Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi Q5 55 TFSI-e Quattro
Caravan van 1720 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Audi niet zwaarder zou moeten zijn dan 1720 kg ook al mag de auto wettelijk 1750 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1720 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi Q5 55 TFSI-e Quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
297
360

Hellingen
Risico's bij slingeren
340
164

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1720 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi Q5 55 TFSI-e Quattro. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 95 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1720 kg 2305 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi Q5 55 TFSI-e Quattro
Caravan van 1720 kg

Caravan

Omdat de Audi een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 9.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 123 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 95 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi Q5 55 TFSI-e Quattro

Periode
v.a. 2019
Vermogen
367 pk (270 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
500 Nm v.a. 1600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Marius heeft het volgende over de Audi Q5 55 TFSI-e Quattro geschereven:

"Onze 2e Hobby 560 en ook 2e Audi Q5 Quattro omdat deze combinatie zo erg goed bevalt.

Het rijden met de relatief korte Q5 is bijzonder prettig als soloauto. Zeer veel assistentie systemen die voor van alles en nog wat waarschuwen, en je in je baan houden, je vertellen of er iemand naast je zit, en de verkeersborden in de gaten houden. Zoveel dat ik er soms kriegel van wordt en veel uitzet. Maar wanneer de caravan erachter zit ben ik het meest verrukt over twee systemen. Het ene is de adaptive cruise control en de andere is de downhill control.

Onze caravan is een Hobby 560 WFU, een 2,5m brede wagen en ong 7,5m lang. Toen we die voor het eerst achter de auto haden was het wel even schrikken want daarvoor hadden we een Hobby van 2,15m breed. Maar met een stel goeie spiegels van EMUK voor Audi Q5, welke ik overigens iedere caravan rijder kan aanbevelen want ik heb nog nooit brede caravanspiegels gezien die zo trillingsvrij zijn en zo gemakkelijk gemonteerd kunnen worden, is het rijden en manoeuvreren echt heel makkelijk. Zelfs in de nauwe straatjes van menig Spaans dorpje zijn we nooit in de problemen gekomen. Het verbruik van deze combinatie ligt wel wat aan de hoge kant. Ik kan met heel bewust en kalm rijden net onder de 12l/100km blijven, maar de reële waarde ligt ergens tussen 13 en 15l/100km afhankelijk van wind, gereden snelheid en welke weg je neemt. Ik ben zelf nogal van het opschieten in het verkeer en kan maar slecht achter een stoet vrachtwagens blijven hangen en dat speelt zeker een rol in mijn persoonlijk verbruik.
Met deze combinatie is het heerlijk relaxed rijden. We hebben meestal 2 fietsen op de dissel, en omdat deze caravan een badkamer achterin heeft en dus relatief veel gewicht voorin, komt er al snel meer druk op de kogel met de fietsen erbij. Daarom heb ik de andere zware dingen onder het Franse bed achter de wielen liggen. Op die manier kan ik de kogeldruk zo rond de 80kg houden wat prettig is voor het rijden en ook de slijtage van de Knott-koppeling niet al te zeer negatief beïnvloedt. We kunnen makkelijk en zonder de stabiliteit te verliezen of het gevoel te hebben dat het onveilig is, 120km/u op de autoroute halen, wat we dan bij het inhalen van een bus of vrachtauto ook regelmatig doen. Ook op het beruchte stuk Autoroute A9 even ten zuiden van Narbonne, op weg naar Perpignan waar de Vents Lateral uit het westen, je regelmatig boosaardig kunnen verrassen blijft de combinatie rustig en stabiel. Wel moet je bij krappe bochten opletten dat de kont van de caravan niet uitzwenkt en je daardoor schade rijdt. En ook is de relatief kleine draaicirkel van de auto meteen weer een nadeel omdat de fietsendrager bij een hele scherpe draai tegen de kont van de auto kan komen. Het enige nadeel aan deze auto is dat er een predictief adaptief cruisecontrol systeem op zit, en dat past de snelheid van de auto aan op aanwijzing van de verkeersborden, zowel naar boven als naar beneden. Wanneer er dan een bord 120km verschijnt en je rijdt 100km/u versnelt de combinatie automatisch naar 120km/u. De auto herkent dmv trailer-assist dat er een aanhanger aan de auto zit, waarom heeft meneer Audi dan ook niet meteen deze aanpassing automatisch ingeregeld, dat je bv niet meer dan tot 100km/u versnelt. Je kunt het handmatig uitzetten, maar met zoveel automatische herkenningsystemen aan boord was dit ook de normaalste zaak geweest wanneer dit systeem ook automatisch zou zijn.
Voor het achteruit rijden en zicht naar achter heb ik een Wifi back-up camera achterop de caravan zitten welke ik met een oude Iphone 6 heb verbonden en deze hang ik met een magneet aan mijn binnenspiegel, deze is dan alleen maar met de camera verbonden en doet verder niets anders. Er hoeft zelfs geen sim-kaartje in. Op die manier heb ik toch nog vrij goed zicht wat er direct achter de caravan gebeurt en een simpele en duidelijke hulp bij het achteruit rijden, omdat in het beeld ook hulplijntjes zijn geprojecteerd. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi Q5.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker