Slippen…met de caravan?!  

Een slipcursus is eigenlijk een verkeerd woord. U leert namelijk niet slippen maar het doel van de cursus is juist om een slip te voorkomen. Daarbij maakt het niet uit of u met de solo auto rijdt of met de caravan erachter. Gelooft u dat niet? Lees verder, of nog beter….ervaar het zelf!

Slippen of slingeren?

Er is een groot verschil tussen slippen en slingeren. Bij slingeren gaat de caravan als eerste ‘glijden’ en bij slippen de auto. Slippen gebeurd dan ook eigenlijk alleen op een gladde weg terwijl een caravan onder iedere omstandigheid kan gaan slingeren. Hoe u moet handelen als chauffeur maakt een groot verschil. Gaat de caravan slingeren dan is er maar één juiste reactie; namelijk zo snel mogelijk snelheid verminderen, dus hard remmen! Zou u gaan remmen terwijl de auto slipt dan is dat juist de slechtste reactie die u kunt doen. U heeft dan geen controle meer over de auto.

Kijken, kijken en nog eens kijken

Raakt de auto in de slip laat dan het gas los en trap als het kan, de koppeling in. Het belangrijkste is om (snel) te sturen in de richting waar u heen wilt. Mensen hebben de eigenschap om daar heen te gaan waarnaar ze kijken. Een kind op een fietsje die kijkt naar een boom rijdt tegen die boom aan. Zo is het ook met volwassenen in een auto. Kijkt u tijdens een slip naar alle gevaren om u heen zoals stilstaande auto's of bomen dan is de kans groot dat u daar tegen eindigt. Kijkt u daarentegen naar de ruimte die u heeft om uit de benarde situatie te ontsnappen dan is de kans veel groter dat het goed gaat. Kijk dus daar waar u heen wil en stuur daar naar toe. Kijk daarbij ver vooruit en niet naar de weg vlak voor u.

Remmen

Tegenwoordig zijn bijna alle auto’s uitgerust met een ABS remsysteem. Toch bereikt u door domweg zo hard mogelijk het rempedaal in te trappen niet de kortst mogelijke remweg.  ABS zorgt er alleen voor dat de auto bestuurbaar blijft. De kortste remweg wordt verkregen door 'tegen het blokkeren aan te remmen', dus net voordat ABS in werking treedt. De werking van ABS hoort en voelt u direct aan het rempedaal. Vroeger werd wel het advies gegeven om 'pompend' te remmen, maar die techniek is eigenlijk door het ABS systeem overgenomen en heeft nu geen zin meer. Het remmen tegen het blokkeren aan (totdat u net geen ABS voelt) moet u eigenlijk een aantal keer oefenen om het goed onder de knie te krijgen. Bovendien zult u dan versteld staan van het feit dat de remweg dan echt een stuk korter is dan als u de moderne elektronica z’n werk laat doen.

Heeft uw auto geen ABS en blokkeren de wielen dan is de remweg een stuk langer en nog veel belangrijker, is de auto onbestuurbaar. Dit moet u dus zien te voorkomen.

Met caravan

Er is eigenlijk geen verschil tussen slippen met een solo auto en met een slippende auto/caravan combinatie. Goed ver weg kijken en sturen daar waar u heen wilt is ook met een caravan van belang. Het uit de slip halen is zelfs eenvoudiger omdat door het trekkende gewicht van de caravan de auto minder snel de neiging heeft om rond te tollen. Als een soort anker houdt de caravan de auto wat vast. Neemt natuurlijk niet weg dat er best situaties zijn waarbij het met caravan extra oppassen is.  De remwerking van de  caravan stelt niet zo heel veel voor en door het extra gewicht is de totale remafstand  een stuk langer. Voldoende afstand houden en goed anticiperen is onder slechte weersomstandigheden dus nog belangrijker dan bij een normale caravanrit. De grootste gevaren vormen hierbij vooral afdalingen omdat dan het gewicht nog eens extra doorzet.

Natuurlijk is de kans op slippen in de wintermaanden een stuk groter dan in de zomervakantie wanneer de meeste mensen met de caravan op stap zijn. Vergeet echter niet dat ook in zomer na maanden van droogte een regenbui voor spek gladde wegen kan zorgen. Maar met een aangepaste rijstijl is er geen enkele reden om er in de winter niet met de caravan op uit te trekken. En wilt u voelen wat het is om eens met een caravan te slippen dan kan dat met een speciaal geprepareerde caravan tijdens een rijvaardigheidscursus van Caravantrekker.nl

Actueel

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
33.965.380



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap