Banden maken het verschil

Of u nu naar het gastvrije Oostenrijk rijdt of alleen in Nederland, in beide gevallen bent u met  winterbanden veel veiliger op weg. Vorige keer schreven we al dat u heel goed met de caravan op wintersport kunt gaan en dat het dan verstandig is om winterbanden te monteren onder de auto. Maar ook als u niet direct op wintersport gaat, maar alleen in Nederland rond rijdt is het verstandig winterbanden te monteren.

Afgelopen winter was het volop raak. Veel sneeuw en ijs in eigen land, zoveel zelfs dat het strooizout op een geven moment op was. Dat zal komend jaar vast niet gebeuren want er is extra ingekocht, maar het weer blijft onvoorspelbaar. Eén sneeuwbui en het verkeer wordt vast en zeker weer een chaos. Vergelijken we dat met Oostenrijk of Zwitserland dan gaat daar bij lichte sneeuwval het verkeer gewoon door. Het geheim daarvan zit voor een groot deel in het gebruik van winterbanden.

Wat is een winterband?

Een winterband heeft behalve een wat ander profiel twee kenmerken die wezenlijk anders zijn dan van zomerbanden. Ten eerste is het gebruikte rubber anders van samenstelling door meer gebruik te maken van silica. De band is flexibeler en elastischer en blijft dat ook bij lage temperaturen waardoor de grip bij lage temperaturen veel groter is. Een tweede verschil zijn de ragfijne kartelinkepingen, de zogenaamde lamellen op het loopvlak. Deze lamellen bijten zich als het ware vast in de sneeuw en zorgen voor extra grip. Het profiel zorgt er bovendien voor dat de sneeuw en nattigheid op de weg beter wordt verwerkt.

Een winterband is te herkennen aan een klein logootje op de band met een bergje en een sneeuwvlok en/of letters M+S (modder en sneeuw). Staan beide aanduidingen op de band weet u zeker dat het officieel erkende winterbanden zijn die in het buitenland ook gelden als winterbanden. Staat er slechts één van beide aanduidingen op de band dan is een goede rechtsbijstand aan te raden omdat de definities niet eensluidend zijn wat wel en niet een echte winterband is. In landen als Duitsland en Oostenrijk, is het gebruik van winterbanden op de auto verplicht indien de omstandigheden daarom vragen. Dan geldt ook dat de profieldiepte van de winterband minimaal 4 mm moet zijn, anders gelden en presteren ze als zomerbanden.

De zogenaamde 4-seizoenenband is meestal geen erkende winterband maar presteert in de winter wel beduidend beter dan een zomerband. Deze band is dan ook een combinatie tussen een zomer- en winterband en voor Nederlanders die niet op wintersport gaan een goed alternatief. Met dergelijke banden kunt u prima het hele jaardoor rijden.

Winterbanden in Nederland?

Ook zonder sneeuw op de weg is de grip van winterbanden bij lage temperaturen een stuk beter. De remweg is bij temperaturen van pakweg beneden de 7 graden merkbaar korter. Het verschil wordt groter naarmate u een ‘snellere’ auto heeft met ‘brede banden’ die geschikt zijn voor hogere snelheden. Een zomerband met bijvoorbeeld de snelheidsaanduiding  ‘H’ of ‘V’ is gemaakt om optimaal te presteren bij hoge snelheden maar dit gaat ten kosten van de wintereigenschappen. De eigenschappen op bijvoorbeeld een koude, natte klinkerweg zijn beroerd.

Natuurlijk heeft een winterband ook nadelen. Doordat het oppervlak wat zachter is, is de stuurprecisie iets minder en de slijtage (vooral bij wat hogere temperaturen) hoger dan bij zomerbanden. Het brandstofverbruik kan wat hoger uitvallen en de remweg op droog warm asfalt is wat langer. In rijcomfort en geluidsproductie doen moderne winterbanden nauwelijks onder voor gewone zomerbanden.

Waarom niet altijd op winterbanden rijden? Als u maar weinig kilometers per jaar rijdt zou dat een overweging kunnen zijn. Winterbanden slijten harder en hebben onder zomerse omstandigheden een iets mindere wegligging. Maar als u zomers niet het uiterste uit uw auto haalt kunt u best uw winterbanden ‘op’ rijden in de zomer. Bedenk ook dat winterbanden die veel ouder dan 3 jaar zijn een deel van hun elasticiteit verliezen en dus langzaam minder grip krijgen.

Bij montage van winterbanden moet u altijd 4 gelijke banden monteren en liefst ook met ongeveer even veel profiel. Af en toe de wielen wisselen van voor naar achter is dan ook aan te raden. Als u moet kiezen waar u de ‘beste’ banden monteert doe dat dan achter. Een voorwielslip is immers gemakkelijker te corrigeren dan een achterwielslip.

Maken banden echt alleen het verschil?

Wellicht nog belangrijker dan goede banden zijn elektronische systemen als ABS/ESP/ASR etc. die er voor zorgen dat de band optimale grip op de weg behoud. Deze systemen corrigeren de bestuurder bij te abrupte gas-, rem- en stuurbewegingen. Tegen een te hoge snelheid waarschuwen deze systemen (nog) niet. U bent als bestuurder dus eigenlijk de allerbelangrijkste factor. Hoe goed uw banden ook zijn en hoeveel elektronica er aan boord is, de snelheid die u rijdt is alles bepalend voor een goede afloop. Het verschil tussen bijvoorbeeld 40 km/u en 50 km/u rijden voor een noodstop kan zo maar 30 meter schelen op glad wegdek. Het hele voordeel van winterbanden bent u dan in één keer kwijt. Aangepaste snelheid en het goed inschatten van de wegsituaties blijft dus het belangrijkste bij het rijden in de winter.

 

Actueel

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

Aantal berekeningen:
33.965.385



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





Berg Trainings Weekend


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap