Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

Ford + Hobby

De Ford Kuga II - 2.0 TDCi [AWD] (120 kW / 163 pk, bouwjaar: januari 2013 - oktober 2014), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Hobby Prestige 650 WFU weegt met 250 kg belading, 1860 kg.

De Ford en de Hobby vormen met deze belading een combinatie die vooral geschikt is om, weliswaar met matige snelheid, in het vlakke (Neder)land te rijden maar niet prettig is in het heuvelachtige buitenland.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 6e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

100%

1860 kg 1867 kg
100 kg


Score: 2.6


20%

De stabiliteit is berekend met een 100 kg kogeldruk. Dat is 15 kg meer dan toegestaan is voor deze auto!

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer even of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Lees ook de toelichting en vraag het uitgebreide trekrapport aan. Daarin wordt een duidelijke toelichting en nuancering gegeven van deze berekening.

De prestaties zijn weer te gegeven in een trekkrachtgrafiek en worden hieronder samengevat.

Matige combinatie

De Ford Kuga II - 2.0 TDCi [AWD] met een Hobby Prestige 650 WFU van beladen 1860 kg is een combinatie die nog net geschikt is om in het vlakke (Neder)land met lage snelheid te rijden maar ongeschikt is om naar het heuvelachtige buitenland te gaan.

Goede motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 1800 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Bergen geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2500 toeren) en volgas met 104 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 20%). Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 19% niet aan om te rijden.

Slingeren kan gevaarlijk worden

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 100 kg aan te houden.

Deze combinatie heeft eigenlijk geen reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 80 km/u te rijden. Vermijd hogere snelheden en zeker helling af, het risico als de caravan zou gaan slingeren is dan te groot!

Scores bij verschillende snelheden

8.3
5.5
2.6
0
0

Denk er aan dat je heel gemakkelijk met deze combinatie harder kan rijden dan eigenlijk veilig is omdat de motorische prestaties beter zijn dan de gewichtsverhouding. Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. Bijna overal in Europa is de maximaal toegestane snelheid voor deze combinatie 80 of 90 km/u (ook in Belgie en Frankrijk!).

BE-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een BE-rijbewijs nodig om ermee te mogen rijden. Een B-rijbewijs is dus onvoldoende! Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Trekrapport

Een veel uitgebreider en meer genuanceerd advies van deze Ford en de Hobby kan je per email direct toegestuurd krijgen. In een goed te printen PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je tips bij het rijden en een complete uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Veel meer informatie

De kosten voor het uitgebreide trekrapport bedragen slechts 5,00 euro. Je hoeft pas te betalen na ontvangst van het rapport via PayPal of je eigen Bank. Bovendien krijg je (per mail) desgevraagd persoonlijk advies of een nadere toelichting over de ingevoerde combinatie!

Aanvragen

E-mail:


Gegevens voor berekening

Auto

Ford Kuga II - 2.0 TDCi [AWD]

Periode
januari 2013 - oktober 2014
Vermogen
kW (163 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby Prestige 650 WFU

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (tandem-as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Is dit jouw Ford? Schrijf dan een review. Veel mensen willen graag jouw praktijk ervaring lezen en wij willen graag weten of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Blogs

Meest gelezen:

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

 

Het Hobby 2019 caravannieuwsBij de caravans van Hobby zien we voor 2019 zes series die samen 56 modellen tellen. Te beginnen bij de instapper OnTour tot aan de Premium, de De Luxe en Excellent. De laatste twee... >>>

Meer Caravannieuws van Campingtrend

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker