Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volvo V60

Sorteer op:


Volvo V60 T5 aut. met een Burstner

De ervaring van Van de velde Tony met een Volvo V60 T5 aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: september 2013 - augustus 2015) en een Burstner Premio 490 TL van 1320 kg geplaatst op 08-10-2023:

Een probleemloze combinatie in de Franse bergen ook op de binnenwegen wel maximaal 110 op de snelweg anders de neiging tot slingeren ook wel geen zuinigheidswonder maar wel vermogen meer als genoeg om vlot met caravan vooruit te gaan

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T6 PHEV [fuel] met een Kip

De ervaring van Sammy Van de Craen met een Volvo V60 T6 PHEV [fuel] (253 pk/186, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Kip Greyline van 1470 kg geplaatst op 13-08-2023:

16,5 liter per 100km, batterij is leeg na 15min.
Rijdt wel erg prettig, moest onderweg wel veel benzine tanken. Quickcharge met caravan er aan niet kunnen testen, dus resultaat is van volledig lege batterij.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T5 met een Biod

De ervaring van Egbert met een Volvo V60 T5 (250 pk/184, Kw bouwperiode: april 2018 - 2020) en een Biod Nomade van 1200 kg geplaatst op 31-07-2022:

Een goede en stabiele combinatie gebleken afgelopen vakantie naar Zweden.

Altijd voldoende vermogen en redelijk zuinig, tijdens de heen en terugreis een gemiddelde van 1 op 10,2 gehaald met cruise control op 95 km/h. Uitgerekend door kilometers te delen door de getankte liters.

Het grootste nadeel waar we tegenaan zijn gelopen is dat de automaat bij 95 km/h doorschakelt naar 8 en het toerental daalt naar 1400-1450 rpm.

Als je handmatig terugschakelt moet je de bak op handmatig laten staan en dan alle versnellingen handmatig schakelen.

Dat deed de voorganger anders, als je in deze auto de bak handmatig in 4 zette dan schakelde deze zelf tussen de eerste en de vierde versnelling heen en weer, maar schakelde niet door naar de vijfde versnelling.
Dit was een Mercedes C180 CDI combi met een aut. 5 versnellingsbak. Was verder ook een hele goede combi, alleen de stappen tussen de versnellingen waren vrij groot.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] met een Caravan

De ervaring van Ale Kok met een Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] (215 pk/158, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 10-05-2022:

Afgelopen maand(april '22) rond getrokken door Frankrijk.
Met volle belading weegt de Eriba 1560 kg(max 1600).
Door de twee 11kg gasflessen(gevuld dus 44kg) en de reservewielen van auto en caravan in de disselbak was het lastig de kogeldruk op de toegestane 90 kg te krijgen. Ik moest toch een paar zware spullen achterin de caravan leggen. Menno zal wel zeggen dat het niet goed is, maar nood breekt wet.
Ook de vaste Fiamma luifel en de schotel op het dak zijn niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit.
Met een breedte van 230, hoogte van ong. 290 en een gewicht van 1560 kg hangt er echt wel iets achter de auto.
Vooral op binnenwegen is dit goed te merken, de caravan doet de auto ondanks zijn bijna 2500 kg flink bewegen. Op snelwegen en N wegen gaat het allemaal prima.
Vermogen is er genoeg aan boord, de wagen trekt het allemaal probleemloos. De 6 versnellingsbak zet ik eenmaal op snelheid terug in z'n 5 en helling op in z'n 4, de motor draait dan net iets lekkerder vind ik.
Heerlijk is het dat je naar behoefte de AWD in kunt schakelen, in de 10 jaar dat ik caravan was dit de tweede keer dat ik AWD nodig had op een hellinkje met nat gras op de camping, de vorige keer had ik nog een FWD en moest de campingbaas me met zijn pick-up redden.
De gereden snelheid lag tussen de 85 en 90 km/h afhankelijk van de drukte, het verbruik van de combi was 9 liter op 100 km.
Als spiegels heb ik de verlengde Milenco's, an sich bevallen die goed, maar ze trillen wel al ligt dat niet aan de Milenco's maar aan de spiegels van de Volvo die kunnen bewegen. Ik heb het naar mijn idee redelijk opgelost gekregen met een paar snelbindertjes en tie-wraps van de spiegel naar de scharnieren van de motorkap. Echter enige trilling blijft.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een TEC

De ervaring van Arjan met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een TEC Weltbummler 525 TDF van 1393 kg geplaatst op 04-05-2022:

Afgelopen jaar naar de Vendee geweest, en voor het eerst met de v60 als caravantrekker. (In het verleden hadden we er een v70D voor) .
Combinatie reed serieus soepel. Geen last van zijwind of vrachtwagens, onze snelheid rond 95 km ( Toegestaan is 90 😱).
Slingeren kwam ook niet voor, kogeldruk ca 95 kg.
Zeer tevreden met de rijkwaliteit van deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 B3 met een LMC

De ervaring van Rens met een Volvo V60 B3 (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een LMC Style 490 K van 1360 kg geplaatst op 27-04-2022:

Volvo V60 icm met een LMC styl 490k is een uitstekende combinatie.
Onze caravan is opgekeurd tot 1700kg maar dat is geen probleem voor onze volvo V60 B3 uit 2021.

Ondanks zijn bescheiden vermogen (177pk) heeft de auto geen problemen met de caravan, ook niet vanuit stilstand.

Ik rijd gemiddeld zo'n 105-110 en het vebruik is dan 13.8 liter op 100km (1 : 7,25)

In de zomer gaan we er mee naar Spanje rijden, ik ben benieuwd naar de prestaties bergopwaarts.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] met een Hobby

De ervaring van Dick met een Volvo V60 D6 Hybrid [fuel] (215 pk/158, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een Hobby De Luxe Edition 560 KMFe van 1660 kg geplaatst op 07-12-2021:

Het is een genot om met deze combinatie te rijden. Deze V60 D6 uit 2015 ligt als een blok op de weg en houdt de combinatie strak. Zelfs als ik word ingehaald door een bus of vrachtwagen blijft de combinatie aardig goed op de weg. De automaat met 6 versnelling kiest er zelf voor om in de 6e versnelling te gaan vanaf ongeveer 85 KM/h. Als ik in heuvelachtig gebied rijd dan maak ik gebruik van handmatig schakelen en rijd ik in de 5e versnelling. Meerijden met de snelheid van vrachtwagens, 90 KM/h rijd het meest comfortabel. Maar als ik door wil rijden kan ik met gemak 100 KM/h rijden terwijl de caravan nog steeds strak achter de auto hangt. Het is een ware krachtpatser. AWD gebruik ik op camping terrein om over grasveld te rijden. Hiermee behoud ik goed grip.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T8 PHEV met een LMC

De ervaring van J.T. Bresters met een Volvo V60 T8 PHEV (390 pk/287, Kw bouwperiode: 2018 - 2023) en een LMC Musica 470 D van 1381 kg geplaatst op 17-09-2021:

Volvo V60 T8 met LMC Musica 470d (1500 kg)

Met deze combinatie naar de Franse Jura geweest. Prima stabiele combinatie. Veel op de cruise control gereden rond de 90 km/uur in de D stand van de automaat. Af en toe bromt de motor wat, waarschijnlijk door iets te laag toerental. Gemiddeld verbruik met caravan was zowel heen als terug 1:9,2. Hiervoor een V90 D4 gehad waarmee ik 1:11 reed met de caravan. Trekkracht en ook acceleratie ruim voldoende om hellingen met 80 tot 90 km/uur op te rijden en snel vrachtwagens in te halen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T4 met een Hobby

De ervaring van Fred Smit met een Volvo V60 T4 (190 pk/140, Kw bouwperiode: mei 2019 - 2020) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1468 kg geplaatst op 07-08-2021:

3 weken naar de Vendee met de Volvo v60 T4 met 190 pk en 8 traps automaat. Aan de wegklapbare trekhaak een Hobby 495 UL.
Fantastisch. Wat een geweldige trekauto. Berg op of af constant 95 km/u. Probleemloos. Berg op even overgaan naar handmatig schakelen en dan in 4 met 3100 toeren of in 5 met 2600 toeren omhoog. Auto met 4 personen en circa 50 kg bagage en 80 kg kogeldruk. Caravan met 200 kg bagage. Verbruik 10 liter op 100 km. Vorige auto Hyundai SantaFe was ik al blij als ik 14 liter op 100 km gebruikte.983

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 CC D4 AWD met een Fendt

De ervaring van Galama met een Volvo V60 CC D4 AWD (190 pk/140, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2020) en een Fendt Bianco 515 SFD Activ van 1643 kg geplaatst op 19-06-2021:

Onze Volvo V60 D4 AWD uit 2019 trekt de Fendt met speels gemak overal naar toe. De automaat geeft, ook bergop en bergaf geen krimp en zoekt steeds de laagst mogelijke versnelling op wat erg rustgevend rijdt. Zelfs echt hoge cols gaan zo probleemloos. En dat altijd gewoon in de normale D-stand. Bergaf heb ik ontdekt dat het fantastisch werkt met de adaptieve cruisecontrol ingeschakeld. Als ik denk dat bv 40 de juiste snelheid is dan stel ik de adaptieve cruisecontrol in op 35. De auto remt dan zelf af als hij teveel boven de 35 komt. Dit werkt ook ideaal als je op Franse D-wegen een dorpje binnenrijdt. Gewoon de cruise met stapjes terug naar 50 en hij remt zelf af.
Perfecte trekauto in mijn ogen. Groot minpunt: de lane-assist werkt niet als de trekhaak in gebruik is. En dan is het ver hoor over de Autoroute naar Zuid-Frankrijk. Zelfs niet met alleen een fietsendrager er op.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0) met een Solifer

De ervaring van Marcel Schilperoort met een Volvo V60 D4 (2.0) (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Solifer van 1250 kg geplaatst op 19-06-2021:

Mijn V40 D4 noemde ik weleens gekscherend Jerommeke, een kleine auto met een beul van een motor. De kracht van de D4 wordt pas echt duidelijk als je er iets achter hangt, met werkelijk speels gemak sleurt hij alles van z'n plek en je hebt ook altijd over. Zo ook in de V60 met 8-traps automaat, de Solifer is ondanks z'n lengte van 8m maar 1500kg en ook dit is qua trekkracht dus geen probleem. Zelfs versnellen vanaf kruissnelheid 95-100 km gaat makkelijk en snel. De automaat staat op manueel, want anders hangt zoekt hij toch snel een hogere versnelling op. Qua trekkracht kan het wel, maar het voelt niet alsof de aandrijflijn dat heel prettig vind.

De caravan is een Solifer 6102i uit 1988, we hebben hem zelf afgelopen jaar uit Zweden gehaald. De caravan ligt rustig achter de auto en door het tandem schommelonderstel ga je uitermate comfortabel over drempels etc. Er zit geen slingerkoppeling op, wat er voor zorgt dat je soms wel iets zijdelings voelt bewegen, maar het is een utopie om te denken dat je met deze lengte niks zou voelen. Waarschijnlijk zou een slingerkoppeling deze minimale bewegingen dempen, maar tot nu toe heeft het nog niet oncomfortabel gevoeld en vind ik het nog niet nodig. Met de vorige combinaties reden we ook vaak boven de 100km/u, maar dat voelt bij deze combinatie geforceerd. Daarbij schiet het verbruik omhoog boven de 100km/u: Tot 100 cruisen zit het ongeveer op 1:8,5 en boven de 100 gaat het al snel naar de 1:7. Solo zit ik rond de 1:15,5 (ik rij met 20 inch, dat is niet gunstig voor het verbruik)

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T6 met een Fendt

De ervaring van Martin Mulder met een Volvo V60 T6 (310 pk/228, Kw bouwperiode: april 2018 - 2020) en een Fendt Tendenza 515 SF van 1633 kg geplaatst op 16-05-2021:

Onze Fendt Tendenza 515 SF met 2000 kg as is geen probleem voor de Volvo. Zeer stabiele combi. Rijdt met ongeveer 80kg kogel druk. I halen met 110 geen probleem. Rijdt altijd 95 op de cruisecontrol. De hier voorgestelde Max 1673 KG is absolute onzin.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van Ale Kok met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Eriba Nova 465 van 1200 kg geplaatst op 07-10-2020:

Dit jaar voor het eerst met de V60 PHEV model 2015-2018 op vakantie geweest.
Stabiliteit is gewoon top, wat wel te verwachten is van een auto met leeggewicht van 2000 kg.
Trekkracht is er ruim voldoende, zelfs alleen de dieselmotor levert genoeg vermogen (205 pk) om alle snelweghellingen probleemloos te overwinnen.
Twee zaken om rekening mee te houden.
De automaat(geartronic) wordt door mij in de handmatige stand gezet in de 5e versnelling. Deze schakelt dan wel automatisch terug bij vaart minderen voor bijvoorbeeld tolpoortjes, maar schakelt daarna niet meer op, de klassieke automaat uit mijn V70 doet dat wel, even aan denken dus, en met een tikje naar rechts tegen de pook de automaat inschakelen
Het gewicht.
Zelfs met een lichte caravan van 1000kg max ga je al over de 3500kg heen en dat houdt in dat je in België en Frankrijk niet harder mag dan 90 km/h i.p.v. resp 120 en 130km/h.
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, de reis hoort ook bij de vakantie.
Het brandstofverbruik ligt zo rond de 5 l per 100km bij 90km/h op de cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D5 met een Dethleffs

De ervaring van Rob met een Volvo V60 D5 (215 pk/158, Kw bouwperiode: juni 2011 - juni 2013) en een Dethleffs Camper 510 TK van 1350 kg geplaatst op 09-08-2020:

Het viel me op dat er slechts 1 andere gebruikerservaring van een v60 met D5 motor hier stond. Mogelijk omdat veel Nederlandse (lease) rijders destijds voor de D6 plug in kozen. We hebben een 2012 v60 D5 handgeschakeld. Deze is een stuk lichter tov de D6 (1500kg leeg) en toch even zuinig met de caravan. Nadeel van dat lagere eigengewicht van de auto is dat er maximaal 1600kg getrokken mag worden. Overigens zegt dat niks over de stabiliteit want de combinatie met de 2004 Dethleffs Camper 510TK is zeer stabiel. Ook bij inhalen van vrachtauto’s met 110km/h geeft de combinatie geen krimp.

De handbak is met de caravan heerlijk. Heb proefgereden met de automaat maar had het gevoel dat deze de hele tijd de weg kwijt was. Niet mijn automaat. De handbak laat zich door het enorme koppel lekker lui rijden.

Het koppel en het vermogen maken ook dat invoegen een fluitje van een cent is. Er wordt wel eens gezegd dat je de caravan niet voelt met een auto. Dat is natuurlijk onzin want voelen doe je het altijd maar 0-100 met beladen Caravan in 9,5 seconden komt behoorlijk dichtbij ‘niet voelen’. Vanwege t enorme vermogen voor de gein een keer gemeten.

Nadeel van het hoge koppel is het risico op een slippende koppeling bij manoeuvreren. Dat gebied voorzichtigheid anders ruik je vrij snel dat je de fout in bent gegaan.

Al met al een heerlijke combinatie die, dankzij het lage verbruik van 1 op 9,5 - 1 op 10 bij 100km/h ook nog eens een zuinige combinatie is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 2.0 T met een Knaus

De ervaring van Tom met een Volvo V60 2.0 T (203 pk/149, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Knaus Sudwind 580 FSK van 1550 kg geplaatst op 08-07-2020:

Fijne combinatie, de Volvo kan het vermogen op de juiste manier gebruiken. Ook met heuvels en bergen heeft hij geen probleem

We hebben er een grote bijna 8m Knaus achter en 2,5m breed
We hebben zins kort de Emuk spiegels die super passen op de V60 en zo goed als geen trilling meer.

Het brandstof gebruik is natuurlijk meer dan normaal maar hoeveel kan ik geen antwoord op geven

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 03-04-2020:

Belangrijke toevoeging: Het is beter om op de snelweg veelal manueel in de 5e versnelling te cruisen, dan in D in 6. Reden? Wat minder motorkoppel op de tandwielen van de versnellingsbak. Door iets hogere toeren is er hetzelfde vermogen beschikbaar aan de wielen, maar met minder kracht op de transmissie. Advies van diverse techneuten o.a. van de flushspecialist in het Brabantse Uden.

Het verbruik op diesel is bij 90 km/h gemiddeld 1:11,5. Bij 110 wordt dat zomaar 1:9. Gemiddeld met tegenwind meegerekend 1:8,7. Nee, niet zuinig. Dit verbruik is zonder het meetellen van de accu capaciteit natuurlijk. 11 kWh is solo hooguit 40 k.

In 2019 ben ik in de hete zomer afgereisd richting de Vogezen. Ergens ben ik de Route de Crètes opgereden. Leuk man. Alles in D. De nodige haarspelden, niet idioot hard omhoog. Maar toch.

Melding op the Dash: motortemperatuur te hoog, slow down. Duh.. Daarna in deze regio en ook in het Schwarzwald, behalve op het vlakke, niet meer in D gereden. Manual, Power, AWD, Save etc.

Vooraf de automaat overigens laten flushen! Weet ik veel wat de vorige DGA ermee heeft uitgevoerd? Psies.

Bij de beurt in november dat jaar bleek de te hoge motortemperatuur toch de oorzaak te hebben in de automaat. Computers hė?

Mooi! Ons van Caravantrekker.nl adviseren dus een oliekoeler op die automaat. Nee, dat is niet mogelijk op deze auto, want nu komt het:

Volvo kan dat beetje olie in dat extra circuit niet programmeren in de hardware. Met foutmeldingen tot gevolg.

Triest hè?

Ach ja. Ik doe het er maar mee... Jammer dat er geen metertjes qua koelvloeistof, oliedruk en -temperatuur meer zijn in moderne auto's.

Leuk gadget is wel een OBDTool die een deel van die ontbrekende informatie op je smartphone kan weergeven. Voor een paar tientjes te koop. Een Franse firma. Zoek maar op het web. Helaas geen info over motorolietemperatuur en de status van de transmissie. Och, 20 Eurootjes...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T4 (2.0) aut. met een Hobby

De ervaring van Schellingerhout met een Volvo V60 T4 (2.0) aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Hobby De Luxe Edition 495 UL van 1420 kg geplaatst op 23-02-2020:

Zoals eerder aangegeven zou ik onze ervaringen met de Volvo V60 T4 en de Hobby 495 UL hier delen.
Afgelopen najaar 5000 km met deze combinatie door Frankrijk en Spanje gereisd. Niets dan lof over de Volvo en de Hobby.
Ligt zeer rustig achter de auto en bij een gemiddelde snelheid tussen de 90 en 100 km p/u een heerlijke combinatie om mee te rijden.
Bij deze snelheid de automaat in de sportstand gezet, en dan rijdt de combi ca. 2200 toeren. Heerlijk rustig en toch het fijne gevoel veel over te hebben. In de gewone automaat stand kom je nl. uit op ca. 1800 toeren. Dit gaat op de vlakke weg prima, maar bij stijging wil de automaat snel op en afschakelen. In de sportstand dus geen last van. Benzine verbruik uit en thuis 1 :9,2! volgens mij niet echt slecht voor een 2 liter en behoorlijke caravan (1535 kg) erachter.
Mijn verwachtingen zijn echt overtroffen! Op naar de volgende reis!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 TwinEngine met een Knaus

De ervaring van Robin met een Volvo V60 D6 TwinEngine (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2015 - 2018) en een Knaus Sudwind 590 FUS van 1800 kg geplaatst op 08-01-2020:

De Volvo V60 twin engine D6 is een zeer goede trekker. Vanwege mijn beroep heb ik verschillende auto's gehad en voor onze caravan kunnen testen. Natuurlijk is het vermogen meer dan voldoende om rustig te kunnen rijden. De Brennerpass en de klim bij Luik zijn geen probleem. Hij schakelt 1 versnelling terug en blijft gewoon 100 km/h heuvelop rijden. Ik lees vaak dat mensen het niet prettig ervaren om met een bredere caravan te rijden maar die mening deel ik niet. Ik denk dat het komt door het feit dat de wielen breder uit elkaar staan en dat de as verder van de auto ligt. Hij ligt heerlijk rustig en slingert niet. Ik rijd altijd tussen de 100 en 110 en ben zeer nauwkeurig met het beladen van de combinatie. Kogeldruk meet ik na en zware spullen op of rondom de as. Het brandstof verbruik vind ik nog best redelijk. Gezien mijn snelheid en de bergachtige gebieden waar we rijden vind ik een verbruik van 1 op 8 gemiddeld acceptabel. Vlakke snelweg bij 90 km/h is het 1 op 12 en bij 105 km/h is het 1 op 10. Berg op loopt het al snel op naar 1 op 6 bij 90/100 km/h.
Inhalen is met deze combinatie erg makkelijk omdat de auto zo sterk is dat de tussenacceleratie kinderspel is. Ook is dat voor ander weggebruikers prettig omdat we de vrachtwagens zo voorbij zijn.
Al met al is dit de beste trekker die ik heb gehad. Niet de goedkoopste bij de aanschaf maar in het dagelijks gebruik wel erg zuinig en in de zomer een beer van een caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 CC T5 AWD met een Hobby

De ervaring van Gerard met een Volvo V60 CC T5 AWD (250 pk/184, Kw bouwperiode: mei 2019 - 2020) en een Hobby Excellent 455 UF van 1335 kg geplaatst op 19-09-2019:

De nieuwe Cross Country is alleen als AWD leverbaar. Wij hebben voor de T5 gekozen, met 250 pk en 350 Nm. Door de Polestar upgrade is het motorvermogen nog verder omhooggeschroefd naar 255 pk en 400 Nm. Dat maakt dat deze auto nooit om trekkracht en grip verlegen zit. Wij zijn de Alpen in geweest en hebben nergens ook maar een momentje van tegenvallende prestaties gemerkt.
Op de snelweg bij 105 km uur is het een heel erg stevige combinatie, die zeer solide aanvoelt. Er is vermogen genoeg om snel in te voegen op de linkerbaan, en het verbruik op de gehele vakantie met caravan is 13,7l/100 km, oftewel 1:7,3. Dat is beter dan de Passat die ik enkele auto's hiervoor had. En er dient te worden opgemerkt dat de rijstijl vlot is.

Ik kan niet anders zeggen dat dan dit een hele fijne trekauto is, ook voor wat zwaardere caravanmodellen. Ik trek regelmatig een aanhanger van 1800 kg, en ook dat doet de auto zeer goed. De automaat gebruikt dank zij het hoge koppel veel de hoogste (8e) versnelling waardoor reizen zeer comfortabel gaat, in alle rust.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert Wijnen met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Kip Celebration 44 TDB van 1266 kg geplaatst op 02-09-2019:

Tsja... Wouw?

De rapportage doet te kort aan het gemak en comfort waarmee deze relatief brede maar in verhouding lichte (nog geen 1300 kg) Kip wordt voortbewogen onder diverse omstandigheden.

In een later stadium ga ik via een apart artikel in op deze Plug In Hybrid, maar ik kan nu al zeggen dat de combinatie van dikke diesel voorin op de voorwielen, uiterst alerte elektromotor op de achterwielen, én een 11 kWh Li-Ion accupakket een heel erg goede combinatie vormen met de automatische 6-traps transmissie.

Het concept lijkt en is complex. Maar het gemak hoe de elektronica omgaat hiermee is geweldig. Je merkt er kortom niets van! Je start en je hoort verder niets. Vervolgens rij je geluidloos weg en zie je aan de toerenteller dat ter controle de dieselmotor even start (zonder enige trilling). Ook het onderweg zijn betekent af en toe dat er wel of niets gebeurt op het dieselgebied: Alles gaat schokloos. Nee, deze Volvo V60 D6 PIH heeft niet de nieuwste Aisin 8-traps transmissie, zoals de nieuwere Turbobenzine Twin Engine versies... Maar deze 4 jaar jonge Volvo met 200k op de teller? Geweldig.

Later meld ik me. Want er zijn wel wat dingetjes...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T8 PHEV met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 T8 PHEV (390 pk/287, Kw bouwperiode: 2018 - 2023) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1490 kg geplaatst op 13-08-2019:

Na 5 jaar een V60-D6 naar volle tevredenheid gereden te hebben, begin juni dit jaar de overstap gemaakt naar een V60-T8. Wederom een goede combinatie! Met de 1750 kg aan de haak weet de T8 prima raad, geen moment van twijfel gehad. Verbruik, zowel solo als met caravan, iets hoger dan verwacht, met caravan ca. 1:7,5/1,8, maar dat kan nog te maken hebben met de nieuwe auto. De helling bij Luik, maar ook naar de Spaanse grens, is geen enkel probleem, ruim voldoende koppel/trekkracht. Voor mij een goede keuze geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T4 (2.0) aut. met een Hobby

De ervaring van Ad Schellingerhout met een Volvo V60 T4 (2.0) aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Hobby De Luxe Edition 495 UL van 1537 kg geplaatst op 11-08-2019:

Volvo V60 T4, 190 pk en 300 nm koppel.

Onze caravan is een hobby 495 UL de luxe edition en
Weegt beladen 1535.kg (incl. Mover en reservewiel etc.)

Volgens caravantrekker.nl is dit een prima combinatie en staan de indicatoren allemaal op groen.
We gaan het straks meemaken. Wordt vervolgd.....

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 CC T5 met een Dethleffs

De ervaring van Busje met een Volvo V60 CC T5 (245 pk/180, Kw bouwperiode: april 2015 - 2018) en een Dethleffs Rondo 430 T van 1020 kg geplaatst op 26-07-2019:

De combinatie bestaat uit genoemde auto met als caravan een Dethleffs Rondo 460 uit 1995. Beladen weegt die ongeveer 1200kg. Genoemde caravan is niet meer te selecteren.

De eerste duizend vakantie km zitten erop. Echte bergen ben ik niet tegengekomen 6% was het steilste op een klein stukje na, net voor de 2e camping, dat was 10%. Na de eerste 500km op de automaat gereden te hebben ben ik toch overgegaan naar de sportstand van de automaat. Voor mijn gevoel bleef de automaat te lang in een te lage versnelling hangen. Achteraf bleek dat hij op dat moment in de 7 versnelling stond. Het toerental zat dan op 1700 bij een snelheid van 100 km p/u. Hoewel de auto dan al zijn max koppel heeft loopt de motor gewoon niet lekker. Je hoort op enig moment een schurend geluid van metaal op metaal. In de 6e versnelling maakt hij dan 2100 toeren en dan loopt die als een zonnetje, nog steeds bij 100 km p/u. Bij heuveltjes (max 6%) schakelde ik terug naar de 5e versnelling dan maakte hij ongeveer 2800 toeren nog steeds met 100km p/u. Je hoort de motor dan nauwelijks.

Tussensprintjes maakt hij probleemloos waarbij je moet opletten dat je niet te hard gaat rijden. Je rijdt zo 110km p/u. Ook als je terugzakt naar 80km p/u, omdat ik niet op zat te letten achter een vrachtauto zit je heuveltje op zo weer op 100km p/u. Maar ja met een T5 verwacht je eerlijk gezegd ook niet anders.
Net voor de camping was een helling van 10%, die ben ik vanuit stilstand aangereden. Dan is de automaat toch wel een uitkomst. Probleemloos. Ook top vind ik dat bij het schakelen in de sportstand de cruisecontrol gewoon ingeschakeld blijft.

De combinatie ligt heerlijk stabiel op de weg, dus zonder de ssk koppeling. Hoewel de oversteek bij de Volvo groter is dan bij mijn vorige auto, een Toyota Verso, merk ik daar niets van. Ik merk wel dat ook bij een hogere snelheid, bijvoorbeeld 110km p/u, deze combinatie stabieler is dan mijn vorige. Daar had ik wel eens het gevoel op de limiet te rijden terwijl ik dat hier helemaal niet heb. Voor de duidelijkheid mijn max snelheid ligt feitelijk bij 100km p/u. Bij hoge uitzondering rij ik soms, korte tijd, sneller. Dat zijn dan meestal wel inhaal situaties waarbij dus meer van de stabiliteit wordt gevraagd.

Het verbruik ligt bij beschreven rijgedrag op 13,5 liter op 100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 aut. met een Knaus

De ervaring van Thomas met een Volvo V60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Knaus Sport 420 QD van 1262 kg geplaatst op 20-07-2019:

Gisteren vanuit het Iseomeer in Italië in één keer met de KNAUS 420qd, beladen ca 1300 kg naar Nederland gereden.

Kort samengevat:
- zeer, zeer stabiel, ondanks elektrische fiets achterop caravan
- veel trekkracht, wel handmatig in de 5e versnelling gereden. Automaat schakelt anders bij 80 kmh naar 6. Persoonlijk vind ik het prettiger om iets hoger in zijn toeren te rijden, lijkt dan ook iets zuiniger te zijn
- in Duitsland continue 115 op de cruisecontrol gereden, verbruik loopt dan op tot ca 1 op 7,5 a 1 op 8 km.

Samengevat, stabiel, enorm veel trekkracht en bij 115 km (111 op flitsmeister) geen vuiltje aan de lucht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 aut. met een Kip

De ervaring van Pliester met een Volvo V60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1100 kg geplaatst op 24-05-2019:

Twee keer verbrande transmissieolie binnen een jaar!

Wat een afknapper, zo'n fijne auto met zo'n lichte caravan, hoe is het mogelijk om twee keer verbrande transmissieolie te krijgen?

Bij de aankoop van de auto is niets verteld over het rijden met een automaat met aanhanger of caravan...., ook in de blogs kon ik geen informatie krijgen behalve dat ik moest voorkomen dat de automaat tussen de 5 en 6 bleef schakelen, in Nederland geen probleem en ik kan aan het toerental zien of of de motor schakelt.

Na de eerste keer zei de dealer dat ik NIET in de 6e versnelling mocht rijden, dus maximaal handgeschakeld in de 5.

Prima, zo deed ik het dan, maar na een rit door Lille, verbrande de olie weer....
Dealer: niet meer met de automaat rijden, alleen met de handschakeling....

Mijn vragen:
Waarom is er geen informatie over het autorijden met automatische transmissie met een caravan?
Waarom geven Volvo dealer(s) geen informatie vooraf aan de klanten?

Groet van een bijzonder teleurgestelde Volvo V60 rijder

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0) aut. met een Kip

De ervaring van AvD met een Volvo V60 D4 (2.0) aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Kip Grey-line 44 TTZ van 1225 kg geplaatst op 04-07-2018:

Vorig jaar met de V60 D4 CC aut en KIP 44 TTZ van 2000 naar het Gardameer geweest en dit jaar naar o.a. Dresden.
In een vorige review over de XC70 vond ik al zeer goed, maar de V60 met D4 en 8 bak is weer en stuk beter.
Qua trekkracht merk je de caravan nauwelijks. Rijdt zeer ontspannen. Met de ACC erbij is het helemaal ontspannen rijden.
Het verbruik is ong. 1 op 10.
In de bergen wel in de sport stand gereden om het toerental boven de 1500 rpm te houden.
De V60 in deze uitvoering is “by far” onze beste trekker ooit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D5 aut. met een Knaus

De ervaring van Maartin met een Volvo V60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Knaus Sudwind 420 QD van 1210 kg geplaatst op 28-05-2018:

Zo'n sterke trekauto heb ik nog niet eerder gehad! Onze Knaus 400TK met laadvermogen 1200kg hangt nauwelijks merkbaar achter de auto. Ik dacht voorheen altijd dat als mensen zoiets zeiden dat dat een beetje opschepperij was. Maar het is echt zo. Het onderstaande verslag beschrijft de ervaring van de heen en terugreis van een korte vakantie onlangs naar Montpellier in Zuid-Frankrijk.

De stabiliteit is ongekend: zijwind van vrachtwagens heb ik niet gevoeld, de auto ligt als een huis op de weg. Voor de kogeldruk houd ik altijd het maximaal toegestaan gewicht aan, in dit geval 90kg.

Ik heb steeds met de caravan erachter de automaat in de S stand gehouden. Het schijnt niet per se te moeten maar het voelt wat mij betreft lekkerder aan. De automaat schakelt zeer soepel en heeft (ik denk standaard) koeling voor de automaatbak olie.

Autoroute hellingen 5% of meer omhoog: als je wilt versnellen voel je de leuning van je stoel voortdurend in je rug. Ik heb niet een keer meegemaakt dat omhoog teruggeschakeld moest worden/werd. Wel heel vaak dat ik me juist moest inhouden omdat ik anders veel te hard zou gaan. Een hele kleine beweging van het gaspedaal heeft al enorme uitwerking. Wat een power!

Hellingen omlaag: ik houd altijd netjes de in Frankrijk aangegeven maximum snelheid aan, die staat er niet voor niets en maakt op lange ritten werkelijk niks uit. Meestal staat er 90km/h, maar op steilere hellingen ook wel 70km/h. Wel zo veilig. In de S stand is het op die momenten ook heel gemakkelijk om even terug te schakelen om zo op de motor te remmen. In cruise control houdt de auto de snelheid netjes vast met de caravan erachter.

Veiligheid: de ASR/ESC is bij in gebruik genomen caravan ook van toepassing op de hele combinatie met trailer stability assist. Deze heeft in het geheel niet hoeven ingrijpen.

Verbruik: ach, als je lekker rijdt en zorgeloos omhoog en omlaag gaat waar de weg dat toevallig doet, ook op een helling vlak voor een camping van zo'n 30% (een bergkam op in de Bourgogne) mag het totale verbruik (met op de snelweg gemiddeld 103km/h) van 10.8l/100km in mijn ogen niet slecht genoemd worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 (2.0) met een Hobby

De ervaring van Gerard Acda met een Volvo V60 D3 (2.0) (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Hobby La Vita Veneto 455 UF van 1297 kg geplaatst op 26-02-2017:

Ik heb even getwijfeld of ik de D4 met 190 pk moest kopen of dat de D3 met 150 voldoende zou zijn. Ik kan niet anders concluderen dan dat dit zeer ruimschoots voldoende is. Ik heb een vlotte rijstijl met caravan en daar kan deze auto zeer goed in mee. Comfortabel 110 in Duitsland of Frankrijk rijden met onze 1400 kilo zware Hobby is geen enkel probleem. Vlakke weg is goed met de 6e versnelling te doen, veelal in 5. Heuvelop en bergop ook in de 4e prima op snelheid te doen. Heel groot voordeel van deze handgeschakelde zuto is dat de cruisecontrol snelheid vasthoudt terwijl je op- of terugschakelt! Super.
Ik had gedacht aan chiptuning, maar daar heb ik geen enkele behoefte meer aan. De D3 voldoet zeer goed met onze V60 (cross country) en Hobby.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een LMC

De ervaring van Philip met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een LMC Vivo 522 K van 1600 kg geplaatst op 09-09-2016:

Met de Volvo D6 en de LMC 522K, opgewaardeerd naar 1800 kg max, naar Spanje geweest. Hierbij zo'n 3200 km met caravan gereden. Werkelijk verbruik gemeten op basis van getankte liters 10 ltr/100 km met de caravan eraan. Snelheid op de autoweg zo'n 90 km/h. Constant on POWER mode gereden, accu's voor electromotoren blijven daarmee op 10%. Auto heeft heel veel kracht, optrekken is geen enkel probleem, maar gewichtsverhouding is aan de grens. Derhalve LMC ook laten uitrusten met ATC als "vangnet".
Als spiegels Oppi's voor Volvo V60 gebruikt. Linkerspiegel met platte spiegel voldoet uiterst goed, goed zicht en weinig trillingen. De rechtersipegel met bolle spiegel ben ik minder tevreden over. Trilt aanmerkelijk meer, geen idee waarom.
Tenslotte ingebouwde navigatie van de Volvo. Volvo doet er goed aan het technische navi team te verbannen naar Zweeds Siberie en navi in te kopen bij een toeleverancier die er wel verstand van heeft. Navi dirigeert de auto/combinatie naar de meest belachelijke kleine straatjes en er is geen optie om dit te veranderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0) met een Hobby

De ervaring van b met een Volvo V60 D4 (2.0) (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1425 kg geplaatst op 21-08-2016:

ik heb een v60 cross country d4 en nergens last mee gehad. stabiliteit zeer goed en verbruik 1:10 ongeveer bij 100km/uur.ligt heerlijk op de weg en je voelt bijna niet dat er een caravan aanhangt.
trekkracht op hellingen???welke hellingen???.....dat merkt de combinatie niet eens

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T3 aut. met een Eriba

De ervaring van Benno met een Volvo V60 T3 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2013 - augustus 2015) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 16-06-2016:

zalige caravan in de zomer met een lekker groot bed zelfs op wintersport (-21) we zijn kleiner dan 180 dus voor ons hoeft het dak niet omhoog. let op het kopen van een tent op de pees moet een vater strip op zitten anders loopt het water langs de caravan. Rijden met een Volvo T3 automaat een belevenis je vergeet bijna dat er een caravan van 1300kg achter zit voorheen een Nissan X-trail ging bijna nog makkelijker (4wd)
verbruik met een stevig gemiddelde 1 op 10 (beide auto's) zowel caravan als auto aan te bevelen

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 2.0 T met een Fendt

De ervaring van Willems M.H. met een Volvo V60 2.0 T (203 pk/149, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1600 kg geplaatst op 28-09-2015:

Caravan: Fendt Tendenza 515 SG 1330 kg/2015 opgebouwd met luifel 30 kg, mover 30 kg, airco 30 kg en reservewiel, geladen totaal reisgewicht 1600 kg.
Auto: Volvo V 60 T 2.0 automaat 203 pk / 2011
gewicht 1560 kg onbeladen, beladen met 2 personen ca. 1860 kg
Verbruik zonder caravan ca. 1 op 11 met caravan 1 op 8 tot 90 km/p/uur 1 op 7 tot 100 km/p/uur
Met onze caravan naar Spanje Costa Brava gereden ca. 1300 km in 3 dagen heen en 2 dagen terug, totaal ca. 3000 km gereden. De combinatie laat zich goed rijden doordat er ESP op mijn auto zit en de caravan laag ca. 25-30 cm bij de grond zit. De stabiliteit van de caravan is goed voorwaarde is wel dat hij goed beladen is met een kogeldruk van 85 kg.
Volvo met Fendt is een goede combinatie die door een niet al te ervaren rijder tot 90 km/p/uur goed te rijden is, tot 100 km/p/uur is enige ervaring vereist.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0 4 cyl) aut. met een Eriba

De ervaring van J.Huibregtse met een Volvo V60 D4 (2.0 4 cyl) aut. (181 pk/133, Kw bouwperiode: september 2013 - 2018) en een Eriba Nova GL 465 van 1350 kg geplaatst op 16-07-2015:

Na jaren Ford Mondeo te hebben gereden welke ik zeer heb leren waarderen als caravantrekker ben ik blij verrast met deze Volvo. Met een kleine 1500 kg aan de haak kwam ik nooit vermogen tekort. Zelfs lange forse hellingen doet hij met gemak. Wel neigt de automaat te snel naar doorschakelen wat voor de motor niet prettig aanvoelt. Daarom in de bergen altijd in de "hand en sportmode" en het toerental boven de 2000 rpm. Het verbruik is aan de forse kant met de kanttekening dat de kruissnelheid op de teller op ca.110 km/hr ligt. Het verbruik ligt dan net onder de 1 op 8. De combinatie voelt dan nog vertrouwd en stabiel aan. Met de fietsen op de dissel is het kogelgewricht aan de forse kant met de Hymer en benadert de 90 kg. Dit voelt echter niet problematisch aan. Een top combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0 5 cyl) aut. met een Fendt

De ervaring van JPGeetje met een Volvo V60 D4 (2.0 5 cyl) aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2013 - augustus 2015) en een Fendt Opal 495 SFB van 1510 kg geplaatst op 29-05-2015:

Ik rij de Volvo-Fendt combinatie sinds 2013 en kan u vertellen dat ik zeer tevreden ben over de rijeigenschappen. Ik heb nog nooit ervaren dat ik kracht tekort kwam.
Wij gaan altijd met z'n tween en een hond zodat het gewicht wat in de auto gaat waarschijnlijk rond de 250kg. zal zijn.
Het gewicht van de rijklare caravan zit rond de 1500kg.
Zoals gezegd een combinatie waarmee ontspannen rijden heel goed mogelijk is.
Op autosnelwegen en op de Franse RN staat de (adaptive) cruise control atijd op 92. Een mooie instelling waarbij de meeste vrachtauto's langzaam worden ingelopen waarna de auto er achter blijft hangen (dat scheelt een stuk in het verbruik).
Dat verbruik is eigenlijk (bijna) het enige minpuntje aan de Volvo.
Met de caravan erachter kom ik bij bovengenoemd rijgedrag , nooit lager dan 1 op 9 en dat vindt behoorlijk veel voor een diesel.
Het valt me daarbij op dat de auto bij die snelheid zuiniger rijdt in de 5e versnelling dan in de 6e waarin hij standaard gaat staan.
Daarom zet ik de automaat in die situaties vaak handmatig in de 5e. wat het aantal kilometers per liter vaak met 1 verhoogt.
Een ander minder puntje van de auto is de Geartronic automaat waarvan ik vind dat deze lanzaam reageert. Wil je inhalen en geef je daarvoor een dot gas, dan gaat de automaat eerst even nadenken alvorens er actie wordt ondernomen. Vaak hoeft inhalen dan al niet meer omdat je zelf al weer ingehaald wordt.
Over de Fendt niets als lof. Daar is eigenlijk niets op aan te merken; zo mak als een lammetje volgt hij overal zonder ook maar ooit te hebben tegengesputterd in welke vorm dan ook.
Ik rij wel altijd met de AKS 3004 ingeschakelt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D4 (2.0 4 cyl) met een Fendt

De ervaring van Marcel met een Volvo V60 D4 (2.0 4 cyl) (181 pk/133, Kw bouwperiode: september 2013 - augustus 2015) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1420 kg geplaatst op 16-05-2015:

De afgelopen week met de Volvo V60 D4 181 pk 400Nm met de Fendt Tendenza met een maximaal gewicht van 1500 Kg naar Italie gereden via de Fernpas en de Brennerpas. Wat een gemakkelijke comfortabele combinatie is dit. Treksterkte meer dan voldoende en enorm stabiel. Op de snelweg rijden we 90 km/uur waarbij vrijwel overal de 5e versnelling gebruikt kan worden. Pas bij hellingen > 5% is de 4e versnelling nodig.
Gemiddeld verbruik tijdens de reis bedroeg 1:10 waarbij ik normaal zonder caravan 1:17 haal.
Hiervoor een V70 gereden met de 2.0T motor, de V60 met de D4 diesel is absoluut nog beter geschikt waarbij we de V70 eigenlijk al super vonden

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T3 met een Fendt

De ervaring van Hein Montauban met een Volvo V60 T3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Fendt Saphir 495 TFB van 1480 kg geplaatst op 22-02-2015:

Na een Touran 2.0 liter diesel toch wat angstig voor de 1.6 benzine motor, ondanks de 150 pk. Echter de combinatie met de Fendt 495 a 1500 kilo vol beladen, is perfect. Waar ik daarvoor met de Touran en een Hobby 490 ook van 1500 kg altijd last had van vrachtwagens en stabiliteit, heb ik er met deze combinatie totaal geen last van, de combinatie rijdt super stabiel. Het verbruik en de acceleratie is niet zo fijn te noemen, bij de eerste keer inhalen van een vrachtwagen was dat heel duidelijk...., maar al met al qua combinatie perfect, in de bergen veel in z'n 2 en 3.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 aut. met een Solifer

De ervaring van Johan van den Boomgaard met een Volvo V60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Solifer Artic 560 van 1500 kg geplaatst op 01-02-2015:

Vierde Volvo nu de V60 D3 Geartonic met de derde Solifer nu de G5 (Finlandia 560) maakte onze trip met twee volwassenen naar Normandi een feest. Adaptive cruiscontrole, Lane departure en Bliss maken rijden bijzonder ontspannend. Ontbreken van temperatuurmeter ontzorgt immers wat technisch goed geregeld is moet je niet willen verbeteren. Combinatie ligt ook met eenstemmige belading (250kg) als een strijkbout op de weg. Erg ontspannen rijden met kruissnelheid van vrachtauto's maar ook doorhalen naar 120km/h geen probleem. Oprit Pont du Normandi schakelt de auto terug naar 4e versnelling maar handhaaft de cruisecontrole de ingestelde snelheid. Gemiddeld gebruik op de heenweg 1:10 (ontspannen en vaak secundaire wegen) terugweg 1:8 (stevig doorrijden over hoofdzakelijk tolwegen.
Conclusie: een blijvertje

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 2.0 T aut. met een Elddis

De ervaring van John de Graaf met een Volvo V60 2.0 T aut. (203 pk/149, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2011) en een Elddis Affinity 482 van 1385 kg geplaatst op 02-11-2014:

Prima combinatie. Gewicht beladen caravan was ong. 1380 kg. Auto ook redelijk belast om goede gewichtsverdeling te krijgen.
Op Napoleonroute geen enkel probleem.
Op snelweg (met cruisecontrol) is 95 k/u een fijne snelheid en indien nodig is een snelle acceleratie om iemand in te halen geen probleem. Verbruik over ong.4500 km was 1 op 8, waarbij opgemerkt dat wij geen tolwegen in Frankrijk hebben gereden. Kortom, een fijne combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Knaus

De ervaring van Janjaap met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 11-10-2014:

Na jarenlang v70 te hebben gereden met deze caravan, 2009 model, nu v60 pih. Het rijden benaderd qua stabiliteit de v70, vermogen op hellingen super. Ook op de autoroute is cruisesnelheid tussen de 120-130 geen enkel probleem met deze combinatie, verbruik in combinatie met kleine tank wel. Iedere 250 km langs de kant om brandstof in te nemen begint na ongeveer 3000 km wel te vervelen. Gemiddeld verbruik over hele afstand 1 liter op 7 km. Vrijwel continue op save mode gereden, zodat accu's bij kunnen springen wanneer extra power gewenst. Automaat doet het prima, niet handmatig in hoeven grijpen. Op ruimte in auto en brandstoftank na, prima caravan trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Eriba

De ervaring van OKK met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Eriba Nova 531 van 1500 kg geplaatst op 28-09-2014:

Dit jaar ook met de V60 plug in en Eriba Nova 530 1550kg in Schotland geweest , zeer stabiele combinatie door geringe overhang en gewicht op de achteras van de Volvo ( batterijen pakket ) . Zat power in de bergen.Ik gebruik bij lange dalingen de save stand om stroom op te laden !
Hij lust wel in slokje , op M wegen in Engeland vrijwel uitsluitend Geartronic in 5e gereden dan met 95 km/uur 1op 9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D6 Hybrid met een Hobby

De ervaring van RBH met een Volvo V60 D6 Hybrid (283 pk/208, Kw bouwperiode: 2013 - 2015) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1750 kg geplaatst op 13-08-2014:

Dit jaar eerste jaar met nieuwe auto en nieuwe caravan. Afgelegde afstand ca. 3250km. Bestemming Spanje. Gemiddeld verbruik bij stevig doorrijden 110km/u 1:9,5. Aan trekkracht geen gebrek, op tussenstop, terrassencamping, waren heuvels van 10-20% geen probleem in AWD stand, zorgen dat je blijft rijden. Combinatie ongevoelig voor zijwind, Belading van caravan was laag in bankkasten en onder het bed. Kogeldruk ca. 85kg-90kg. Caravan is voorzien van ATC, deze heeft niet ingegrepen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T3 met een Kip

De ervaring van Derk met een Volvo V60 T3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2013 - augustus 2015) en een Kip Celebration 47 van 1400 kg geplaatst op 01-07-2014:

Vanwege problemen met het drukgroep lager van onze Subaru Outback moesten we de subaru tijdelijk in Frankrijk achterlaten en kregen via de KNAC uit de ANWB Logicx pool een vrijwel gloednieuwe Volvo V60 T3 kinetic ter beschikking om ons en onze KIP 47 TDB van bijna 1500kg naar huis te brengen.
De ervaringen met deze fraaie Volvo en een vergelijking met de Subaru wil ik graag delen met de lezers van caravantrekker.nl.
Eerst wat cijfertjes, de Volvo heeft een 1.6 ( Ford) Turbo motor met 150 pk bij 5700 toeren en een koppel van 240Nm bij 1600 toeren. De Outback heeft 173 pk bij 6000 toeren en een koppel van 227Nm bij 4400 toeren. Hiermee hebben we meteen de sterke kant van de Volvo als caravantrekker en helaas het grote minpunt van de Outback, de trekkracht bij lage toeren van de Volvo is formidabel, filerijden met de Outback bij snelheden lager dan 25km/u is een drama, de Volvo doet het zonder horten of stoten en zonder risico op een stinkende/ verbrande koppeling.
Op de terugweg naar Nederland kregen we in de Elzas te maken met omleidingen over D en N wegen die niet altijd over perfect asfalt gingen. Op keien en klinkers hadden de voorwielen bij het optrekken bij rotondes , ondanks een fluwelen gas voet, de neiging tot doorslaan, bij accelereren op hellingen op nat wegdek waren reacties in het stuur voelbaar en een wat zoekerig stuurgedrag dat ik me van mijn Saab 900i 16v herinner.
Wat is nu de betere caravantrekker? De Volvo deed over bijna 800km ruim 8,2 km/ liter waar de Outback op dezelfde route , meerdere malen, gemiddeld een kilometer per liter minder deed. Voor gebruik op keurig asfalt is de Volvo uitstekend, gebruikt minder brandstof, trekt beter bij lage toeren, is comfortabel en stil. Echter als de vakantiebestemming Geiranger in Noorwegen is, geen files maar soms gruss wegen en steile hellingen dan gaat deze V60 het niet redden is de Outback of misschien toch een Yeti 1.8 TSI 4x4 de betere keus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T3 met een Delta

De ervaring van Harry Boer met een Volvo V60 T3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Delta Euroliner 4600 van 1200 kg geplaatst op 07-08-2013:

Gisteren met een Volvo V60 T3 (leenauto) teruggereden vanuit wrzburg. Waar ik anders met mijn Vectra 1.8 moet blijven hangen achter trage vrachtwagens kon ik met de combinatie T3 en Delta ctv 4600 (ruim 1300 kg) met gemak met het verkeer mee; langere hellingen waren geen probleem, noch bij het stijgen, noch bij het dalen. De trekkracht en stabiliteit waren zeer overtuigend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 met een LMC

De ervaring van Peter Kamps met een Volvo V60 D3 (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een LMC Musica 460 D van 1350 kg geplaatst op 11-05-2013:

Na eerst een Hobby 440 te hebben gehad, heb ik in 2012 een LMC aangeschaft. Ondanks dat deze LMC groter en zwaarder is (max 1500kg) zijn mijn ervaring met deze combinatie alleen maar positief. De ervaringen die ik bij de andere gebruikers lees kan ik alleen maar bevestigen. Het koppel van de D3 is ruim voldoende, de Volvo laat zien dat hij een uitstekende caravantrekker is. Het gemak waarmee de caravan wordt getrokken geeft zeer veel rust tijdens het rijden, de auto is al van zichzelf stil en op geen enkel moment heb ik gemerkt dat hij moeite had met de caravan. Mijn reis ging van Normandie naar Bretagne, onderweg toch behoorlijke hellingen tegen gekomen maar zoals gezegd geen enkel probleem.
Brandstofverbruik solo: ca 5,5 l/100 km, met caravan ca 9 l/100 km, aanzienlijk verschil maar te verwachten. Mijn vorige auto, Audi A4 2.0D automaat liet ook een dergelijk verschil zien.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 T3 met een Knaus

De ervaring van Peter Viering met een Volvo V60 T3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2011 - juni 2013) en een Knaus Sport 500 FDK van 1340 kg geplaatst op 14-09-2012:

Met V60 T3 icm Knaus 500 gereden naar Zwitserland afgelopen zomer. Zeer goede combinatie met voldoende koppel in de bergen. Stabiliteit zeer goed. Hiervoor V70 gereden maar een V60 is veel beter qua stabiliteit!! Brandstofverbruik met caravan 2700km. totaal 9.7/100km gemiddeld. Ik ben zeer positief over het verbruik met caravan! Ook weer veel gunstiger als met de V70 benzine. Brandstofverbruik zonder caravan geweldig 1:15,5 voor zo'n klasse auto!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 aut. met een Fendt

De ervaring van Pier Gonggrijp met een Volvo V60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1300 kg geplaatst op 29-08-2012:

Deze zomer voor het eerst met de Volvo V60 D3 Geartronic en een Fendt Joker Bianco 496 TR (1995) van beladen 1400 kg naar Istri. We reisden met 3 volwassenen, een volle kofferbak, dito bagagebox en een fors beladen caravan. Wat een ontspanning en genot met deze heerlijke en sterke 5-cilinder diesel!. Dat werd nog verhoogd door de adaptieve cruise control, die volautomatisch de ingestelde afstand ( 1 tot 5 balkjes) tot de voorganger bewaart. Op het vlakke lekker 95 - 100 km/u op de automaat in z'n 6. Op hellingen van enige betekenis probeert de auto net iets te lang de zuinige 6e versnelling aan te houden. Om de motor en versnellingsbak te sparen en niet heet te laten worden is het dan beter om tijdig even de versnellingspook naar rechts en n tikje terug (naar z'n 5) te geven, zodat het toerental tussen de 2000 en 2500 toeren blijft. Om snel op te trekken even naar z'n 4 en gaan! Bij al deze handelingen blijft de ingestelde snelheid gewoon staan. Heerlijk om op deze wijze op de lange hellingen en snelwegen met 3 rijbanen, bv. zuid van Kassel, vlot en veilig je snelheid te handhaven. Om voldoende op de motor af te remmen is het verstandig om ook bergaf deze methode toe te passen, ook al grijpt de cruise control ook zelf tijdig in door bij te remmen. Goed beladen ligt de caravan uiterst stabiel achter de auto, bij iets te hoge kogeldruk heeft de auto de neiging om bij fors remmen of oneffenheden achter wat in te veren: geen prettig gevoel. Het verbruik tijdens de reis bedroeg 1 liter diesel op 9,2 km, alleszins redelijk. Samenvattend: een supercombinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 met een Adria

De ervaring van Paul met een Adria van 1300 kg met een Volvo V60 D3 (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Adria Altea 462 PK van 1209 kg geplaatst op 18-07-2012:

Deze zomer met een Adria Altea 462PK van 1300 kg naar Kroati geweest.
Heenreis hoofdzakelijk 100 km/uur gereden waarbij in de vlakkere gedeelte van de reis in de zesde versnelling (1500 rpm). Dit gaat erg goed en zelf op de cruise control geen probleem.
De auto is de caravan in alle opzichten veel beter de baas dan onze vorige Volvo V50 2.0d (qua vermogen en gewichtsverhouding).
Ivm enigszins verlaagde koelvloeistofpeil, hebben we de terug rit in de vijfde versnelling gedaan (1800 rpm). Qua brandstof verbruik en geluid geen noemenswaardig verschil. Bij het berg op rijden zit je met de 1800 rpm net wat beter in het toerenbereik waarbij de 400nm beschikbaar is. Ook bij deze terugreis wederom een kleine verlaging van het koelvloeistofpeil wat toch wel zorgelijk is.
Al met al een zeer fijne combinatie met erg veel reserve. Onduidelijk of koelstofvloeistof verbruik duidt op een potentieel probleem (auto slecht 1 jaar oud met 23K op de teller).

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 aut. met een Fendt

De ervaring van Coen met een Volvo V60 D3 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1470 kg geplaatst op 03-08-2011:

Mijn vorige auto was een Volvo xc90 V8. Wat trekkracht kan deze volvo zich prima meten en geeft zeer vlotte presatie. Combinatie is tot 100/105 km goed stabiel. Bij hogere snelheden gaat de combinatie slingert de combinatie veel sneller. De auto is uitgerust met BLIS en adaptieve cruisecontrol. Grote voordeel van BLIS is dat als je een vrachtwagen inhaalt en het lampje uitgaat je de auto met caravan makkelijk terug kunt sturen. Mijn echtgenote dacht dat ie hiervoor gemaakt was! De adpatieve cruise control werkte erg rustgevend. Kortom de 1450 km naar spanje blijven lang maar tot een sneldheid van 100 km per uur en deze voorzieningen ic met de goede stoelen
hoef je achter het stuur geen zorgen te maken. een aanrader!!

Update 08/2012

Dit jaar naar Spanje geweest en teruggereden via Millau. Was benieuwd hoe de auto zich zou gedragen als we deze route met nogal wat klimwerk zou gedragen . In een woord fantastisch. Met cruise control aan werd elke klim met het grootste gemak gehaald. Zonder fietsen achterop bleef de combinatie erg stabiel waarbij de cruise control op 110 was ingesteld. Meer dan genoeg trekkracht. Na 3250 km olie gecontroleerd, stond de (elektronische) peilstok nog steeds op het maximum.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volvo V60 D3 (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Fendt Saphir 490 TF van 1400 kg geplaatst op 01-08-2011:

Update 08/2013.
De Volvo V60 D3 heeft afgelopen 3 jaar tijdens reizen naar en door het Alpengebied bewezen een prima trekker te zijn voor de Fendt. De trekkracht en reserves voor de combinatie met een treingewicht van ca. 3400 kg zijn uitstekend. De stabiliteit was tot 120 km/h prima in orde. De fietsendrager achterop de caravan met 2 mountainbikes had geen merkbare negatieve invloed, ook niet tijdens afdalingen. Verbruik 10-12 l./100 km bij een kruissnelheid van 100 km/h.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V60 D3 met een Avento

De ervaring van Henk met een Volvo V60 D3 (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2010 - juni 2013) en een Avento Avance 465 TF van 1410 kg geplaatst op 16-06-2011:

Met de combinatie Volvo V60 D3 en Avento Caravan naar Frankrijk ( Bretagne )geweest. 25 jaar ervaring met Caravan rijden en in totaal in die jaren meer dan 50.000 caravankilometers gemaakt met verschillende trekkers (Diesel). De Volvo blijkt een geweldige trekauto. eeen koppel van 400 NM aangrijpend bij iets meer dan stationair toerental van de motor, gekoppeld aan een vermogen van 160 PK maakt deze auto tot een geweldige trekker. Ook het wegrijden voor stoplichten op hellingen is een verademing, geholpen door een automatisch werkende handrem. Voor mij mag deze Volvo D3 tot de trekkerauto van de afgelopen 10 jaar gekozen worden!! De aanbeveling in het trekkerrapport om deze combinatie met verstand te rijden is op zich goed, maar reken ik tot de algemene aanbevelingen voor het rijden met een caravan. Een onjuist beladen caravan levert voor elke trekauto een probleem op! Voor aanschaf van de Volvo kwam ik op deze site met deze combinatie tot een gewichtverdeling van 77% bij de trekkerscore.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo V60.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volvo V60 T8 PHEV Polestar met een Adria

De ervaring van Mr Craven met een Volvo V60 T8 PHEV Polestar (390 pk/287 Kw, bouwperiode: 2018-2023) en een Adria Adora 613 DT Isonzo van n.b. kg geplaatst op 16-06-2011:

Having towed with Volvo XC60 2.4cc D5,then a V90D5 2.0ltr Now this V60 2.0ltr Supercharged, Turbo charged /Hybrid, The power to weight ratio is way more than needed. Tows extremely well, 30-32mpg. which seems really good but is true. The sheer weight with the hybrid batteries is a bonus for stability.
(Polestar Engineered )
And (English) for purposes of towcar.info


Volvo V60 CC D4 AWD met een Adria

De ervaring van Agu met een Volvo V60 CC D4 AWD (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2018-2020) en een Adria Adora 462/472 UP van n.b. kg geplaatst op 16-06-2011:

Changed to Volvo V60CC from Subaru Outback 2.0D. Also, installed the additional Polestar tuning for 440 Nm torque / 147 kW. Volvo is now near perfect for towing, the engine manages effortlessly in most situations and it feels safe towing.


Volvo V60 D6 TwinEngine met een Tabbert

De ervaring van AdriPiq met een Volvo V60 D6 TwinEngine (283 pk/208 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Tabbert Vivaldi 560 EMK van n.b. kg geplaatst op 16-06-2011:

The combination seems very stable, even at high speeds.
The car drives smoothly as if there is no caravan behind.
At lower speeds on flat roads, you can run only with the electric motor (pure mode)
I have not yet driven in side winds, but when some bus drives faster and overtakes you I don't feel anything.
While parking on mud, AWD is the solution, and works pretty well.
The electric range is critically reduced, and the fuel consumption is high (10 L/100km) but it is manageable.


Volvo V60 CC D4 AWD aut. met een Lunar

De ervaring van Jim w met een Volvo V60 CC D4 AWD aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Lunar Quasar 674 van 1530 kg geplaatst op 16-06-2011:

Had car and van out last week. This is first time I had towed with the Volvo. Been towing for 20 years. Last 4 cars have all been sskoda superb auto. Great tow cars but have to say the Volvo V60 cc auto with AWD is best towcar I have ever driven. It is great even in the snow. Performed without a problem. Had to park on unsalted snow covered hill as I was taking van into storage and it picked away without any trouble at all. No slipping or anything. Last time with Superb, I had to get tractor to take van in as I got stuck in snow. Boot is a bit small but I can certainly live with that in what is a great tow-car. All in all, I am really pleased with the Volvo and hope to Make good use of it to enjoy my retirement.


Volvo V60 D3 met een Eriba

De ervaring van Brian Wilson met een Volvo V60 D3 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 16-06-2011:

This outfit tows extremely well. It never snakes, but you must ensure that the weight on the towball is at least 60kg, otherwise you can get slight pitching, but otherwise it couldn't tow better.


Volvo V60 D5 aut. met een Swift

De ervaring van Andy Tudor met een Volvo V60 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2013) en een Swift Challenger Sport 584 van 1408 kg geplaatst op 16-06-2011:

I have the dealer special Coastline Classic 584 which weighs about 25kg more than the Sport. The stability and performance is great, no issues at all. I've been towing well over 20 years with a variety of vans and tugs.
Fuel consumption around 27mpg, Speed has a whopping effect on consumption with this car, solo or touring - so driving at 3mph less can have a major impact. So I try and find a truck on the motorway doing 60 and follow him - that also radically reduces drag and 30-31mpg is easily achievable.
As the van is fairly long, and some site entrances have tight turns, it's of benefit to have a shorter car with enough weight, and without going to an SUV this is one of the shorter cars that weighs in close to 1700kg to give a massive range of potential vans to safely pull.
Power and torque and immense from this engine, solo or towing, very luxurious inside (Se Lux Nav model) - highly recommended.


Volvo V60 D5 aut. met een Abbey

De ervaring van John Ball met een Volvo V60 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2013) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 16-06-2011:

Fuel consumption when towing averaging 25.5 mpg over a mixture of motorway and A & B roads. Have now towed in strong winds and on motorways being overtaken by heavy vehicles and No stability problems. Superb tow car.


Volvo V60 D5 aut. met een Abbey

De ervaring van John Ball met een Volvo V60 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2013) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 16-06-2011:

Towed with an XC70 163 bhp before the V60 and I was a little worried that lack of self levelling suspension and reduced kerbside weight would be a problem. I need not have worried the V60 tows like a train with immense power and superb low down torque through an auto box that does its best to prevent the torque converter from treading oil. Stability is impressive as is the 90 Kg nose weight on the tow ball. Hill starts are a breeze with the geartronic coupled with an auto handbrake and the sports mode is awesome for getting along quickly when the need arises. I have not done sufficient towing as yet to give an accurate account of fuel consumption, but I will report back as and when I have covered sufficient miles to give a reasonable assessment. The tow bracket was fitted by Volvo and comes with stability control but as yet I have not perceived its operation as the outfit seems so stable.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Donatie

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker