Waarom een caravancursus?

Waarom zou u een (caravan)rijvaardigheidstraining volgen? U heeft immers veel rij-ervaring, ook met de caravan en op de camping gebruikt u de mover voor het manoeuvreren. Dus wat heeft u dan nog aan zo’n caravancursus? Aan de hand van twee voorbeelden zal ik u laten zien dat het nut veelal anders is dan u denkt.

Op caravantrekker.nl staan inmiddels duizenden trekautoreviews. Heel informatief over de beschreven trekauto maar vaak vertelt zo’n review veel meer….. Ik citeer: "Een Volvo S70 2.5 TDI, motorisch geen problemen ondervonden. De Brennerpas was geen enkel probleem voor de 11 jaar oude diesel. Alleen in Italië, bij een inhaalactie, een slinger gemaakt en niet zo'n klein beetje ook. Na enkele honderden meters de caravan recht gekregen. Schrik zat er hierna behoorlijk in. Mogelijk de stabilisator laten nakijken/ vervangen en hulpveren/ nieuwe schokbrekers onder de Volvo. Het grootste nadeel van de Volvo is dan ook dat deze op z’n kont gaat hangen bij (zware) belading)."

In een andere review gaat het over een Renault Scenic die volgens de berekeningen geen moeite hoeft te hebben met hellingen tot 9%: “Bij de Gotthardtunnel in Zwitserland met verbrande koppelingsplaten gestaan omdat deze auto absoluut niet het vermogen heeft om deze helling voor de tunnel uit stilstand te nemen.”

De schrijvers van beide reviews zijn overtuigt dat ze zelf goede caravan chauffeurs zijn, maar is dat wel zo? De eerste bestuurder heeft honderden meters nodig om de caravan weer recht te krijgen. Dit duidt er niet op dat bestuurder zelf daadkrachtig heeft gehandeld. Kortom, hij heeft geluk gehad dat de combinatie niet al na 50 meter in de vangrail hing. De enig zinvolle reactie in zo’n situatie is remmen en de snelheid weg nemen. Echter, en dat is verontrustend, de bestuurder zoekt de oorzaak van het geslinger bij de stabilisator of in de vering van de auto en niet bij zichzelf! Ook de tweede bestuurder geeft de schuld van de verbrande koppelingsplaten aan de auto terwijl bij een juiste rijstijl hoogst waarschijnlijk een dure reparatie helemaal niet nodig was geweest. Solo rijdend wordt je niet gestraft als je de koppeling wat langer onnodig laat slippen of niet op het juiste moment de goede versnelling inschakelt, maar met een zware caravan aan de haak wordt dat heel anders. Enige technische kennis is dan onmisbaar om de moderne techniek heel te houden onder zware omstandigheden.

Natuurlijk is niet elk ongeluk of pechgeval door een cursus te voorkomen maar bijna altijd is de oorzaak wel een menselijke fout. Niet voor niets zijn er verzekeringsmaatschappijen die korting op de premie geven na het volgen van een caravancursus.

Toch maar een cursus?

Wat leert u dan in een goede cursus?  Natuurlijk manoeuvreren met uw combinatie zowel voor- als achteruit waarbij wordt begonnen met het goed instellen en gebruiken van de spiegels. Praktische tips worden gegeven hoe u eenvoudig kunt keren als u verkeerd gereden bent en hoe u snel de combinatie op een smalle weg geheel recht aan de kant kunt krijgen om elkaar te kunnen passeren. Een Eye opener voor veel cursisten is om de enorme uitzwaai aan de achterkant te zien bij het maken van een bocht. In de uitgebreidere cursussen van Caravantrekker zit een rit op de openbare weg, waarbij met name het bedienen van de auto veel aandacht krijgt zoals het schakelen en koppelen, of het omgaan met een automatische versnelling. Daarnaast ook aansnijden van bochten en natuurlijk het goed vooruitkijken in verkeerssituaties. Ook het nieuwe rijden met een caravan komt aan bod. Kiest u voor een specifieke ‘bergtraining’ komt daar nog bij het rijden op hellingen en het optimaal gebruik maken van de kracht van de auto. Veel mensen ervaren dat hun combinatie dan tot veel meer instaat is dan ze aanvankelijk dachten. Al doende komt veel theorie aanbod zoals bijvoorbeeld over belading en wat te doen bij slingeren. Regelmatig wordt tijdens de rit op de openbare weg de belading of bandenspanning aangepast omdat de instructeur niet tevreden is over de stabiliteit van de combinatie.

Grappig is wel dat de meeste cursisten in eerste instantie een caravancursus volgen om beter achteruit te kunnen rijden. Maar als we achteraf vragen aan welke onderdelen ze het meest gehad hebben? Juist…. het vooruitrijden en een betere voertuig beheersing.  Voor u misschien toch iets om eens over na te denken maar kies dan wel een cursus waarbij u meer leert dan alleen achteruitrijden. Op caravantrekker.nl vindt u een overzicht van verschillende mogelijkheden.

Actueel

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Aantal berekeningen:
33.965.291



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap