Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: bandenspanning meten
Van: Davy B
Datum: 07 July 2017 om 15:46

Hoi,
Wanneer kan ik het best de bandenspanning van onze caravan meten?
In koude, beladen toestand of koud en leeg of in warme beladen toestand??

Thanks


Reactie(s):

Van: TheoS
Datum: 07 July 2017 om 16:03

Als je niet gereden hebt en de banden nog koud zijn, kun je het best meten.
Beladen of niet beladen lijkt me niet relevant.
Persoonlijk ga ik er wel van uit dat als het wiel een tijd in de brandende zon heeft gestaan, de meetwaarde niet meer correct is.


Van: Frans
Datum: 07 July 2017 om 19:16

Je kunt de vraag heel praktisch benaderen, maar ook theoretisch. Volgens een ‘gaswet’ is bij dezelfde temperatuur het product van druk x volume constant. D.w.z. dat een niet ingedrukte band een lagere spanning heeft dan een ingedrukte band: bijvoorbeeld het verschil tussen een reservewiel en een wiel van een beladen caravan. Tussen een onbeladen en een beladen caravan is het verschil marginaal omdat het verschil in belasting procentueel ook maar klein is.
Dezelfde wet zegt dat bij hetzelfde bandvolume de verhouding tussen druk en temperatuur constant is; d.w.z. bij temperatuurverhoging stijgt de druk.

De praktijk. Met een remote control van druk en temperatuur kun je mooi volgen hoe druk en temperatuur zich gedragen. Er zijn verschillende systemen verkrijgbaar, waaronder E-Pressure van E-Trailer (lekker Engels allemaal), dat net op de markt is. Je kunt op je smartphone via een app gelijktijdig temperatuur en druk aflezen van linker en rechter caravanband. Wat blijkt: als je ’s morgens bij 15 graden de druk afleest scheelt dat een paar tienden met ’s middags bij 25 graden. Als je daar rekening mee houdt bij het meten van de druk is die temperatuurinvloed niet erg en kun je compenseren bij het op druk brengen van warme banden. De aanbevolen druk hoort waarschijnlijk bij 20 graden. En inderdaad is er duidelijk drukverschil als de bandentemperatuur aan een zijde stijgt.

Hoe dat allemaal verloopt tijdens een rit heb ik nog niet uitgeprobeerd. Als beide banden 60 graden worden als gevolg van rijweerstand en asfalttemperatuur, zal het verschil links en rechts naar verwachting gering zijn. Een alarmseintje bij doorbreken van onder- of bovengrens van druk of temperatuur is in ieder geval een geruststellende gedachte.


Van: jadatis
Datum: 08 July 2017 om 22:55

@ Frans
Heb zelf een keer test gedaan.
Wiel van de grond, dus 0 kg er op,3 metingen.
Op de grond , dus <> 450 kg er op, 3 metingen.
5 x3 metingen, en op klein drukverlies na, bij iedere keer drukmeter er op drukken, geen verschil in de metingen.


Van: Frans
Datum: 09 July 2017 om 08:05

Dat toont aan dat er inderdaad geen relevant volume- en drukverschil is tussen een belaste en onbelaste band wanneer die op spanning staat. Bij het meten hoef je met belading dus geen rekening te houden.
Je zou dezelfde test ook kunnen doen bij 0 bar overdruk zodat die bij belasting ver indrukt. Er zal dan wel overdruk ontstaan.


Van: Senior Be
Datum: 09 July 2017 om 10:09

Ik dacht dat de standaardtemperatuur 18 graden bedraagt. Het verschil met de genoemde 20 graden is echter te verwaarlozen.
En is het ook niet zo dat grofweg elke 10 graden een spanningsverschil geeft van 0,1 bar?
Dus als de aanbevolen spanning bijvoorbeeld 4,5 bar is,
dan moet je bij een buitentemperatuur van 28 graden dus 4,6 bar aanhouden en bij een buitentemperatuur van 8 graden 4,4 bar.
Is dit juist?


Van: Frans
Datum: 09 July 2017 om 12:59

Volgens mijn bewakingsapp is de 0,1 bar drukverhoging al bij een graad of 6 bereikt. Door de afronding van de getallen is dat niet precies te zien.
Wanneer je eerder genoemde formule hanteert kom je in je voorbeeld op 4,67 bar bij 28 graden.


Van: Louis
Datum: 09 July 2017 om 17:27

Als het wérkelijk op een paar tienden zou hangen kunnen we voortaan maar beter thuis blijven.
's Winters een andere meting dan 's zomers, dan links weer wat zwaarder dan rechts.
100 km peage met de zon van rechts tweetiende eraf, andersom er weer tweetiende erbij.
Ook als we iets of iemand mee gaan nemen in de auto...wat weegt u eigenlijk want dan moet ik even gaan meten of m'n bandenspanning bijgesteld moet worden.
Achter het stuur plaats nemen, dus links de bandendruk dan maar een beetje hoger dan rechts ?
Gaat het niet allemaal wat heel erg ver ver ?


Van: Sjef
Datum: 09 July 2017 om 18:43

@Louis precies zoals je zegt heb het idee dat er een aantal compleet gestoord zijn op dit Forum neem er bij deze ook voorgoed afscheid van alleen Jadatis ontbreekt nog met zijn grafieken.
Het gaat u allen goed maar zonder dit forum gaat het beter.


Van: Louis
Datum: 09 July 2017 om 19:31

Die uitspraak is voor je eigen rekening Sjef (smiley)
En jammer dat je uit stapt...levert altijd een mening minder op om uit te kunnen middelen, dus doe toch maar niet.
We hoeven het ook niet direct met elkaar eens te zijn zodat we er altijd wel weer iets van opsteken.
Waar ik op doelde is meer dat het gevaar ontstaat dat we ons bijna obsessief volledig door apps, lampjes en sensoren laten leven als we niet oppassen.
Verslaafd makende en dus verschrikkelijk goede handel voor de bedenkers, maar minder goed voor het blijven stimuleren van de eigen hersenwerking lijkt me.
In dit geval : Draagvermogen van de band in vergelijking met het volledige gewicht van de beladen caravan.
En luchtdruk omrekenen indien nodig.
Daar hebben we als het niet lukt ook nog Jadatis voor (met of zonder omreken grafieken)...maar dan zou het eens klaar moeten zijn toch?, ook al scheelt het een paar tienden.
Daarom gebruiken we ook banden met wat overcapaciteit.


Van: Frans
Datum: 09 July 2017 om 19:52

Louis, als je liever kiest voor overcapaciteit en hoort tot de grote categorie die altijd met teveel spanning rondrijdt heb je toch stiekem een boel kunnen opsteken (ook al geef je blijkbaar de voorkeur aan 'gezwam in de ruimte'}


Van: Louis
Datum: 09 July 2017 om 20:41

Nee nee Frans,...ik heb bij de vorige nieuwe set het maximale caravangewicht, de gekozen banden met slechts drie stappen overcapaciteit qua loadindex voorgelegd, en een advies gekregen die praktisch helemaal overeen kwam met m'n eigen conclusie.
Dus een lagere spanning dan maximaal voor het type banden toegestaan.
Ook ik wilde dat m'n banden als vering bleven werken zoals dat ook tot volle tevredenheid gebeurd.
Maar ik ga niet tot achter de komma daar geen enkel normaal meetinstrumentje of meter op een pomp zo zuiver is, en totaal nutteloos gezien de verscheidenheid aan omstandigheden.
Of gaan we voortaan onder aan de berg meten, en op 2500 meter hoogte én een stuk frisser wéér omdat het dashboard of de app het zegt ?
Haha, daar ga ik dus écht niet aan meedoen !
"Ook al geef je blijkbaar de voorkeur aan gezwam in de ruimte" schrijf je.
hoezo, leg eens uit...want de reden dat ik ook reageerde na de start over slechts tiende's is namelijk dat ik tracht het bovenstaande juist niet de doen .
(Gezwam in de ruimte is dus jou woordkeuze he ?, niet de mijne)


Van: Quirien
Datum: 10 July 2017 om 09:50

Mijn bandenspanning c.q. belading hou ik al jaren altijd goed in de gaten.
Heb ook een pomp die genoeg bar aan kan.
Echter rijd ik toch een paar keer per jaar met veel te harde banden t.o.v. van het gewicht; n.l. naar de stalling.

oh, ik heb van deze site met al die topic's over banden" stiekum " al heel wat op kunnen steken.


Van: jadatis
Datum: 10 July 2017 om 12:05

De originele vraag van topicstarter is.


Hoi,
Wanneer kan ik het best de bandenspanning van onze caravan meten?
In koude, beladen toestand of koud en leeg of in warme beladen toestand??

Thanks

Dus beste anwoord is
In koude toestand, dus zeker niet in warme toestand.
Leeg of vol beladen maakt niet uit.

En omdat ik nu weer op een laptop zit waarvan het toetsenbord het doet ( mijn vorige was op een waar ik schermtoetsenbord moets inschakelen), nu dus toch maar het lange verhaal.

Je dient de benodigde bandendruk te bepalen voor vol beladen, dus echt met alles er in, want zo ga je op vakantie, en daar moeten de banden voldoende druk voor hebben.

Daar kan ik je mee helpen, als eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist.

Dan is de adviesdruk officiëel voor 18 gr C , sommige schrijven 20 gr C , maar niet zo belangrijk want binnen een bepaald temperatuursbereik zal het niet zoveel afwijken. Koude druk is als de temp in de band hetzelfde is als buiten de band, zo simpel.
Maar zonneschijn op de band kan er voor zorgen dat die temp in de band hoger wordt dan buiten de band.
Warme druk is als dus je bandinhoud warmer is dan buiten de band, en dat komt door de warmte die geproduceert wordt door het buigen van het rubber van de band , zo'n 10 keer per seconde als je pakweg 80 km/u rijdt.
Meet je nu bij een tankstation , dan weet je niet wat de temp in de band is op dat moment. Kan al weer wat afgekoeld zijn , of niet, en door het remmen warmt de inhoud ook weer wat meer op, omdat de warmte van de remmmen via de velg de bandinhoud ook verwarmt.
Daarom is koud meten het enige betrouwbare.

Ook TMPS systemen meten niet altijd de juiste temperatuur in de band. Vooral die op ventiel geschroefd worden, meten een temp die tussen in en uit de band zit.
De drukmeting daarvan is dan betrouwbaarder, ook al kan die een afwijking hebben.
Aan de hand van de druk kun je dan de temperatuur in de band terugrekenen, en ik heb daar dus diverse tabellen voor gemaakt, zo als al iemand zich aan ergerde hier.

Bandendruk advies is om er voor te zorgen , dat geen stukje rubber van de band boven een temperatuur komt dat die te veel zwavelbruggen gaat vormen en waardoor het rubber op die plek onomkeerbaar hard wordt, en langzaam maar zeker bij volgende buigingen ( die 10 keer per seconde) steeds verder scheurt.

Heb beredeneert , dat als je de band vult tot door mij bepaalde adviesdruk, terug gerekend naar 18 gr C, dat dan binnen een temperatuurs-bereik van de buitentemperatuur, het opwarmings/afkoelings-verhaal in evenwicht blijft, zodat het rubber op geen plekje boven die critieke temperatuur komt. Denk dat dit opgaat tot 35/40 gr C buitentemperatuur.

Dit betekent dat je de band kunt vullen tot mijn adviesdruk, tussen pakweg 10 gr C en 25 gr C , maar bij hogere temperaturen, toch echt even iets hoger, wat dan weer met mijn beruchte tabellen omgerekend kan worden.

Die vuistregel van 0,1 bar per 10 graden gaat alleen op binnen een bepaald temperatuurs-bereik, en voor een gewone autoband gevuld met 3 bar.
Voor 4,5 bar is het weer iets meer, en voor zeer lage drukken minder.
Beter zou dan zijn om van een percentage per 10 graden uit te gaan, maar natuurlijk nog beter, uit een van mijn tabellen, je adviesdruk voor een rijtje buitentemperaturen overschrijven. en bij je adviesdruk bewaren.
Dan bij controle onderweg ( koud gemeten) ook de buitentemp meten, en indien die erg afwijkt van die 18 gr C, dan vooral bij hoge temp aanpassen volgens je lijstje.
Hoeft dus niet op de graad en honderdste bar nauwkeurig.

En je weet dus nu al uit mijn vorige reactie, dat de druk niet veranderd als je er belading op zet, je zou zelfs het wiel mee kunnen nemen naar de drukpomp, en dan daarna onder de caravan schroeven , en op de grond weer zetten, en dan meet je nog steeds de zelfde druk.
En mogelijk zou dit zelfs opgaan bij nul bar gevuld, zoals Frans oppert dat dat dan wel verschil zou geven, maar misschien heeft ie wel gelijk, maar niet belangrijk in praktijk.


Van: Kees
Datum: 10 July 2017 om 12:32

En zo maken we van een eenvoudige vraag zelfbedachte Rocketscience.
In dat kader bezien Davy B maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet als je het maar doet.
Zet de druk erin die het moet zijn en vraag je verder niet teveel af. Het belangrijkste is dan gedaan en of het nou mooi zomerweer is of plenst van de regen is lekker belangrijk. Jij weet dan dat de band niet te zacht is waardoor je in de problemen zou kunnen komen.


Van: Quirien
Datum: 10 July 2017 om 13:01

Verteld Kees zomaar mijn grootste opsteker.


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap