Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Seat Toledo

Sorteer op:


Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7] met een Weinsberg

De ervaring van Hans met een Seat Toledo 1.4 TSI [DSG 7] (122 pk/90, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2019) en een Weinsberg CaraOne 390 QD van 1020 kg geplaatst op 20-04-2017:

Sinds een paar maanden in bezit van de Seat Toledo 1.4 tsi DSG FR-Line. De Toledo is (in tegenstelling tot de gegevens op deze site) inmiddels voorzien van de "nieuwe generatie" 1.4 tsi met 125 PK (zonder ketting), welke ook in de Golf e.d. te vinden is. De auto is voor zijn klasse heerlijk ruim en erg rijk uitgevoerd qua uitrusting. De kofferbak is met 550 liter gigantisch. Erg prettig om je kampeerspullen in kwijt te kunnen zoals stoelen en tafel ed. De afwerking en comfort zijn prima. Solo is het een zeer prettig rijdende auto. Stil en redelijk stevig geveerd, maar niet oncomfortabel.
Met een caravan van zo’n 1050 kilo aan de haak een prettig rijdende combinatie. De auto zakt nagenoeg niet door met bagage in de kofferbak en 60 kilo kogeldruk, dit ondanks de vrij grote overhang. De combinatie rijdt stabiel. De 1.4 tsi (inmiddels 125 PK, 200 NM bij 1400 tpm) is voldoende krachtig om stevig door te kunnen rijden. Met de caravan aan de haak rij ik altijd in de S (sport) stand. Een snelheid van 100 is makkelijk aan te houden. Ook bergop in de Ardennen (4e versnelling, 4000 tpm). De automaat schakelt bergop tijdig terug, wat erg prettig is. In de praktijk rijdt de auto op de vlakke weg veelal in de 6e versnelling met ongeveer 2300 tpm. Bij forse tegenwind schakel ik zelf terug naar de 5e omdat die dan net wat lekkerder trekt, door het iets hogere toerental (3000 tpm). Rumoerig wordt het nooit in de auto.

Ook manouveren op de camping is door de DSG erg prettig. Voet van de rem en de combi rijdt met groot gemak voor of achteruit omhoog een plek op (zonder stinkende koppeling).

Conclusie; wie een betaalbare, goed afgewerkte, ruime, stabiele, caravantrekker zoekt, die 1200 kilo mag trekken, heeft aan de Seat Toledo een fijne reisgezel. De stoelen (leer/alcantara) zitten ook op lange afstand erg prettig. De standaard achteruitrijcamera maakt het aankoppelen van de caravan erg gemakkelijk. De afneembare trekhaak werkt prettig en laat zich als je hem niet gebruikt (uit het zicht) bij het reservewiel in de kofferbak opruimen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.3 V5 met een Sprite

De ervaring van G v d ING met een Seat Toledo 2.3 V5 (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Sprite Europa 495 van 1450 kg geplaatst op 25-08-2015:

Dames/heren Mijn ervaring met deze Seat is niet slecht een stabiele en sterke auto.
Met de caravan rijden is een genot alleen volgens mijn kenteken van de caravan is het gewicht 1015 kg
daarbij komt dan de mover dus royaal reken ik rond de 1075 kg zonder kleding etc.
De druk verdeling van gewicht in caravan is belangrijk.
Ik heb dan ook altijd een kogeldruk van 60 kg.
De zuinigheid van auto vind ik goed gemiddeld hier in nederland snelheid rond de 90-100 kom ik toch uit op een 1/11-1/12 voor deze auto dacht ik niet slecht.
Echte hellingen van meer als 12% heb ik nooit genomen met deze combinatie maar wat berekend wort
als dat de seat dan slecht weg komt dat valt mij tegen.
zeker bij 2.3-5cilinder.
Ik hoop dat ik wat heb mogen bijdragen.

Bij voorbaat dank

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.8 20v met een Hobby

De ervaring van M. Verheul met een Seat Toledo 1.8 20v (125 pk/92, Kw bouwperiode: 1999 - 2004) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1345 kg geplaatst op 23-08-2015:

Door juist en niet te zwaar laden is zelfs de Simplon pas geen probleem. Uiteraard voel je dat er iets achter je hangt maar deze auto speelt ermee en je houdt kracht over. Mocht je in Nl blijven is col de Brienenoord het hoogste hier in de buurt en met een tandje terug vlieg je eroverheen. Hier in Nl kijk ik niet zo nauw met laden want zo spannend is het niet.
Maar je moet wel weten wat je doet en je combinatie aanvoelen en kennen. Mijn Toledo is 16 jaar jong, heeft 280.000 km weg en met pijn in mijn hart ga ik afscheid van haar nemen. We hebben heel Europa gezien.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.0 FSI met een LMC

De ervaring van J.W. Rozendaal met een Seat Toledo 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een LMC Musica 470 E van 1350 kg geplaatst op 27-12-2014:

Zelf rij ik nu 4 jaar met een Seat Toledo III 2.0 FSI 150PK en een LMC Cello 440D geladen 1350 kilo.
Elk jaar rijden we weer naar Italie en dit gaat in een woord SUPER!!!! Tuurlijk moeten we op de brenner even terug schakelen maar bij het inhalen van vrachtwagens trekt de Seat als een monster.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.9 TDI S met een Hobby

De ervaring van Heijselaar met een Seat Toledo 1.9 TDI S (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1997 - 2004) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1180 kg geplaatst op 07-02-2011:

De caravan Hobby 400 sb bj 1999 ( leeg 980kg) vaak vol geladen tot 1300 kg .Deze combinatie gereden van 2000 tot 2004 . meer dan ruim voldoende trekkracht door het koppel van de TDI. wel beperkt in het verplaatsen van gewicht naar de kofferbak i.v.m. de 4 deurs uitvoering . hierdoor hangt de toledo gauw diep in de achteras en gaat licht sturen. als combinatie wel redelijk zuinig 1op 12 is mogelijk.zonder problemen z,on 15000 km mee getoerd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.0 FSI met een Elddis

De ervaring van g vermeer met een Seat Toledo 2.0 FSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Elddis Avante 462 van 1312 kg geplaatst op 29-12-2010:

Ik rij nu 3jaar met deze combinatie,naar frankrijk,slovenie croatie,montenegro,het gaat geweldig
zonder problemen 15procent een hele goede trekker

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.9 TDI met een Caravelair

De ervaring van hj.sprang met een Seat Toledo 1.9 TDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1995 - 2003) en een Caravelair Antares Luxe 445 van 1075 kg geplaatst op 28-11-2009:

ik heb hele goeie ervaring met deze seat en een schadowline caravan [ eldis] max belading 1050 , ik hoef eigelijk nooit terug te schakelen ook niet op de autobaan in duitsland bijv de a 61 en die is best wel pittig ver bruik is in de 4 e versnelling 1 op 12 en in de 5 e 1 op 10 , zonder caravan 1op 20 , en ik kan makelijk in de 5 e 100 km rijden

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.0 FSI aut. met een Elddis

De ervaring van g vermeer met een Seat Toledo 2.0 FSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Elddis Avante 472 van 1225 kg geplaatst op 05-08-2009:

ik heb met deze combinatie al 2 maal in frankrijk in de bergen gereden en dat gaat geweldig ,ik kan het iedereen aanraden

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.9 TDI S met een Wilk

De ervaring van vereschildt ah met een Seat Toledo 1.9 TDI S (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1997 - 2004) en een Wilk S5-450 HTD van 1383 kg geplaatst op 31-01-2009:

rijd nu 2 jaar met deze combinatie met erg veel plezier.
zijn naar Frankrijk omgeving Bordeaux geweest binnedoor gereden en dat ging prima, kon gemakkelijk met het overige verkeer meerijden zowel vlakke weg als bergop
het gebruik solo is 1:21 en met caravan 1:11

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] met een Fendt

De ervaring van P.Olfers met een Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Fendt Saphir 510 TG van 1488 kg geplaatst op 28-12-2008:

bijzonder goede ervaring met deze prettige trekauto
de DSG bak in deze auto maak dat het rijden een feest is. 90 is 90 berg op of berg af gaat gaat hij gewoon door.
en ook nog vrij zuinig in gebruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.9 TDI S met een Beyerland

De ervaring van A.Stuivenwold met een Seat Toledo 1.9 TDI S (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1997 - 2004) en een Beyerland Sprinter 420 TSF Sport van 1160 kg geplaatst op 09-08-2008:

Met deze combinatie naar Bretagne en Noord-Frankrijk gereden. Zo nu en dan op lange hellingen terug moeten schakelen naar 4. Een enkele keer op iets steilere hellingen naar 3 om plm.85 km/u te blijven rijden. Verbruik 1 op 11. Prettige combinatie om mee te rijden, weinig last van caravan gehad (zoals deinen/duwen bij ingehaald worden dor vrachtwagens)

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.6 16v met een Adria

De ervaring van Maurice met een Seat Toledo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Adria Altea 461 van 1100 kg geplaatst op 02-08-2008:

Combinatie seat toledo 1.6 16v met een adria 431 DB 1100 kg.
Wij zijn er dus mee naar Blanes Spanje gegaan via de Route du Soleil....hoewel m'n seat wel moest werken in de bergen hoefde ik maar 3 keer naar zijn derde versnelling terug te gaan, de rest reed ik constant in z'n 4 of 5 bij een toerental van 3,5 á 4000. De snelheid hield ik ongeveer op 100 km p/u en het gemiddelde verbruik van deze combinatie was 1 op 7.8 !!
Hoewel het geen ideale combinatie is voldens de test moet ik zeggen dat ik er niet ontevreden over ben.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.6 16v met een Kip

De ervaring van raico met een Seat Toledo 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 30-07-2008:

Ja met een kip crand de luxe.gewicht gelijk.
Maar als ik naar het test raport kijk dan gaat dat niet op ,want mijn ervaring is dat hij moeite heeft met in de hoogste versnelling te rijden.hij zakt terug in snelheid.
Dus ik ga er niet graag mee naar buitenland.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.3 V5 met een Hobby

De ervaring van van der meer met een Seat Toledo 2.3 V5 (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Hobby Excellent 540 UL van 1496 kg geplaatst op 29-03-2008:

Hebben met deze combinatie ettelijke grote reizen gemaakt en alles naar volle tevredenheid. Slechts eenmaal zijn we blijven staan voor een tamelijk steile helling in Griekenland, doch dit was 'smorgens met een koude motor

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] met een Caravan

De ervaring van J.Drost met een Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Caravan van 1125 kg geplaatst op 24-02-2008:

Fantastische auto, veel trekkracht bij lag toeren. Vooral de DSG (volkswagen automaat) is super. Met de cruisecontrol erbij regelt hij alles zelf. Zorgt voor een probleemloze rit, weinig dieselverbruik (gem 1:11).

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Toledo 1.9 TDI met een HomeCar

De ervaring van B. Huisman met een Seat Toledo 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een HomeCar Racer 40 ATF Trophy van 1195 kg geplaatst op 22-07-2007:

Voor het eerst dit jaar met deze auto op vakantie geweest naat zwitserland. Gewoon in de 4de versnelling de gothard opgegaan zonder problemen. Op de terugweg 38 graden op de autobahn airco vol aan een nog steeds prima trekken bij Trier. Motor blijft bij deze extreme omstandigheden mooi op 90 graden, Kortom een beer van een trekauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Toledo.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] met een Swift

De ervaring van colin wellman met een Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2009) en een Swift Charisma 230 van 1280 kg geplaatst op 22-07-2007:

the 2.0 ltr seat toledo dsg is a great tow car plenty of room loads of power.towing 2010 swift fairway 460.


Seat Toledo 1.9 TDI S met een Caravan

De ervaring van Martin met een Seat Toledo 1.9 TDI S (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 1997-2004) en een Caravan leeg: 1000 kg van 950 kg geplaatst op 22-07-2007:

On a recent holiday to the Scottish Highlands pulling generally on flat motorway was fine in 5th gear at 60 mph and 34+ mpg. Motorway hills required a drop to 4th gear to maintain speed resulting in 24mpg or less. Steep A roads required 3rd gear to achieve 40mph and a measily 16mpg! Without pulling the van this car gives up to 54mpg! I am staggered at the reduced mpg and will be looking at getting a better match via whattowcar. Hill starts were no problem but acceleration was slow overall. Overtaking lorries on the mortorway was dicey once our caravan became level with their cab, the buffetting from the wind caused us to slow down and minor instability even with a stabilizer bar fitted. No problems reversing however. Caravan is an ABI Horizon 380/2 700kg unladen.


Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] met een Swift

De ervaring van Paul Mckitterick met een Seat Toledo 2.0 TDI [DSG] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2009) en een Swift Challenger 460 van 1284 kg geplaatst op 22-07-2007:

this car is everything and more you need in a tow car. The seating position is extremely comfortable, you sit a little higher than in a normal car giving good vision and the torque and handling are just brilliant. I had a 2 litre vauxhall vectra before i bought this car and although i liked it i wouldn't compare it against the seat. When buying the toledo i would advise you to by the 2 litre 140bhp model and not the 105 bhp 1.9litre model. This is basically the same car as the altea but it has a larger boot and i would advise you that the altea, although maybe a little easier on the eye i opted for the practicalities of the bigger boot, having 2 children it is a decision i nver regretted. i hope this review helps.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker