Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC40 T4 PHEV
LMC Musica 470 D

LMC
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC40 T4 PHEV zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de LMC is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
253
304

Hellingen
Risico's bij slingeren
305
204

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de LMC van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC40 T4 PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de LMC een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 50 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Bedenk wel dat een belading van 50 kg in de caravan in de praktijk zelden reëel is.

65%
1300 kg 2012 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC40 T4 PHEV
LMC Musica 470 D

LMC

Bij de berekende prestaties is uitgegaan dat het volledig systeemvermogen beschikbaar is. De prestaties kunnen minder zijn als de accu leeg is!

Bij sommige modellen is ook een [fuel] versie beschikbaar waarbij de prestaties op alleen de brandstofmotor zijn berekend.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 112 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Weinig risico bij slingeren

De LMC kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC40 T4 PHEV

Periode
2020 - 2023
Vermogen
211 pk (155 kW)
Brandstof
PHEV + benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
325 Nm v.a. 1600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

LMC Musica 470 D

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en LMC en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Eric heeft het volgende over de Volvo XC40 T4 PHEV geschereven:

"Topcombinatie!

Een Volvo XC40 T4 PHEV van 1800 kg met een 1,5 liter 3 cilinder..... en daar achter een caravan van 1500 kg...tja dat klinkt niet alsof je genoeg power zult hebben.
Maar het tegendeel is waar, geen enkele keer het gevoel gehad dat de auto het niet kan doen. Lange stijgingen van 7% zijn geen probleem. De auto rijdt er met 90km/h bij omhoog. Zeer stabiele combinatie.
In Frankrijk zonder problemen 110 km/u op de route de soleil.

Nadelen:
-Kleine tank, met het caravan erachter reed de auto
1 op 8 (normaal in combinatie met accu 1 op 22), met een tankinhoud van 48 liter sta je dus regelmatig aan de pomp. Maar goed je moet er om de 2 a 3 uur toch even uit, dus ik heb het niet als een groot probleem ervaren.
-Met de accu kun je normaal ongeveer 40km rijden met de caravan erachter logischerwijs niet. En laden zit er onderweg niet in (laden tijdens het rijden schiet niet echt op en het verbruik gaat daarmee nog verder omhoog) Maar zoals gezegd ook zonder de elektromotor kan de auto het uitstekend doen!

Voordelen:
-Zeer stabiel weggedrag
-Voldoende vermogen om vlot in te halen, ook bij stijgingspercentages van 7% waar de vrachtwagens moeite hebben schiet je er met deze combinatie zo bij langs.
-Power modus, mocht je toch nog wat extra vermogen willen dan kun je de power modus selecteren en dat maakt werkelijk een verschil!!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC40.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker