De caravan waterpas

Er zijn vele mogelijkheden om de caravan waterpas te zetten, goede en minder goede manieren en handige en minder handige methoden. Het woont natuurlijk prettiger als de caravan stevig en waterpas staat, maar vooral de koelkast functioneert het best als de caravan recht staat. Om de caravan waterpas te zetten heeft u een . waterpas nodig waarbij u twee stappen volgt:

  1. zet eerst de as met de wielen van de caravan waterpas (de caravan in de breedte richting)
  2. zet daarna de voor- en achterkant waterpas met behulp van het neuswiel

Wacht met afkoppelen

Het meest lastig is de caravan in de breedte richting waterpas zetten, de voor- en achterkant kunt u immers gemakkelijk met de slinger van het neuswiel instellen. De twee wielen, oftewel de as van de caravan moeten we dus eerst waterpas zetten. Sommige mensen graven een kuiltje om het hoogste wiel in te laten zakken. Ik hoop dat u begrijpt dat dit niet de methode is! De volgende kampeerder die van dezelfde plaats gebruik wil maken maar zijn tent of caravan net even anders wil neerzetten zal u niet bepaald dankbaar zijn, de campingeigenaar ook niet trouwens. U kunt dus beter een wiel omhoog brengen, maar gebruik daar niet de uitdraaisteunen voor. Deze zijn bedoeld om te steunen en niet om te krikken! Een caravan is ontworpen om gedragen te worden door de as. De wielen moeten dan ook altijd het grootste deel van het gewicht dragen.
U kunt dus het beste het wiel op een verhoging rijden en met de auto gaat dat het gemakkelijkst. Er zijn verschillende hulpmiddelen in de handel om het wiel op te rijden, zoals bijvoorbeeld kunststof wiggen. Maar ook met wat houten blokken en plankjes die u onder het wiel legt kunt u prima een verhoging maken. Ook voor onder de uitdraaisteunen is het handig om wat plankjes van verschillende dikte bij u te hebben.

Rijd altijd achteruit op een wig

Met de auto lukt het meestal wel om de caravan achteruit op een blok hout te drukken. Waarom achteruit zult u zich afvragen? Moderne caravans zijn voorzien van een terugrijautomaat. Deze automaat zorgt er voor dat de caravan nauwelijks remt zodra het wiel achteruit rijdt. Koppelt u af op een helling waarbij de caravan achteruit zou willen rijden dan merkt u dat ook als de handrem aangetrokken is de caravan een centimeter of 10 naar achter zal schieten. Doet u dit op een blok dan is de kans groot dat de caravan weer van het blok rijdt. Dit kunt u voorkomen door achteruit op een wig te rijden en dan de handrem goed aan te trekken. Het caravanwiel zal dan niet naar voren rijden. U kunt dit controleren door met aangetrokken handrem, met de auto iets naar voren te rijden zodat het schuifstuk van de oplooprem weer wat uitgetrokken zal worden en de caravan toch exact op de plek blijft staan.

Wilt u de caravan waterpas zetten nadat u al heeft afgekoppeld kunt u een zogenaamde leveler gebruiken. Met een leveler kunt u het hele wiel van de caravan omhoog krikken. Nadeel van levelers is dat het gewicht nogal hoog is en soms gaat het omhoog draaien nogal zwaar. Ook kunt u de krik gebruiken om een wiel omhoog te brengen. Bedenk wel dat het opkrikken van een caravan die niet aangekoppeld is aan de auto altijd een gevaarlijke bezigheid is. De kans dat de caravan wegdraait en van de krik valt is vrij groot omdat het neuswiel weinig houvast biedt. Heeft u een mover dan kunt u die natuurlijk gebruiken mits u zorgt dat de helling niet al te steil is.

Met de hand de caravan op een blok hout zetten kan natuurlijk ook en is eenvoudiger dan u denkt. Pas daarvoor de volgende stappen toe:
  1. Zet de caravan neer op de plaats waar die staan moet.
  2. Blokkeer het wiel dat niet omhoog moet met keggen.
  3. Verdraai nu de caravan zover dat u achter het wiel dat omhoog moet genoeg ruimte heeft om een blok of wig neer te leggen.
  4. Leg de wig achter het wiel
  5. Draai nu door aan de dissel te trekken of te duwen de caravan op de wig en trek onmiddellijk de handrem aan. Doordat 1 wiel van de caravan geblokkeerd is maakt u van de dissellengte een soort hefboom waardoor het voor 1 of 2 personen meestal wel lukt een zware caravan op een verhoging te krijgen.

In de lengte richting

Voor/achter waterpas zetten gaat gemakkelijk door het neuswiel met de fijneverstelling omhoog of omlaag te draaien. Als u bij het afkoppelen gewent bent om het neuswiel via de grove verstelling op de grond te zetten dan merkt u dat u het neuswiel niet verder omlaag kunt draaien terwijl dat in sommige gevallen nodig is. Een tip is dan om het neuswiel via de grof instelling niet geheel op de grond te zetten maar de laatste 15 cm met de slinger van het neuswiel. U kunt dan na het afkoppelen immers de caravan nog 15 cm laten zakken.

Heeft u de caravan waterpas staan dan draait u tenslotte de uitdraaisteunen uit waarbij u elke steun ongeveer even veel belast. Het beste is om de steunen niet geheel uit te draaien maar als ze 'te kort' zijn de hoogte op te vullen met wat extra blokken hout. Daarnaast is het ook verstandig het neuswiel uitgedraaid op de grond te houden als extra steun. Het neuswiel zit immers vast aan het chassis van de caravan in tegenstelling tot de voorpoten die direct aan de vloerplaat van de caravan zijn bevestigd.

Actueel

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
33.965.331



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





ITBS - Veilig op weg Tekst


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap