Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Nissan Note

Sorteer op:


Nissan Note 1.6 met een Adria

De ervaring van Bram met een Adria 430 PH gela met een Nissan Note 1.6 (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 24-12-2014:

We zijn zeer tevreden over deze combinatie. (Note 1.6 2006). We zijn 3x via Parijs, Toulouse naar de Spaanse Costa's gereden. En 1x via Portugal terug. We komen op een gemiddelde van 90 km/h. Het verbruik is 1ltr. op 9 km. We rijden meestal iets sneller dan het vracht verkeer. Wel hebben we een kapot achterwiel lager gehad (60.000 km.) Dat is een probleem van de Note's achterwiel sporing. Wij zouden zo weer een nieuwe Note kopen maar die kunnen helaas geen caravan meer trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Note 1.6 met een Eriba

De ervaring van Ramon & Aly met een Nissan Note 1.6 (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Eriba Touring Puck 120 van 700 kg geplaatst op 30-08-2012:

Nissan Note 1.6 benzine, 110 Pk/153 Nm (2009)
met Eriba Puck Touring 110 GT, max. 650 kg (2005)

Gezien de specificaties van de auto en de caravan mag duidelijk zijn dat dit een voortvarende combinatie is. In de praktijk blijkt dat ook. De Note kan prima overweg met de Eriba, zowel op de secundaire weg als op de snelweg.

Zo is op de snelweg een snelheid van 120 km/u gemakkelijk vol te houden. (In België en Frankrijk is dit een legale snelheid). Over 2000 voornamelijk snelwegkilometers naar het warme zuiden, is het verbruik uitgekomen op 8,5 liter per 100 km. Solo verbruikt de Nissan Note een kleine 6 liter per 100 km.
Ter vergelijking, het benzine verbruik van eerdere trekauto's met deze caravan:
Citroen Xsara Picasso 1.8 (2002): 10,1 liter per 100 km (solo 8,8)
Opel Astra station 1.6 (2008): 8,0 liter per 100 km (solo 6,2)

De autobaanhelling na Luik is met een snelheid van ongeveer 85 km/u opgereden. De 4e versnelling voldoet prima bij de beklimming. Terugschakelen naar de 3e versnelling begint noodzakelijk te worden vanaf een stijgingspercentage van ongeveer 7%. (Of bij een wat lager percentage, in het geval de helling erg lang is).

De combinatie is zonder hulpspiegels gereden. De auto is breder (1,69m) dan het breedste gedeelte de caravan (1.65m). Of het volgens de wettelijke richtlijn voldoende is, weet ik niet. Bij de blik naar achteren zijn ook de zijwanden van de caravan in de spiegels zichtbaar. Voor het geval oom agent er anders over zou denken, was wel een setje opzetspiegels meegenomen. De Note heeft in vergelijking met eerder gereden auto's opvallend grote buitenspiegels.

De Nissan Note is standaard uitgerust met een thuiskomer die, in het geval er een aanhanger getrokken wordt, niet gebruikt mag worden. Dit is in het instructieboekje na te lezen. Vandaar dat een volwaardig reservewiel van de auto is meegenomen.

De hoogte van deze Touring GT is, met een ingeklapt dak, zo'n twee meter. In 90% van de gevallen wordt bij de tolpoortjes in Frankrijk afgerekend op basis van categorie 1, de overige gevallen is het hogere tarief van categorie 2 berekend.
Het blijft lastig voor de Fransen...

Bij het beladen van de caravan moet rekening gehouden worden dat de Nissan maximaal 50 kg op de kogel mag hebben. De caravan heeft een 'halve' kopkeuken. De koelkast en een deel van het aanrecht zijn aan de zijwand, voor de as, tegenover de deur geplaatst. Met deze indeling, de vulling van de kastjes en een standaard groene gasfles in de disselbak zit je zomaar over de 50 kg kogeldruk. Het 'tegengewicht' van het reservewiel dat aan de achterzijde onder de caravan is geplaatst, kan dit niet opheffen. Gerichte aandacht dus, voor de toegestane kogeldruk bij het beladen.

Wij zijn zeer content met deze ultieme toercaravan. De Puck is zeer gemakkelijk te rijden en te manouvreren in vergelijking met een standaard 'witte doos'. De gestroomlijnde caravan opereert tamelijk onopgemerkt in de slipstream achter de auto. Bij andere weggebruikers en op de camping daarentegen, trekt de Puck geregeld aandacht en bekijks. Wat mij betreft, is alleen een Biod Extase of een MKP Smutti nog leuker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Note 1.6 met een Sterckeman

De ervaring van f.m.peltenburg met een Nissan Note 1.6 (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Sterckeman Starlett 370 CE van 950 kg geplaatst op 06-06-2010:

deze combinatie is zeer goed. ook met lpg
let wel op kogeldruk ivm slijtage achter rollagers auto
verbruik normaal 1:18,5
verbruik caravan 1:11,2

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Note 1.6 met een Caravelair

De ervaring van sjaak met een Nissan Note 1.6 (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Caravelair Antares Luxe Ambiance 440 van 1000 kg geplaatst op 16-08-2008:

De Nissan Note 1.6 met een Caravelair 375 met beladen gewicht is een prima combinatie, op de autobaanhellingen kun je prima meekomen en ook op de wat steilere bergwegen sleurt hij ons tot nu toe altijd redelijk goed naar boven, wel moet je hem flink op toeren houden en is z'n 5 nagenoeg niet bruikbaar. Wel hebben wij altijd wat zware bagage in de auto om de auto wat meer massa te geven en voelt een iets te zware kogeldruk ( 55 á 60kg ) wat lekkerder aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan Note 1.4 met een Knaus

De ervaring van L.N. van den Beukel met een Nissan Note 1.4 (88 pk/65, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Knaus Sudwind 400 FD van 850 kg geplaatst op 07-07-2007:

voor de 1e keer met een geleende caravan (Knaus type handelsbenaming:8004, ledig gewicht 580kg, bouwjaar 1989) naar Zuid-Frankrijk. Heen over de autowegen en terug ondermeer over de N75 en Luik. Geen problemen. L.aagst gereden versnelling:3 Terugschakelen deed ik bij plm.2500 toeren. Hoogste stijgingspercentages 8%, Hoogste dalingspercentage:16%(per abuis). Als onervaren combinatierijder geen problemen ondervonden. Zoals u al adviseerde goed gelet op gewichtsverdeling en kogeldruk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Nissan Note.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Nissan Note 1.5 dCi met een Compass

De ervaring van Wayne met een Nissan Note 1.5 dCi (86 pk/63 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Compass Corona 462 van 844 kg geplaatst op 07-07-2007:

We have a 20 year old compass echo which has a Maximum weight of 850kg. Although the weight is at 67% the car feels the van on the back and struggles a little forcing me to use the gearbox even on motorways. I would recommend chipping the car to 110BHP and 177ft/lb to get better performance.
The combination is rock solid though with an alko stabiliser.
economy is good getting between 32-36 MPG whilst towing


Nissan Note 1.5 dCi met een Lunar

De ervaring van James met een Nissan Note 1.5 dCi (86 pk/63 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Lunar Ariva van 900 kg geplaatst op 07-07-2007:

The Lunar Ariva is a 2006 model 1000kg all up. The Diesel Nissan has a silly towing weight max of 900kg. Since the Ariva is only 760kg unladen, I can easily keep the weight to lower than 900kg.
It tows very well, for a small car, feels very stable with the AKS Stabliser, maintains 60mph easily even on steeper hills. Just use the box and its fine.
Very satisfied with this outfit and can get just over 50mpg out of it towing the Lunar (Got 60mpg with my old Eriba)


Nissan Note 1.4 met een Lunar

De ervaring van matt met een Nissan Note 1.4 (88 pk/65 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Lunar Chateau 400 van 1145 kg geplaatst op 07-07-2007:

not sure what to tow so if any ideas let me know thanks


Nissan Note 1.4 met een Caravan

De ervaring van mike met een Nissan Note 1.4 (88 pk/65 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Caravan van 750 kg geplaatst op 07-07-2007:

We tow Freedom jetstream and its OK. Most steep hills need 2nd gear though. Taking off on steep roads is challenging but possible. Petrol consumption while towing is massive.


Nissan Note 1.6 aut. met een Caravan

De ervaring van nigel swift met een Nissan Note 1.6 aut. (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Caravan van 800 kg geplaatst op 07-07-2007:

got the nissan note 1.6 auto but when i
wanted to put a tow bar on i am told that i can only tow 750kgs. the car is very good apart from towing weight .i am disabled and find the car very easy to get in and out of .we like the car but it might have to go due to towing weight


Nissan Note 1.6 aut. met een Caravan

De ervaring van nigel swift met een Nissan Note 1.6 aut. (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Caravan van 800 kg geplaatst op 07-07-2007:

got the nissan note 1.6 auto but when i
wanted to put a tow bar on i am told that i can only tow 750kgs. the car is very good apart from towing weight .i am disabled and find the car very easy to get in and out of .we like the car but it might have to go due to towing weight


Nissan Note 1.6 aut. met een Caravan

De ervaring van nigel met een Nissan Note 1.6 aut. (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 07-07-2007:

the nissen note is a nice car but the towing weight is not very good .i am told by the dealer that i need a caravan that is only 750 kg max not very good when you have a older caravan swift corjniche 1990 and told it is not a safe match


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

Donatie

 

©2024 Caravantrekker