Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV
Caravan van 1350 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Hyundai niet zwaarder zou moeten zijn dan 1350 kg ook al mag de auto wettelijk 1650 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1350 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
235
228

Hellingen
Risico's bij slingeren
264
173

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 75%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1350 kg 1839 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV
Caravan van 1350 kg

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 131 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 107 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]

Periode
v.a. 2021
Vermogen
180 pk (132 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Marc heeft het volgende over de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel] geschereven:

"Op stap met de caravantrekker van het jaar!

De LMC is voorzien van diverse accessoires wat het leeggewicht flink opschroeft tot 1200 kilo. Technisch mag deze caravan beladen worden tot 1800 kilo, maar wij kozen ervoor dit vermogen tot 1600 kilo op het kentekenbewijs te beperken.
De Hyundai Hybride mag 1650 kilo trekken en het ANWB advies geeft 1575 kilo aan. Wij laadden de caravan tot 1500 kilo.

Eind augustus gingen wij met deze combinatie op pad. Eindbestemming: Toscane. Een rit van ruim 1500 kilometer waarbij wij niet schromen om snelwegen te vermijden.

De reis voerde via België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en uiteindelijk Italië.
De eerste dag rijden we door de Ardennen en bij Namen de eerste echte klim. Vanaf het begin staat de auto in Ecomodus en laten we de automaat zijn werk doen. De automaat schakelt soepel en vlot en de auto regelt zelf de ondersteuning van de elektromotor. Een bijzondere ervaring en het rijdt super goed. De klim gaat vlot en de snelheid kunnen we goed vasthouden op 90 km/h. Je hoort de motor maar niet overdreven.

De combinatie is stabiel en de auto heeft duidelijk overwicht op de caravan. Van slingeren is geen sprake ook niet als een bus inhaalt of wanneer we in Frankrijk de helling afrijden waarbij de verkeersborden waarschuwen voor snelheidslimiet tbv caravan combinaties.

De 2e dag wanneer we via de San Bernardino de Gotthard vermijden, gebruiken we de sportstand. Dat bevalt gelijk een stuk beter. Met de flippers aan het stuur zelf schakelen. Hiermee beïnvloeden we in positieve zin het brandstof verbruik.
Het traject van de San Bernardino is een makkie voor de Hyundai. De techniek zorgt ervoor dat de accu altijd voldoende vermogen heeft.

De 3e en laatste reisdag staat in het teken van de Italiaanse tolweg. De enige obstakels die we dan tegenkomen zijn de wispelturige Italiaanse chauffeurs. Bijzondere rijstijl.

Het merendeel van het traject van 1500 kilometer hebben we gebruik gemaakt van de Ecostand in D. Ook de adaptieve cruisecontrol was goed bruikbaar.
We kozen bewust voor een snelheid tussen de 90 en 95 km/h. Je merkt niet dat je sneller rijdt wat nog al eens gebeurde.
Inhalen gaat vlot en soepel.
In de sportstand kun je zelf schakelen wat voor een bergetappe noodzakelijk is. De D stand is uiteraard ook goed bruikbaar.

Het brandstof verbruik is aanzienlijk 1:8. De actieradius lag om en nabij 400 km.

We gebruikten Milenco spiegels en deze in combinatie met de dodehoek camera's die deze auto heeft meer dan goed.
Bijzonder aan deze auto is de aanwezigheid van verschillende veiligheidssystemen. Deze werken nauwkeurig en zijn ook voor het rijden met een caravan super handig. Je moet er wel even aan wennen.

Deze combinatie overtreft onze verwachtingen. Het rijdt super, comfortabel, ontspannen en vooral vlot."

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Tucson.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker