Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV
Avento Royal 395

Avento
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Avento is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
192
209

Hellingen
Risico's bij slingeren
171
258

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Avento van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Avento een gewichtsverhouding van 53%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 55%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

55%
1000 kg 1808 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV
Avento Royal 395

Avento

Omdat de Kia een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 105 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 87 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Rijd met een caravan altijd in CS-modus (Charge Sustaining waarbij de accu wordt gespaard).

Weinig risico bij slingeren

De Avento kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV

Periode
v.a. 2020
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Avento Royal 395

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Avento en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Roelof heeft het volgende over de Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV geschereven:

"Net een rit van bijna 8000 Km. in mei/juni 2022 achter de rug.
We waren 56 dagen onderweg van Hardenberg naar Griekenland.
Op de heenweg via Duitsland, Zwitserland, de Oostkust van Italië, de veerboot van Bari naar Patras, 24 dagen rondreis door Griekenland, de veerboot van Igoumenitsa naar Bari en via de westkust van Italië, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland weer terug.
Een fantastische reis zonder problemen.
Waar het mooi/leuk/interessant was langer op campings gebleven en met de auto de omgeving bekeken (wat nogal wat afgunst gaf bij camperaars, die zeer beperkt zijn in het bekijken van de omgeving).
We hebben de batterij nooit opgeladen; op veel campings is dat niet toegestaan en op andere campings was de elektrische aansluiting te laag (4 Ampère). Dus alleen hybride gereden.
Het verbruik over 7898 Km was 6,7 Ltr/100 Km.
De benzineprijs varieerde van 1,89 Euro/Ltr. (Frankrijk) tot 248 Euro/Ltr.(Griekenland)

Op de Autobahn in Duitsland reden we zonder moeite de toegestane 100 Km/uur en in de andere landen hielden we 80 Km/uur aan. Het rijden was gemakkelijk en comfortabel, ook op slingerwegen en op hellingen dankzij de automatische versnelling en de goede rijeigenschappen van de KIA.
De grote kofferruimte van de auto kwam goed van pas, want we hebben nogal wat flessen wijn ingeladen bij verschillende wijnboeren.
De caravan was met een lading van 210 bijna aan het maximale toegestane gewicht van 1300 Kg, voor zowel de auto als voor de caravan.
De last was verdeeld als volgt: disselbak 40 Kg, voorin 50 Kg, midden 70 Kg, achter 50 Kg
De kogeldruk op de trekhaak was 72 Kg.

Op naar de volgende reis!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Ceed.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker