De Renault Megane Blue dCi 115 en de Caravan (als voorbeeld) zijn bij de juiste belading
een goede combinatie om ontspannen mee te rijden op allerlei soorten wegen ook in bergachtige gebieden.
Kies een specifiek caravanmerk en model voor een nauwkeuriger en beter advies!
Gewicht
verhouding kogeldruk stabiliteit
Vlakke weg
snelheid acceleratie kracht 6e v.
Bergen
snelheid wegrijden bergweg
80%
1230 kg 1540 kg
70 kg
Score: 7
20%
Sterke en zwakke punten
Vervoer geen fietsen (achter) op de caravan
Belading
In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!
Op de snelweg zijn die over het algemeen redelijk goed. Er kan (wel met behoorlijk veel gas), onder gunstige omstandigheden gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1800 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct moet er terugschakeld worden naar de 5e versnelling (2000 toeren).
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 4e versnelling nog net met 80 km (2300 toeren) naar boven gereden worden. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 93 km/u (3902 toeren).
Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 21%). Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 20% niet aan om te rijden.
Weinig risico bij slingeren
Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (70 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.
De combinatie heeft bij normale snelheden en goede belading ruime reserves waardoor het risico als de caravan toch gaat slingeren niet zo groot is.
Is dit echt een goede combinatie of zijn er toch nog beperkingen? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Renault als caravantrekker voor de Caravan. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Pas eventueel de gegevens voor deze berekening aan.
Wat is jouw ervaring?
Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Renault in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.
Trekkracht grafiek
In deze grafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand afgezet tegen de snelheid. In de toelichting en natuurlijk in het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze grafiek.
Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.
Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.