In de winter eropuit met de caravan?

Vindt u het niet zonde om de caravan maanden lang stil te laten staan in de stalling? Moderne caravans zijn zo goed geïsoleerd en hebben een uitgekiend verwarming- en ventilatiesysteem waardoor ook bij lagere temperaturen een comfortabel verblijf in de caravan mogelijk is. Ook het rijden met caravan in de winter hoeft geen problemen op te leveren, maar vraagt wel een goede voorbereiding, zeker als u de sneeuw in het hoger gelegen buitenland gaat opzoeken.

Wintercaravannen

In het hoogseizoen zijn wintersportcampings vaak vol. Reserveren is dan wel verstandig, zeker omdat het aanbod aan campings niet zo groot is. Op de camping is vaak een droogruimte voor ski’s en skischoenen en soms ook voor kleding. Bijna elke camping verhuurt gasflessen van 11 kg propaan. Is het niet extreem koud kunt u daar een week mee vooruit maar is het koud (min 20) dan is zo’n fles na een dag of 4 meestal wel leeg. De (gas)kachel met het omloopsysteem kunt u het beste 24 uur per dag aanlaten. Angst hiervoor is echt ongegrond. De gaskachel haalt zijn lucht van buiten en voert via een gesloten systeem de afvoergassen weer naar buiten af. Wilt u helemaal op zeker spelen kunt u altijd nog een koolmonoxide en brandmelder monteren. Voor een aangenaam verblijf is ventileren erg belangrijk, zet dus altijd één of twee dakluiken permanent open. Erg comfortabel is (elektrische) vloerverwarming. Is dit niet in uw caravan ingebouwd kunt u ook prima een los elektrisch vloermatje gebruiken. Voor vertrek is het wel verstandig om te (laten) controleren of de watervoorziening winterhard is.  

Winterbanden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk. Het effect van winterbanden onder de caravan is niet zo groot. In Duitsland is wetgeving die voorschrijft dat de trekauto voorzien moet zijn van winterbanden onder winterse omstandigheden, dus als het sneeuwt of ijzelt. Deze verplichting geldt niet voor de caravan. Officieel worden zgn. 'all season' en 'all terrain' banden niet als winterbanden aangemerkt tenzij deze voorzien zijn van het ‘sneeuw’ symbool op de wang van de band. Winterbanden moeten minimaal 4mm profiel hebben. Ook bij een auto met vierwielaandrijving zijn winterbanden onmisbaar. Het remvermogen is immers niet beter dan van een gewone voor- of achterwiel aangedreven auto. Bovendien merkt u door de enorme tractie met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn.  Gaat u naar de Alpen dan heeft u natuurlijk goed passende sneeuwkettingen aan boord en bent u in staat om deze om te leggen. U heeft aan twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto voldoende, kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.

De reis

Wintercampings zijn over het algemeen goed bereikbaar met een auto caravancombinatie. Veelal is er op de camping zelf een sleephulp om de caravan op z’n plaats te zetten. Op gladde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Houd er wel rekening mee dat de remwerking van de oplooprem niet zo groot zal zijn en de remweg veel langer is dan op normale wegen. Vooral bij afdalingen is het van belang om heel rustig, soms zelfs stapvoets, naar beneden te rijden. Laat u niet opjagen door de auto's achter u, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren. Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Neem daarvoor dus wel voldoende gas (en iets te eten) mee! Meestal is in een paar uur of eventueel de volgende dag, de situatie op de weg verbeterd. Dit klinkt allemaal erg eng en soms is improviseren noodzakelijk, maar bedenk ook dat de kans om in moeilijke situaties terecht komen echt erg klein is. Gaat u voor het eerst met de caravan op wintersport,  probeer dan in het voorjaar weg te gaan. Het is dan vaak niet zo koud, de dagen zijn langer en geeft de zon meer warmte dan in de Kerstperiode. In verreweg de meeste gevallen zijn de wegen gewoon schoon en is rijden niet anders dan in de zomers met de caravan.  Meer aanwijzingen over het rijden in de sneeuw met een caravan vind u op caravantrekker.nl.

 

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Aantal berekeningen:
33.965.308



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:






Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap