![]() | Citroen C5 Aircross Hybrid 225 [fuel] | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Citroen C5 Aircross Hybrid 225 [fuel] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1220 kg bij een asdruk van 1150 kg, niet te zwaar voor de Citroen C5 Aircross Hybrid 225 [fuel]. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 16 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 70 kg kogeldruk is toegestaan. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de Citroen en de Caravan een gewichtsverhouding van 58%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 60%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Citroen C5 Aircross Hybrid 225 [fuel] | ![]() |
Bij de berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2900 toeren moeten maken. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 120 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: