Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: VW Caddy CNG
Van: Colemont Kris
Datum: 13 January 2017 om 18:01

Beste Vrienden graag jullie advies :

Ik heb een burstner ventana caravan 490 TK (bwj 2003) , leeggewicht 1100KG , MTM 1360KG.

Wij overwegen een VW caddy maxi 1.4 TGI 81kw 110pk automaat te kopen , dit is dus een model op aardgas , volgens de gegevens van VW mag deze 1500kg trekken op een helling van 8% en 1350kg helling 12%.

Wetend dat de helling achter luik , de berg in Tilff 6.6% helling heeft lijkt me dit allemaal haalbaar.

Wat denken jullie erover , ik vind deze combinatie niet terug in de bereken module.

Alvast bedankt voor de reactie's

Antwoord Caravantrekker (Menno)
13 January 2017 om 21:18

Ik heb de TGI versies toegevoegd. Volgens mijn gegevens mag de DSG 1400 kg trekken en de handgeschakelde versie 1300 kg. Het leeggewicht is een punt van aandacht omdat dit kan verschillen afhankelijk van de uitvoering.




Reactie(s):

Van: Kris
Datum: 13 January 2017 om 22:46

Bedankt voor deze versie toe te voegen , het resultaat van de berekening blijkt positief te zijn , enig verschil misschien op mijn offerte staat geen DSG 7 versnellingsbak maar een EU6 BM automaat , hopelijk maakt dit geen verschil.


Van: Kris
Datum: 13 January 2017 om 22:51

Verbetering , het betreft een automaat met 6 versnellingen , het leegewicht van de wagen is 1855kg en de mtm 2280kg


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 14 January 2017 om 00:17

Hoewel het geen slechtere trekker zal zijn met de DSG6 zijn de versnellingsbak verhoudingen wel wat anders geworden. Ik heb ze aangepast maar ben niet zeker of het helemaal klopt, maar ik verwacht weinig grote verschillen.


Van: Kris
Datum: 14 January 2017 om 11:03

bedankt menno


Van: Peter
Datum: 15 January 2017 om 11:33

Deze vraag sluit aan bij mijn vraag over ervaringen met trekken met een cng auto. Tot nu toe nog geen reactie daarop; wel met lpg. Dit kan met lpg bij hevige belasting toch wel wat problemen geven. Een auto met voldoende vermogen is de boodschap denk ik. Volgens de berekening met de caddy gaat het wel maar 3,5 sterren is niet erg geruststellend vind ik. Minste helling of wind tegen in 4e versnelling. Een lichtere en smallere caravan is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik zou in elk geval garantie bij kopen als ik jou was Kris.

groeten


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 January 2017 om 12:16

Wat voor problemen? Vermogen is op CNG minder dan de vergelijkbare benzine motor, maar die verschillen zijn te zien in de berekening. Vermogensverschil op LPG is meestal heel gering en anders maak je een berekening met bijvoorbeeld 10% minder koppel en vermogen.

Betrouwbaarheid (warmtehuishouding?) daar kunnen we niets over zeggen.


Van: A.S.Jansen
Datum: 15 January 2017 om 12:29

Caddy 1400 125pk mag 1500trekken 4 gele sterren caddy cng 110pk met 4 groene sterren met hobby 490 gewicht 1200?


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 January 2017 om 12:51

Caddy 1400 125pk mag 1500trekken 4 gele sterren caddy cng 110pk met 4 groene sterren met hobby 490 gewicht 1200?

Dat komt doordat de TSI minder is en daardoor oranje sterren krijgt. Dit omdat de combinatie vanwege de ongunstigere gewichtsverhouding en slingerindex enige beperkingen heeft die de TGI niet heeft. Het verschil in prestaties is klein waardoor ze toch beide 4 sterren scoren.

Blind staren op sterren (en trekgewicht!) is zinloos als je niet goed de achterliggende cijfers bestudeerd


Van: Kris
Datum: 15 January 2017 om 23:26

pfft ik ben er echt nog niet uit , toch maar terug een diesel dan.


Van: Vandersypen Peter
Datum: 16 January 2017 om 07:50

Beste Kris,

Wat je nog kan doen om de betrouwbaarheid te toetsen is kijken naar reviews op Autoweek van alle modellen van de VAG groep met cng. Er zullen heus ergens wel gebruikers zijn die er al vele kilometers mee gereden hebben; misschien is er wel iemand bij die er een aanhanger mee trekt. Als het om meer vermogen gaat kan je nog opteren voor een touran of passat eventueel 2de hands (150pk en 220Nm).

Succes


Van: Kris
Datum: 23 January 2017 om 22:05

Een update , vandaag zat ik terug bij de VW garage , bestelbon was klaar en bijna ondertekend , echter moest ik 100 procent zeker zijn dat op het gelijkvormingsattest van de wagen een trekgewicht van 1500 kg stond. Na enkele telefoontjes kwam uit de bus dat dit slechts 1350 kg zou zijn. Onze burstner heeft een mtm van 1360kg dus jammer maar helaas deze aankoop gaat niet door.


Van: @Eric
Datum: 23 January 2017 om 22:19

Op 10 kilo af laten ketsen?
Zo'n groot probleem is dat toch niet?


Van: Kris
Datum: 23 January 2017 om 22:27

Volgens mijn info kan je in belgie het mtm van de caravan niet laten aanpassen zoals in nederland , verbeter me als ik fout ben ..


Van: @Eric
Datum: 23 January 2017 om 23:04

Ik weet de MTM van de Caddy (en je type rijbewijs) niet maar als het totaal binnen de 3500 kilo blijft mag je zelfs met B toch gewoon met deze combi rijden?

Correct me if I'm wrong?


Van: Kris
Datum: 23 January 2017 om 23:10

Ik heb een BE rijbewijs dus dat is geen probleem. Waar het om draait is dat de caddy op papier 1350 mag trekken en de caravan 1360 mag wegen. Het is maar 10 kilo maar wettelijk niet in orde. Dus bij een controle of ongeval kan dit problemen geven.


Van: Kees
Datum: 23 January 2017 om 23:51

Niet als je tot 1350kg laadt. Dan is er wettelijk geen enkel probleem.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 24 January 2017 om 00:13

Klopt. En in dit geval zou 10 kg voor mij geen reden zijn de auto niet te kopen als die bevalt.


Van: Kris
Datum: 24 January 2017 om 04:59

Jullie geven me terug hoop. Zit hier geen verschil op in Nederland en België ?
Bij een controle op boorddocumenten gaat de politie toch uit gaan van de informatie die hierop vermeld staat ? Ook al zorg ik ervoor dat de caravan niet meer dan 1350 weegt. Stel ik ga naar de technische keuring , zij gaan toch opmerken dat de auto 10kg trekgewicht te weinig heeft ?


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 24 January 2017 om 11:33

Ik ben niet exact van de Belgische keuringsregels op de hoogte maar binnen de EU geldt dat het werkelijk beladen gewicht (dus gewogen) niet meer mag zijn dan het trekgewicht. Bij de Caddy CNG is dat behoorlijk onduidelijk en niet eens in elk EU land gelijk. Bovendien in sommige landen een verschil tussen het gewicht op 8% en 12%. De auto kan die 10 kg extra best aan en blijft een prima combinatie. Of ze moeilijk doen over 10 kg (op papier) te veel kan ik me haast niet voorstellen, en anders maak je er toch een 'alternatief feit' van .


Van: Kees
Datum: 24 January 2017 om 11:46

Maximum trekgewicht is heel iets anders dan maximum toegestane massa. Het gaat daarbij om het werkelijke gewicht.
Het is wel zo dat de caravanmassa beladen niet hoger mag zijn dan de maximum toegestane massa.
Wanneer je dus 10 kg minder laadt dan wat er op het kentekenpapier staat dan voldoe je aan beide regels.


Van: Kris
Datum: 24 January 2017 om 12:19

Ok toch noch eens over nadenken.
Onze caravan is ook uitgerust met een mover wat hem meteen al wat zwaarder maakt. Ik zou er niet van verschieten als we vetrekken voor drie weken Frankrijk we wel eens over die 1360kg gaan. Dat zal ik dan beter in de gaten moeten houden. In dat zelfde Frankrijk zijn ook nog niet veel CNG tankstations , doch is dit er ook aan het groeien. Menno blijft het een prima combinatie noemen dat is in ieder geval geruststellend. 😃


Van: Sven
Datum: 26 January 2017 om 00:33

Wij rijden met een Seat Leon tgi sinds 2015 en wij trekken vlotjes onze Kip shuttle rond. Al is Frankrijk wel een ramp om cng te tanken, niet goed onderhouden installaties, afgesloten, compressor die de druk niet aan kan dus om de 2kg slaagt de tankbeurt af... Ook wil ik nog even melden dat de motor beter koelt op benzine dan op gas.


Van: Kris
Datum: 26 January 2017 om 07:59

Ik heb gisteren getekend , nu is het nog 3 a 4 maanden wachten.
Ik hoop dat tegen de zomer het cng netwerk in frankrijk nog wat uitbreid want in de caddy zit slechts een benzine tank van 13l en wel 36kg cng. Dat wordt dus goed plannen. Hoe zwaar is jullie kip caravan ?


Van: Robert
Datum: 26 January 2017 om 08:43

Zelf heb ik meerdere jaren met een burstner 480 tk gereden, getrokken door een V70 op lpg. In de tank ging ongeveer 35 liter gas, waarmee ongeveer 200 km gereden kon worden. Lpg is goed vekrijbaar in Frankrijk, maar om de 200 km lpg tanken vond ik een ramp. Was dan ook blij met mijn benzinetank van 70 liter.
Als ik het goed lees is dat voor cng niet het geval en de benzine tank is hooguit een reservetankje. Ik ben blij rat ik de laatste jaren diesel rij. Veel meer koppel, zuiniger en dus minder vaak hoeven te tanken. Voor mij een belangrijk argument om geenlpg auto meer te rijden.
Wellicht een goede caravantrekker, maar met een zeer beperkte actieradius.


Van: Quirien
Datum: 26 January 2017 om 10:05

Kris, misschien is, als ik dit over het 13 liter tankje leest verstandig om een gevuld reservetankje mee te nemen van 5 of 10 liter.

In die 38 jaar dat ik kampeer met de caravan is het soms bij mij een enorme uitkomst geweest.
Tja, in bepaalde omstandigheden "zuipt" zo'n motor met caravan erachter, meer dan je lief is, en is een gepland benzinestation zomaar een jaar later gesloten.


Van: Sven
Datum: 26 January 2017 om 11:59

Onze kip heeft een mtm van 1300kg. Wij hebben een benzinetank van 50L en een gastank van 15kg, met hoogcalorisch gas doen we daar een 200km mee maar laagcalorisch is het al een heel ander verhaal, dan is het maar 120km met wat geluk max 150km. Maar de routes zijn goed in te plannen, op het het internet kan je een cng routeplanner vinden, er bestaan ook apps, heel makkellijk die geven zelfs de calorische waarden en prijs van het gas weer, en kun je zelf updaten als de informatie niet meer correct is. Het vraagt wat meer planning van je route maar is goed te doen. Alleen verwacht van Frankrijk niet teveel op het vlak van cng zeker niet als je Normandië, Bretagne en Nieuw-Aquitanië aan doet.


Van: Kris
Datum: 26 January 2017 om 13:26

Dank je wel voor de reacties. Altijd fijn om bij te leren. In de maxi kan 36 kg CNG. Hopelijk haal ik hierbij een actie radius van 400 km. Ik had mezelf al voorgenomen een jerrycan van 20 l benzine mee te nemen in de koffer van de auto. Voor het geval van. Op de website van de Franse aardgasfederatie heb ik gelezen dat ook zij het netwerk in Frankrijk nog verder gaan uit bouwen. Komt helemaal goed joepie


Van: Remco
Datum: 26 January 2017 om 14:15

Verstop je wel die 20 liter wel goed weg..
Ze kunnen moeilijk erover doen (maximaal 10 liter brandstof)

Wij Nederlanders (lees ik) neem ook altijd te veel mee vanuit Luxemburg.


Van: Marcel
Datum: 07 February 2017 om 07:59

Ik ben heel benieuwd hoe de auto je gaat bevallen.

Ik rij ( helaas ) voor mijn werk met een Caddy op CNG. Ik vind het zonder caravan al een verschrikking. Ik heb onderhand het gevoel dat ik bijna elke dag sta te tanken. Als tenminste de pomp niet weer eens buiten gebruik is.

Wat me ook opvalt bij die auto is het vreselijk warm worden van de motor bij stilstand. Die warmte slaat bij de pedalen naar binnen, waardoor het zonder airco binnen flink warm word ( ook in de winter )Ik ben hierdoor erg benieuwd hoe die auto zich in de file met een graatje of 30 gaat houden.

Laatst is er weer een Caddy diesel bij ons geleverd. Wat een verschil en genot is die auto in vergelijking met die gas auto's. 1 voordeel, mijn werkgever is er ook van genezen en besteld nu gelukkig alleen nog maar diesels.


Van: Patrick
Datum: 07 February 2017 om 22:28

Op 15 januari 2017 om 12:51 schreef Meno dat de Caddy TSI 1.4 125pk minder is en daardoor oranje sterren krijgt. Dit omdat de combinatie vanwege de ongunstigere gewichtsverhouding en slingerindex enige beperkingen heeft die de TGI niet heeft. Het verschil in prestaties is klein waardoor ze toch beide 4 sterren scoren.
Ik heb mij een Caddy TSI 1.4 125pk besteld, te trekken is een Eriba Feeling 425. Moet ik mij zorgen maken in deze combinatie qua stabiliteit? Dank voor jullie reacties.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 08 February 2017 om 10:16

Patrick,

Als je een berekening maakt zie je dat de scoren voor stabiliteit 8.1 is. Dat is een prima score dus zorgen maken hoeft zeker niet (mits goede belading en normale snelheid). Het uitgebreide advies geeft veel meer toelichting.


Van: Kris
Datum: 20 February 2017 om 08:32

@ marcel , mag ik weet van welk bouwjaar die caddy is op je werk ?
Volgens de verkoper zijn dergelijke kinderziektes weg gewerkt. Ik hoop in ieder geval dat het zo warm lopen van de motor niet het geval zal zijn. We zijn 2u gaan test rijden met een splinternieuw model op cng , warmte van de motor aan de voeten uit komen heb ik toen niks van gemerkt. Als je de normale lengte versie hebt en niet de maxi heb je ook minder CNG reservoirs , dan kan ik me inbeelden dat je vaak aan de pomp staat.


Van: Colemont Kris
Datum: 08 March 2017 om 10:54

Net nieuws gekregen dat de auto half april zal afgeleverd worden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.


Van: Kris
Datum: 14 April 2017 om 20:45

Op 4 april ben ik de caddy maxi CNG kunnen gaan halen. De wagen rijdt heerlijk met de DSG6 bak. Van hitte aan de voeten komende van de motor is geen sprake. Alle opties werken vloeiend aan comfort geen gebrek. Afgelopen woensdag eerste maal getest met onze burstner 490TK. Twee nachten de Leistert geweest in Roggel. Niet te ver , vlakke weg en voldoende vermaak voor de kids. De caddy overtrof mijn verwachtingen , de motor heeft geen gekke dingen moeten doen om op snelheid te komen. De cruise op 90kmh en de motor loopt 2000 toeren is 6de versnelling. Op 100kmh loopt hij 2300 toeren. Bij het naderen van een vrachtwagen remt de adaptieve cruise mooi af , als de rijbaan links vrij is even naar links en de DSG schakelt terug naar 4 , 5 en 6 om weer netjes aan de 100 kmh te geraken. Dat hij dan even trekt naar de 4500 toeren is uiteraard niet vreemd voor een benzine/cng motor. Is wel even wennen als je van een diesel komt.
Tijdens de rit de temp van olie en motor in de gaten gehouden geen rare metingen hier.
Het verbruik van de boordcomputer zit rond de 8.5kg cng/100 km. Als we eens langere ritten gaan maken met de caravan hoop ik hier een duidelijker zicht op te krijgen.

Binnenkort een weekendje ardennen om eens te kijken wat de prestaties zijn bij steille hellingen.


Van: Quirien
Datum: 15 April 2017 om 09:14

Leuk dat je het even terug gekoppeld hebt. Gelukkig valt het dus allemaal wel mee gezien je eerdere twijfel en nu je optimistische verslag. Nu nog even een paar flinke heuvels op dan weet je voor je zelf genoeg.

Zou wel een 10 liter tankje meenemen, voor het geval dat .


Van: Colemont Kris
Datum: 15 April 2017 om 18:55

Was ik zeker van plan deze zomer in Frankrijk


Van: Colemont Kris
Datum: 10 July 2017 om 11:20

Net terug van een weekendje Ardennen met caravan. Gereden tot comblain la tour , ter plaatse beetje rondgereden en gisteren terug naar genk. Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 8.4 aan op dit traject. Geeft me goede hoop om toch wel wat km's te kunnen maken met een volle cng tank in combinatie met de caravan. Het rijden met de cruise in combi met de DSG6 gaat heel goed met de caravan , ik wissel tussen de 90 en 100 km/h. De steile berg in TILF zijn we omhoog gereden aan 70 km/h in 3de versnelling tegen 3000 toeren. In augustus drie weken naar Frankrijk , we kijken er al naar uit , maar hopelijk niet te veel defecte cng pompen


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap