Caravantrekker.nl

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft de caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

ANWB Caravantrekker

Caravantrekker is als onze bedrijfsnaam geregistreerd bij de KvK en wij houden ons al bijna 25 jaar bezig met trekkrachtberekeningen. Gestart vanuit de passie voor het rijden met een caravan en uitgegroeid tot de bekende website met echt onafhankelijk advies. Caravantrekker heeft dus helemaal niets met de ANWB te maken.

De ANWB gebruikt sinds vijf jaar onze bedrijfsnaam om een vergelijkbare dienst aan te bieden. Enerzijds natuurlijk een compliment maar het zorgt ook voor verwarring. Vaak worden wij aangesproken op de resultaten die de ANWB caravantrekker aangeeft of op de uitslag van de Trekauto van het Jaar verkiezingen (georganiseerd door de KCK).



Op het ANWB expert-forum geeft ene Menno antwoord op vragen. Op Caravantrekker geeft Menno als eigenaar van deze website antwoord op soortgelijke vragen…. Wat een toeval 😉

Verwarrend is natuurlijk ook dat de ANWB de prestaties uitdrukt door middel van 5 sterren... op vergelijkbare wijze als Caravantrekker dat altijd al doet. Alleen hun oordeel wijkt soms wel heel erg af van wat wij berekenen. Uiteraard staan wij dan niet achter de uitkomsten van de ANWB ook al komen ze uit de rekentool die de ANWB 'caravantrekker' noemt.

Hellingspecentage

Kijk ik naar de uitkomst van een tweetal trekauto's die we onlangs zelf in de praktijk hebben getest dan zit de ANWB er wel heel erg naast. Voor de Toyota RAV4 4WD Hybride geeft de ANWB de volgende uitkomst:

Uitkomst van de ANWB Caravantrekker

Ook de gegevens van de Subaru Forster die we laatst getest hebben zijn anders dan mijn ervaring en onze berekening. Wegrijden op een steile helling gaat minder snel dan met de RAV4 maar nog steeds heel goed en gemakkelijk.

ANWB Caravantrekker met een beladen middenklasse caravan van 1270 kg

In de praktijk is het met beide auto's geen enkel probleem om op steile hellingen weg te rijden vanuit stilstand. Met de Toyota lukte dat zelfs op hellingen van 16% probleemloos. Wij berekenen 18% maar zijn daarmee voor mijn gevoel erg pessimistisch. Voor de Subaru berekenen we een twee keer steilere hellingen dan de ANWB. Niet zo gek, want de Subaru voldoet aan de wettelijke norm in de typegoedkeuring om met een treingewicht van 4 ton weg te kunnen rijden op 12%.

Prestaties bij inhalen

Ook de prestaties op de vlakke weg bij deze auto’s beoordelen wij veel positiever en zijn dat in mijn beleving ook. Daarbij maakt overigens de vorm en frontaal oppervlak van de caravan nog veel verschil uit. In onze berekeningen houden we hiermee rekening. De ANWB maakt geen onderscheid in verschillende caravans maar heeft het alleen over categorieën. Met een Eriba Touring rijdt het echt een stuk gemakkelijker dan met een bredere en hogere gewone caravan van hetzelfde gewicht. En dan heb ik het nog niet over het oordeel over de veiligheidsreserve dat wij geven op basis van een ingenieus model en veel verder gaat dan alleen de 75% regel, maar ook rekening houdt met o.a. de dissellengte.

Verenigd Koninkrijk

Niet allen in Nederland maar ook in Engeland wordt Caravantrekker 'gekopieerd'. Organisaties als de Caravan en Motorhomeclub, Towsafe en de National Caravan Counsil hebben een 'towcar matching' service online waarbij tegen betaling een advies opgevraagd kan worden.






Deze adviezen gaan echter niet verder dan een oordeel over de gewichtsverhouding en geven geen hellingspercentages of oordeel over de prestaties op de vlakke weg.



Alleen de echte Caravantrekker berekeningen op deze website geven een genuanceerd advies met de mogelijkheid voor een persoonlijke toelichting hierop. En nee, vragen over het advies van de ANWB of de ANWB Trekauto van het Jaar verkiezingen kan ik niet beantwoorden!

01 juli 2021



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


Blog

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Zuinige trekauto?

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

Rijden in de bergen

Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2022 Caravantrekker