Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

HyundaiEifelland

De Hyundai i30 - 1.6 GDI en de Eifelland Holiday 460 TL zijn bij de juiste belading een combinatie waarmee je met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland kan rijden op wegen die niet steiler zijn dan zo'n 11%. Zorg wel altijd voor een goede belading!

Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 4e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

88%

1250 kg 1418 kg
70 kg


Score: 4.9


11%

Sterke en zwakke punten

De stabiliteit is berekend met een 70 kg kogeldruk. Dat is 10 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 70 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 200 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Voldoende motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen voldoende. Er kan goed gereden worden in de 4e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 3250 toeren (dit geeft misschien wat meer lawaai dan je gewend bent).

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3850 toeren) en volgas met 89 km/u. In de 2e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 91 km/u (6521 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 11% niet aan om te rijden.

Pas op bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (70 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft zelfs bij goede belading niet zo veel reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 90 km/u te rijden. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden anders de risico's als de caravan zou gaan slingeren (te) groot.

9.9
7.4
4.9
2.4
-0

Meer informatie

Waarom en wanneer rijdt deze combinatie met vrachtwagen snelheid? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Hyundai als caravantrekker voor de Eifelland. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Controleer wel even of deze berekening al gemaakt is met de juiste gegevens!

Gegevens

Pas eventueel de gegevens voor deze berekening aan.

Auto

Hyundai i30 - 1.6 GDI

Periode
maart 2012 - 2016
Vermogen
kW (135 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Eifelland Holiday 460 TL

Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Hyundai in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

Trekkracht grafiek

In deze grafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand afgezet tegen de snelheid. In de toelichting en natuurlijk in het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze grafiek.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Veel gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

De geschiedenis van de stabilisator

De caravan stabilisator bestaat al meer dan 50 jaar. Het principe is eigenlijk niet veranderd, maar de uitvoering wel!

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker