Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Fiesta 1.4 TDCi
Avento Turistique 365 TCB

Avento
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 300 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Ford is 300 tot 370 kg te laag voor de Avento. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 300 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Ford Fiesta 1.4 TDCi zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Avento is met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
107
79

Hellingen
Risico's bij slingeren
71
137

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1050 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (750 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 146 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Ford. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Ford en de Avento een gewichtsverhouding van 91%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 85%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

85%
1120 kg 1311 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Fiesta 1.4 TDCi
Avento Turistique 365 TCB

Avento

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 91 km/u á 103 km/u. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 72 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 9 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Denk aan slingeren

De Avento kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Avento zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Fiesta 1.4 TDCi

Periode
2008 - 2012
Vermogen
68 pk (50 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
160 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Avento Turistique 365 TCB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Avento en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Burggraeve Patrick heeft het volgende over de Ford Fiesta 1.4 TDCi geschereven:

"We trekken met onze Fiesta 1.4 TDCI een oldtimer Avento (1979). En tot onze grote verbazing gaat dit wonderwel. In vierde versnelling aan 2800 toeren halen we makkelijk de 85/90 km/hr. In vijfde versnelling idem maar dan aan 2200 toeren. Is prettiger rijden in 4e versnelling. Gemiddeld verbruik met onze trek is 9.2 liter per 100 km. Ook bergop ondervinden we weinig weerstand. Kortom een zéér goeie wagen voor een trek rond de 800 Kg ( wettelijk toegelaten mag de Fiesta slechts 750 kg trekken ).
Veel plezier nog,"

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Fiesta.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker