Caravantrekker.nl

Trekadvies

Tesla

Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Burstner Ventana 430

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Burstner is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
306
443

Hellingen
Risico's bij slingeren
388
259

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1150 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Tesla als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Tesla en de Burstner een gewichtsverhouding van 49%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 51%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

51%
1150 kg 2256 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Tesla

Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Burstner Ventana 430

Burstner

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 7.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 132 km/u gereden worden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Burstner zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 34.3 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 31.7 en 43.1 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 131 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 219 km.

Weinig risico bij slingeren

De Burstner kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Periode
v.a. 2021
Vermogen
351 pk (258 kW)
Brandstof
Accu: 75 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
527 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Ventana 430

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Tesla en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans heeft het volgende over de Tesla Model Y Long Range Dual Motor geschereven:

"Zojuist, juli 2022, zijn wij weer met onze Bürstner caravan op vakantie naar een camping in de buurt van Echternach geweest. In het verleden hebben voor de caravan o.a. een Subaru Forester en een Skoda Octavia Diesel met DSG gestaan. Deze caravantrekkers voldeden bijzonder goed.
MAAR in vergelijking met mijn nieuwe Tesla Model Y Long Range Dual Motor (mond vol) vallen beide in het niet. Natuurlijk is de aanschafprijs van de Tesla wel hoger.

Hieronder volgt geen verhaal, maar meer een opsomming van gegevens van de heen- en terugreis.
Normaal rijd ik, mij redelijk houdend aan de maximum snelheden, 145 Wh/km.

Gewicht op de weegbrug van de combinatie zonder 2 volwassenen en hond was 3380 kg.
De onderverdeling zal zo rond de 2200 kg voor de Tesla en 1180 kg voor de caravan zijn geweest.
Op zowel de heen- als terugreis de acc op 90 km/pu gezet en rustig met het vrachtverkeer meegereden. Praktijk was dat we zo rond de 85 km/pu hebben gereden. Deze snelheid werd zowel berg op als berg af zonder problemen vastgehouden.

Gestart met 99% accu. Na 186 km in Urmond nog 28% over. Verbruikte energie was 285 Wh/km.
Geladen tot 80% en 64 km doorgereden naar Verviers. Daar met 53% aangekomen en weer tot 94% opgeladen om te voorkomen dat we op de camping “bijna leeg” zouden aankomen.
Op de camping na 122 km zat er nog 44% in de accu. Gebruikte energie was 296 Wh/km.

De terugweg zijn wij gestart met een percentage van 97% in de accu. Het navigatiesysteem gaf aan dat wij Verviers konden overslaan en met 16% in Urmond zouden aankomen. Het verbruik over die 182 km was 299 Wh/km. Op het tweede stuk naar huis, de accu was weer tot 96% geladen, werd 186 km gereden en was het bij wegrijden berekende eindpercentage 18%. De veel vlakkere rit kon nu met 264 Wh/pu worden afgelegd en dat betekende dat er bij thuiskomst nog 31% in de accu over was.

De conclusie:
Ook het trekken van de caravan met een Tesla zorgt voor een verdubbeling van het verbruik, maar dat is vergelijkbaar met een benzine/diesel auto.

Het rijden met de combinatie was één groot feest. Geen last van windgevoeligheid door inhalende bestelbussen en die 3 keer dat ik toch een vrachtwagen inhaalde zat ik binnen 2 tot 3 seconden van 80 op 105 km/pu.

Ik onderschrijf de gebruikerservaring van Pieter met zijn Tesla Model 3 LR dan ook volledig.

Is er dan geen nadeel/teleurstelling te melden?
Natuurlijk wel. Mijn Model Y heeft als optie de “Enhanced Autopliot”. Helaas werkt die optie niet met een caravan/aanhangwagen erachter.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Tesla Model Y.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker