Keuze goede trekauto steeds lastiger

Caravans worden steeds zwaarder en om die goed te kunnen trekken moet de trekauto ook steeds zwaarder en krachtiger worden. Zware en krachtige auto’s belasten over het algemeen het milieu meer dan auto’s die niet geschikt zijn om een caravan mee te trekken. Een factor die bij de aanschaf van een trekauto of nieuwe caravan steeds meer aandacht zal vragen.

Slurptax

De overheid wil het gebruik van energie zuinige auto’s stimuleren door een actief prijsbeleid. Enerzijds door er voor te zorgen dat we binnen een bepaalde klasse kiezen voor een zuinige auto en anderzijds door auto’s die veel brandstof verbruiken en/of veel schadelijke stoffen uitstoten extra te belasten. Dit betekent dat auto’s met een hoge CO2 uitstoot extra belast worden en ook auto’s die veel fijnstof uitstoten extra belast worden. In extreme gevallen kan een ideale trekauto binnenkort zo maar 10.000 euro duurder worden!

Deze nieuwe belastingplannen pakken voor de caravanner over het algemeen niet goed uit. Goede, en veilige caravantrekkers moeten immers voldoende gewicht hebben en de motor moet voldoende kracht hebben voor voldoende prestaties.  Hoe sterker de motor, hoe meer brandstof dat over het algemeen kost en meer brandstof betekent meer CO2 uitstoot, dus meer belasting voor het milieu en de portemonnee. De prijzen van nieuwe auto’s gaan dus verschuiven en over het algemeen is dat niet in het voordeel van de caravanner.

Umweltplakette

In Nederland is het nog niet zover dat vervuilende auto’s beperkingen opgelegd worden maar in Duitsland al wel. In een groot aantal Duitse steden worden zogenaamde milieu zones ingesteld. Dit houdt in dat alleen auto’s een zone mogen binnenrijden die aan bepaalde eisen voldoen en daarvoor een sticker op de ruit hebben. Ook buitenlanders moeten beschikken over zo’n sticker die aangeeft in welke milieu klasse een auto valt. Voor oude auto’s (er wordt nog nagedacht over een regeling voor oldtimers) is dat een probleem. Benzine auto van voor 1993 en diesels van voor 1997 voldoen niet aan de eisen om een sticker te krijgen en zullen veelal aan de rand van de stad moeten achterblijven. Nieuwere benzine motoren kunnen wel een sticker kopen maar bij diesels is het nog even opletten. Er zijn namelijk 3 klassen waarin de auto kan vallen, rood, geel en groen waarbij groen (euro klasse 4 norm) natuurlijk het schoonst is en de minste beperkingen opgelegd zal krijgen. Meer over de regeling rond de umweltplakette vindt u op www.caravantrekker.nl.

Welke trekauto kiezen

De keuze voor een milieu vriendelijke trekauto is een lastige. Op de eerste plaats moet de auto het gewicht van de caravan mogen trekken. Daarnaast is het van belang dat de auto voldoende gewicht heeft zodat de auto in extreme situaties de caravan de baas is. Engelsen hanteren hier een eenvoudige norm voor; namelijk dat het rijklaar leeggewicht van de auto altijd meer moet zijn dan het maximaal gewicht van de caravan. Dus een auto die op kenteken leeg 1200 kg weegt (+ 100 kg voor bestuurder en vloeistoffen) zou dan maximaal  een caravan van 1300 kg beladen mogen trekken. Tenslotte moet de trekauto voldoende motorvermogen hebben om lekker te kunnen trekken maar niet te milieu belastend zijn.

Diesel of benzine

De laatste 10 jaar hebben diesels een enorme evolutie meegemaakt. Was vroeger een 2-liter diesel zeker met een caravan niet vooruit te branden, tegenwoordig overtreffen de prestaties van een moderne turbodiesel veelal de prestaties van een benzine motor van dezelfde inhoud. Ook in comfort blijven diesels tegenwoordig niet meer achter bij benzine motoren. Diesels zijn bijna altijd uitgerust met een turbo, en daar zit het geheim voor de caravantrekker. Een turbo perst extra lucht in de motor waardoor er meer bandstof verbrand kan worden en de motor dus krachtiger wordt op het moment dat er extra kracht nodig is. Het mooie van zo’n turbo is dat het effect het grootst is bij toerentallen waarin het comfortabel rijden is, zo’n 2000 toeren. Voor de caravanner is een turbo ideaal omdat er minder geschakeld hoeft te worden dan bij een auto die juist veel toeren nodig heeft om tot goede prestaties te komen. Met een kleine turbo (diesel) zou u wel eens beter uit kunnen zijn dan met een grote benzine motor ondanks dat u misschien niet het aantal kilometers rijdt waardoor u denkt aan een diesel. Kortom het kopen van een geschikte trekauto vraagt heel wat bestudering waarbij de trekkrachtberekeningen op caravantrekker.nl u in ieder geval exact kunnen vertellen wat de prestaties van de combinatie zijn!

Actueel

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Aantal berekeningen:
33.965.314



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap