Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: Bandenspanning
Van: Jef
Datum: 25 May 2017 om 21:58

Er zijn op 26 april onder onze caravan nieuwe banden gelegd,

Merk en type Hankook Vantra LT

205/65 R15C 102/100T 55 PSU

DOT 2 X UD TAH 0217

Radial Tubeless M+S

Max Load single 850KG/1875lbs 180 kpa 55 PSI cold

De caravanbanden worden warm(er) in vergelijking met die van de auto. De caravanbanden zijn na 60 km rijden handwarm, de autobanden zijn veel minder warm. Op de auto liggen banden van het zelfde merk.Tijdens de aankoop van de banden sprak men over een bandenspanning van 4,5 bar. Omdat de banden warm werden heb ik in koude toestand de bandenspanning gemeten, de bandenspanning van de caravanbanden stonden zowel links als rechts op 3.6 bar

Op de band staat dat de maximale bandenspanning 55 PSI mag zijn, dat is afgerond 3,8 Bar daar heb ik ze nu ook opgezet, echter ik heb er nog niet met deze bandenspanning gereden, maar dan staan ze in ieder geval op de spanning die op de band staat.

Als ik er het internet op na kijk, bijvoorbeeld bij de site caravantrekker.nl, en dan zoek op bandenspanning dan zegt men dat de zogenaamde Commercialbanden dus C banden van dit type en dat zijn deze banden, bij gebruik onder een caravan op 4.5 bar gezet moeten worden. Dat klopt dus niet met wat er op de band staat. Als ik de banden op 4,5 Bar zet ga ik over de maximale druk van 55 PSI is 3.8 bar die op de band vermeld staat.

Op het caravan-forum lees je weer wat anders voor wat betreft C banden, hier zegt men een bandenspanning van 4,5 bar te hanteren wanneer men aan het maximale laadvermogen zit.

Ik heb me laten vertellen, te lage bandenspanning is de veroorzaker van warme banden en te hoge bandenspanning laat de caravan stuiteren.

Het gewicht van de caravan beladen zal zijn +/- 1600 kg.

Warme banden zijn vaak de oorzaak van een klapband.
Mijn vraag is wat moet in mijn geval de bandenspanning zijn, gezien de maximale bandenspanning van 3.8 bar die op de band vermeld staat.

Bij voorbaat dank voor U hulp






Reactie(s):

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 25 May 2017 om 22:20

Caravantrekker zegt (volgens mij) nergens dat 4.5 de druk moet zijn

Kijk op http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php dan staat uw band er niet bij. Uw band heeft voor de maat relatief weinig draagvermogen (voor 15 inch wielen) bij 3.8 bar. Harder moet u die banden niet oppompen en natuurlijk ook de caravan niet te zwaar belasten. Dat de band bij zijn maximale belasting handwarm wordt lijkt me normaal.


Van: Kees
Datum: 26 May 2017 om 00:37

Een C-band heeft een grotere inwendige wrijving (stugger) en zal altijd warmer worden dan de banden van de trekker.

De gegevens óp een band zijn altijd juister dan gegevens elders vandaan.


Van: jadatis
Datum: 26 May 2017 om 22:11

je banden zijn of 6 plyrated ipv de 8 plyrated die het meest voorkomen, of het worden wel 8 plyrated genoemd, maar zijn dan in hun druk nodig voor de maximum load ( tot 160km/u) een uitzondering op de regel.
Zoek maar eens op de bandwang, naar 6pr of C-load/LRC.
Daarvan is de standaard druk nodig voor de maximum load 3,8/3,75 bar/55 psi.
Amerikaans systeem werkt met die Loadrange LRC of C-load , maar daarvan is de AT-druk ( zal ik het maar verder noemen) 50 psi=3,4 bar, en dat heeft nogal eens omreken problemen gegeven die tot te laag drukadvies lijdt.
Maar op Europees systeem banden wordt ook vaak de loadrange aangegeven, om de amerikanen te plezieren.

Dus je AT-druk is toch echt 3,8 bar, en tegenwoordig mag je daar niet meer overheen gaan van de bandenfabrikanten.
Voor een gewone autoband en een vrachtwagen band mag dat wel, en in verleden mocht het voor C-banden ook ( wat je banden zijn).

Je banden van caravan worden warmer omdat het gewicht daarop dichter tegen de maximum load van 850kg per wiel aan zit, die van je auto zitten zelfs met de achterbanden daar ruimer onder, omdat autobanden tegenwoordig hoge drukken voor het gewicht er op geadviseerd worden. Hoewel je achterbanden dan weer wat warmer aan zouden moeten voelen dan de voorbanden, naar mijn verwachting, omdat die bij vakantiegebruik met treklast, dichter tegen het gewicht op band komen wat bij de druk hoort.

In algemene adviezen van officiële instanties wordt nogal eens van de grote gemene deler uitgegaan , en dat is voor caravanbanden de 8PR C-band, met AT druk van 4,5 bar, die dan vaak ook nodig is omdat het gewicht op de band daar dicht bij zit. Uitzonderingen naar boven zijn er ook.
Continental en Michelin werken vaak met 4,75/4,8 bar voor een 8PR band en dan zelfde draagvermogen als de zelfde maat 8PR band van bijvoorbeeld Vredestein, die daar 65 psi/4,5 bar als AT-druk voor opgeeft.

Heb je gegevens in mijn extra veilige caravan-bandendruk-calculator gegooid, dus 1600 kg,2 banden onder de caravan tijdens rijden, maximum load 850 kg AT 55 psi.
Gaf als advies 3,9 bar , dus iets hoger dan de AT-druk.
Gaf ook aan dat je maar magere reserve hebt met deze banden. Is die 1600 kg ook de Max toegelaten Massa ( MTM)?
Mijn advies geeft de meeste reserve met toch nog acceptabel comfort, en dat betekent voor een caravan dat de schroeven niet uit je houtwerk trillen.

Officieel is de adviesdruk voor koud gemeten, dus als de temperatuur in band zelfde is als daarbuiten, en ongeveer 18 graden Celcius.
Je kunt altijd zeggen dat je 3,8 bar gevuld heb bij vriespunt van nul graden, en dat die 3,9 bar komt doordat het nu bij 18 graden gemeten wordt, want door temperatuurstijging in de band( dus ook buiten de band) stijgt de druk ook in de band.

Ooit eens gelezen dat banden worden getest dat ze 2 a 3 keer de AT-druk aan moeten kunnen ( dus dan ook warm).
Als je je band met 1,4 x je AT druk van 3,8 bar zou vullen, dus 5,3 bar bij vriespunt, en door omstandigheden zou de temp in band 100 gr C worden , dan zou de druk in band stijgen tot ongeveer 2x die 3,8 = 7,6 bar , wat die dan volgens de testnormen nog aan zou moeten kunnen.

Bij rijden met pakweg 90 km/u zal bij 18 gr buitentemp, de temp in band ongeveer oplopen tot 40 a 45 gr C, het rubber zal zeker bij grens loopvlak/bandwang nog warmer worden, dus zeker meer dan handwarm, maar loopvlak denk ik ook zo'n 45 gr C.


Van: Senior Be
Datum: 27 May 2017 om 10:54

Allereerst gefeliciteerd met het merk banden.
De Hankook Vantra LT mag zich verheugen in een steeds maar groeiende schare fans. Zij melden allemaal het opvallend stabiele rijgedrag van de caravan met deze banden. Je begrijpt dat ik er ook mee rond rijd.
Op internet is je band makkelijk terug te vinden.
Het is inderdaad een 6 PR band met een AT-druk van 55 PSI = 3,8 Bar.
De AT-druk of referentiedruk is die druk waarbij de band zijn hoogste draagvermogen bereikt. Dat is dus de loadindex. Bij deze band 102 = 850 kg.
Dat betekent dat je met een caravan met eem maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 1600 kg wat weinig reserve hebt bij overbelading en met name bij scheve belading. Een scheve belading van 60 kg is zomaar een feit.
Voor een caravan van 1600 kg moet echter een beul van een auto staan.
Het lijkt dan niet zo moeilijk om 100 kg van de caravan over te hevelen naar de auto. Probleem opgelost.
Bij een AT-druk van 3,8 Bar kun je nog wel werken met gewone autoventielen. Het is waarschijnlijk beter om hier wel een reserve in te bouwen en te kiezen voor versterkte (stalen) ventielen.
Schaf verder een paar goede bandenspanningsmeters aan.
Zelf gebruik ik al jaren de mechanische analoge meter van Carpoint (15,99 Halfords). Ooit beoordeeld als zeer nauwkeuring.Voor de heb en ter ijking heb ik ook nog wat wat digitale meters. Die van Carpoint (Halfords) en de ANWB is goed (maar niet zo sterk) en die van Goodyear (Conrad) is zeer goed en ook sterk.
Ik heb de neiging om te overdrijven en meet de temperatuur van de banden met een IR-thermometer (Conrad).
Die overdrijving is ook terug te vinden in de praktijk van meten. Mijn banden staan niet op 3,7 of 3,8 Bar, maar op 3,75 Bar!
Een beetje onzin natuurlijk. De voorgeschreven bandenspanning moet worden aangebracht bij koude banden en bij een temperatuur van 18 graden Celsius.
En 10 graden temperatuurverschil betekent 0,1 Bar spannigsverschil. Dus bij een buitentemperauur van 28 graden zou de bandenspanning 3,9 Bar moeten bedragen. Bij 18 graden zakt deze dan naar de voorgeschreven 3,8 Bar. En bij een buitentemperatuur van 8 graden dan dus 3,7 ---> bij 18 graden weer 3,8 Bar.
Maar in hoeverre ga je dan corrigeren op een frisse zomermorgen vlak voor vertrek met een buitentemperattur van 12 graden?
Dus meting en temperatuur zorgen sowieso voor geringe afwijkingen. En dat is ook niet zo erg. Je mag toch aannemen dat banden dat kunnen hebben. Wel voel ik mij bij een iets te hoge spanning comfortabeler dan bij een iets te lage spanning. Veiliger en minder brandstofverbruik. Tot slot: rij niet te hard. Een welgemeend advies voor iedere auto-caravancombinatie. Honderd km per uur maximaal?! Denk aan het Tempo 100 voorschrift?!


Van: Senior Be
Datum: 28 May 2017 om 09:54

Aan Jef

Ben je er een beetje uit?
Samengevat:
Bandenspanning 3.8 Bar. Goed blijven controleren. Caravan met 100 kg minder belasten. Niet te hard rijden.
Zijn de banden aanbevolen en gemonteerd door de dealer of een bandenbedrijf?


Van: jef
Datum: 29 May 2017 om 20:08

Hallo Allemaal,
Als eerste bedankt voor jullie uitgebreide en goede informatie. Ik ben er nu wel aan uit. De bandenspanning die ik ga hanteren is 3.8 bar. (misschien iets minder, afhankelijk van de ervaring) En dat de banden van de caravan warmer worden als van de auto daar ga ik mij ook geen zorgen meer over maken nadat nu ik jullie info heb gelezen, ik ga de temperatuur wel monitoren (regelmatig meten met een stop)

Er lagen eerst banden onder van het merk Semperit (vanuit fabriek gemonteerd onder de caravan) met een draagvermogen van 750 kg Ik heb met deze banden geen problemen gehad. Dus toen ik nieuwe banden moest leggen wilde ik weer Semperit, echter de dealer (ik heb nu andere dealer) kon deze niet leveren. Hij stelde voor maxmiller banden, deze wilde ik niet omdat ik daar best wel veel negatieve reviews over had gelezen. Toen stelde hij Hankook voor, deze liggen ook onder mijn auto, een prima band vind ik. Dus ik heb voor hankook gekozen met een draagvermogen van 850 kg. De caravan (een Fendt Bianco) mag geladen max 1500 kg wegen. Dus ik heb nu voldoende draagvermogen, ook als de caravan misschien iets meer zou wegen. Heb ook metalen ventielen laten monteren.
Ik heb nu een bandenspanningsmeter van de Lidl, maar fiets morgen naar Halforts voor de Carpoint meter.

Er rest mij nog een vraag wat is het verschil tussen 6 plyrated en 8 plyrated, wat is plyrated ?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp


Van: jadatis
Datum: 29 May 2017 om 21:11

Plyrating of loadrange is een systeem dat de bandenfabrikanten gebruiken om de AT-druk van de band in te delen.
Een band met zelfde afmetingen, zal met hogere plyrating/loadrange een hoger draagvermogen hebben , omdat de maximum load voor die hogere AT-druk uitgerekent is.
Europees systeem werkt met plyrating, Amerikaans systeem met loadrange.
Een overzichtje.
Plyrating afgekort PR en werkt met cijfers
Loadrange afgekort LRx, maar ook als x-load aangegeven waarin de X een letter is. Geef alleen de standaard voor radiaal banden waarvan de maten zo worden aangegeven ( vb 205/65R15) want voor oudere systemen loopt het weer anders, maar deze soort komt vrijwel alleen voor. Europees systeem banden staat vaak toch de Loadrange op , om de Amerikanen te plezieren.

4PR AT 2,5 bar/36 psi / B-load,LRB AT 35 psi/2,4 bar
De gewone autoband, standaard load en in Amerikaans systeem staat er P voor de maten.

XL/reinforced/Extraload zou dan 5pr/B+-load zijn maar die benaming komt niet voor en is de gewone autoband met verhoogd draagvermogen dus vooruit,
5PR AT 2,9 bar/42 psi./ LRB+ AT 41psi/2,8 bar
Ook weer in Amerikaans systeem een P voor de maten.

6PR AT 3,8 bar/55 psi / C-load,LRC AT 50 psi/3,4 bar

8PR AT 4,5bar/65 psi / D-load,LRD AT 65psi/4,5bar

10PR AT 5,5bar/80 psi / E-load,LRD AT 80 psi/5,5bar

12PR/F-load tot 16PR/H-load bestaat ook en dan zijn het vrachtwagen-banden.
En in Europees systeem zijn uitzonderingen in de AT-druk, In Amerikaans systeem voor zover ik weet geen uitzonderingen.


Van: jadatis
Datum: 29 May 2017 om 21:26

nog vergeten.
6PR/C-load tot 10PR/E-load en soms 12PR/F-load worden in Europees systeem C-banden genoemd voor Comercial, en staat achter de maten, en in Amerikaans systeem LT voor LightTruck, maar staat dan voor de maten.
Dus aan die aanduiding kun je zien of je het EUR of USA systeem moet gebruiken om de AT-druk te bepalen.

De -Load aanduiding op Europese banden geeft soms verwarring.
Heb een band gezien F-load met AT 85 psi, Wat dan eigenlijk 95 psi zou moeten zijn , maar denk dat het een 10PR EUR systeem ( E-load) met wat verhoogde AT-druk.
Ook C-load op een 6PR band gezet, geeft nogal eens omreken fouten , omdat men in Amerika denkt dat dan de AT-druk 50 psi is in plaats van het in EUR systeem gebruikte 55 psi.

Staat er op de bandwang "maximum load xxxx kg/lbs AT yyy psi/kPa( cold) dan weet je zeker dat dat de AT-druk is, en moet je je verder niets aantrekken van de Plyrating/Loadrange.


Van: Kees
Datum: 30 May 2017 om 00:04

Voor iedereen duidelijk zo toch?
Nog vragen?


Van: Frank
Datum: 30 May 2017 om 10:40

Duidelijke uitleg. Ook ik voel soms even aan mijn banden. De huidige michelin vancontact 200 zijn mijn beste banden (beter dan vredestein, goodyear, maxxis) ooit. Nooit warm, spoortrouw, comfortabel bij 4,0 bar, slijtvast, 900 kg. Kortom : ik durf ze gewoonweg aan te raden. In de Toscaanse zon was het afgelopen dagen al zo warm dat je banden van auto's soms kon ruiken. Beukend door de gaten op onmogelijke wegen was ik nog blijer met deze band (ipv harde vredestein). Beperkt worden door materiaal is gewoon vervelend. Ik wil altijd marge hebben en een goed gevoel. Zo weet ik nu ook dat de grens bij 12% optrekken al in zicht komt. Gewoonweg tractiegebrek en spontane wielspin bij nauwelijks meer dan stationair. Voor mij worden door de jaren heen een paar zaken duidelijker : ben je een trekkende vakantieganger dan is het goed dat je combinatie ruime marges heeft. Dit geldt voor trekkend vermogen, stabiliteit en technische staat. Banden die aan de grens van hun inzetbaarheid zitten passen daar imo niet in.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 30 May 2017 om 10:54

Michelin VanContact 200 ???

Volgens mij is de VanContact 200 van Continental, maar als je die kruist met Michelin zal er vast een hele goede band uitkomen

Onder de auto vind ik de Michelins veel comfortabeler rijden dan de Conti's die m.i. stugger zijn.


Van: @Eric
Datum: 30 May 2017 om 23:07

Ik vrees dat je gelijk hebt Menno, de VanContact is van Continental maar misschien is Frank wel stiekem een ontzettende Michelin fan?

Daar ik geen banden met elkaar wil kruisen prefereer ik de Hankook Vantra LT banden, wat een prima caravanband.


Van: Frank
Datum: 01 June 2017 om 15:36

Natuurlijk bedoel ik Continental ! Posten met een telefoon vanaf het strand is ook best lastig . Het mooie van de Conti Vancontact 200 is zijn relatief soepele wang maar wel spoortrouwheid. Een Conti stug? Dat kenmerk past eigenljjk niet bij dit merk. Soepelere wangen is kenmerkend voor dit merk. Onder de auto zijn. Michelin vaak ook goed. Deze hebben een iets andere demping en ook soepele wangen. Het hangt van het onderstel van de auto af wat beter matched. Voor caravans is een Vredestein in ieder geval te hard. Ik ben in het buitenland op binnenwegen altijd blij met goede banden en ook de mogelijkheid voor 4,0 bar. Het spul krijgt altijd zo op zijn donder dat ik mij wel eens zorgen maak.


Van: Kees
Datum: 01 June 2017 om 17:53

"Het mooie van de Conti Vancontact 200 is zijn relatief soepele wang maar wel spoortrouwheid."
Een eigenschap die wordt bewerkstelligt door de staal radiaalgordel onder het loopvlak.

"Een Conti stug? Dat kenmerk past eigenljjk niet bij dit merk."
Niet meer maar dat was het wel.
Conti is één van de eerste bandenmerken die zich ging toeleggen op een mindere rolweerstand en dat met name zocht in minder wrijving in de bandwang.


Van: Senior Be
Datum: 06 June 2017 om 15:41

Jef,

Met een maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 1500 kg i.p.v. de eerder vermelde 1600 kg heb je inderdaad voldoende reserve.
Die reserve heb je alleen als je die 3.8 bar aanhoudt!
Overigens adviseerde de KCK ooit om die reserve niet meer te laten zijn dan 200 kg. Dus zit je precies goed.
En over je Hankooks zul je op je eerstvolgende reis zeer enthousiast zijn. Zeker weten.


Van: Canon-Eye
Datum: 12 June 2017 om 15:20

Moet je voor de zuiverheid van de berekeningen de kogeldruk eigenlijk niet in mindering brengen op de MTM van de caravan bij het bepalen van de vereiste capaciteit van de band?

Immers, dat deel van de massa drukt niet op de banden, dus telt daar dan ook m.i. niet mee. Wel bij de laadcapaciteit van de trekauto natuurlijk, maar dat is hier het punt niet.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 12 June 2017 om 15:59

Dergelijke berekeningen zijn niet zo exact als de lijken
Er zijn zoveel variabelen die je niet precies weet en wel invloed hebben zoals het werkelijk gewicht (gewogen per band), de temperatuur, en de onnauwkeurigheid van de meter dat die 40 kg meer of minder geen invloed meer heeft.


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap