Bij Luik omhoog

Bij veel Nederlanders komt de eerste echte test van de trekauto even voorbij Luik. Daar gaat de snelweg naar het zuiden met zo’n 5% omhoog en zakt de snelheid van menig auto/caravan combinatie hevig terug. Hoe komt dat en is dat te voorkomen?

Alle Europese snelwegen zijn met praktisch elke wettelijk toegestane auto-caravancombinatie goed te berijden. Alleen moet de onervaren caravanner zijn rijgedrag wellicht wat aanpassen en moet u natuurlijk niet verwachten dat het met caravan net zo gemakkelijk gaat als met de solo-auto of op de vlakke weg.

Het met voldoende snelheid bergop rijden is niet alleen een kwestie van voldoende gasgeven.  Soms lijkt het dat alle snelheid eruit gaat en dat zelfs terugschakelen niet meer helpt. Dit komt omdat we met zo weinig mogelijk toeren zo'n helling willen bedwingen en bang zijn voor motorlawaai. Is de snelheid eenmaal weg dan lukt het bijna niet meer om op een veilige en gewenste snelheid van zo’n 75 á 85 km te komen. De vraag is dus, wat moeten we nu doen of nalaten op die hellingen.

Een moderne benzinemotor kan veel toeren maken. Kijk maar eens op de toerenteller. Meestal begint pas bij 6500 een rode aanduiding. Even daarvoor, zeg bij 6000, komt het maximaal vermogen van een motor vrij welke nodig is om een maximale (top)snelheid te bereiken. Met de caravan haalt u door de enorme extra luchtweerstand van de caravan nooit in de 5e versnelling die topsnelheid en dus ook niet het maximale toerental van 6000. Pas als u terugschakelt naar de 4e, 3e of zelfs de 2e versnelling en het gaspedaal intrapt merkt u dat het met een caravan heel veel harder kan (niet moet…). Op hellingen is dat niet anders, alleen is daar nog een toerental dat u goed in de gaten moet houden, namelijk het toerental waarbij het  maximaal koppel vrijkomt. Bij veel benzine auto’s is dat bij zo’n 4000 toeren. Op het moment dat u veel kracht van de motor nodig heeft zoals helling op, dan moet u er voor zorgen dat u altijd in het toerengebied rijdt vanaf 4000 – 6000 toeren. Technisch gesproken: het toerengebied vanaf maximaal koppel tot aan maximaal vermogen. In dit toerengebied heeft de motor de meeste kracht. Welk toerengebied dat precies is voor uw eigen auto kunt u nalezen in de gratis trekkrachtberekening op de website van Caravantrekker.nl.

Direct terugschakelen

Ziet u een helling aankomen of merkt u dat de snelheid iets terugvalt schakel dan direct terug naar een versnelling waarbij uw motor voldoende kracht heeft. Minimaal dus naar een toerental waarbij het maximaal koppel vrij komt. U zult dan veelal merken dat u helemaal niet eens zo veel gas hoeft te geven om de snelheid constant te houden. Kom echter niet in de verleiding te snel op te schakelen want dan komt u uit bij een toerental dat wellicht weer te laag is waardoor u onvoldoende kracht heeft en de snelheid  van de combinatie eruit gaat of zelfs stil valt.

Vaak wordt gedacht dat het slecht is voor de motor  met veel toeren wordt gereden. Bij een warme motor kan het echt geen kwaad om af en toe veel toeren te maken en ver door te trekken in de versnellingen. Zeker kan het geen kwaad langdurig te rijden bij het maximum koppeltoerental indien prestaties gevraagd worden.

Kortom, als het nodig is laat u bij een relatief niet al te sterke combinatie de motor lekker toeren maken - vooral om voldoende door te trekken. Blijft u dat een probleem vinden in de oren, dan zult u een véél sterkere benzineauto moeten aanschaffen of een turbobenzine of -diesel.

En bij Luik naar beneden

Bij het naar beneden rijden is het nog veel belangrijker de snelheid in de gaten te houden. Helling af neemt namelijk de stabiliteit van uw caravan af en is de kans op slingeren groter. Rij helling af nooit harder dan 80 km/u. Ziet u een (autobaan)helling aankomen laat dan het gas los. Neemt de snelheid desondanks toe, schakel dan terug en rem af op de motor. Ook bij het afremmen op de motor kan het geen kwaad als uw motor meer toeren maakt dan normaal.

Actueel

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
33.965.328



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap