Caravantrekker.nl

Trekadvies

Jeep

Jeep Cherokee 3.7 V6
Beyerland Sprinter 350

Beyerland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Jeep Cherokee 3.7 V6 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Beyerland is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
260
296

Hellingen
Risico's bij slingeren
310
298

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Beyerland van 900 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Jeep Cherokee 3.7 V6. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 60 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Jeep. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Jeep en de Beyerland een gewichtsverhouding van 38%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 42%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

42%
900 kg 2141 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Jeep

Jeep Cherokee 3.7 V6
Beyerland Sprinter 350

Beyerland

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 2000 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 129 km/u á 137 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 115 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Weinig risico bij slingeren

De Beyerland kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Jeep een Beyerland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Jeep Cherokee 3.7 V6

Periode
2001 - 2003
Vermogen
211 pk (155 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
312 Nm v.a. 3800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Beyerland Sprinter 350

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Jeep en Beyerland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hoekstra heeft het volgende over de Jeep Cherokee 3.7 V6 geschereven:

"Ik heb deze Cherokee II nu een jaar en hij bevalt prima zowel als daily driver als trekauto. Deze auto heeft echt enorm veel trekvermogen, en vooral in de lage versnellingen enorm veel Koppel bij lage toeren. Wat dat betreft voelt ie bijna hetzelfde aan als de Nissan Patrol Diesel die ik hiervoor had, en dat wil wat zeggen.

Vorig jaar naar Zweden geweest met de caravan en dit was natuurlijk een peuleschil aangezien het gewicht van de caravan maar 700 kg is. Met dit gewicht merk je niet eens dat er wat achter hangt en moet je echt je snelheid in de gaten houden. Inhalen is zelfs op berghellingen geen enkel probleem.

Ook rij ik regelmatig met een 2 paards trailer met deze auto, wat dus wel een serieus gewicht heeft van 2000 kg, en dat gaat ook perfect.
Met deze auto is het overigens ZEER belangrijk dat je de overdrive uitzet als er een gewicht achter hangt want anders kan de versnellingsbak flinke schade oplopen. Dit is iets wat veel mensen volgens mij vergeten.

Ik heb er een 60 liter gasinstallatie in van Prins en dit bevalt goed. Verbruik met caravan/paardentrailer is 1:5, en zonder 1:6,5.
Op benzine is het verbruik met caravan/paardentrailer 1:8 en zonder ook 1:8! Dit was een erg fijne gewaarwording aangezien er in Zweden weinig LPG stations zijn. Er zijn niet veel auto's die met aanhanger net zoveel verbruiken als zonder, maar dit is er een van!
Wat betreft stabiliteit kan ik zeggen dat deze auto beter op de weg ligt met een flink gewicht erachter als zonder. Dit komt waarschijnlijk doordat de kont door het gewicht omlaag wordt gedrukt, waardoor hij een stabielere wegligging krijgt.
Zonder aanhanger kan ie flink overhellen in de bochten en daaraan merk je wel dat het meer een terreinwagen is dan een luxe SUV.
Ik heb hiervoor nog 2 andere jeeps gehad en een Patrol en een Frontera, maar vind deze Cherokee qua prijs/kwaliteit verhouding veruit de beste.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Jeep Cherokee.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker