Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic
Caravan van 1840 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Mercedes-Benz niet zwaarder zou moeten zijn dan 1840 kg ook al mag de auto wettelijk 2000 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1840 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
284
403

Hellingen
Risico's bij slingeren
318
131

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1840 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Caravan een gewichtsverhouding van 85%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 83%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

83%
1840 kg 2230 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic
Caravan van 1840 kg

Caravan

Omdat de Mercedes-Benz een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 10.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk ook op autobaanhellingen. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 118 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic

Periode
2020 - 2022
Vermogen
320 pk (235 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
700 Nm v.a. 0 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz GLC.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker