Brandstofverbruik?

Op de website Caravantrekker.nl kunt u al jaren van elk denkbare combinatie de prestaties op de weg uitrekenen. Steeds vaker wordt echter de vraag gesteld of we ook het brandstofverbruik kunnen bepalen bij het rijden met een caravan. Een logische vraag gezien de enorm gestegen brandstof prijzen.

Ik moet u teleurstellen…brandstofverbruik is zo complex en afhankelijk van veel verschillende factoren dat we slechts een aantal algemene uitspraken kunnen doen en (nog) niet het brandstofverbruik kunnen aangeven van uw auto met caravan.

Bij een solo auto zijn maar weinig mensen die in praktijk precies het normverbruik halen zoals dat door fabrikanten is opgegeven. Met een caravan zou dat niet anders zijn als we een gemiddeld verbruik zouden bepalen. We weten immers wel hoeveel energie er nodig is om de caravan voort te bewegen maar om die waarde te vertalen naar het brandstofverbruik dat u in praktijk zal hebben is een slag in de lucht.

Via de verbruiksmeter van de boordcomputer in de auto krijgt u wel enig inzicht in het verbruik met caravan. Het blijkt dat dit sterk kan variëren. Kijk ik naar mijn eigen combinatie dan heb ik dagen dat het verbruik 1 op 9,7 is, terwijl de volgende dag ik opeens een verbruik heb van 1 op 8,3. Verschil in omstandigheden, soort weg, gereden snelheid of tegenwind merk ik eigenlijk niet maar is er blijkbaar wel. Natuurlijk is de snelheid een belangrijke factor. Bij constant rijden op de snelweg maakt het weldegelijk uit of je constant 80 km/u rijdt of 100 km/u. Helling op of af is ook een enorm verschil, zelfs een bijna niet waar te nemen helling van een viaduct zorgt ervoor dat het verbruik opeens 100% toeneemt.

In de reviews van trekauto’s op caravantrekker.nl wordt vaak het verbruik aangeven van de combinatie. Solo bijvoorbeeld 1 op 12  en met caravan 1 op 8. Vergeten wordt dan wel dat de snelheid van het solo gebruik niet vergeleken kan worden met de snelheid die met caravan gereden wordt. Rijdt u nooit harder dan 80 of 90 km/u op de snelweg met uw solo auto? Bovendien wordt met de caravan meestal langere afstanden met constante snelheid afgelegd terwijl het solo verbruik vaak ook bepaald wordt door een aantal stadskilometers.  Bij mijn eigen auto is het verbruik bij een constante snelheid van 80 km/u met caravan ongeveer 2 keer zo hoog als solo. Toch gebruik ik op een reis niet 2 keer zoveel benzine als bij solo ritten.

Verschil in caravan

Bij het trekken van een zwaardere caravan is het verbruik natuurlijk hoger dan bij een lichte caravan. Alleen in de bergen bij het naar boven rijden en bij het optrekken moet de motor veel harder werken naarmate de caravan zwaarder wordt. Bij constante snelheden is het verschil miniem. Daar is de luchtweerstand die bepalend is voor de extra benodigde brandstof. Hoe smaller, lager en beter gestroomlijnd de caravan hoe, hoe lager het verbruik. Dit kan in praktijk behoorlijk schelen en is bij aanschaf van een caravan zeker een overweging waard als u op het punt staat een 2,50 meter brede caravan aan te schaffen. Op Caravantrekker.nl kunt u op “zuinige” caravans selecteren.

Soort trekauto

Een caravan achter een gewone personenauto vangt meer wind dan een caravan achter een bestelbusje of grote SUV.  Doordat de caravan wat meer uit de wind gehouden wordt is het meerverbruik dan kleiner. Rijdt een SUV bijvoorbeeld solo 1 op 10 en met caravan 1 op 8 dan kan het goed zijn dat achter een personenauto het verbruik ook 1 op 8 is terwijl het solo verbruik van die personenauto 1 op 12 is. Ook zuinige auto’s met een turbo benzine- of dieselmotor gebruiken relatief bij het rijden met een caravan wat meer. Ook een auto die hard moet werken om een caravan te trekken zal een relatief hoog meerverbruik hebben t.o.v. een auto die het met gemak trekt.

Het nieuwe rijden

Ook met een caravan is de rijstijl van grote invloed op het verbruik. De algemene tips die bij het nieuwe rijden gegeven worden om zuinig te rijden gelden ook voor het rijden met een caravan. Goed anticiperen is daar een voorbeeld van. Alleen bij het vroeg doorschakelen naar een hogere versnelling moet u met een zware caravan aan de haak wat voorzichtig zijn. Het blijkt lang niet altijd zuiniger te zijn om met een caravan bij een laag toerental te rijden. Het zou te ver voeren om hier exact uit te leggen hoe u moet schakelen, maar om zo zuinig mogelijk te rijden moet u met een caravan eigenlijk heel veel schakelen en telkens die versnelling die het beste past bij het vermogen dat u op dat moment nodig hebt. In onze caravancursussen met een rit op de buitenweg komt dit aspect uitgebreid aan bod.

Actueel

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Aantal berekeningen:
33.965.378



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap