Wegrijden op steile hellingen

Wist u dat het maximaal trekgewicht van de auto ook bepaald wordt door het maximaal toegestaan treingewicht?  Auto’s krijgen een maximum toegestaan treingewicht mee van de fabriek, het staat op het typeplaatje en heel soms in de folder. Daarnaast natuurlijk een maximum toegestaan trek-  en eigengewicht. Deze laatste twee opgeteld hoeft niet noodzakelijk overeen te komen met het toegestaan treingewicht. Het is dus mogelijk dat bij flink beladen auto de massa van de caravan lager zal moeten zijn dan op het kenteken van de auto vermeld staat!

Maximaal toegestaan treingewicht

Europese wetgeving schrijft voor dat een  auto met het aangegeven treingewicht 5 keer achter elkaar vanuit stilstand weg moet kunnen rijden op een helling op zeeniveau van 12%. Daarna mag de auto kapot gaan…..vandaar dat de percentages die u vindt op www.caravantrekker.nl vaak lager zijn! Een tip is dus op z’n plaats bij aanschaf van een nieuwe trekauto: vraag naar het toegestaan treingewicht en ga een beetje rekenen op de website Caravantrekker.nl.

Nu is het niet echt verstandig om met de maximaal toegestane massa inclusief caravan het hooggebergte op te zoeken. De kracht van vooral turboloze motoren neemt bovendien dramatisch af naarmate er hogere regionen worden opgezocht. Ja hooggebergte, zegt u, daar kom ik niet. Maar ook doorgaande snelwegen in het buitenland liggen soms al op 1000 meter hoogte. In ons vlakke landje kennen we dijkweggetjes met op de meest onmogelijke plekken een voorrangsbord. Vooral dat optrekken vanuit stilstand zorgt voor problemen. De meer ervaren caravanner weet het: gang houden is alles, probeer te voorkomen stil te vallen. Helaas is dat niet altijd te vermijden.

Koppeling

Het onderdeel dat het meest te verduren krijgt op een helling is de koppeling. De koppeling slipt tijdens het accelereren tot er voldoende motorkoppel is ontwikkeld en ook kan worden overgebracht via versnellingsbak en wielen aan het wegdek. Niet erg voor korte tijd, maar bijvoorbeeld een file rijden bergop kan fataal zijn voor uw koppeling. Berucht zijn bijvoorbeeld de files bergop rond de Gotthard tunnel.

Het verbranden van de koppeling is een combinatie van tijd, hoe zwaar je hem belast en de hoeveelheid toeren die de motor maakt ten opzichte van de wielen. Hoe steiler een helling is, hoe trager de acceleratie verloopt en hoe zwaarder de belasting. Vooral die combinatie is funest. Overigens geldt dit in iets mindere mate ook voor een automatische transmissie. Een koppelomvormer zorgt wel voor veel wegrij-gemak, maar de warmteontwikkeling is enorm. Ook een automaat is - net als een traditionele koppeling - vrij eenvoudig te ruïneren…. Is een helling zo steil dat overbelasting dreigt en zijn andere trucs zoals knikken van de combinatie niet mogelijk, dan is het aan te raden een andere techniek toe te passen.

Gecontroleerde wielslip

Vooral krachtige voorwielaangedreven auto’s hebben een eigenschap waar je normaal gesproken niet echt blij mee bent: gebrek aan tractie op gladde ondergrond. De caravanner op een steile helling kan echter deze eigenschap in zijn voordeel omzetten. De bedoeling is te voorkomen dat de koppeling wordt overbelast, dus op gematigde hellingen zal deze methode niet noodzakelijk zijn. Een voorwaarde is wel dat het eventueel aanwezige tractiecontrole systeem uitgeschakeld kan worden of hoogstens alleen actief wordt indien er bijvoorbeeld één wiel doorslipt.

Hoe gaan we dan te werk? Koppeling ingetrapt en veel toeren. Tegelijk handrem los, volgas en zo snel mogelijk het koppelingspedaal helemaal op laten komen. Het gevolg is dat de voorwielen onmiddellijk hun grip verliezen en als een wilde beginnen rond te draaien. We willen dit ONgecontroleerde wielslip noemen. Naast de rookontwikkeling en meewarige blikken van eventuele omstanders is er verder niets aan de hand. Let er op dat de wielen doorslippen en niet de koppeling! De truc is nu om die overdreven wielslip te matigen - door minder gas te geven, zodanig dat er een goede verhouding komt tussen motortoerental (rond het maximum-koppel toerental) en tractie. Controle dus. We willen versnellen tenslotte en niet onze banden oproken. Is er eenmaal gang genoeg liften we het gaspedaal nog meer zodat het piepen van de banden geheel ophoudt en we zijn weg.

Auto’s met achterwielaandrijving en vooral de bij caravanners niet geheel terecht populaire 4x4 ‘asfaltsuv’s’ hebben mogelijk een probleem. Ze hebben vaak een teveel aan tractie en ontberen bovendien een lage gearing. Als de eerste versnelling dan niet erg kort is en de motor niet zo heel veel kracht heeft is het knap lastig wegrijden met zo’n combinatie. Het aanschaffen van de 2WD versie was op dat moment wellicht een betere keus geweest…..

Lastig? In de rijvaardigheidscursussen van caravantrekker.nl wordt deze en andere technieken uitgebreid geoefend. Meer informatie vindt u op www.caravantrekker.nl

Actueel

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Trekadviesrapport
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Aantal berekeningen:
33.965.291



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap