Caravanbanden: houd de spanning er in.

Een lekke band is nooit leuk, en zeker niet op vakantie. Toch is de kans dat uw caravan een lekke band krijgt een stuk groter dan uw auto. Veel problemen zijn echter wel te voorkomen waarbij de keuze van een goede band en een juiste bandenspanning een hoop ellende kan voorkomen. Welke band geschikt is en hoeveel spanning die dan moet hebben is afhankelijk van verschillende factoren.

Waarom vaker een lekke band bij een caravan?

Een band onder een caravan heeft een veel zwaarder leven dan een band onder een auto.

Het gewicht dat een caravanband moet dragen is veelal groter dan bij een autoband. Het gewicht van de auto is immers verdeeld over 4 wielen terwijl het gewicht van de caravan maar op 2 banden rust. Daarnaast staat een caravan veel meer stil. Een band in beweging blijft soepel en is wat dat betreft net een mens. Een goede tip is dus frequent met uw caravan onderweg te zijn. En ongemerkt komt met name het rechterwiel ook nog wel eens in de berm terecht of neemt een stoeprandje mee waardoor de band het extra zwaar heeft. Vandaar dat een lekke band bij een caravan veelal een klapband is (of liever gezegd een hele snelle leegloper) en niet gelijdelijk leegloopt door een spijker o.i.d.

Kans op klapbanden verkleinen

Een caravan is vaak zwaarder dan u denkt en wellicht is niet elke kant van de caravan even zwaar. Kies daarom voor banden met een voldoende ruim draagvermogen, maar overdrijf niet. Op elke band staat een getal, de loadindex, dat aangeeft wat het maximaal draagvermogen van een band is. Een gewone autoband heeft meestal een te laag draagvermogen waardoor voor caravans meestal re-inforced banden of C-banden (van Commercial, die veelal onder bestelauto’s zitten) gebruikt worden. Een eigenschap van deze banden is dat ze wat stugger zijn dan gewone autobanden en daardoor zorgen voor een stabieler weggedrag. Nadeel van deze C-banden is dat ze, mede door de hoge bandenspanning, minder veercomfort hebben. Kies daarom niet voor laag-profiel banden, maar liever met een wat hogere bandwang en als consekwentie daarvan iets smaller loopvlak. De diameter moet namelijk wel ongeveer gelijk blijven om te passen in de wielkast. Door dat veronderstelde comfortverlies schrijven caravanfabrikanten soms een te lage bandenspanning voor bij het gebruik van C-banden, zelfs als die af-fabriek gemonteerd zijn. Maar C-banden hebben echt een spanning nodig van 4 tot 4,5 atm.

Advies 6 jaar vervangen

Hoewel niet wettelijk verplicht wordt in het algemeen geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen ook al is het profiel nog lang niet versleten. Statistisch neemt namelijk na het zesde jaar de kans op een lekke band toe. De productiedatum van een band kunt u exact aflezen. Op elke band staat namelijk een zogenaamde DOT code. Bij banden uit dit decennium is dat een 4-cijferige code waarbij de eerste 2 cijfers het weeknummer voorstellen en de laatste 2 cijfers het jaar. Zie u staan 3204 dan is de band gefabriceerd in week 32 in het jaar 2004 en dus nu bijna 6 jaar oud.

Bandenspanning controleren

De belangrijkste oorzaak van klapbanden is een te lage bandenspanning. Bij een lage bandenspanning neemt de temperatuur van de band toe. (Overigens ook het brandstofverbruik van de trekauto.) Er zijn tegenwoordig systemen te koop met een sensor in de band die de luchtdruk en de temperatuur meten en die draadloos verzenden naar een display in de auto. Loopt de temperatuur op, of de spanning af gaat er een alarm en kunt u snel maatregelen nemen. Met zo’n nuttig systeem, bijvoorbeeld het Tyron TPMS kunt u in 90% van de gevallen een klapband voorkomen. Daarnaast blijft het natuurlijk verstandig regelmatig de bandenspanning met een spanningsmeter te controleren.

Toch een lekke band.

Gaat het dan ondanks alle voorzorgen toch mis dan merkt u in de meeste gevallen ‘te’ laat dat er wat aan de hand is. Het kwaad is dan al geschied en reparen met een zogenaamd noodsetje kan niet meer omdat de band te veel beschadigd is. Op die momenten is het heel plezierig om een reservewiel bij u te hebben die ook daadwerkelijk past onder de caravan. Om het wiel te verwisselen heeft u een geschikte krik nodig. Zelden is de autokrik daarvoor geschikt en helemaal uit den boze is om de caravan met de uitdraaisteunen zover op te krikken dat het wiel vrij van de grond komt. Veel beter is het een speciale caravankrik te gebruiken die precies past in bijgeleverde profieltjes die aan het chassis vastgemaakt worden.  

Laat bij het opkrikken altijd de caravan aangekoppeld aan de auto. Ook op de camping wanneer u een langzame leegloper constateert, koppel dan eerst de caravan aan. Omdat het neuswiel niet te fixeren is kan de caravan heel makkelijk wegdraaien en zo van de krik vallen. De aangekoppelde auto voorkomt dat.

Heeft u lichtmetalen wielen en een stalen reservewiel controleer dan of u extra wielmoeren of bouten heeft die geschikt zijn voor stalen velgen. En heeft u het wiel verwisseld is het verstandig om na 50 km rijden de wielmoeren nogmaals aan te trekken. Vergeet dus ook niet vooraf de aanschaf van een kruissleutel of een liefst zo lang mogelijke wielmoersleutel. Die uitschuifbare met een juiste dop erop zijn ideaal.

Meer informatie over (caravan)banden zoals bijvoorbeeld een tabel met het maximaal draagvermogen van de banden kunt u vinden op de website Caravantrekker.nl.

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Aantal berekeningen:
33.965.391



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





Caravan Workshop


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap