Zuinige auto geschikt als caravantrekker?

Afgelopen zomer verschenen er berichten in de media dat zuinige auto's minder geschikt zouden zijn als caravantrekker. De overheid probeert door fiscale maatregelen juist de aanschaf van dergelijke auto's te stimuleren, maar wat betekent dit voor ons als caravanners?

Een autofabrikant ontwerpt z'n auto niet om er een caravan mee te trekken. De markt voor tourcaravans is wereldwijd maar heel erg klein. Eigenlijk rijden alleen Europeanen met een caravan achter hun personenauto en dan relatief gezien vooral veel Nederlanders. Voor wereldwijd opererende concerns is het dus niet interessant om echt rekening te houden met de trekeigenschappen van een auto. Dit in tegenstelling tot de vraag naar zuinige auto's.

Downsizen

Hoe worden auto's zuiniger? Dat kan door ze kleiner en lichter te maken maar vooral ook door de motor efficiënter met de energie om te laten gaan. Zowel bij diesels als bij benzine motoren zien we dat steeds kleinere motoren worden ontwikkeld en om toch voldoende vermogen te leveren worden één of meerdere (turbo)compressoren toegepast. Bij dit 'downsizen' van motoren wordt gezorgd dat de rijprestaties van bijvoorbeeld een 2 liter voortaan geleverd kunnen worden door een 1.4 motor. Deze ontwikkeling met turbo's is voor caravanners eigenlijk heel gunstig. De turbo zorgt namelijk voor een hoog koppel dat veelal beschikbaar is vanaf lage toeren (1500 toeren).

De keerzijde voor de caravantrekker is wel dat het rendement van deze kleinere motoren zo hoog is dat er minder energie verloren gaat in wrijving en warmte. Minder warmte betekent ook dat er minder koeling nodig is. Solo is dat geen probleem maar als maximaal met een caravan gepresteerd moet worden ligt dat anders. Vandaar ook dat sommige fabrikanten het maximaal trekgewicht beperken op hun zuinigste modellen. Iets om bij aanschaf goed op te letten want sommige trekgewichten zijn onverwacht laag.

Hybride

Een andere trend is de hybride auto. Hierbij zorgt een combinatie tussen elektromotoren en een gewone verbandingsmotor voor de aandrijving. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij het afremmen opgeslagen. De twee meest verkochte hybride auto's, de Toyota Prius en de Honda Insight, mogen helaas helemaal niets trekken. De trekhaak die wel leverbaar is, is alleen geschikt voor een fietsenrek. Eigenlijk best vreemd want technisch is juist een hybride heel goed instaat te rijden met een caravan. Elektromotoren zijn per definitie heel sterk in het wegrijden vanuit stilstand. De hybride Lexus 450h bewijst dat ook en is een hele goede caravantrekker die 2 ton kan en mag trekken.

Zuinig rijden met een caravan?

Heeft u een auto die solo lekker zuinig is dan is dat met een caravan heel anders. Zuinig rijden en caravannen gaat eigenlijk niet samen. Daarvoor is het extra gewicht en de toegenomen luchtweerstand te groot. Ook is een zuinige auto ten opzicht van een onzuinige auto met een caravan opeens helemaal niet zo zuinig meer. Het brandstofverbruik verschilt namelijk helemaal niet zo veel tussen de ene en de andere trekauto. Een zuinige auto heeft relatief gezien veel meer extra brandstof nodig bij het trekken van een zware caravan dan bijvoorbeeld een solo brandstofverslindende SUV.

A-label

Door middel van energie labels wordt door de overheid aangegeven of een auto in zijn klasse zuinig is. Daardoor is het mogelijk toch een grote auto te kopen die geschikt is om een caravan te trekken, maar die wel voorzien is van het energiezuinige A-label. Het brandstofverbruik wordt aangegeven met een normverbruik. Alleen door heel consequent te rijden volgens 'het nieuwe rijden' en niet onnodig snel te rijden zult u deze waarde in praktijk kunnen halen. U moet dan o.a. vroeg opschakelen, niet onnodig remmen en vooral goed anticiperen. De meeste aanwijzingen van 'het nieuwe rijden' gelden ook als u met de caravan op pad bent. Er is echter wel één belangrijk punt van aandacht. Op het moment dat u kracht nodig heeft om te versnellen of bijvoorbeeld bij tegenwind voldoende snelheid te houden, zult u toch vaak hogere toerentallen moet toepassen.

Het brandstofverbruik zal misschien voor de doorsnee leaserijder minder belangrijk zijn maar vaak moet 'de auto van de zaak' wel een A of B-label hebben. Op de website Caravantrekker.nl kunt u alle auto's selecteren die bijvoorbeeld een A-label hebben en beoordelen op hun geschiktheid als caravantrekker. Gelukkig zijn er toch nog wel een aantal goede caravantrekkers te vinden waarbij het zuinig (solo) rijden en caravannen prima samengaat.

Actueel

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Slingeren
Een speciale thema website met slingeren:
- Bekijken
- Begrijpen
- Berekenen

Aantal berekeningen:
33.965.326



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





Prima idee: geef een cursus cadeau


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap