Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V60 D6 TwinEngine
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V60 D6 TwinEngine zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

372
175
505
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1630 kg bij een asdruk van 1540 kg, niet te zwaar voor de Volvo V60 D6 TwinEngine. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1630 kg 2255 kg

Belading in:

Volvo

Volvo V60 D6 TwinEngine
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Bij de berekende prestaties is uitgegaan dat het volledig systeemvermogen beschikbaar is. Als de accu leeg raakt, is dat waarschijnlijk niet het geval zijn en zijn de prestaties wellicht minder!

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V60 D6 TwinEngine

Periode
2015 - 2018
Vermogen
208 kW (283 pk)
Brandstof
Plug-in diesel
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Robin heeft het volgende over de Volvo V60 D6 TwinEngine geschereven:

"De Volvo V60 twin engine D6 is een zeer goede trekker. Vanwege mijn beroep heb ik verschillende auto's gehad en voor onze caravan kunnen testen. Natuurlijk is het vermogen meer dan voldoende om rustig te kunnen rijden. De Brennerpass en de klim bij Luik zijn geen probleem. Hij schakelt 1 versnelling terug en blijft gewoon 100 km/h heuvelop rijden. Ik lees vaak dat mensen het niet prettig ervaren om met een bredere caravan te rijden maar die mening deel ik niet. Ik denk dat het komt door het feit dat de wielen breder uit elkaar staan en dat de as verder van de auto ligt. Hij ligt heerlijk rustig en slingert niet. Ik rijd altijd tussen de 100 en 110 en ben zeer nauwkeurig met het beladen van de combinatie. Kogeldruk meet ik na en zware spullen op of rondom de as. Het brandstof verbruik vind ik nog best redelijk. Gezien mijn snelheid en de bergachtige gebieden waar we rijden vind ik een verbruik van 1 op 8 gemiddeld acceptabel. Vlakke snelweg bij 90 km/h is het 1 op 12 en bij 105 km/h is het 1 op 10. Berg op loopt het al snel op naar 1 op 6 bij 90/100 km/h.
Inhalen is met deze combinatie erg makkelijk omdat de auto zo sterk is dat de tussenacceleratie kinderspel is. Ook is dat voor ander weggebruikers prettig omdat we de vrachtwagens zo voorbij zijn.
Al met al is dit de beste trekker die ik heb gehad. Niet de goedkoopste bij de aanschaf maar in het dagelijks gebruik wel erg zuinig en in de zomer een beer van een caravantrekker."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker