Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia EV6 Long Range 2WD
Dethleffs c-go 495 FR

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia EV6 Long Range 2WD zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Dethleffs is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
269
355

Hellingen
Risico's bij slingeren
322
212

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 1360 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia EV6 Long Range 2WD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Kia en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 59%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 180 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 62%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

62%
1360 kg 2195 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia EV6 Long Range 2WD
Dethleffs c-go 495 FR

Dethleffs

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 130 km/u á 137 km/u als dat toegestaan zou zijn. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 12.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 117 km/u gereden worden. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 24%.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Dethleffs zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 34.5 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 31.9 en 43.1 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 135 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 224 km.

Weinig risico bij slingeren

De Dethleffs kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia EV6 Long Range 2WD

Periode
v.a. 2021
Vermogen
228 pk (168 kW)
Brandstof
Accu: 77 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
350 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs c-go 495 FR

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Maarten heeft het volgende over de Kia EV6 Long Range 2WD geschereven:

"Begin dit jaar kreeg ik een nieuwe wagen en werd ik gelijk gedwongen om mijn E-rijbewijs te halen omdat de combinatie nu boven de 3500 kg uit komt. Gelukkig ging dat vlot genoeg en konden we deze vakantie naar Kroatië. We hadden ons ingesteld op een avontuurlijke reis en er 3 dagen voor uitgetrokken. Achteraf was dat niet nodig maar het zorgde er wel voor dat we geen haast hadden.

In Duitsland hadden we nergens problemen met opladen en ging de reis voorspoedig. Binnen een half uur was de Kia weer vol en konden we weer bijna 200 km rijden. Door brutaal meerdere plekken te bezetten heb ik lang niet altijd hoeven af te koppelen. In Oostenrijk ging het mis toen de laadpalen langs de snelweg het niet deden en we de snelweg af moesten om lokaal een langzamere lader op te zoeken (en de caravan hadden we achter gelaten bij de snelweg). In Slovenië heb ik nog een keer staan klooien (en bellen) omdat mijn laadpas het niet deed maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen. Wel altijd even kijken of je de echte snellader te pakken hebt. Al met al is het me meegevallen en geven de extra stops ook een soort vakantie rust.

Voor het eerst heb ik ook wat langzamer gereden dan anders. Met mijn oude auto vond ik minder dan 95 km/u niet lekker rijden. Je had dan te weinig trekkracht of je moest terugschakelen. Nu gaat het allemaal zo soepel dat het veel minder erg is om op de cruise controle achter een vrachtwagen te blijven rijden. Je ziet direct dat dit heel veel zuiniger is. Maar wil je er toch voorbij dan is dat zo gepiept, maar dat kost wel veel extra stroom.

Al met al is het beter bevallen dan ik van te voren dacht. De heenreis hebben we rustig in drie dagen gedaan maar terug lukte in twee dagen ook. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij ik zo weinig voelde dat er een caravan achter hing. Het comfort en de rust (ook bergop) in de auto is echt geweldig."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia EV.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker