Leer uzelf achteruitrijden

Leer uzelf achteruitrijden...

Veel caravanners vinden achteruitrijden lastig. En dat is het ook! Wat het moeilijk maakt is dat de caravan geen eigen stuur heeft maar met de auto ergens heen gedirigeerd moet worden. Daarbij moet u als bestuurder vaak net even anders denken en sturen dan u gewend bent. Toch kan iedereen achteruit leren rijden met een caravan. Deze doe-het-zelf cursus helpt u de basisprincipes onder de knie te krijgen om recht achteruit te rijden. Op een groot parkeerterrein of in een rustige straat kunt u onderstaande oefeningen uitvoeren. Neem er rustig de tijd voor en houdt u aan drie belangrijke regels:

  • langzaam rijden

  • weinig sturen

  • goed opletten waar de caravan heen gaat

Langzaam rijden

Voordat u (achteruit) gaat rijden moet u eerst heel langzaam kunnen rijden. En dan bedoelen we ook echt heel langzaam, enkele millimeters per seconde. Oefent u dit op een verharde vlakke weg dan geeft dan geen gas en laat de koppeling zover opkomen totdat het toerental van de motor iets zakt. Dat hoort u meestal of kunt u zien op de toerenteller. De koppeling begint dan aan te grijpen. Zou u nu het koppelingspedaal helemaal (snel) loslaten dan is de kans groot dat de motor afslaat. Maar houdt u het koppelingspedaal in deze stand vast, dan zal de auto heel langzaam gaan bewegen. Door nu de koppeling voorzichtig iets meer op te laten komen kunt u uw snelheid verhogen. Door het pedaal iets verder in te trappen verlaagt u de snelheid. Met de koppeling kunt u dus zonder gas te geven uw snelheid variŽren. Oefen dit eerst met de solo auto en als het lukt zult u merken dat dit ook kan met de aangekoppelde caravan. Door gebruik te maken van deze techniek is de slijtage van de koppelingsplaten minimaal en heeft u bij het achteruit rijden voldoende tijd om te kijken en eventuele stuur correcties uit te voeren. Slechts als de weerstand erg groot wordt bijvoorbeeld op een zachte ondergrond of helling zult u iets gas moeten bijgeven.
 

Weinig sturen

Stel u bent een meter of tien te ver doorgereden en u wilt achteruit. Bij het vooruit rijden heeft u dan vast niet constant aan het stuur zitten draaien. Waarom zou u dat dan wel doen als het achteruit gaat? In principe draait u het stuur niet meer dan bij vooruit rijden. Veelal kunt u zelfs zonder correctie een eindje achteruitrijden. Zou u wel gaan sturen en gaat de caravan scharen dan wordt het lastig. Stuur dus in eerste instantie niet, maar kijk wat de caravan doet.
 

Waar gaat de caravan heen?

Essentieel is om zo snel mogelijk in de gaten te hebben waar de caravan heen gaat. Zoals gezegd wordt de caravan door de auto gestuurd en hoe eerder u ziet welke kant de caravan uit gaat hoe gemakkelijker u kunt corrigeren. Zou u over uw schouder kijken dan kunt u niet goed zien waar de caravan heen gaat. U kijkt immers tegen de voorkant van de caravan aan, en u kunt niet recht langs de caravan kijken in welke richting die gaat. Wilt u recht achteruit rijden dan moet de auto exact recht voor de caravan staan zodat de caravan recht achteruit geduwd wordt. Om dit goed te kunnen zien moet u uw caravanspiegels gebruiken. Deze stelt u zodanig in dat u in beide spiegels langs de caravan kunt kijken waarbij het zicht op de caravan in de spiegels zowel links als rechts zoveel mogelijk gelijk is.

Zet de auto en caravan maar eens recht neer en ga dan, als de spiegels goed zijn ingesteld, heel langzaam en zonder te sturen achteruitrijden. We kijken dan waar de caravan heen geduwd wordt door de auto. Kijk afwisselend in de linker en rechter caravanspiegel en bespeur elke verandering in het beeld. Zoek daarvoor een referentiepunt op de caravan zijwand, bijvoorbeeld de oranje breedte lichtjes, de striping op de wand of de tentrail achteraan. U zult merken dat op een gegeven moment het beeld in de caravanspiegels (iets) veranderd. U ziet dan bijvoorbeeld meer van de strips op de zijwand of u ziet dat een oranje breedte lichtje niet meer, of juist beter te zien is. Zodra dit het geval is gaat de caravan een andere richting uit dan de auto en moet u dit corrigeren. We willen namelijk, om recht achteruit te rijden, de auto recht voor de caravan houden. Nu kunnen we hiervoor een trucje gebruiken. Ziet u in de rechter caravanspiegel meer caravan in beeld komen dan stuurt u ook iets naar rechts en zou u in de linker caravanspiegel meer caravan te zien krijgen stuurt u naar links. Ook nu geldt niet te veel sturen (een kwart slag is vaak genoeg) en goed kijken of door de stuuractie het beeld in de spiegels veranderd. Ziet u in beide caravanspiegels weer evenveel caravan zoals in de beginsituatie dan zet u het stuur weer in de middenstand en blijft u in de caravanspiegels controleren of de auto recht voor de caravan staat.

Door dit te oefenen zult u merken dat het helemaal niet zo moeilijk is om een stuk (recht)achteruit te rijden. Wilt u meer leren of is dit verhaal te theoretisch om het zelf uit te proberen volg dan een caravancursus. Bij caravantrekker kan dat deze winter tegen gereduceerd tarief en bovendien leert u niet alleen achteruitrijden maar ook de fijne kneepjes bij het vooruitrijden.

Actueel

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
33.965.289



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





BIOD


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap