off after driving several hours on a uphill grade while towing a 2200 lbs boat
it shuts off with no warning , then you can restart it in 30 minutes and continue
I have received no help from BMW even though when we bought it they said it was no problem towing 3500 lbs


BMW X3 xDrive 30d aut. met een Bailey

De ervaring van Rob Fletcher met een BMW X3 xDrive 30d aut. (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2011-2017) en een Bailey Unicorn Barcelona van 1756 kg geplaatst op 31-10-2006:

The new X3 3.0D is a great towing car, the 8 speed auto is the best I have ever driven even with the caravan on the back, I highly recommend this combernation of car & van


BMW X3 xDrive 20d aut. met een Bailey

De ervaring van Mike met een BMW X3 xDrive 20d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2014) en een Bailey Unicorn Valencia van 1565 kg geplaatst op 31-10-2006:

I had some intial concerns about our BMW X3 SE 2.0d auto's ability to cope with a caravan at 87% of the car's weight but these concerns have been proved unfounded as the BMW copes smoothly and easily with the Bailey Unicorn Valencia's 1560 kg maximum weight. By far the best tow car that I've had (previous cars have included Honda CRV, Jeep Cherokee and Audi A4s.)


BMW X3 2.0d aut. met een Swift

De ervaring van Paul met een BMW X3 2.0d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Charisma 535 van 1322 kg geplaatst op 31-10-2006:

The BMW X3 that we have is the M Sport version with 177 bhp and it tows the caravan with ease - no problems up to maximum if 70 mph. Totally stable and easy to pull up inclines with power to spare.


BMW X3 2.0d aut. met een Lunar

De ervaring van Robin met een BMW X3 2.0d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Quasar EB van 1280 kg geplaatst op 31-10-2006:

Have had the X3 just over two years and towed to france each year covering total of 4000 miles. Car brilliant in every respect, Comfortable, stable and always on top of the job. Towing economy 28 to 36mpg depending on conditions. Av.33mpg.Solo 46mpg.


BMW X3 2.0d met een Bailey

De ervaring van tony met een BMW X3 2.0d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Pegasus 534 van 1466 kg geplaatst op 31-10-2006:

How does any Pegasus 534 owner achieve a noseweight of 80kgs. I struggle to get below 95kgs and that is with 1 small gas bottle, empty front lockers and emplty chest of drawers.


BMW X3 2.0d met een Lunar

De ervaring van Robin Brown met een BMW X3 2.0d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Lunar Lexon 580 CS van 1410 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have now towed for over 18 months and ~3000 miles with the X3 and it is an extremely stable and effective towcar. MPG towing has varied between 23 mpg, into a howling gale of a head wind whilst maintaining 60 mph in 5th gear, to 30 mpg with a slight following wind. (It is possible to get 42 mpg solo on motoway runs). A big advantage is being able to tow most of the time at 60 mph on the motorway in 6th gear. Also, it is possible to see through the caravan from the car interior mirror which helps at times. Traction on wet grass is excellent. Overall very pleased with this large comfortable car.


BMW X3 3.0si aut. met een Standaard Caravan

De ervaring van cdb met een BMW X3 3.0si aut. (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Standaard Caravan van 1500 kg geplaatst op 31-10-2006:

We bought my wifes X3 about 4 years ago and it has proved to be a great all-rounder. It’s a fantastic and stable tow car with tons of torque for pulling.
We have lugged our caravan, dog, children and adults, plus all our stuff up and down mountains in Wales, Scotland and all over the country in comfort without fuss.
We mainly visit CL sites, and although X3 is no tractor, we have never had any problems pulling through some very muddy and inclined CL sites.
On the motorway, you can simply program the satnav, set the cruse, then sit back and relax on the comfy leather seats wile the car worries about the gears and throttle.
My wife uses it every day for lugging the kids about, commuting to work and doing the shopping.
I occasionally use it for trips to the tip and general load lugging, and with a 7.1 second 0-60 time, the odd bit of ‘spirited driving’ is not unheard of.
It’s a shame the motoring press disregard the X3 as an overpriced offroader. In reality the X3 is a big sports estate car with 4x4. Admittedly the slick low-profile tyres and low ride height, mean it won’t perform very well in a disused quarry, but ON the road it massively outperforms the competition, and lets face it, unless you are a landowner, you cant legally take a 4x4 off-road without trespassing or voiding your insurance.


BMW X3 3.0sd aut. met een Compass

De ervaring van Richard Endersby met een BMW X3 3.0sd aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Compass Omega 544 van 1560 kg geplaatst op 31-10-2006:

We have a 2006 ('56) BMW X3 3.0sd. The brief was for my wife to get a 4x4 that could tow well, be fairly economical and safe, without being (or feeling) too large.

The X3 is often overlooked due to certain elements of the media giving it a bad press. This is a little unfair, as it is very good at doing lots of things.

When buying it we looked at the X5, however as we took deliveryy in December 2006, the new version was just around the corner and the X3 had just been facelifted. The boot is actually bigger than that in the old shape X5 believe it or not!

OK, so in M Sport spec and with a few extras (Sat Nav, Bluetooth, leather, xenons and factory towbar etc.), it isn't exactly a cheap car. We did delete the sports suspension and have found that it does everything we need it for and more.

It averages over 30 mpg, will hit 60 in 6 seconds and is only £200 a year to tax. It is incredibly stable when towing and has more torque than you would ever need.

Highly recommended.


BMW X3 2.0d met een Compass

De ervaring van Simon Gamble met een BMW X3 2.0d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Compass Omega 540 van 1560 kg geplaatst op 31-10-2006:

This does indeed seem to be a perfect match. Acceleration i snothing to be ashamed off with good pull away from standstill. Slow speed maneuverability is good with excellent views from the cockpit of the caravan behind. Never an issue pulling uphill and always being able to acheive the recommended speed limits with ease. Very limited use of 6th gear but fuel consumption is reasonable when driving along in 5th. Would consider another X3 when replacing my current one as they seem to cope admirably.


BMW X3 2.0d met een Caravan

De ervaring van John Rushton met een BMW X3 2.0d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 31-10-2006:

Towed a 1500Kg Hymer for thousands of miles. Very stable towcar, good economy, worst ever was 28mpg in bad weather. Only question mark is that reverse gear is a very high ratio, anything other than a gentle slope puts a big strain on the clutch. Other than that highly recommended for anything up to this kind of weight, X drive system gives massive traction on wet/muddy surfaces, its comfortable, quiet and a big load carrier as well.


BMW X3 2.0i met een Coachman

De ervaring van Andrew Robertson-Bibby met een BMW X3 2.0i (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman VIP 520/4 van 1590 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have a 2005 X3 2.0 diesel SE, only problem with this set up is you will not be able to get into 6th gear on UK motorways due to undulating road surfaces, only using 5th as top gear still gives around 30-32 mpg if you keep to national speed limits, my outfit is fitted with ATC so cannot tell if it goes unstable at any time. otherwise it is a dream match.


BMW X3 2.0d met een Bailey

De ervaring van barry jones met een BMW X3 2.0d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1545 kg geplaatst op 31-10-2006:

Done a few trips with the x3 and the bailey.X3 tows the van superbly.feels solid and pulls uphill like its not there. superb combination.


BMW X3 2.0d met een Ace

De ervaring van Phil Bennett met een BMW X3 2.0d (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Ace Award Morningstar van 1524 kg geplaatst op 31-10-2006:

I have now towed with this outfit a few times and I am over the moon it pulls up hills as though there is nothing on the back the stability is exalent and on my last run to york I got 28mpg on the way there and on the way back I got 26mpg so overall I am pleased


BMW X3 2.5si met een Elddis

De ervaring van John Gibbs met een BMW X3 2.5si (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Elddis Odyssey 525 van 1560 kg geplaatst op 31-10-2006:

The most capable towcar I've everowned in over 20 years of towing. Even on undulating, twisty country roads it is capable of towing our van in 6th gear and economy is better than I expected. With a fullload (86%) there is no rolling or pitching and caravan follows very well.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker