Hoe 'goed' moet een combinatie zijn?

Nieuwe caravans worden steeds zwaarder en goede, zware trekauto’s steeds duurder en onaantrekkelijker om te kopen.  De vraag “Kan ik met een mindere combinatie die maar een matige beoordeling op Caravantrekker.nl krijgt toch op vakantie te gaan?” wordt dan ook steeds meer gesteld.

Theorie

Uit (wetenschappelijk) onderzoek zijn een aantal factoren bekent die bijdragen aan een goede combinatie. Voor de trekauto is positief:

  • een hoog eigen gewicht
  • een lange wielbasis en korte achteroversteek
  • stugge vering en banden (op voldoende spanning)
  • voldoende kogeldruk (tenminste 5% van het trekgewicht)
  • een hoog koppel over een breed gebied
  • korte (eerste) versnellingen (en voor tractie op nat gras 4wd)
  • elektronisch stabiliteitsprogramma uitgebreid met trailer functionaliteit

En voor de caravan is positief:

  • een laag gewicht
  • een lange dissel (en korte opbouw)
  • inrichting waarbij zware onderdelen zo dicht mogelijk bij de as zijn gesitueerd
  • stugge stabiele banden (op voldoende spanning)
  • weinig luchtweerstand en goede stroomlijn
  • stabilisatorkoppeling en elektronisch stabiliteitssysteem (ATC/iDC/Leas) 

Als aan veel van deze voorwaarden is voldaan resulteert dat in een veiliger weggedrag en aan betere prestaties waarmee het comfortabel rijden is.  Op caravantrekker worden de prestaties berekent en aangeduid in een trekkersscore. Tevens wordt een advies gegeven naar aanleiding van de gewichtsverhouding en afmetingen van de caravan. Voer ik mijn meer dan 25 jaar oude Saab 900i in samen met m’n BIOD dan is dat wettelijk geen enkel probleem met een maximaal toegestaan trekgewicht van 1500 kg. Een aantal andere factoren zijn duidelijk minder. Een enorme achteroversteek, korte wielbasis, naar huidige maatstaf zwakke motor en een leeggewicht van maar 1180 kg. Om daar een caravan van 1400 kg mee te trekken, is vragen om problemen volgens Caravantrekker. De gewichtsverhouding is 98% terwijl meer dan 80% afgeraden wordt. De score voor de stabiliteit is slechts 1 uit 5 sterren, en Caravantrekker concludeert dat het maar een zeer matige combinatie is. Hoe pakt dat dan uit op de weg?

Praktijk

De tot 1400 kg beladen BIOD is een stabiele caravan en heeft ten opzichte van de opbouwlengte een lange dissel. Toch merk je duidelijk dat er achter de Saab een caravan hangt. De prestaties zijn absoluut gezien wel voldoende met een topsnelheid van meer dan 120 km/u maar om echt prettig te rijden zijn ze toch wel zeer mager. Dit merk je dan met name bij het inhalen van een vrachtwagen waarbij de acceleratie vanaf 85 km/u een hele onderneming is in het drukke verkeer. Op een lichte helling  voor een viaduct moet eigenlijk teruggeschakeld worden en ook bij iets tegenwind is het lastig de snelheid vast te houden zonder terug te schakelen. Op zich is dat natuurlijk niet erg want je kan nog steeds met het verkeer meerijden, maar echt ontspannend rijden is het niet. Je hebt soms weinig gas over.

Passerende auto’s en vooral busjes zijn goed voelbaar zonder overigens dat de caravan direct gaat slingeren. De ingeschakelde stabilisator is hier mede debet aan. Juist dat gevoel geeft wel aan dat je aan de grens zit ook al gaat de caravan, zelfs bij  hogere snelheden (115 km/u) niet uit zichzelf slingeren. Zo op het oog ligt de BIOD als een blok achter de auto, maar wat er zou gebeuren bij een heftige stuurcorrectie?.... Ik moet er niet aandenken. Of deze combinatie voldoende veilig is, is moeilijk aan te geven en zal erg afhangen van de belading. De reserves zijn klein en je voelt dat de caravan de auto in z’n macht heeft in plaats van andersom. En dat is een enorm verschil met een ruim 200 kg zwaardere trekauto die normaal voor de BIOD staat. Dat rijdt heel wat meer relaxed.

Als je geen vergelijkingsmateriaal hebt zou je kunnen zeggen dat zelfs de ‘te lichte’ Saab een trekauto is waarmee het prima te rijden is en dat de ongemakken die je voelt horen bij het caravanrijden. En wellicht is het voor velen die de caravan maar een enkele keer per jaar aankoppelen helemaal niet erg om een ‘inspannende’ caravanrit  met ‘beperkingen’ te maken. Maar heb je eenmaal met betere combinaties gereden dan weet je dat caravanrijden veel ontspannender kan, en voor het gevoel in ieder geval ook veel veiliger. Bovendien is rijden met een caravan dan opeens veel leuker. Reden te meer dus om bij de aanschaf van andere auto of caravan de adviezen van Caravantrekker niet geheel uit de wind te slaan en toch te kiezen voor een wat grotere auto of kleinere caravan.

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
33.965.293



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap