Trekautotests

 

Hoe een auto rijdt met een caravan is voor aankoop meestal een verrassing. Een proefrit met een caravan is vaak onmogelijk en tests van auto's met een caravan zijn zeldzaam. Daar moest maar eens verandering in komen vinden wij van Caravantrekker en zijn daarom een nieuwe rubriek begonnen met trekautotests.

In de praktijktests gaan we enkele dagen op stap met een vakantieklare caravan. Dus echt beladen zoals u het in uw vakantie ook zou doen. De testcaravan is onze eigen Kip 50 Hyline die reisklaar zo'n 1450 kg weegt. We gebruiken deze caravan omdat we daarvan exact weten wat de wegligging is en dus goed kunnen bepalen wat de invloed van de trekauto daarop is. Zou je namelijk een voor de testauto 'onbekende' caravan aanhaken weet je eigenlijk nog niets over het effect van de trekauto. De ene caravan rijdt immers toch echt anders dan de andere.

Škoda Octavia Combi - 1.6 TDI Greenline

De Škoda deelt een aantal componenten met Volkswagen, Audi en Seat. Zo komt u de 1.6 TDI commonrail dieselmotor als opvolger van de 1.9 TDI met pompverstuivers ook tegen bij deze merken. De Škoda is voorzien van een A-label en valt voor de lease-rijders in het 20% tarief. Een aantrekkelijke motor die in deze Skoda ook nog eens 1400 kg mag trekken.

Onze testkip is eigenlijk net even te zwaar voor deze Škoda. Niet alleen wettelijk maar ook is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan niet goed, 94% en de combinatie krijgt maar twee sterren voor de stabiliteit. In praktijk blijkt dit ook te kloppen. Bij het inhalen van vrachtwagens vangt de 5 meter lange opbouw van de Kip zoveel wind dat je echt aan de grens zit van wat nog verantwoord is. Ook motorisch moet de 1.6 er flink aan trekken en zijn de reserves klein. Zou u een caravan van 1200 ŕ maximaal 1300 kg hebben dan kunt u echter goed met deze motorisering volstaan en zeker als u maar twee keer per jaar de caravan aanhaakt.

Hyundai ix35 2.0i CVVT automaat (2WD)

De Hyundai ix35 is de opvolger van de onder caravanners populaire Tucson. Een SUV die veel auto voor het geld biedt en daarbij ook als caravantrekker, afhankelijk van de motorisering, heel geschikt was. Prettig bij deze auto's is de gemakkelijke instap en de mogelijkheid om als u vaak op drassige campings verblijft een 4WD versie te bestellen.

Onze testauto had alleen voorwielaandrijving en was voorzien van een 2-liter motor zonder turbo, maar wel met 163 pk. Is hij daarmee een beer van een trekauto zoals het uiterlijk doet vermoeden? Nee, de auto moet behoorlijk werken met een caravan aan de haak. Het brandstofverbruik is dan ook niet gering. Stabiliteit met caravan is geen probleem zolang je er maar voor zorgt dat je de auto zelf laat sturen en niet telkens de lichte en directe besturing gaat corrigeren. Al met al zorgt Hyundai weer voor een prima (trek)auto voor relatief weinig geld.

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost

Ford is zijn oude benzinemotoren aan het vervangen door kleinere motoren maar dan met turbo. Zoals ook bij andere merken het geval is, levert dit vaak voor de caravanner hele interessante auto's op. Zo'n kleine turbomotor levert namelijk bij lage toeren al veel kracht (koppel) en heeft ook de mogelijkheid ver door te trekken in de versnellingen om veel vermogen beschikbaar te stellen. En het grootste voordeel is dat ze bij een rustige (solo) rijstijl een stuk zuiniger zijn dan de grotere benzinemotoren die ze vervangen. Deze Mondeo heeft dan ook een A-label en mag zelfs 1600 kg trekken.

Met caravan presteert de motor prima. Lekker soepel en ver doortrekken in de versnellingen is niet nodig. De hellingproef op de Gulperberg (tegen de 18%!) was te doen en dat is een prestatie op zich. De Ford voelt erg stabiel aan en dat terwijl de gewichtsverhouding tussen de auto en testkip toch 86% is. Al met al een prima zakelijke en/of trekauto.

Peugeot 508 Berline 1.6 THP

Ook de Peugeot is voorzien van een moderne 1.6 turbo benzinemotor en leverbaar als sedan of StationWagon. De 508 is onlangs uitgeroepen tot trekauto van het jaar. Of hij daarmee voor u de beste trekauto is, moet u zelf uitmaken, maar de heren van de ANWB/KCK vonden deze de beste in relatie tot de kosten.

Ook wij waren onder de indruk van deze fraaie en comfortabele Franse limousine. De stabiliteit voelt perfect aan met de toch wat zware testkip. De bijna 4,80 m lange auto is relatief licht met maar 1375 kg op kenteken. In extreme situaties blijft het dus verstandig goed de snelheid in de gaten te houden en niet te hard te rijden. Het gaat immers zo gemakkelijk. Ook op autobaan hellingen in de Ardennen doet de motor het moeiteloos. En zou je voor de Gotthard in de file komen is de motor onderin zo sterk dat je met gas los met amper 6 km/u voort kan sukkelen. Al met al een heerlijke auto voor een caravan, alleen wel jammer dat de Trekauto van het jaar geen ESP met trailer assist heeft.

Een uitgebreid testverslag van de genoemde auto's kunt u vinden op caravantrekker.nl.

Actueel

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Aantal berekeningen:
33.965.331



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





ARC


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap