Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: versnellingsbak verhouding is anders als vermeldt
Van: john
Datum: 28 June 2017 om 20:25

Hallo ik heb een citroen c4 e thp 110 pk 5 bak 2016 en ik trek er een tec 460 tdf van 2011 mee, mijn vorige auto was een hyundai tucson dus dit is wel even wennen en niet met elkaar te vergelijken.
De citroen trekt de caravan veel makkelijker als de hyundai het optrekken en versnellen gaat vlot alleen is de 5 de versnelling niet te gebruiken met de caravan het toerental klopt niet met de berekening hier op de site rijd nu 95 in zijn 4 met 2500 toeren.
Schakel ik door naar zijn 5 dan draait de motor 1500 toeren en loopt hij niet lekker, ik moet dan versnellen tot 110 ik vindt dit te snel.

Groet John


Reactie(s):

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 28 June 2017 om 21:58

Heb je voor mij dan wel de juiste versnellingsbak verhoudingen?


Van: john
Datum: 29 June 2017 om 08:12

Hallo Menno het bereft een ingevoerde citroen c4 1.2 e-thp 110
van 28-6-16. ik zou je graag de verhoudingen willen geven van de versnellingsbak maar ik zou niet weten hoe. Het viel mij op tijdens het rijden dat er verschil in toerental zit met wat hier wordt aangegeven in de trekkrachtberekening.
De auto trekt het verder prima, Ik heb hier ook in een nieuwe gereden 2017 zelfde uitvoering de verhoudingen zijn volgens mij het zelfde.


Van: daniel
Datum: 29 June 2017 om 08:16

Blijven voortgaan op uw gevoel !!!! In hoogste versnelling met cv. heb je groter slijtage warmte verbruik.
In uw combinatie pengelt tussen 2 versnellingen , waarschijnlijk een versnelling te weinig? 6 bak in uw combinatie zou perfect zijn .
groetjes daniel


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 29 June 2017 om 09:01

Versnellingsbak verhoudingen zijn soms lastig te achterhalen en kloppen ook niet altijd. Zelfs in officiële documentatie vinden we nog wel eens foutjes.
De toerental van 2500 naar 1500 vind ik erg groot maar Citroën zal er wel een reden voor hebben.


Van: evr66
Datum: 29 June 2017 om 10:08

Maar eh, 2500 rpm is toch zeker niet te veel voor een benzinemotor?


Van: john
Datum: 29 June 2017 om 11:00

Blijf gewoon in zijn 4 rijden dan maakt hij ong 2500 toeren loopt de motor soepel en heb je niet het gevoel dat je de boel zwaar belast.Had hiervoor een tucson 2.0 nu dus citroen 1.2 thp ik had ong een a4 vol aan vooroordelen maar verbaas me in positieve zin over het blokje, alleen bij langere afdalingen remt het niet meer af op de motor je moet vaker even remmen om de snelheid er uit te halen dat is wel even wennen.



Van: dirk
Datum: 29 June 2017 om 12:06

Wij hadden een 1,2 thp 130 pk 6 bak reed als een speer boven de 100 in de 6 maar reed meestal in de 5 rond de 95 en reed hij het fijnst de motor maakte dan net geen 2500 toeren dus komt aardig overheen met de 110 pk ,ik reed bijna alles in de 5 lekker relaxd .


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap