Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: Bandenspanning, ik kom er niet uit
Van: Maarten
Datum: 15 July 2017 om 13:20

Hoi allemaal,

Ik heb me rot gelezen, maar kom er niet uit. Wat is nou de juiste bandenspanning voor mijn caravan met de volgende gegevens:

- Kip Kompakt KK37 met maximaal toelaatbaar gewicht van 850 kg
- we beladen de caravan zeer ligt, vorig jaar gewogen: 80 kg. 850 kg is dus wel het maximale gewicht wat we ooit zullen bereiken
- Banden GT Radial Kargomax ST-4000 155/80 R13 84N

Ik zie aanhangerspecialisten die 2,4 tot 2,7 bar adviseren, ik zie continental 3,1 bar adviseren en hier en daar lees ik ook plots 3,5 bar. Ik ben het spoor een beetje bijster en hoop dat iemand hier een goed advies heeft!

Dank alvast voor de tijd en moeite!

Groet,

Maarten


Reactie(s):

Van: Aad
Datum: 15 July 2017 om 13:40

Op de band staat de maximale spanning vermeld, meestal in psi.
Daar mag je iets van afwijken maar het brengt je in de goede richting.
Ik heb dezelfde C-banden onder mijn MK37 en spanning rond 3,7
Zet je hem op 2,4 dan wordt hij veel te heet.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 July 2017 om 14:03

Deze band heeft een maximaal draagvermogen van 1000 kg (500 per wiel) bij de maximale druk die op de band staat. Omdat je die niet gebruikt mag het wat lager zijn.
Als dat maximum rond de 45psi zou zijn (3.1 bar) dan is bij 850 kg 2.7 bar voldoende. Maar volgens Aad is die spanning hoger, kijk dus eerst goed daarnaar!
zie hier voor een mooie tool:
http://www.tyresafe.org/check-your-pressures/caravan-pressure-calculator/


Van: Maarten
Datum: 15 July 2017 om 15:04

Bedankt voor jullie hulp Aad en Menno! Ik had al heel wat afgezocht maar die online tool niet gevonden!

De GT Radial Kargomax ST-4000 155/80 R13 84N zijn geen C banden maar xl banden en ze mogen maximaal 3 Bar (300 kpa) hebben volgens het opschrift. Ik ga er gewoon 2.7 bar indoen en dan moet het helemaal goedkomen.

Bester er ook een tabel met de relatie tussen het draagvermogen van een band en de druk? Voor zover ik even had zitten rekenen is het in ieder geval niet lineair.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 July 2017 om 16:45

Voor veel maten staat die tabel hier op de site:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php


Van: Kees
Datum: 15 July 2017 om 21:37

" Bestaat er ook een tabel met de relatie tussen het draagvermogen van een band en de druk? "
Neen. Uiteraard wel, maar niet in de praktijk. Er is maar één leidraad en dat is het draagvermogen voor de band met een bijbehorende banspanning en die staat altijd op de band. Binnen een bepaalde bandbreedte kun je naar rato de bandspanning aanpassen.
De juiste banden voor gebruik onder de caravan is die met een gezamenlijk draagvermogen van ca 120% van het MTM. De bandenspanning is dan dus 100/120 van de maximum bandenspanning bij een maximum toegestane massa. Een veel te zware C-band onder een lichte caravan is dus niet goed, ook niet met te zachte banden.

In jouw geval wordt de juiste bandspanning dan 850kg/1000kg x 300kPa = 255 kPa.
En je hebt de juiste draagkracht, dus de goede banden eronder zitten.

Er waart hier een zelfbenoemd bandenspannings specialist rond die dit heeft verheven tot hogere bandenspanningskunst om duizelig van te worden. Zoek hem maar eens op: Jadatis. Die neemt de duvel en z'n ouwe moer mee in het zo nauwkeurig mogelijk berekenen van de juiste bandspanning. Dat gaat velen inmiddels boven de pet en daarom hou ik het simpel en afdoende.


Van: jean
Datum: 16 July 2017 om 18:15

ik vind de uitleg van Jadatis altijd heel verhelderend,
en correct ik snap niet waarom er altijd zo op afgegeven moet worden.


Van: jadatis
Datum: 16 July 2017 om 21:20

Nou daar is ie dan.
Advies voor als toch 850 kg > 2,7 bar, en dan nog net geen stuiteren en maximale reserve.
Advies voor 800 kg, en je weet dat dus zeker,dat dat zo blijft > 2,5 bar.

Zo kort genoeg?

Maar dan nu het waarom.
Heb eerst je banden 2 Loadindex stappen gedegradeert om zo de invering voor 160 km/u te geven ipv de N =140km/u.
Dit ingevuld in mijn calculator die daar eerst er voor zorgt dat die 800/850kg-4% trekhaakgewicht,90% wordt van het as-gewicht waarvoor de druk berekent wordt, en reken dan daar met mijn eigen extra veilige formule de druk voor uit.
Heb geconcludeert dat als een band onder de 80% komt van het laadvermogen dat hoort bij de druk, dat dan nog geen hinderlijk gestuiter, wat betekent dat de schroeven nog niet uit je houtwerk loskomen.

Die 90% is dan om gewichtsverschil R/L bijvoorbeeld max L80% en R 100% te geven, er is vrijwel altijd gewichtsverschil R/L.

Dan kun je theoretisch 160 km/u rijden zonder de zwaarste band te oververhitten.
Dat je niet harder dan 120km/u rijdt, of nog minder, geeft dan nog extra reserve voor bijvoorbeeld , drukverlies in de tijd, of toch hoger gewicht dan je denkt ( door dat 40kg wegende wijnfust dat je onverwacht op de kop tikt in Frankrijk.

Die druk-draagvermogenslijsten worden gemaakt met een formule die ik ooit bemachtigd heb, de Europese versie, en mocht je wat wiskundig aangelegd zijn die is voor druk voor een bepaald gewicht A=( B/C)^1,25 * D.
A is dan de druk die je wilt weten
B is het werkelijk gewicht ( + reserve evt)
C is het maximum draagvermogen van de band, jouw 500 kg
D is de referentiedruk/AT-druk jouw XL 2,9 bar standaard voor XL, de 3 bar is de maximum toegelaten koude druk, soms staat er zelfs 3,5 bar op.

Voor draagvermogen voor een druk is de formule volgend.
B= (A/D)^0,8 * C En dus die ^0,8 en ^1,25 is tot de macht , net zoals ^2 is het quadraat en ^0,5 = Wortel, op rekenmachines zit daar een knopje voor X^y.

Reken je dan voor jouw band voor de zelfde drukken als in je druk/draagvermogenslijst die je blijkbaar hebt, met de officiële formule uit, dan kom je op wat afronding na uit op die draagvermogens.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 16 July 2017 om 22:08

Helder Jadatis! Dank.


Van: Maarten
Datum: 16 July 2017 om 22:13

Dit was precies het antwoord waar ik naar op zoek was, jadatis! Ik kwam je gebruikersnaam ook al tegen op een amerikaans forum Dank voor je heldere en uitgebreide antwoord! Ik ben zelf behoorlijk wiskundig en was zeer benieuwd - naast dat ik niet wist wat nou juist was - hoe dit nou wiskundig in elkaar zit. Ook dank aan alle andere antwoorden, zorgt ervoor dat ik weer veilig op vakantie kan en eindelijk zeker weet wat nou de juiste druk is!


Van: jadatis
Datum: 17 July 2017 om 13:06

Als je meer wilt weten , dan kun je me ook mailen op mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis ( combineer zelf , spamm machines lukt het zo niet).
Ook de one-drive die daar bij hoort , kun je via deze link de publieke map van doorzoeken, met 3/4e over bandendruk.
https://onedrive.live.com/?id=A526E0EEE092E6DC%21128&cid=A526E0EEE092E6DC
Een link hier invoegen op dit forum, lukt mij niet, maar als je hem selecteert, en dan recht aanklikt, kun je "ga naar....." aanklikken en dan lukt het ook.

Zit ook veel op Amerikaanse fora, omdat daar nog een missie te volbrengen is.

Daar werken ze voor LT banden ( Onze C-banden) met de macht ^0,7 wat in de lagere drukken tot hogere draagvermogens lijdt, en dus meer invering , dus meer warmteontwikkeling.
Ook ST ( special trailer) banden daar die voor 65mile/104km/u berekent zijn in hun maximum load, terwijl er vaak ook gewoon N speedrated op staat ( 87m/140km/u)
Dat in combinatie met de verkeerde berekening geeft nog meer warmteontwikkeling, en die ST geven dan ook vaak klapbanden, terwijl die grotere Travel-trailers in Amerika toch niet vaak overbeladen zijn, dus het Europese verhaal van in de regel overbelading, gaat daar niet op.
In de submap "all about tirepressure" staan diverse spreadsheets om de verschillende berekeningen te vergelijken, maar als je me mailt, stuur ik ze als bijlage.

Genoeg wel weer , zoek maar eens na of mail me maar.


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap