Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Soul 1.6
Eriba Touring Triton 410

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Soul 1.6 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Eriba is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
160

Hellingen
Risico's bij slingeren
236
204

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 980 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Soul 1.6. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Kia maar 52 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Eriba een gewichtsverhouding van 68%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
980 kg 1445 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Soul 1.6
Eriba Touring Triton 410

Eriba

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 131 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 52 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Soul 1.6

Periode
2009 - 2012
Vermogen
126 pk (93 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
156 Nm v.a. 4200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Touring Triton 410

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Simon de Vries heeft het volgende over de Kia Soul 1.6 geschereven:

"Na een Renault Kangoo 4x4 overgestapt naar een 2W drive KIA Soul 'crossover' 1.6 benzine van 2009 met energielabel B, beide auto's hebben ca. 1200 kg eigen lege massa.
Om aan energielabel B te voldoen is de 93 kW (126 pk) van de Kia anders verdeeld en is het koppel maximaal op 4200 toeren. Dat merk je als je 3000 toeren rijdt in de 4e versnelling met de nieuwe 90 km snelheidgrens voor caravans in Nederland. Niet snel willen inhalen dan. Op Franse snelwegen is rijden in de 4 een makkie en ook met flinke windkracht geen probleem. Op 5% hellingen naar de 3 tot 110 km/uur. Het groene rijden is te merken omdat je 'lange versnellingen' hebt en de 5 niet gebruikt. De Soul is stug afgeveerd, heeft grote velgen van 18 inch en relatief lage banden. Die geven zeer veel 'gevoel' met de Kip Vision. Zonder ingeschakelde stabilisator-koppeling naar heuvelachtig Limburg geweest en inhaalproefje gedaan voorbij containervrachtwagen met veel windturbulentie. Te voelen maar geen moment onstabiliteit. De KCK trekautoverkiezing 2009 schildert de Kia trekkracht af met magere voldoende. Mijn mening is dat de Soul niet vergeleken moet worden met auto's zonder energielabel B, en zeker niet met diesels, dat is wel gebeurd.
De ervaringen zijn prima, ik stel geen hoge eisen aan fel optrekken en ik heb met de Kip Vision zeer goede rijervaring. Nette verbruikscijfers. Na 1000 km rijden gemiddeld 1 op 9 op de Autoroute du Soleil, gem. snelheid rond de 100 km/uur. Zonder caravan gemiddeld verbruik 1 op 13. Vanaf juni 2010 geen energielabel B meer, de versnellingsbakverhouding werd aangepast."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Soul.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker