Een automaat als caravantrekker?

Wat is beter een automaat of een auto met handgeschakelde versnellingsbak als caravantrekker? Op deze vraag is niet ‘automatisch’ een antwoord te geven, want wat is beter? Daarnaast maakt het soort automaat ook verschil en is het goed om eerst wat meer over de werking te weten voordat een u een weloverwogen keuze maakt.

Wat is beter?

Als het gaat om betere prestaties dan kunt u een vergelijking maken tussen beide auto’s op caravantrekker.nl. Vaak zult u zien dat er weinig verschil is in (top)snelheden maar dat met name het wegrijden vanuit stilstand met een automaat veel beter gaat. Daar tegenover staat dat de trekkracht op steile hellingen in de bergen als men eenmaal rijdt soms toch wat minder is. Het brandstofverbruik bij een automaat is vaak iets hoger en voor caravanners belangrijk, soms heeft een automaat een lager maximaal toegestaan trekgewicht.

Definiëren we beter als duurzamer dan heb ik de neiging te zeggen dat een automaat iets minder betrouwbaar is dan een handbak bij het trekken van een caravan. In ieder geval zijn de kosten als er iets stuk gaat bij een automaat snel veel hoger. Een automaat betekent ook niet dat je zelf niets meer hoeft te doen. Wil je de automaat heel houden zal je net als bij een gewone koppeling hem met verstand moeten gebruiken.

Techniek

Een automotor draait toeren, die kunnen variëren tussen de pakweg 1000 en 5000 toeren per minuut, maar de wielen van de auto hebben een snelheid tussen nul (stilstand) en bijvoorbeeld 200 km/u. Tussen de motor en de wielen heeft een auto een koppeling en een versnellingsbak. De versnellingsbak zorgt er voor dat u aan de wielen bij verschillende snelheden voldoende kracht heeft. De koppeling heeft eigenlijk twee functies; Hij zorgt ervoor dat u kunt schakelen tussen de verschillende versnellingen en de koppeling zorgt er ook voor dat u vanuit stilstand als de motor al draait, maar de wielen nog niet, toch kunt wegrijden.

De kracht die een caravantrekker moet leveren is enorm. Bij het wegrijden merkt u dat al. U moet met wat meer beleid de koppeling laten opkomen en daarna veel meer gas geven. Kijken we naar het benzineverbruik dan moet u met uw solo auto als een bezetene rijden om hetzelfde verbruik te realiseren welk u met een caravan heeft. Logisch dus dat er meer en zwaardere krachten op de aandrijflijn, en vooral de koppeling, van de auto komen.   

Vroeger had een automaat 3 of 4  versnellingen en werd ‘gekoppeld’ via een koppelomvormer. De koppelomvormer heeft een permanente slip tussen de ingaande as vanuit de motor en de uitgaande as naar de versnellingsbak en uiteindelijk de wielen. U kunt zich voorstellen dat bij slip, energie verlies oftewel warmte vrij komt. Doordat bij het trekken van een caravan er extra krachten op staan, ontstaat ook meer warmte. Vandaar dat sommige merken een extra oliekoeler voorschrijven als een caravan getrokken wordt. Tijdens het rijden zult u moeten proberen met zo min mogelijk ‘slip’ te rijden en dus de warmte ontwikkeling te beperken. Dit kan door niet te plotseling te veel gas te geven. Tegenwoordig hebben automaten vaak meer, soms wel acht versnellingen. Over het algemeen, hoe meer versnellingen een automaat heeft, hoe prettiger dit is voor het trekken van een caravan. En ook hoe korter de eerste versnelling is, hoe gemakkelijker en met minder slip u op een helling kunt wegrijden. Ook wordt de hoeveelheid slip in de koppelomvormer teruggebracht doordat er in de hoogste versnelling(en) een vaste verbinding tot stand komt, of zoals o.a. bij een aantal DSG automaten er van een ander soort koppeling gebruik gemaakt wordt. Maar ook deze moderne automaten kunnen bij overbelasting en/of ondeskundig gebruik natuurlijk kapot.

Automatisch rijden

Een automaat heeft zeker voordelen bij het trekken van een caravan. De bediening is  gemakkelijk en ik vind het veel comfortabeler rijden, maar dat laatste kan ook persoonlijk zijn. Manoeuvreren gaat heel gemakkelijk omdat u heel langzaam kunt rijden en toch veel kracht kunt zetten. Handig als u bijvoorbeeld de caravan achteruit op een plankje wilt zetten. Door te leren ook met de linkervoet te remmen kunt u in dergelijke situaties ook heel snel reageren.

Bedenk dat een automaat in eerste instantie niet berekend is op het trekken van een caravan. Bovendien kan een automaat (nog niet) vooruit kijken en denken. Soms is het dan ook beter om vooral op hellingen zelf handmatig een verzet te kiezen. Het kan voorkomen dat bij een bepaalde snelheid de automaat telkens op en neer schakelt. Dit is onplezierig en bovendien slecht voor het mechaniek. Ook dan kunt u beter met de hand een versnelling kiezen. Niet bij elke automaat gaat dat even gemakkelijk, het mooiste is als u met de hand elke versnelling afzonderlijk kunt selecteren met knoppen aan het stuur of met een plus en min op de selectie pook (sequentiële automaat).

Om bergaf remmende werking op de motor te krijgen zult u de automaat in de bergstand moeten zetten of ook weer zelf een versnelling moeten kiezen. Bij gebruik van de cuisecontrol kiezen alleen de ‘slimste’ automaten zelf zowel bergop als bergaf, de beste versnelling. Kortom, een goede automaat kan een prima caravantrekker zijn, maar vraag wel na of een extra olie koeling noodzakelijk is en schakel toch ook nog af en toe zelf.

Actueel

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
33.965.279



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





ITBS - Veilig op weg Foto


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap