Caravantrekker.nl

Trekadvies

BMW

BMW i4 eDrive40
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de BMW i4 eDrive40 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
302
424

Hellingen
Risico's bij slingeren
388
341

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de BMW i4 eDrive40. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de BMW als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de BMW en de Caravan een gewichtsverhouding van 15%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 22%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

22%
500 kg 2325 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


BMW

BMW i4 eDrive40
Caravan

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 7.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 131 km/u gereden worden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravan zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 33 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 30.3 en 42.3 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 153 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 254 km.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

BMW i4 eDrive40

Periode
v.a. 2021
Vermogen
340 pk (250 kW)
Brandstof
Accu: 84 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
430 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

T. heeft het volgende over de BMW i4 eDrive40 geschereven:

"Meerdere keren met de I4 (met gezin) en onze caravan gereden nu (Burstner Premio 495TK, volbeladen gewicht: +/- 1500 kg). Het rijden van de I4 met caravan is top, er is al vaker over geschreven maar elektrische aandrijving en caravan zijn in dat opzicht een mooie combi.

De I4 heeft standaard niveauregeling, een wat hogere kogeldruk is prima en zorgt niet voor inzakkende achterkant. De auto is altijd zwaarder dan de caravan en dat merk je vooral bij het inhalen van vrachtwagens ed., er zijn niet tot nauwelijks schommelingen en de auto trekt de caravan er echt mooi langs.

Ik vind elektrische auto het fijnst in de file, helemaal met caravan. Het gaat zonder schokje en blijft soepel! De acceleratiesnelheid, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, is echt top en groter dan menig normale auto ,wat wel zo prettig is voor mede weggebruikers.

Verbruik en Range
Zonder caravan, in de wintermaanden, lag het verbruik rond 19 kwh/ 100 km. Onder normale omstandigheden met de caravan was het gemiddeld 32 kwh/ 100 km. Echter bij iets meer wind en/ of regen steeg het verbruik snel richting 40 kwh/ 100 km. Dat betekend in het gunstige geval een range van 230 km en in ongunstige gevallen 170 km. In de praktijk rij je de accu niet helemaal leeg dus uiterlijk tussen 150 en 190 km aan de (snel)lader, of hopen dat je op de camping bent met laadpaal ;-). Aan de boordcomputer die reikwijdte weergeeft of de navigatie die de laadstops berekend heb je overigens niet zoveel als je met de caravan rijdt, die rekenen met andere gemiddelden die niet heel representatief zijn. Dus het is wel zaak zelf op te blijven letten op de accu& verbruik.

Het verbruik is hoog met de caravan, dat is natuurlijk bij een brandstofauto ook zo, alleen het effect daarvan op de range is bij een elektrische auto groter.

Snelladen met caravan
Van te voren heb ik wat gezocht waar je het beste kan snelladen met caravan. Uiteindelijk zijn mijn inziens"de nieuwe" Fastned stations het best (in Nederland), deze hebben een goede doorrijhoogte en hebben grote parkeervakken zodat je niet hoeft af te koppelen en ook zodat je geen andere mensen hindert. We vonden het laden heel relaxt, helemaal omdat je in de caravan rustig spelletje kan doen met de kids en koffie kan drinken. De meeste andere plekken vragen toch om afkoppelen van de caravan, wat toch wat gedoe is en tijd kost. Snelladen van 15-20% tot 80% duurt ongeveer 25 min (max. 220kw laadsnelheid bij de I4). Echter betekend snelladen tot 80% dat je met caravan, wel erg weinig range overhoudt (130-150 km). Echter snelladen tot 100% duurt lang (+/-50 min.) en is eigenlijk slecht voor de accu. Dus dat is een beetje een dilemma en maakt dat verre ritten met caravan (veel) langer duren.....

Dat maakt mijn inziens dat het wel wat lastig als je met een caravan van dit gewicht en auto met deze belading richting Zuid Frankrijk/ Spanje wilt. In Nederland/ Duitsland zijn veel snelladers te vinden langs de snelwegen maar in andere landen is dat minder waardoor je dan ook daar niet veel speling hebt als het bijvoorbeeld hard gaat waaien...

Concluderend. Auto rijdt heerlijk met caravan maar praktisch zijn lange reizen nog een wat lastig. "

Lees meer gebruikerservaringen met de BMW 4-serie.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker