Fietsen mee met de caravan

Vaak wordt de vraag gesteld "kunnen fietsen beter voor- of achterop de caravan vervoerd worden?" Het antwoord is simpel: "Fietsen neem je mee op, aan, of in de auto!" Is dat onmogelijk dan desnoods in de caravan of in bepaalde gevallen voorop op de dissel. Fietsen achterop de caravan raden wij (bijna) altijd af.

De auto

Waarom kiezen voor de auto? Twee fietsen en een drager wegen al snel 40 kg . Veelal is het draagvermogen van de caravan onvoldoende voor die extra 40 kg . In de praktijk blijkt immers dat caravans vaak zwaarder zijn dan u denkt.  Bovendien is het verplaatsen van gewicht van de caravan naar de auto altijd gunstig voor de gewichtsverhouding en daarmee ook de stabiliteit. Passen de fietsen niet in de auto dan zijn er vaak nog twee andere mogelijkheden om met de auto fietsen mee te nemen, namelijk:

  • op het dak,

  • aan de achterkant van de auto.

Fietsen op het autodak

Voor de montage van fietsen op het dak zijn dragers in de handel waarbij de fietsen rechtop vervoerd kunnen worden. Deze universele fietsenhouders passen op de 'allesdragers' die speciaal voor een autotype ontworpen zijn. De extra luchtweerstand van de fietsen op het dak valt in het niet bij de extra luchtweerstand van de caravan. Ook brandstofverbruik zal niet of nauwelijks hoger zijn en de prestaties zijn niet merkbaar minder. Omdat de snelheden met een caravan relatief laag zijn voelt en hoort u weinig van een stel fietsen op het dak.

Fietsen achterop de auto

Er bestaan ook dragers die op de achterklep vastgebonden of gemonteerd kunnen worden. U kunt dan fietsen achterop de auto vervoeren en ook nog uw caravan aankoppelen. Wel is dit een extra belasting voor de achterveren, maar als u toch hulpvering heeft is dit wellicht een interessante oplossing.

Toch op de caravan?

Kiest u er voor om toch maar fietsen te vervoeren op of in de caravan dan zijn er drie mogelijkheden:

  • in de caravan,

  • voorop op de dissel,

  • en achterop de caravan.

In de caravan

In de caravan is niet handig in verband met beschadigingen en de onmogelijkheid de caravan onderweg te gebruiken tijdens eet- en plaspauzes. Voor de gewichtsverdeling is het ideaal als de fietsen in het gangpad in het midden zouden staan, maar dat kan alleen als er voldoende mogelijkheden zijn deze vast te zetten.

Op de dissel

Vervoer op de dissel is vaak een optie maar ook daar kleven nadelen aan. Veelal is de disselbak niet toegankelijk en kan onderweg het gas niet open en dicht gedraaid worden. Tevens kan de maximale (schaar)hoek die auto en caravan kunnen maken nadelig worden be´nvloed. Test dit voordat u op reis gaat want het zou zonde zijn als de fietsen de auto zouden beschadigen bij het nemen van een scherpe bocht.

Indien u fietsen voorop zet zult u de caravan moeten beladen zodanig dat de caravan (zonder fietsen) een geringe kogeldruk heeft. Doe dit niet door zware zaken achterin de caravan te leggen maar door bijvoorbeeld de gasflessen en het reservewiel niet in de disselkast maar elders (in de auto) te vervoeren.  Heeft de caravan van nature een hoge kogeldruk dan is fietsen op de dissel eigenlijk geen optie.

Achterop op een fietsdrager

Je ziet veel caravans rond rijden met fietsen achterop. Dit lijkt een handige plaats, je kan er immers goed bij en de fietsen staan niet in de weg, maar het vervoer van fietsen achterop bevordert niet de rijveiligheid en kan zelfs gevaarlijk zijn! Uit praktijkproeven van de Duitse ADAC blijkt dat bij het vervoer van fietsen achterop de stabiliteit (de demping) met 23% afneemt en de kritische snelheid veel lager wordt. Het veiligheidsvoordeel van een stabilisator wordt volledig teniet gedaan. U verkleint de veiligheidsmarge wezenlijk en rijdt ongemerkt snel op of over de grens. Bij veel combinaties is zelfs bij gematigde snelheden al voelbaar dat fietsen achterop staan. Om toch voldoende kogeldruk te hebben zult u zware zaken helemaal voorin moeten leggen ter compensatie van het gewicht helemaal achterop van de fietsen. Dit is een slechte manier van beladen die zorgt voor extra onbalans.

Kunt u dan nooit met fietsen achterop veilig rijden? Sommige combinaties hebben een dusdanig hoge veiligheidsmarge dat het aanvaardbaar is om daar wat op in te leveren. Alleen als aan alle onderstaande eisen is voldaan zou u kunnen overwegen fietsen achterop te vervoeren:

  • De lege caravan heeft uit zichzelf al een hoge kogeldruk

  • De caravan heeft voldoende draagvermogen (en u hebt uw caravan gewogen!).

  • U rijdt alleen over goede gladde wegen en heel langzaam over verkeersdrempels ed.

  • Uit eigen ervaring weet u dat u een zeer stabiele combinatie hebt die ook bij pakweg 120 km/u nog stabiel is.

  • Uw trekauto heeft voldoende overwicht op de caravan (maximaal een 75% combinatie).

  • U rijdt, ook waar dat toegestaan is, nooit harder dan 80 km/u en zeker niet helling af!.

  • U heeft de ervaring om direct een beginnende slingering van de caravan te voelen en u weet hoe dan te handelen.

Alleen als u dus ervaring hebt met een combinatie kunt u besluiten fietsen achterop te vervoeren. Een nieuwe caravan kopen en er gelijk een fietsenrek bij te bestellen is dus geen goed idee.

Bedenk verder dat het voor de constructie van de caravan niet goed is dat er een extra gewicht aan de achterwand rukt. Het gebeurt regelmatig dat de caravan beschadigt raakt door het gewicht van het fietsenrek.

Actueel

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
33.965.336



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





ITBS - Veilig op weg Foto


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap