![]() | Renault Captur TCe 130 | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Renault Captur TCe 130 zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de Renault Captur TCe 130. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Renault en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Renault Captur TCe 130 | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop de caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Renault en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Renault een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: