Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: Seat Ateca 1.0
Van: Aad
Datum: 03 June 2017 om 12:31

Gisteren is mijn Seat Ateca 1.0 tsi met manuele transmissie afgeleverd. Prachtige auto. Het is een demo waar 6000 km mee gereden is.
Ik ga morgen op vakantie met en Kip Kompakt 37 met vast dak en ben razendbenieuwd hoe de auto daarmee omgaat. Proefrijden met caravan is helaas niet mogelijk😜
Natuurlijk had ik een voorkeur gehad voor een grotere motor, maar dan had ik een jaar! moeten wachten. Daarbij is de 1.4 duurder en fors zwaarder.
Blok heeft 116pk en 200Nm koppel tov de 122pk en 200Nm van de Golf Plus die ik ingeruild heb. De Ateca is echter lichter.
Ik schrijf dit omdat er al heel veel discussies zijn geweest over trekkracht, downsizen etc en ik hoop dus een bijdrage te kunnen leveren waar wellicht anderen iets aan hebben.



Reactie(s):

Van: Aad
Datum: 05 June 2017 om 16:41

Ik open even geen nieuw draadje maar ik heb een electrisch probleem. Had geen tijd om alles van te voren te testen.
En achterlicht van caravan brandt feller dan de andere; koelkast en verlichting caravan doen het onderrweg niet n de start-stop is niet uitgeschakeld. Ik ga morgen dealer bellen vanuit Frankrijk. Wat is hier fout gegaan? Dan heb ik een houvast voor het gesprek.
Vorige auto werkte alles met deze (en een andere caravan)


Van: Steven
Datum: 05 June 2017 om 20:14

Het lijkt alleszins dat de lichten niet juist aangesloten zijn, en misschien is de geschakelde +12V niet aanwezig (of loopt naar het stoplicht aan 1 kant).

Start-stop heb ik geen idee van, je kan dit waarschijnlijk zelf uitschakelen. Bijvoorbeeld door de batterijsensor af te koppelen wanneer je met caravan onderweg bent als er geen schakelaar in het interieur is.


Van: Kees
Datum: 05 June 2017 om 21:00

"Ik open even geen nieuw draadje maar ik heb een electrisch probleem."
Waarom niet Aad?
Je kaapt nu een topic van een ander. Dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd en is ook 'not done'.
Je doet ook de lezers geen enkel plezier omdat die hier een elektrische verhandeling aantreffen terwijl zij juist hier willen lezen wat de topicstarter heeft geopend en niet jouw probleem.
Tevens doe je jezelf tekort want niemand zal jouw vraag zien omdat je niet op eigen titel de vraag hebt gesteld maar onder die van iemand anders.
Het beste kun je daarom nog steeds een eigen topic openen zodat iedereen je hulpvraag ziet en kan beantwoorden.
Dan pas zal ik een antwoord geven op jouw vraag.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 05 June 2017 om 21:04

Aad gebruikt zijn eigen draadje met zijn eerste trekervaring over de Ateca 1.0

Het lijkt er op dat de auto volgens een oude 7 polige aansluiting is aangesloten waarbij de permanente stroom op het mistlicht van de caravan zit en de computer van de auto niet detecteert dat er een caravan achter zit.
Is er wel een complete 13 polige stekker gemonteerd met liefst een originele (Seat) elektrische kabelset? En is de auto computer wel ingeregeld?


Van: Frank
Datum: 05 June 2017 om 22:10

Aad, als je in je stekkerdoos kijkt zijn dan twaalf van de dertien gaten gevuld? Dat is nl. Originele fabrieksmontage als je auto een demo is. Als hij later is gemonteerd door dealer dan is er iets verkeerd gegaan. Met originele kabelboom en inregelen zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan. Ik zou bellen voor overleg. Kijk eens in stekkergaten of ze gevuld zijn en of je een twaalfaderige kabelboom hebt.


Van: Aad
Datum: 06 June 2017 om 17:57

Frank, alle 13 pennen zijn gevuld. Monteur zag wel dat het niet goed zat aangesloten. En over twee weken hadden ze tijd
We doen wel koelelementen in de koelkast en laten de eigen dealer de boel oplossen.
De 1.0 doet het tot nu toe prima. Na de vakantie zal ik een review schrijven.

En Kees.....je reacties op dit forum mogen wel een beetje milder.


Van: Aad
Datum: 22 June 2017 om 13:07

Net terug van vakantie geef ik, zoals beloofd, mijn ervaringen.
Door alle discussies, was ik aan het twijfelen gegaan of de 1.0 wel zou voldoen.
Antwoord is positief; wat een heerlijke motor!
Mijn Kip Kompakt met vast dak weegt volgens de weegbrug 920 kg met alles erop en eraan.
De Ateca had er geen enkele moeite mee. Ik heb de zesde versnelling niet gebruikt, maar de auto is zo stil, dat die paar honderd toeren extra niet uitmaken voor het geluid. Heb per ongeluk zelfs regelmatig in 4 gereden.
Ik moest erg wennen aan het karakter van het blok. De vorige 4-cylinder zette een keel op bij terugschakelen en dan klonk het ook alsof er heel veel kracht vrij kwam. De 1.0 is minstens zo sterk, maar toont dat vrij bescheiden. Bij invoegen op de snelweg schakel je naar 2 en wanneer ik hem dan in 3 had gezet, reed ik al bijna 100 en moest het gas er weer af. Het voelt of klinkt niet indrukwekkend, maar het gaat wel rap. We zijn naar Normandie geweest en dan kom je pittige, lange klimmen tegen. Enkele malen heuvel op een hele rij vrachtwagens ingehaald. Je hoeft niet terug naar 4, maar als je dat doet, dan vlieg je er met 115 of meer langs.
Mijn ervaring was dat ik de auto en blok steeds meer ging waarderen. Na 2800km werd ik eigenlijk nog steeds tevredener. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam en heb ook niet hetbidee gehad dat de 1.0 hard moest werken.
Verbruik op heenweg met heel veel wind tegen ongeveer 10l/100km en verder tussen 8,8 en 8,4 l/100km. Koelwater constant 90gradren en olie tussen 100 en 103 graden. En warm was het echt buiten!
Verbruik zonder caravan ongeveer 6,25.
Heb heel erg veel plezier gehad van achteruitrijcamera. Mijn nek draait niet zo best meer en nu zag ik op beeldscherm de kogel, maar ook de koppeling. Je hebt niemand meer nodig om aanwijzingen te geven in de trant van: "je zei links", "ja, maar links voor mij bedoelde ik"
Combinatie was heel erg stabiel; inhalen nooit een probleem, alleen autotrailers blijven rare turbulentie afgeven. Gek he?
De electra was niet goed aangesloten en daardoor bleef de start-stop ook werken en dat wil je niet met caravan. Handmatig uitzetten was de oplossing, maar dat vergeet je weleens. Binnenkort even langs de dealer.

Nadelen: Bij de Golf Plus zat er bovenop het dashboard een aparte uitstroomopening voor lucht. Dit gaf geen luchtstroom maar was diffuus. Die miste is op de Seat. Airco redde het makkelijk maar die koude wind op je lijf gaan irriteren. Verdeler naar voorruit zetten hielp wel.
Langzaam op bijv rotonde afrijden in zijn twee en dan gas geven resulteerde vaak in afslaande motor. Lijkt de start-stop te zijn, maar weet dat niet zeker. Is wel irritant!
Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groet, Aad

NB) Ik kocht deze auto met 6600 op de teller en staat nu op 9400. Hij hoefde dus niet ingereden te worden. Ik merkte wel, dat hij na zo'n 2000km, aan mij begon te wennen. Gasrespons werd sneller en trok wat feller dacht ik.


Van: Gerrie
Datum: 24 June 2017 om 17:41

Aad fijn om te horen dat je positief verrast bent door je nieuwe auto. Dat de combi het goed doet verbaast mij niet. Wij hebben dezelfde positieve ervaring met onze corsa met ook een 1000 cc 3 cilinder. Deze is 115 pk en heeft een koppel van 170. Wij trekken een caravelair antares 390 style. Onze auto heeft er ook geen enkel probleem mee. De caravan heeft een vergelijkbaar geladen gewicht. Nog veel fijne kilometers met de combi.


Van: Sjef
Datum: 24 June 2017 om 17:48

@Aad je kan er maar druk mee zijn.
Gr Sjef


Van: Aad
Datum: 24 June 2017 om 18:31

@Sjef. Hoe bedoel je dit?
Groet


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap