Caravan gewicht

Bij het trekken van een caravan is het gewicht één van de meest besproken onderwerpen. Logisch want het gewicht (de massa) bepaalt of u de caravan mag trekken. Maar ook al mag u de caravan trekken, het gewicht is in grote mate bepalend voor het rijcomfort en de veiligheid van de combinatie waarmee u op stap bent. Immers, hoe lager het gewicht van de caravan ten opzichte van de auto, hoe veiliger de combinatie is. 

Gewichtsverhouding

Vroeger hanteerde de ANWB de zogenaamde 70% regel. Daarmee werd aangegeven dat de beladen caravan niet meer dan 70% van het beladen gewicht van de auto zou moeten zijn. Inmiddels heeft de ANWB dit percentage opgetrokken naar 75%. Maar waarom naar 75% en niet naar 80 of 85% bijvoorbeeld? Daar is niet een eenvoudig antwoord op te geven anders dan hoe lager dit percentage hoe beter het is.

Natuurlijk kunt u met een combinatie rijden waarbij de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 85%. Mits uiteraard de massa van de caravan maar niet meer is dan het maximaal trekgewicht van uw auto. Alleen de ervaring leert dat als de gewichtsverhouding boven de 75% uitkomt, het rijcomfort afneemt en het gevaar bij slingeren sterk toeneemt. De auto heeft dan immers onvoldoende massa, overwicht om de slingerende beweging van de caravan in toom te houden. Het vervelende is dat u dit pas merkt als de caravan een (onverwachte) echte slingering maakt. Onderweg kan een 85% combinatie nog heel stabiel aanvoelen maar in kritieke situaties is dat absoluut minder dan een 75% combinatie. Ook een stabilisatorkoppeling helpt dan niet meer. Alleen elektronische antislinger systemen in de caravan en/of in de auto zijn dan nog een goed hulpmiddel om in nood de combinatie op de weg te houden.

Wilt veilig en ontspannen op vakantie dan adviseren wij toch echt een niet te zware caravan te trekken met uw auto. Op Caravantrekker.nl hanteren wij een eenvoudige regel en vinden dat de beladen caravan nooit zwaarder moet zijn dan het leeggewicht van de auto. Maar ik zie u al denken....wat voor auto moet ik dan wel niet kopen voor mijn caravan van 1500 kg? Anderen hebben toch ook niet een hele grote en dure auto voor hun caravan staan.

Als we kijken naar de ruim 4000 combinaties waarvan de eigenaren een review op Caravantrekker.nl hebben achtergelaten dan houdt 60% zich aan het ANWB advies en nog eens 20% gaat er maar iets overeen. Slechts een klein percentage (3,5%) gaat met een echt onverstandige combinatie op pad waarbij de gewichtsverhouding meer dan 90% bedraagt.

Snelheid en belading

Gaat u met een relatief zware caravan rijden dan is het extra belangrijkste om de snelheid heel goed in de gaten te houden. Tegenwoordig vinden we het heel normaal om met 100 km/u (of zelfs meer) naar het zuiden de Autoroute af te razen. Bedenk dat snelheid altijd de reden is waarom een caravan (onverwachts) gaat slingeren. Dat wil zeggen, had u in die situatie minder hard gereden dan was de caravan niet gaan slingeren. Met veel ‘zware’ combinaties is het verstandig om niet sneller te rijden dan het vrachtverkeer.

Een juiste belading van de caravan is essentieel en zeker als de caravan erg zwaar is. Zorg voor voldoende kogeldruk, vaak is dit het maximum dat toegestaan is. Plaats geen zware voorwerpen helemaal voor- of achterin in de caravan. Overigens kunt u de stabiliteit van uw combinatie ook nog verbeteren door zoveel mogelijk lading in de auto te plaatsen. Gaat u met fietsen achterop de caravan rijden zorg dan in ieder geval voor maximale kogeldruk en nogmaals, houdt uw snelheid extra in de gaten en zeker helling af.

Trekkrachtberekening

De gewichtsverhouding van uw combinatie of een willekeurige andere, vindt u terug in de trekkracht berekeningen die u op Caravantrekker.nl kunt maken. Tevens wordt een advies gegeven over de stabiliteits- en veiligheidsreserve van de combinatie. Dit advies omvat ook de maximale snelheden die nog veilig te rijden zijn en geeft aanwijzingen over de meest ideale kogeldruk. Eigenlijk is deze ‘stabiliteits index’ veel belangrijker dan de score die gegeven wordt naar aanleiding van de motorische prestaties van de combinatie. Die laatste zijn immers vaak meer dan voldoende om goed met het verkeer mee te kunnen komen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat twee derde van alle reviewers beschikt over een combinaties die 4 of 5 sterren scoort. Het probleem is dan ook tegenwoordig  niet zozeer de trekkracht van de auto maar veel meer het gewicht van de auto of het gewicht van de caravan om te kunnen spreken van een goede combinatie.

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Aantal berekeningen:
33.965.391



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap